Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Nille

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: november 24, 2012, 19:10:26  »
Nu är denna bil död.. RIP MCT750

2
Teknik / SV: Byta koppling på 343 variomatic -78 [problemet fixat]
« skrivet: november 24, 2012, 19:07:02  »
Hörni pojkar!
Vad är det för gummi-grej i kopplingen som sägs gå söder?
Min driver nämligen inte och det luktar gummi och durrar oavsett vilken växel man valt.
Har hört av äldre människor att det var ett vanligt fel men ingen minns ju hur det ser ut..

3
Säljes / SV: 360 Glt Som blivet rensad!
« skrivet: oktober 21, 2009, 13:43:33  »
Säljer du kompletta fjäderben fram? Båda sidor.

4
Framvagn/Bakvagn / SV: Smida ned bladfjädrar själv?
« skrivet: september 21, 2009, 14:11:04  »
Bifogar en bild här med, har kört mina lösa fjädrar i pressen nu :)

http://img206.imageshack.us/img206/6338/pb160003sk5.jpg

Hur styv blev den då?
Jag överväger att testa..

5
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 22, 2007, 12:29:14  »
Roligt med svar i tråden!

Det "nya" avgassystemet låter rätt mycket, hemskt mycket resonans i kupén men inte så smattrande. Funderar på att sätta en till dämpare längst bak, utrymme finns.

Det enda som saknas för det rätta rallystuket vore väl att alla lyktor satt i en ljusbox (inget jag vill ge mig på att bygga), överladdning med responssystem, bur och en styvare fjädring. :P Julklapp kanske? ;)

6
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 20, 2007, 00:28:30  »
Snart är vi ikapp nutiden, för mycket mer har faktiskt inte hänt med denna bilen sedan den fick en hel diff.

Tog en kväll för några veckor sedan och monterade "några" extraljus i fören. Har tyvärr behövt koppla ur 2 stycken då 500 watt kanske är lite för mycket lyse om man vill ha bränsleekonomi.

Ombyggt Hella-fäste, monterat upp och ner. Nitat och stadigt.

7
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 20, 2007, 00:18:23  »
Well, back to the story!

Jag var inte nöjd med avgassystemet i mer än två dagar, så efter det fick det bli en 2,5" simons dämpare mitt under bilen och i slutet övergick det hela till 3".

Har dock bara en dålig bild på detta..

8
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 20, 2007, 00:14:09  »
Hej Nille! Kul att du visade oss projektet! Minst lika kul att läsa i efterhand faktiskt. För du skriver bra!

Kul att du bygger på egen känsla och inte nån annans, har inte sett en sån bakdel innan tex  ;)
Eller plexiglasgolv och dubbla slutdämpare  8)

En fråga angående plexin förresten, vad tjänade du på vid bakaxeljobbet genom att ta bort baljan?

Mycket beröm ska du ha för högtalarlådorna! SNYGGT BYGGT! Är sugen på nåt liknande. Blev ljudet bra i framdörrarna?

Berätta mer om superstagekörningarna och hur det gick med svetsdiffen som du fick svetsa tre gånger!

Återigen tack för den roliga och intressanta och inspirerande läsningen!

Mvh Frej

Roligt att det gillas!

Det där med plexin blev så för att jag höll till utomhus med det jag gjorde, domkraften lyfte inte tillräckligt högt och jag fick så jävla ont i nacke och rygg av att krypa under och ligga skumt. Därför försvann baljan och jag kunde sitta med huvudet i bagaget när jag svetsade. ;)

Anledningen till att det ej höll var att jag stoppade tillbaka skrotet som kom ut och svetsade fast det i diffen, men det blev ingen hållbarhet i det. ..tydligen. :P Men efter att ha svetsat in kapade bitar på tvären mellan dreven så höll det faktiskt många veckor.
..eller ja, några veckor, sen gick det sönder igen. Då fick den stå ända till dess att första snön hann komma, sen blev jag inspirerad igen och bytte till den klump jag sparat från min gamla vita DE, så nu håller det.

Ljudet i dörrarna är okej, har inte gjort slutna lådor (vilket man borde för rätta basen) men jag är nöjd med musik ändå. :) Bygg det du med, men måtta innan och skippa att kapa hål rakt igenom dörrsidorna, då har du slutna lådor på en gång när du plastat.

Det här med superstage är en sak några grabbar från stan kom på i somras. De byggde upp bilsports bana på ett flygfält som inte används. Banan är lite modifierad jämfört med originalet, men går fort som fan ändå (iaf för grabbarna med skyline's m.m.).
En gång tror jag vi var uppemot 20 bilar som samlats för att köra och grilla, riktigt kul!

Köpte dessutom nya bilsport idag, KRB-volvon gör mig alltid lika våt i byxorna! :D


9
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:28:24  »
Well..

Eftersom bilen ändå stod där upphissad, varför inte byta avgassystem också tänkte jag. Lite rörigt, men det gick att räta ut.

Första systemet jag byggde fick ett stuk med dubbla slutdämpare (enbart) lät lite för mycket som en traktor, men eftersom katalysatorn var borta så gav det lite mer tryck.

10
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:23:12  »
Blått..

11
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:22:07  »
Listerna gillar jag inte heller, för "listiga" helt enkelt.  ::)

En yxa och hammare var det enda som jag fick bort som med, en del bucklor uppstod.. Men så var det det där med finish.  :-*

Lite blåfärg där också. ;)

12
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:18:15  »
Mycket borttaget, ny plåt svetsades dit, spacklades lite (lagom) och sedan lite färg (blå är den iaf)..  :P

13
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:12:25  »
Då jag precis som alla andra här (vild gissning), anser att de ser jävligt mycket ballare ut utan stötfångare, så tog jag tog bort den. Fick lust att kapa bort kanten också då denna förmodligen hade påverkat framtida besiktningar (vass kant).

Men.. rost infann sig och jag valde att ta bort lite mer.

14
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:06:54  »
I detta fallet borde jag nog bytt bakaxel på en gång..
Jag fyllde den med svets 3 gånger innan jag fick det att hålla (trodde jag, återkommer till detta ämne)..

Alla som har en trasig bakaxel och en plasmaskärare till hands borde offra reservhjulsbaljan, den är ju bara fylld med onödig vikt och är mest ivägen.
Jag offrar oftast, och gillar plasmaskärare.  ;D


P.S. Hålet läggs lämpligtvis igen med plexiglas och vingmuttrar. D.S.

15
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 23:01:16  »
Strax efter ljudet var klart hände det vi alla älskar (inte!).

16
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:59:39  »
Efter dörrsidorna ville jag bygga en baslåda, helt och hållet egna mått (inget blev bra, men det var kul att testa). Ljudet i den suger, men lådan är originalanpassad. ;)

17
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:51:39  »
Färdigt!

18
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:50:54  »
I mitten av sommaren saknade jag att kunna spela högre musik, så jag fixade det.

Inspirerad av Återfallet (och tidigare dörrsidor jag byggt) så slet jag lös dörrsidorna och lät fantasin sköta resten. Första gången jag använt glasfiber. För mig går funktion före finish när det gäller dessa bilar, fast det kanske en del redan insett. ;)

Målat med svart body..  ;)




19
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:42:59  »
Med tanke på att sommaren även innehöll en stor del superstagekörning (samt att standardvarvaren har en tendens att ge upp), så fick bilen en varvare som kan meddela när jag borde växla.

20
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:39:37  »
Resultatet. Grundfärg med lite klarlack.

21
Projekt / SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:36:53  »
Började med rostlagning (på lagomt seriöst sätt), ytrost är som mest bara fult.

22
Projekt / Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:33:37  »
Detta är en efterhandstråd av det som hände med en av mina bilar i somras/höstas.
Har känt att tiden då jag höll på med denna bil och övrigt junk inte räckte till för att skriva en tråd, så här kommer den sent efter. Ni vet vad de säger, bättre sent än aldrig.

Historen började med att jag köpte en 360 i Skellefteå en söndag. Billig, besiktigad månaden ut, så det blev besiktning igen, hjullagerbyten och stabstag, sedan var det klart för trafiken igen.

Hittade ett gäng krokiga 14" alufälgar från en volvo 460, satt som en smäck och sen var det bara att flytta arslet snabbare än med den variomatic som fört mig framåt tidigare.

23
Projekt / SV: NikDev`s 360Gl - Bruksbil
« skrivet: juli 18, 2007, 00:12:48  »
Roligt att ditt regestreringsnummer börjar på "DE" (stod för Drift-Edition) som min gamla 340 kallades.
..dock driftade den dåligt. Hoppas din blir en som kan drifta bättre!

24
Framvagn/Bakvagn / SV: Knarr och klock?!!
« skrivet: juli 05, 2007, 14:58:38  »
Jo det brukar ju oftast fungera så med reklamationer..


Jag har fått ett knarrande i framvagnen vid rattvridning stillastående också, det dök upp efter att jag bytt stabstag vänster fram.. Ska byta det på höger sida nån dag också så får vi höra hur det blir där.

25
Projekt / SV: 360 RS MK2
« skrivet: juni 08, 2007, 17:20:27  »
hmm ser mörkt ut i denna tråden. anatar att jag inte får se en 360 med framhjulen i luften på lördag.

Nä, ingen risk.. Mycket har kommit ivägen för denna bil.

26
Projekt / SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« skrivet: maj 11, 2007, 10:44:11  »
Det jag undrade var; hur mycket kan du sänka bilen utan att din nya stänkläpp tar i?

27
Projekt / SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« skrivet: maj 10, 2007, 16:43:46  »
Hur har du tänkt lösa markfrigången då du sänker bilen senare?

28
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: mars 30, 2007, 13:53:00  »
Dela karossen i två bitar,köp ytterligare en kaross,kapa ur det som behövs och svetsa sedan ihop det igen så har du kvar 300 utseendet fast überbreddat.Det är inte så svårt att skarva hela karosser har gjort det själv.
Det knepiga blir väll buren i kupén som är måttad efter en originalkupés bredd.

MVH Micke

Jag skulle föreslå att försöka bredda enbart fronten och huven utanför ramen.
På det viset får du en bred 300-front som ser original ut, och bak kör du med en KRB-breddning.

29
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: mars 07, 2007, 10:34:56  »
Motorfästena är så gott som färdigbyggt, är bara att bygga nånting som ersätter växellådsbalken så motorn blir temporärt fastsatt i bakkant.
Delarna från USA kommer på ca 2 veckor, då kan man börja bygga framvagn.


Vi bestämde oss för att det var lättare att rikta in motorn mot bakaxel på det här sättet än att försöka titta och jämföra mot vevlagren.

Vevlager? Nu ska vi inte märka ord men det känns svårt att hitta vevlager i ett tomt block  ;)

Dom fanns där innan jag redigerade bilden! ;P

P.S. Det var ganska sent när jag skrev.. D.S.  ::)

31
Klotterplank / X-box 360, bränna spel
« skrivet: februari 26, 2007, 12:51:14  »
Hur många här har ett x-box 360?

Någon mer än jag?
Försöker bränna ut spel jag laddat hem men lyckas inte så bra som jag skulle vilja..

Har du någon erfarenthet så är svar välkommet.

32
Säljes / Re:360 GL -87 b200f Skrotas
« skrivet: februari 15, 2007, 15:31:46  »
Var finns bilen?

33
Övrigt / Re:Plasmaskärare.
« skrivet: februari 08, 2007, 12:19:06  »
Ikväll blir det testa! :D

34
Övrigt / Re:Plasmaskärare.
« skrivet: februari 06, 2007, 14:09:39  »
Har bara använt Esab och Kemppi...eller om det är en Telwin, röd är den iallafall... Båda är stora as utan inbyggd kompressor & säkert svindyra, men dom skär alldeles underbart i alla material jag testat på. Jag har aldrig testat en sån där liten inverterplasma, men invertersvetsarna funkar ju skitbra med tanke på vad små dom är så det finns ju ingen anledning att tro att plasmaskärarna är sämre.

Vad ska du använda den mest till?

Och vart? Har du tillgång till tryckluft där?, om inte kanske det vore bäst att skaffa en med inbyggd kompressor, åtminstone om du inte tänkt skära så grova material.

En röd är nog en Telwin..

Nu är en beställd, 230v som ska klara upp till 8mm. Säljaren påstod att den var bra (vad annars?). :P Det märks i helgen!

35
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: februari 06, 2007, 00:26:42  »
Hmm, tro vilken bilsport det var..  ???

36
Övrigt / Plasmaskärare.
« skrivet: februari 06, 2007, 00:22:25  »
Är det någon här som har erfarenhet av plasmaskärare? Vilken prisklass ska man gå på? Någon som har tips på bra tillverkare el. dylikt?

Har kikat lite på Gelins-KGK och kollat drift-underhåll.
Vad ska man kolla efter?
Tacksam för svar!

37
Projekt / Re:Volvo 343.. (more to come?)
« skrivet: februari 06, 2007, 00:17:43  »
Har ni sett så här lite (läs: ingen) rost i en dörr på en gammal 300 nån gång?  :D

38
Projekt / Re:Volvo 343.. (more to come?)
« skrivet: februari 06, 2007, 00:16:18  »
Lite fler bilder på bilen.

Ny bakre ljuddämpare (rak pipa).

39
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: februari 06, 2007, 00:14:03  »
Ännu en bild. Överblivet rör från fjolårets båge-byggande.

40
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: februari 06, 2007, 00:13:13  »
Vi bestämde oss för att det var lättare att rikta in motorn mot bakaxel på det här sättet än att försöka titta och jämföra mot vevlagren.

Sidor: [1] 2 3 4 5