Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sjs

Sidor: [1] 2
1
Du måste berätta motormodell.

340 volvon har funnits med följande motorer, vilka ALLA har olika svänghjul radvis åtskiljt här:
1,3/1,4förgasare
1,6Diesel
1,7 förgasare
B19A/E (1979-84)
B200K/E/F (1985-1990)

Antar att du snackar om volvo B200 då du har årsmodell 1988, o vill ha 300hk.

Då är dina möjligheter bolt-on:
Sachs Racing Equipment -763 slutande tryckplatta
Orginal skiva (215mm) eller Audi 200 fritt andande (228mm). Audiskivan BORDE gå på plats utan modifikation.

Du definierade inte vridmomentet (vilket det här handlar om), orginalkopplingen håller 250-260Nm som NY, med 700/900 seriens volvons turbo-tryckplatta till M46 lådan håller den 350Nm. Fritt andande kanske båda av dessa alternativ passar. Med turbo antar jag att du har 400Nm+ då behöv du -763 tryckplattan, den tål 450Nm (växellådan tål sen inte mera än EN SEKUND 450Nm, då säger det PANG 420Nm är säker gräns). Har kraschat 5 lådår själv. :)

2
FAQ/Vanliga frågor / SV: Vilka motorer passar i en 360?
« skrivet: september 04, 2011, 12:24:46  »
B234 då? Hur mycket måste göras om för att den ska passa? Vill helst kunna byta tillbaka till org motor emellanåt
B234 behöver du nya motorfästen, B200/B19 motorfästen passar inte på 16v blocket. Du kan säkerligen svetsa adapterplattor för att få 300 seriens motorfästena att passa på 16v blocket. Insug mm. passar att ligga där det skall vara, OCH 16v avgasserien passar DIREKT fast på 2,0L framgrenröret, så du kan använda orginal avgassystem! Dock rekommenderar jag att byta bakljuddämparen till en bättre. Gäller naturligtvis B204 blocket, turbovarianten gäller säkerligen ganska samma som 8v turbo konversioner, att motorfästen måste ytterligare moddas.

Öljepickupen måste säkerligen modifieras, för 16v blocket har pumpen på kamremmen fast i blocket, medan 8v blocket har den i sumpen. Klart måste oljetråget bytas, men det går att bulta direkt på 16v blocket. Oljestickans hål måste proppas.

Ett bra tips till 16v toppen (oavsett om du har 8v eller 16v block) är att 16v tändfördelaren passar att vara på plats utan modifiering med gamla kupefläkten, alltså pre1986. Med 1986-> fläktboxen måste man såga lite hål och "lappa" in en "knut" att fördelaren passar. Gäller troligtvis även 8v topp med toppfördelare.

3
Köpes / SV: Kjolar
« skrivet: september 04, 2011, 12:13:40  »
http://www.nettiauto.com/volvo/360/4205718 - Där finns iaf en framkjol.

http://www.nettiauto.com/volvo/360/4212519 - Där finns en bil med komplett kjolpaket till salu. Köp bilen, plocka kjolpaketet, gjut av, sälj till oss på 300power.  :)
Näpp, sen till båda... :/

Sen finns ytterligare på behovslistan vänster fram och bakskärm (med bakskärm avser jag alltså vänster baksida från bakdörren bakåt till 4D sedan)

4
Köpes / Kjolar
« skrivet: augusti 27, 2011, 10:39:50  »
I behov av kjolar till min 340.

Helst 4D modellen, men 3/5D går också, och jag behöv ENDAST fram+bak, inte sidorna (dom har jag redan), och ENDAST orginal duger.

Alternativt om jag får gjuta av en form av någons kjolar, eller ha någon att gjuta av sina till glasfiberformar.

Betalar bra, p.ga. att jag sökt flera år nu, och inte lyckats hitta några, förrutom på en bil som budet låg på 1000euro.

5
Köpes / SV: 4-växlad låda och diff till 340/360 köpes.
« skrivet: augusti 27, 2011, 10:34:34  »
Har en hög av dem, dock alla med 3,64 utväxling. Ligger dock i hangö i Finland och de är lösa och fungerande hela bunten, från 1,4 maskin, så de passar INTE 2,0 (förrutom diffen).

4 växlade finns enligt vad jag vet ENDAST med 3,64 utväxling på diffen. Lägsta utväxlingen som finns är 3,27. 3,15 finns INTE, 100% säker på detta.

5växlade finns med 3,27 årsmodells 1985 B200K, resten B200K är 3,36, GLE 3,45, GLT/GLi/1,4/1,6D/1,7 3,64 och 1,4 5vxl 3,82.

Mail eller PM når du mig bäst.

6
Köpes / SV: tungt svänghjul sökes
« skrivet: augusti 27, 2011, 10:30:55  »
Har ett tungt svänhjul överlopps, dock ligger det i Hangö i Finland. Kommit alltså från en 360, så den har 44-2-2 hål för triggern och inte 60-2 som på LH-svähjulen.

Negativa med det är att det varit en sinterlamell på den, så den har små sprickor i beläggytan då sintern slirat, men sprickorna är ytliga, och reparerbart med svarvning.

Maila eller PM om du blev intresserad.

7
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: juni 14, 2011, 13:24:05  »
Vet inte vilkendera av dom 228mm skivorna det är som passar, men antar att båda kunde passa, för splinesen borde vara samma på båda.

200-250hk betyder ju runt 350-400Nm, så det håller ju orginal drivlinan bra ihop. Jag hade runt 270-280hk med 0,7bar o 420-450Nm och lådan+ allt annat höll väl ihop då. Sen när ja höijde upp trycket till 1,5bar så small ju allt i delar direkt, men då har vi annan effekt och vrid också.

Så alltså med den effekt frej vill ha borde det duga bra med orginal drivlina om man inte måste ha diffspärr. Ska man ha dit diffspärren så kan man ju kanske få inpassad något passligt till orginal diffhuset, som "hundkoijans" diff peter schmidt svarvade in dit.

8
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: juni 09, 2011, 11:47:07  »
Bra då vet jag ungefär, ifall jag får för mig att kopiera detta till min egen bil  :D
Håller din "ram" mellan växellåda och diffhus nu så att allt sitter stumt och rakt även när du drar på fullt?
Ramen verkkar hålla hyfsat, MEN hade igen ras på måndag, diffens fläns gick av, så tydligen är inte rör-ramen tillräckligt stark ändåheller. Dvs. kraften som snurrar bakhjulen slipper ännu och vrida på diffen, och detta gör belastning mellan diff/lådans flänsar, fast krafterna borde föras med rör-ramen till momentröret. Borde hitta 5mm järnplatta som man skulle kunna bocka till en "box" runt sidorna av lådan... eller någo starkare material.

Det verkar finnas 2 olika audi 200quattro kopplingslameller på Motonet. En 1980-1984 och en 1984-1985. Vet du vilken av dem som passar?
Båda borde ha samma splines som 300 seriens 2,0L kardan, MEN turbon har 240mm skiva, den frittandande har 228mm. Frittandande motorns skiva torde passa RAKT i orginal svänghjulet, 240mm skivan kräver naturligtvis annat/modifierat svänhjul såsom mitt med 765SRE tryckplatta.

9
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: juni 01, 2011, 08:17:24  »
Japp, ska försöka delta i något evenemang under sommaren (vet inte vilken, troligtvis Radalle.com Ahvenisto), utseendet på bilen är verkligen inte utställningsskick, p.ga. en snart 6år gammal skada på vänstra bakstänkskärmen (har en delgivare på bakgården till detta redan, måste bara hinna fixa). Får se om man nästa vinter skulle ta bilen i delar och måla+fixa allt tip-top.

Drivlinan är precis som FREJ sade,fast jag tror BMW ZF lådans axel är endast 4cm avkortad (minns inte 100% säkert).

Borde som sagt hitta ett varv nya stötdämpare o fjädrar då förarsidans framdämpare verkar vara glapp. Började lite fundera på luftfjädring, då lagstiftningen tillåter detta. Har luftfjädring i min 2006 Audi A8 W12, och den är underbar då man kan ställa höjden.

10
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: maj 31, 2011, 00:22:17  »
De som ja glömde, förarsidans fram stötdämpare verkkar vara glapp, så det var den hållbarheten med Koni Sport dämparna som är kanske 5-6000km körda på 5år ::)

Tips om nya BRA dämpare mottages, och bra STYVA fjädrar, och även fina tips för styvandet av bakändan.

Även bromsarna måste åtgärdas en gång till... har 240 4kolvsok (rostiga som fan) liggandes i hyllan, o kanske 300mm+ skivor som kompisar, dock behövs även bak lite åtgärder... nya handbromswires o skivbroms.

11
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: maj 30, 2011, 23:24:30  »
En stund utan visit på forumet igen.

Bilen stod hela vintern, efter att jag inte hade motivation att lägga den inte lösgörande kopplingen i skick efter en full renovering av drivlinan o momentröret. Tog han i bruk för några veckor sen, med att bara sätta in plastplutten mellan kopplingsgaffeln och "kulan" i sprängkåpan. Sen kom startproblemen efter en vecka, felet var att varvsignalen försvann vid start, kammens triggerkugghjul som megasquirten får sin varv+positionssignal var skevt, så kugghjulet fick en ny ställning av 3st gamla kullager.

Nu e största problemet backväxeln som inte vill gå i så lätt, krävs modifiering av växelreglagestången... dvs. ta löst hela drivlinan :D

Andra problemet är att bränslet inte verkkar räcka till efter 5000rpm... har bränsletrycksmätare i kabinen (elektronisk), men har inte hunnit kolla den vid gaspådrag :D

Nya Borbet Malta 16" fälgar fick jag, har 225/45R16 däck fram nya, men måste få även nya bak... bandäck (gatlagliga) har varit på tanken, endera 265/45R16 Kumhon eller 225/45R16 Toyo R888.

Drivaxlarna var till början 4cm avkortade orginal (de small nästan vid varje fullt gaspådrag), nu är där istället BMW E28 drivaxlar med BMW inre knutar till BMW diffen och Volvo 300 seriens ORGINAL knutar i yttre ändan, de passar BOLT-ON på BMW axlarnas splines!!! 300 serien har 2 olika drivknutar, de "små" som finns på flesta nyare bilar, och "de stora" som finns ofta på äldre varianter, kännetecknas av 3 svarvade "knölar" på axeln, då de "mindre" knutarnas axel är ett slätt material UTAN knölar.

För allsin del, kopiera receptet, jag "rövade" det delvis redan av Peter Schmidt. :)

Kardanhylsan håller så tusan, så länge den är SPÄND, brakade av en orginal växellådas ingående axel engång (brännde gummi på gummifarthinder o så small däckena från farthundret på asfalten me 6000rpm o full-lastad bil), men hylsan hölls hel! :D

12
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: september 29, 2010, 23:19:29  »
Transaxel = växellåda+diff, men du menar säkert hur jag fått ihop momentröret och "kardanaxeln", eller kopplingsaxeln med växellådan?

Jodå, brutalt sågade jag bort sprängkåpan från BMW lådan, allt bort som gick med sticksåg, hela varve runt, sen borrade jag upp M5 bulthålena runt ingående axeln för utrampningslagerhylsan till 10,5mm och gängade in M12x1,75, alltså samma gänga som orginal M47 lådan har till momentröret. Sågade av momentröret 6,5cm (BMW paketet är 6,5cm längre än orginal) och svetsade in en ny fläns (5mm, dock sprack den nu efter 5000km, så jag ersätter med 10mm som orginal). Sen sågade jag av 4,5cm av BMW ZF lådans ingående axel, så att halva splinesens längd blev kvar, för annars vore jag tvungen att flytta endel motor eller bakaxel, eller korta av själva kardanaxeln.

Sedan tog jag en kardanaxelhylsa (den som kopplar kardanaxeln och växellådan ihop), sågade den på halvt i längd, och svetsade på en gammal splineshylsa från en gammal BMW kopplingsskiva. Den nya hylsan fästsä alltså som förrut på volvokardanaxeln med en "spännbult", och i BMW lådan sätts den bara på axeln, och kardanen håller sig på plats i bilens längdriktning, så den kan inte hoppa ur så länge allt hålls helt.

Drivaxlarna är kombinerade BMW E28 (axel+diffända) och 360 tjocka axlars yttre ändår till bakaxeln, passade "bolt-on" både längd o splines när man plockade ihop dessa delar.

Nu har jag inne en ny fläkt vid motorn, en T70 kinakopia (65/70mm vingar), laddar och vaknar bättre än den gamla slitna, men Biltema B230ET kopia bensapumpen hålls inte mera med runt 6000rpm, tack vare antar jag högre laddtryck och effekt. Dock går bilen kanske även bättre än förrut... har inte kört på en stund nu igen tack vare annat brådskande...

13
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: april 03, 2010, 02:40:17  »
Japp, funderar hårt mellan HX55 och HX40super, lutar nog mot den förstnämnda, kanske en liten mitsubishi turbo som kompis, har en 13C liggandes i hyllan, men med HX55 är den för liten, den tappar förmodligen laddtryck före HX55 kommer fullt me i spelet...

Har inte hunnit göra någo åt vraket, annat än att plocka löst drivlinan och konstaterade att felet var i den sprängda kopplings-skivan som jag själv byggt av en 215mm orginal 360 lamellcentrum och en rostfri 1mm bärplatta med 240mm organiska belägg från V40T4, hade inte nitat samman, utan bultat samman plattan, och förstås glömt att varken svetsa bultarna+muttrarna eller sätta låsmuttrar... :)

Audi 200Quattro kopplingsskivor är förresten BOLT-ON på 360, UTAN turbo 2,2L radfemmans skiva är 228mm, så den passar in direkt med djupa svänhjulet (orginal är ju 215mm) och 200TurboQuattro har 240mm skiva, så den passar rakt till mitt plana svänhjul modifierat åt 240mm M5 förstärkt Sachs SRE765 tryckplatta.

Ska kanske röva din idé peter, med kardanen, jag är rädd att jag knakar av den om jag far ut o provar på strippen med slicks, och hemma ligger naturligtvis en och annan volvopenta sprängkåpa (fin idé du hade :D) och rör får man alltid tag på som man kan montera mellan lådan och sprängkåpans kopplingsaxel. :)

Kopplingen måste jag kanske börja göra något ytterligare åt, för den klarade som sagt 720Nm med momentnyckel, och 664Nm på pappret med för liten turbo = slirande koppling med större turbo. Dock är nuvarande kopplingen med organiska belägg...

14
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« skrivet: februari 06, 2010, 12:40:15  »
Lyfter på hatten peter!

Du e nog int riktit klok, men samma ha ja oxå fått höra om mina funderingar (o tror alla 300 fantaster fått göra det) :D

Har själv varit i funderingen om en kompressor (m90/m112), eller en mitsu 13c från B230FT/FK i kombination med en HX50-55 till min 2,5L kamin.

Dehär låter nogg grymt sa grisen som du sysslar med. :D

Hur är det med drivlinan, vad ska du ha dåt?
Vreckade nämligen min ZF låda från E36 BMW:n igår... (som någon svensk mätte 648Nm med)

15
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: februari 06, 2010, 12:22:33  »
Nu e vraket bänkat, 408hk(300kW) @ 4949rpm, 664Nm @ 4091rpm
http://www.debil.fi/dynot/340DL.pdf

Notera nästan raka effektkurvan från 4000rpm->, turbon är för liten, tror jag har avgashus 12 eller 14, avgashuset är alltså Holset, turbon är en kinakopia vid namnet T70, 54/58mm vingar. Kommer att få större i något skede.

Kan berätta att de blev ett sjuhelsikes pådrag på finska volvoforumet att få bilen bänkad, under mätningen var det ca 100 människor på forumet och följde efter inläggen. :D

Allt höll ihop själva effektmätningen, men påvägen bort började lådan ljuda (ZF från E36 BMW, och koppligen hade ljud: Plant svänhjul med Sachs SRE765 tryckplatta, T4 lamell 240mm moddad till 360 centrum), och saken slutade med att 150km senare igår kraschade både lådan och koppligen så gott som samtidigt, eller tror det är lådan, för del ljuder då man sätter i växel).

16
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: oktober 07, 2009, 16:50:18  »
Japp, bänkade den på 135hk för att få bilen gatlagligt besiktigad för motorn med turbo osv. Kostade 100euro med 4-5 drag på rullorna.

Lite andra uppdateringar:
BMW E36 325TDS diff och växellåda installderade bak, med avkortade drivaxlar och kardanrör
BMW M5 SRE "765" tryckplatta svarvat till plana svänhjulet och skiva från V40T4 med 360 centrum, prövat till 720Nm att det håller med momentnyckel (finns bild i länken nedan)
Körs på E85, man kan fritt ladda 1,5bar++ (spinner tomt så fan me 225:orna)
BMW E30 325 ventilerade skivor installderade fram, massvis med mera bromseffekt och tillförlitlighet

Kommande projekt efter att problemen mellan lådan+diffen löses:
-Installation av dator med 8" touchscreen + stereoanläggning
-Lamelldiff
-Skivbromsar bak
-Måla och snygga till bilem
-Orginal R-sport bodykit hela varvet runt (har bara sidokjolar) NÅGON SOM HAR FRAM+BAK KJOLAR TILL SALU?

Har haft mycket strul på sistonet med drivlinan, alltså problemet är att få diffen+lådan ihopkopplade via flänsarna så att det håller, har brutit en massa greijjer där irunt.

Motorn fungerar som en dröm, renoverade den under vintern och lade i nya lager + H-stakar och efter en tändningsmiss som jag justerade tändningen åt skogen, hade jag hål i 1.ans kolv, delvis p.ga. att 1.cyl munstycket flödade mindre än de andra, så blev det nya kolvar, 3mm nedsvarvade B230FT, kompet ligger runt 10:1, skulle vilja ha de ner runt 9:1, men vågade inte mig på att svarva ned dem mera.

Här finns en massa bilder:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?start=20

17
Projekt / SV: 360R
« skrivet: oktober 07, 2009, 16:26:13  »
Kastade in på min 340 ett par BMW E30 325 framskivor som är kylda. de är någo runt 9mm bredare och 20mm större diam. än orginal 240mm skivorna på 13mm tjocklek.

Använde orginal oken o klotsar som jag "breddade" med vinkelslip och på okenas fästen svetsade jag 10mm material till. Blev kanonbra, men nu måste bakbromsarna förbättras, för de blir bara två framränder när man bromsar.  ;D

Efter wilwood oken får du nog bättra bakbromsarna rejält, för min blev redan aldeles framtung på bromsen som sagt, o då lade jag bara lite större bromsar fram. :)

18
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: januari 28, 2008, 10:19:56  »
Skickade mail till jappen hos importören, som sköter typbesiktningsärenden. Du har knappast större glädje av ett papper på finska? :D
Jo jag bor ju nog i Finland jag också ;) så det har ju ingen betydelse om det är på finska eller svenska.
Ok, ska se om ja hittar lappen någonstans ännu, o skanna in den, o sätta på photobucket. :)

138hk? Hur går det ihop med 2,5 liter, 16-valve & turbo  ???  Vad är det för intyg?
Det är en effektmätningslapp, går bra ihop, bara man har tillräckligt nedjusterad tändning. ;)
Det är alltså den effekt som jag får LAGLIGT använda i gatubruk. Resten får jag sen använda på bana.

19
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: januari 27, 2008, 23:26:13  »
Skickade mail till jappen hos importören, som sköter typbesiktningsärenden. Du har knappast större glädje av ett papper på finska? :D

20
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: januari 27, 2008, 22:24:57  »
Jo, de har hänt en hel den igen sen sist.

I finland har vi 25% mer volym på motorn, 20% mer vikt och 20% mer effekt.

Jag behövde effektpapper (138hk max) och ett bevis av volvo importören för att jag fick mitt besiktat.

Ny har det körts någon tusen kilometer igen. Lambdasensorn paijjade efter besiktningen, böt en från båten dit (Bosch LSU 4.2), men den paijjade även. Misstänker kontrollern. Lambdasensorns värme-element far sönder av någon anledning. Det är alltså en bredbandslambda med innovate kontroller.

Växellådan reste i början av månaden, laddade på lite me 3.ans växel, och sedan rassel. Samma idag, men laddade inte ens mycket på i en nerförsbacke, och skrammel igen.

Tror jag får ta itu med samma projekt som Peter Schmidt med sin 360:a. :P

Däckstorleken till sommaren är ny 225/45R16. Dom på bilden är 215/40R16 fram och 205/55R16 bak. Även däcken är märkta i reg.utdraget. Vinteräcken är fräcka orginal plåtisar med 165/80R13 däck. En riktig sleeper ;D

21
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: december 23, 2007, 23:31:43  »
Jepp, några nya bilder finns under photobucket länken, även me 16" under.

Nu har jag bilen BESIKTIGAD, stämplad för 2,5L 16v TurboPenta maskinen med intercooler och allt, och 225/45R16 däck hela varvet runt.

Så bilen är nu helt gatulaglig, vettig och nästan skön att köra med alla modifikationerna. Och det bästa, den ser HELT 100% orginal ut, med dubbla utblåsen bortplockade osv. :D

Nu till följande skall bilen snyggas upp, bucklor tas bort, ommålas, förbättra ljudisoleringen, finslipa motorprogrammet, och rätta till småsaker. Även bättre bromsar och en lamelldiff är under planering, och en bodykit.

Till bodykitten har jag ORGINAL R-sport sidokjolar, men skulle vilja ha även fram och bakkjolar, som passa bolt-on på. :)

Ford diffen sålde jag, och jagar nu efter en Dana30 lamelldiff och en B200K -85 diff med 3,27:1 utväxling (INGEN annan motor/modell har denna utväxling, B19A/B200K andra årsmodeller har 3,36:1).

22
Projekt / SV: v-12 power
« skrivet: december 23, 2007, 18:15:04  »
Du e nog helgalen :D

Inte för det, jag har fått höra det många gånger själv med mina projekt. :D

Annors har jag inte haft problem under 2½ år på drivlinan med mitt projekt, men då jag satte bakdäcken o spinna på farthindret me full bil, och sedan på 6500rpm släppte med en gång ner på torr asfalt, sade det PANG på växellådans ingående axel. Axeln gick helt enkelt av, hylsan höll, samt svetsade diffen har alla hållit bra ihop 2½år av driftande och härjande. ;D

23
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: oktober 04, 2007, 11:10:48  »
Jo, har själv svetsdiff på 340:an, men jag svetsade inte in hela diffen, utan jag tog bort de 2 småkuggarna, och svetsade de 2 större kuggarna som drivaxlarna drivs av FAST i diffhuset (det som är fast i krondrevet). Svetsade med någo stil 260A mig svets, tills hela kronhjulet var så hett att man inte kunde sätta det i en paffask på över en timme. ;D

Har burnat sönder kanske 15 serier bakdäck, och driftat som en idiot, och håller bra ihop. REKOMMENDERAS. ;)

Om diffbyte, diffen kommer INTE som sagt bort utan att släppa ner transaxeln från bakändan, kom ihåg att öppna motorhuven, annors kan motorn toppa i motorhuven (så gör det åt mig), inte nödvändigtvis om man har dåliga kuddar (mina råkar vara bra). Och att hålla själva kardanaxeln inne på rätt plats i momentröret, man skall sätta imot med en stor skruvmejsel från hålen i röret bak, då man rycker ut transaxeln.

Om man vill sära på låda och diff under bilen, och endast ta ut diff, TÖM VÄXELLÅDAN, annors har du ATF oljorna runt golvet (har ballat här själv ;)).

Roligt att se att du reparerat rostskadorna, jag har bara bulor på min, och efter äventyrandet med lyktstolpan vintern 2005/6, så ska jag byta hela bakre förarsidan, för den är bucklig (den var inslagen 23cm, fick den dock att se relativt bra ut). Annors är rostskicket i min bil som tur EXTREMT bra, har inte sett en annan 300 series, som har ROSTFRIA trösklar, och alla dörrar är så gott som rostfria efter 22 år och 337000km. :P

24
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: oktober 04, 2007, 10:33:36  »
Diffen är så pass stor, att jag inte tror att den ens går att anpassa till en dana30 bakaxel, den är nämligen 8,5" bred, alltså ca 21cm. Har haft ut den på finska jänkarforumet, men ingen verkar alls intresserad, oberoende av priset... Ford 8,5" bakaxel tycks inte vara någon favorit bland jenkkartrimmare.

Bilen börjar skaka när kopplingen "hugger", för det är en sinterkoppling, den slirar inte, utan hugger istället till skillnad från en organisk lamell. Annors är sinterkopplingen mycket trevlig att köra, inte något sämre alls enligt mig än en normal koppling. Inget "hoppande" eller liknande i mitt fall åtminstone, som jag såg t.ex en DX corolla med 4AGE maskin med turbo (300-350hk), som hade någon grym koppling, och såg nästan okörbar ut då den hoppade omkring vid start.

25
Projekt / SV: 340DL, 340HP?
« skrivet: oktober 03, 2007, 10:44:00  »
Nojaa, nu har de gått framåt lite igen. Länge sen sist.

Turbon är på plats, och går som en liten jävel. Är en Garret T61, med 54intake/58mm Exh. Borde räcka till 450hk ungefär.

Koppligen är uppdaterad till bättre tryckplatta, och sinterlamell, såm höll i förra bilen den var åtminståne över 300hk/435Nm. Dock håller den inte fullt laddtryck åt mig (1,4bar), utan börjar "skaka" hela bilen. ;D

16" fälgar har jag under, nu 215/40 däck fram och 205/55 bak provisoriskt, skulle vilja ha 205/45 fram och 235/45 bak. Även en lamelldiff skulle passa bra, dock är AGA diffen rolig i drifting. Har smällt sönder några tio serier bakdäck med den. ;D

Ford 8,5" diffen var för stor, den gick inte på någo villkor att passa in här. Den är överlopps, vet någon som behöv, är den billig. Vill av med den, den är fabriksny oanvänd.

Här är bilder och skitroliga videon om bilen:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/

Mera kommer ;)

26
Avstannade Projekt / Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« skrivet: mars 02, 2007, 13:47:16  »
Tycker nog 4 skilda förgasare inte låter lockande, och motorn är ju från början med insprutning, så varför inte megasquirt?

Drivlinan borde nog hålla bra, förrutom kardanaxeln, den borde man ersätta.

Har funderat på, att prova kombinera renault motor och volvomotorns kardanaxel... borde vara hållbart, och förstärka hylsan mellan kardanaxeln och växellådans ingående axel...

Här bara lite tankar och åsikter. :)

27
Drivlina/Växellåda / Re:Lamell diff
« skrivet: februari 13, 2007, 00:32:37  »
23 splines på 300 seriens utgångsaxlar (=drivaxelfästen).

Toyota Tacoma/4runner/pickup med Dana 28 7½" diff har även 23 splines, där skulle kunna vara möjligheter.

Kollade detta på summitracing...

Har funderat på att plantera en Ford 8,8" eller 7,5" diffspärr även, summitracing har såna billigt för lite på 200$.

Problemet är bara att diffen är fäst på inresidan i 300 seriens stora kugghjul, medan de flesta brukar vara fästa på utsidan...

Skulle vilja se exakta bilder på såna som plockat in 200/700/900 seriens diffspärrar i 300 bakaxel...

Har även lite funderat på 1045/55/65 diff från 760/960/x90 multilink bakaxel...

28
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: januari 30, 2007, 19:32:21  »
Jo, beställde förra veckan hela serien ventiler till motorn, får dom hoppeligen till veckoslutet, kanske man slipper ut ett varv, och göra lite fanstyg runt stan ;D

Coil on plug, för att vara speciell, och det blev inte dyrare än en 2x2 tändspole. Betalade runt 200euro för hela tändsystemet. Och ville ha en "clean" installation. Där lyckades jag 100% tycker jag 8)

Kamremsraset är oklart, endel tillverkningsfel, eller så mitt monteringsfel. Förra gången var det sprinten till kammen som gick av.

Stora spridare p.ga. att de är billigare än 600ccm från finland. $390/8st!!! 600ccm kostar i finland runt 330e/4st, och jag vill ha stora spridare även till båtens AQ171 maskin, för den ska trimmas och få MS i år. 8) Och sen räcker de garanterat till, så länge man vågar trimma ;D

Diffspärr ska jag ha från en ford 8,5" diff, $214 från USA! Ska svarva in den. Kommer att rapportera och höra av mig och berätta hur det går när jag får fanskapet att fungera  8)

29
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: januari 17, 2007, 15:07:30  »
Lite uppdatering sen länge:

Har fått COP (coil on plug) direkttändningen att fungera via megasquirtten förra fredagen, efter 6 veckors utredningar. Fungerade som en dröm, gick att köra lungt runt 40km/h med 4:ans växel på 1300rpm osv.

Sen rasade kamremmen och alla 3.cyl ventiler, så de ska fixas nu.

Sen ska ja ha 4st 1575ccm munstycken o en diffspärr, sen turbo o lite annat roligt.

Problemet är bara att hitta nya ventiler, ingen reservdelsbutik (utom volvo) säljer ventiler till B234 motorn, där kostar dom runt 500kr/st!

Förra gången det rasade ventiler, satt jag dem i skruvstädet, och vred dem raka (klart slipade in försiktigt pånytt), blev bra, fungerar(fungerade) ännu bra, och höll bra kompression.

30
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: juli 28, 2006, 10:39:29  »
Näpp, har förgasarna kvar, kan kanske möjligen sälja dem. har även ett insug UTAN förgasare här. Och till nästa år ersätter jag båtens AQ171 förgasare med megasquirt.

Japp, det har skett sig och skitit sig lite igen. ::) ;D
Började fixa COP direkttändningen här för några veckor sen, monterade kugghjul på kamaxeln osv... och sen gick insugskammens låssprint av, som resultat 2 skadade ventiler på 4.cyl. Hoppeligen får jag ihop motorn igen under helgen med nya delar, och nästa vecka liv i tändningen.

Hittade kylarvätskaläckaget, var radiatorns nedre slang som läckte vid radiatorn, dubbla klämmare gjorde susen. Slutade av att dricka vätska. Hoppeligen får jag nu bukt på oljeklottet på avgassidan, när jag tog motorn isär. Topplockspacningen verkade vara OK, inget större läckage åtm. där. :)

340:an har nog stått på sin plats nu en månad, men nykomligen, S90:an har sett destumera, runt 10000km under 3 månader ;D

Borde nu till följande hitta turbo, ny koppling ock diffspärr till 340:an...

31
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: maj 12, 2006, 18:03:52  »
Näpp, inget hänt på sista månaden. Var och importerade en S90 Excecutive -98 från sverige, så dit rök ALLA pengarna. Men småningom (hoppeligen inom en månad) ska renixen ryka.

Sen till följande blir det att ta itu med topplocksrenovering pg.a att jag prövade lite olika renix enheter, bl.a. B14.4E, och tror den orsakade spikning, och därmed spräckt packning mellan 2-3cyl, för 2-3cyl avgaskanaler är helrena, samma stiften, medan 1 och 4 är svarta, och motorn dricker lite kylarvätska (1L/1000km), fastän hela kylsystemet är nytt. Och en eller två ventiltryckare har ljud, så de ska även bytas på samma.

Först ska bilskatten betalas på S90:an, sen blir det turbo i 340:an, hoppeligen före juli. :)

32
Drivlina/Växellåda / Re:Hur mycket tål remdriften?
« skrivet: april 01, 2006, 15:02:22  »
CVT automaten fanns BARA till B14 modellerna. INTE ens B13 hade den (B13.4E = underborrad B14.4E, fanns bara 1989 med 4v låda, och 1990 med 5v).

Vad jag vet, är 345GLS ALLTID 2,0L B19A motor, så den borde inte finnas med B14, åtminståne i finland.

Så CVT borde bara finnas till 34xL/DL modeller, och kanske 343/5GL, men INTE 340GL. 340GL har åtm. i finland ALLTID 1,7L, som INTE fanns med remm.

Tycks finnas mycket olika åsikter om remdriften, endel säger att man kan knäcka nya remmar redan utan trimmning, andra säger att de håller lite trimm ändå.

33
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: mars 09, 2006, 19:41:41  »
Japp, det sitter en "marinvev" i motorn, för jag tog HELA marinmotorn, och planterade den i 340:an. ;D

Turbo ska det också bli, så snart jag får tag på något lagom stort. ;)

34
Drivlina/Växellåda / Re:Drivaxlar
« skrivet: mars 09, 2006, 19:26:08  »
Jo, drivaxlarna är utbytbara mellan ALLA 300 seriens bilar.
Enda skillnaden är troligtvis, att 2,0L maskinerna har normal M6 bult, och renault maskinerna har M6 insex bult.

OCH INSPRUTNINGSmaskinerna lär ha aningen bättre drivaxlar, dock har jag inte sett någon skillnad mellan dem... ::)

Kardanaxeln är utbytbar, sinsemellan ALLA 2,0L maskiner, men inte till renault maskinerna. Renault maskinerna har alla samma kardanaxel, UTOM CVT automatlådan.

Så har du en 2,0L maskin, behöver du en 2,0L maskins kardanaxel, drivaxlarna går varifrån som helst.

Transaxelpaketet (växellåda+diffetential) är alltid lika långa, de är utbytbara, samma gäller som kardanen. 2,0L maskinerna har sin egen transaxel, renault maskinerna sin. Skillnaden är egentligen bara i växellådans framdel, olika inloppsaxlar, och fäste för kardanaxeln.

Differentialerna ÄR UTBYTBARA mellan SAMMA VÄXLEANTAL, har du en 4v låda, går alla 4v diffar, har du 5v låda, går 5v diffarna.

35
Drivlina/Växellåda / Re:De Dion + 390hk/300nm vid 10 000 rpm
« skrivet: mars 09, 2006, 15:37:19  »
Sku gärna prova, att plantera en 1031 diffbroms i en 360 diff, men varifrån ska jag skita ut en sån? ???

Måste ta och tala med en volvojappe här bredvid, som är insatt på 200 serien, om han sku råka ha.

Tror nämligen inte på, att orginal diffen tål mer än 200-250hk.... ::)

36
Drivlina/Växellåda / Re:DRIVAXLAR BYGGE
« skrivet: mars 09, 2006, 15:27:15  »
Har hört, om att VW transporter (RWD modell) drivaxlar skulle vara helt "bolt on" saker, och tåla en hel del mera. Borde bara få tag på en.

Tror jag annors kommer att knäcka några drivaxlar under sommaren. ;D

37
Elsystem / Re:Varvräknare till 340 DL
« skrivet: februari 24, 2006, 15:30:22  »
Om du har en biltema varvräknare, så har den säkert svart (=- jord), röd (+), vit (+ för belysning) och grön (till tändenhetens GRÅA kabel).

Jag antar alltså att du har en 300 series, som är nyare än 1984 (1985-> har renix tändning, INGEN rund "gammaldags" tändspole). Då kommer det en plugg in i tändenheten med röd och vit kabel, LÄMNA DENNA I FRED, sen en plugg med BLÅ, ORANGE och GRÅ kabel, från denna ska du koppla räknarens "signal" kabel in i GRÅA.

Inga svåra saker, om man vet något om elektronik.  :)

38
Teknik / Re:fakta om 343 -81 360glt-83
« skrivet: februari 24, 2006, 15:23:31  »
Nu snackar ni strunt om vikterna. ;D

Här är FAKTA från 1985 års användarhandbok (torrvikter):
B14 modeller: (addera 24kg för CVT)
3D 950kg
4/5D 972kg

B200K:
3D 1070kg
4/5D 1094kg

B200E:
3D 1093kg
4/5D: 1114kg

1990:
B14 modeller: (addera 26-27kg för CVT)
3D 960kg
4/5D 985kg

B200K:
3D 983kg
4/5D 1002kg

B200K:
3D 1073kg
4/5D 1093kg

B200E:
3D 1097kg
4/5D: 1113kg

Det som man märker, är att förgasarmodellerna samt 3D mod. blivit något kilogram tyngre, medan 4/5D insprutarna blivit 1-2kg lättare.

39
Teknik / Re:Nybliven 340-ägare, byta växellåda eller inte?
« skrivet: februari 24, 2006, 15:12:52  »
Står det faktist på svenska registerutdrag, om man har aut. eller manual låda? :o

I finland står det inget sånt, på mitt utdrag står inget annat om tekniken, än motorns cylindervolym och typen på bromssystem. Och bilen är en 340DL -86.

40
Teknik / Re:DELAR MAN INTE SKA KÖPA
« skrivet: februari 24, 2006, 15:10:02  »
Har biltema gasdämpare varvet runt på min 340:a, och har varit mycket nöjd. 130000km, och alla är i gott skick, utom att jag var tvungen att byta skalen på bakdämparna för några år sen.

Sidor: [1] 2