Känns som att det är dags för en uppdatering
Inga bilder denna gång utan bara en rapport så ni inte tror att 360 står bortglömd.
Eftersom det är ac i min bil så sitter det även 2 extra kylfläktar, dessa gav upp när det var ökenvärme i början av juni vilket resulterade i överhettad motor vid första bästa kö. Jag har inhandlat en ny tempgivare till dessa men inte vågat byta ännu, är rädd att kylaren ska spricka vid demontering av den gamla givaren på grund av skit gammal plast, så tillsvidare styr jag fläktarna med en vippströmbrytare. Känns som en bra temporär/permanent lösning
Det visade sig också att den fläkten som sitter framför hela kylpaketet var helt stum. kollade vad jag hade för grejer på hyllan men alla mina fläktar var sugande och här behövdes så klart en tryckande. Inhandlade en vändbar 12" fläkt från biltema men propeller designen var väldigt tveksam så jag svarvade en adapter så att jag kunde montera motorn från biltema fläkten med volvos propeller och nu fungerar det som det ska, bilen håller tempen så länge jag inte glömmer att flippa vippbrytaren.
Jag har även lagat vänster tröskellåda som hade ett "inspektionshål" i bakkant ca 30cm lång. bytte även inre plåt och den del av c-stolpen som går ned i tröskeln. passade även på att laga lite småhål i reservhjulsbaljan. Då det inte finns ekonomiplåt att hitta så gjorde jag en egen tröskel bit i engelska hjulet, blev långt ifrån bra men bra långt ifrån så att säga.
Har lite golv kvar att laga på förarsidan samt en remsa i bagageöppningen sedan är den så gott som fri från gravrost iallafall.
Har även snidat ihop ett 2,5" system hela vägen från främre röret med två ljuddämpare och extra insats som man enkelt kan plocka ur vid behov. Funderar nu på hur jag vill göra med grenrör och främre rör, antingen bygga extraktor eller slänga dit en liten turbo...
Nya däck har jag införskaffat och monterat också, så nu rullar den på 195/50/15 och mina 14" 440 fälgar med fina sommardäck är därför tillsalu.
Har nu samlat på mig alla delar för konvertering till ventilerade frambromsar "opel vectra" men jag behöver köpa mig en 2:a bil innan jag gör detta då det känns som att det kommer att ta minst två dagar att göra även om man inte springer på patrull. I samma veva vill jag byta fjädrar, spindelleder och hjullager. Mest för att det är dumt att göra samma jobb flera gånger samt att jag tycker den blev lite väl låg med sänkfjädrarna, hjulet tar i taket av innerskärmarna när man kör i lite gupp eller tar snäva kurvor i hög fart.
Jag har även lagat/förstärkt och monterat tillbaka balken till krängningshämmaren. Helt klart mindre båt känsla
Det var nog allt för den här gången. Återkommer när det händer något nytt och ska försöka komma ihåg att fota också.