Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - einar-

Sidor: [1]
1
Övrigt / SV: tjuvkoppla 360gl -88
« skrivet: januari 16, 2014, 22:31:18  »
Skruvade loss kontaktstycket ikväll och jodå, B19En hoppade igång direkt efter över 2 månader stillastående  :) Nu ska jag bara prova få loss rattlåset och ev kanske det funkar med att slipa bort låsklacken med ett slipstift och sen sätta tillbaka det?

2
Övrigt / SV: tjuvkoppla 360gl -88
« skrivet: januari 10, 2014, 23:07:11  »
Vill ju koppla bort rattlåsfunktionen helt då det har fungerat ibland när nyckeln fanns. Bäst vore ju om det gick att ta ur låscylindern och plocka ur alla tillhållarna så den går att vrida runt med vilken nyckel som helst :)

3
Övrigt / SV: tjuvkoppla 360gl -88
« skrivet: januari 10, 2014, 21:21:36  »
Känns som det är lika bra att fortsätta här än att starta en ny tråd med samma fråga.

Har sullat bort nyckeln till 360 GLTn -83a och nu hade det varit intressant att försöka få bort låset så bilen går att starta och köra. Rattlåset har inte gått i (kärvar som på alla andra 360) så då antar jag att det går att skruva loss hela rattlåset och dra bort det från rattaxeln?

Om jag sen får bort låset, kan jag få ur bara låscylindern så den går att starta med en mejsel?

4
Köpes / SV: Massor av delar sökes!
« skrivet: december 19, 2013, 23:59:58  »
Kan tipsa om att färddatorn är vanlig på ebay under tillverkarens namn, Zemco ZT 4 driving computer. Dock så visar den MPG istället för l/100km.

Jag har en NOS färddator till 240 (samma som 360 men en annan monteringssats) men den är inte till salu  :)

Edit: Glöm vad jag sa ovan om MPG, det finns en knapp på dom för att ställa om mellan metrisk och gallons/miles så en dator från ebay ska gå att använda i sverige också

5
Däck och Fälg / SV: 16" isdäck på 360?
« skrivet: november 04, 2013, 00:23:56  »
Jo jag får ta och mäta bättre till helgen när jag kommer hem igen. Skärmkanterna består ju mest av spackel och kex så dom är nog inget större hinder ;) men jag tycker hela hjulhusen är väldigt små när man är inskolad på 740  :)

6
Däck och Fälg / SV: 16" isdäck på 360?
« skrivet: november 03, 2013, 23:45:15  »
Dem blir nästan 3cm större på radien än 175/65-14, sen sticker väl dubbarna ut en bit till?

Kan bli riktigt trångt, men så länge det inte tar i undrefjäderskålen tror jag det skulle kunna fungera då jag har för mig att måttet från centrum av navet till undre fjäderskålen är det som begränsar däckdimensionen först.
Jag mätte lite snabbt och det kändes faktiskt som mer än 3cm. Lär försöka hitta passande fälgar med rätt bultcirkel först sen testa om dom går dit över huvud taget

7
Foto/Film / SV: Isbilen 360 GLT -83
« skrivet: november 03, 2013, 23:43:20  »
du är inte den första som sagt det ;)

Bilen har fått "nya" vinterdäck på caddyfälgar istället för de blank och snedslitna däcken med extrema torrsprickor som satt på innan. Skulle även ha bytt fläktremmar på den och börjat fundera på besiktning :)

8
Däck och Fälg / 16" isdäck på 360?
« skrivet: november 03, 2013, 15:57:46  »
Är det över huvud taget möjligt att få dit 145/80-16" isdäck på en 360 GLT? Har nämligen fyra kanonfräscha liggande

9
Teknik / SV: Vakuumslangar B19E
« skrivet: oktober 16, 2013, 00:12:39  »
E på volvospråk brukar väl innebära insprutning utan katalysator och lambdasond och F har kat och lambda.

10
Teknik / SV: Vakuumslangar B19E
« skrivet: oktober 15, 2013, 00:24:55  »
De har jag undrat länge. Sitter då Luftmängdmätare som på motronic som fanns på tidiga 740 turbo

11
Framvagn/Bakvagn / SV: Paj huvudbromscylinder?
« skrivet: oktober 12, 2013, 13:46:46  »
Men då ska det väl inte krävas 40 pump innan kolvarna går ut igen? Trampar jag för fort så kommer kolvarna ingenstans

12
Teknik / SV: Vakuumslangar B19E
« skrivet: oktober 12, 2013, 13:45:07  »
Öh, sitter det lambdasond på den här? Sitter då ingen katalysator.

Har en massa anslutningar på spjällhuset också och en ventil i toppen som öppnar när motorn blir varm (antar att den är till för EGR-ventilen?)

13
Foto/Film / SV: Isbilen 360 GLT -83
« skrivet: oktober 12, 2013, 13:42:55  »
Jodå rost finns det nog gott om på den, likaså spackel och plåtar svetsade över rosten. Mekansikt sett förutom motorn så känns det mer som den gjort 62000 mil och inte 22000 så renovering är det nog inte lönt att göra på den här  :)

14
Teknik / Vakuumslangar B19E
« skrivet: oktober 12, 2013, 02:12:29  »
Någon som har koll på vart alla vakuumslangar ska sitta på en B19E? Verkar som att någon varit där och rotat runt tidigare då vakuumförställningen i fördelaren, EGR ventilen, mm inte fungerade alls som det satt inkopplat tidigare

15
Foto/Film / Isbilen 360 GLT -83
« skrivet: oktober 12, 2013, 02:09:08  »
Lika bra att lägga upp bilskrället här då när man blivit medlem på det här forumet också

Det är jag och en kompis som äger den ihop och den dök upp på blocket i somras för 800 spänn och den är besiktad november ut  8) Den är väl tänkt att köras på isen och lekas runt med på byn så länge som den håller ihop.
22000 mil ung är hon och samtliga besiktningspapper låg i handskfacket.









Någon tidigare ägare med humor  :)


Finast på bilen är faktiskt motorn som ser ut som ny. Sitter en B19E motor i den


Känns konstigt med en insprutningsmotor som varvar 7500  :)


Riktigt goa säten faktiskt. Trodde inte att man kunde sitta så skönt i en 360 :)


Fullpackat mätarhus  8)


Och första och enda gången jag sett en 300 serie med taklucka, som fungerar när den själv har lust  ;)


Det är väl tänkt att den ska fixas i ordning så pass att den går att besikta igen och då kanske det blir att peta ner en roligare motor om vi får den att gå som den ska från gamla isbilen

16
Framvagn/Bakvagn / Paj huvudbromscylinder?
« skrivet: oktober 12, 2013, 01:51:42  »
Har jävlats med bromsar hela kvällen på en 360 GLT -83a och dom gör mig inte klok  ???

Frambromsarna vill gärna ligga på och när jag testade att motionera oken så var bromsoken riktigt fina (troligen bytt för inte så länge sen) och kolvarna inte det minsta rostangripna men ändå så fick jag ta till stora rörtången för att klämma in kolvarna igen.
Jag tänkte ju naturligtvis att det var bromsslangarna som var kass men när det krävs ( ja jag har räknat) 40 pumpningar med bromspedalen innan kolven i oket var så pass långt ute att det var värt att trycka in den igen insåg jag att det måste vara något mer som är galet.
Dessutom så känns det som att trampa luft när jag har ett ok löst för pedalen går hela vägen i bott.

Sätter jag ihop bromssystemet igen så känns pedalen normal och bromsarna fungerar men ligger på fram. Bak är det inga problem alls.

Är detta huvudcylindern som spökar?

Sidor: [1]