Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan0691

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Köpes / SV: BTR volvo 360
« skrivet: november 30, 2014, 19:07:57  »
Tror jag har både en vanlig standard 2.5 bars BTR och så har jag en ställbar linjär malpassi BTR.

Behöver ingen utav dom då jag sålt min 360 nu.. Kan säljas billigt, bor i Ljungaverk, Västernorrland

2
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: november 08, 2014, 19:23:20  »
Hej, har gått skapligt.

Bilen gick bra och höll bra efter riktplaningen av 531.

Den gjorde ringar på torrasfalt 1, 2an, utan problem.

0-100km/h gjorde den på strax under 8sek med 15g - 0.35bar ladd.

Men slutade diffa efter för mycket våldsamheter, så nu har jag sålt den. 9000kr inkl allt.

3
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: september 25, 2014, 20:19:41  »
Hej igen, nu går bilen bra, lite ojämt på 50% etanol och 50% BF98. Men bra.

Körde lite rally på grusväg här i helgen och fjäderbenet gick igenom ?tornet? skärmen?

Alltså uppochner vända skålen man ser under huven har spruckit upp och står lite på kant.

Ska bifoga både bilder och videoklipp på bilen nu. Behöver hjälp ganska snarast, hur lagar man fjäderbenet? skärmen?

4
Köpes / SV: 360 GLT sökes
« skrivet: september 20, 2014, 10:32:24  »
Verkar som du vill ha 3-dörrars, men om det inte är jätteviktigt så har jag en 4 dörrars sedan.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Volvo_360_Turbo_56001562.htm?ca=4&w=1&last=1

Turbokonverterad och går väldigt fint. Bara 0.36bar i laddtryck, mätte upp den till 68L på 61Mil, så de är ett snitt på 1,1L/Mil.

Min är väldigt sällsynt modell, fina chromekofångare och sedan, med elektroniskt insprut. Volvo 360GLE 1984, så skattebefriad också.

6
Säljes / SV: Volvo 360GLE -84 Sedan (Udda modell)
« skrivet: augusti 22, 2014, 20:14:49  »
Nu går bilen!

Och bra går den :D

Har bara vågat burna 1an nu efter jag fått igång den igen och det var en barnlek, var blött ute, så klämde på lite på 2an och det släpper som på snön.

Vill fortfarande sälja bilen, men nu är den hel och går bra.

Hade tänkt mig 8000kr för bilen. Kanske 7000kr för forummedlem :D

En tråkig sak är att oljan är lite milkshake-färgad, tror det kan vara sedan toppackning var trasig, men jag hade i ny olja efter jag bytte, kanske låg lite vatten kvar i botten på tråget som har blandats med den nya oljan?

Bilen drar inget vatten och vitryker inget, så tror inte toppackningen är trasig, men har ändå lite majonnäs i ventilkåpslocket?

7
Säljes / Volvo 360GLE -84 Sedan (Udda modell)
« skrivet: augusti 15, 2014, 19:56:23  »
Tjena, är rätt less på att skruva nu så skulle vilja sälja min 360 till någon här på forumet som vill ha något att leka med. Bor i Ljungaverk, Västernorrland

Volvo 360GLE -84 (LE-jetronic)
B230E Turbo 0.35 ladd 160-200hk
M47R
15g turbo
6pucks sinterlamell

Fulltankad med BF98 :)

Har mekat med den bra länge för att få i turbo, och renoverat en 531topp med nya tätningar, inslipade & shimsade ventiler som sitter på också. Fick igång den förra veckan och provkörde, gick riktigt bra. Körde den 2 dagar och ville provburna lite för att se vad den gick för. Körde sönder vevaxeldrevets kil. Fick skruva dit ett nytt drev och provköra igen, gick sönder på bara tomgången?

Höll på så en kväll och lyckades ha sönder 3 drev totalt. Så satt dit ett av dom som bara remhjulskilen hade gått av på, och drog det med 130nm och loctite. Så nu sitter det.

Provkörde nu ikväll, gick riktigt bra som förut, men började knacka litegrann när jag åkt några mil. Klev ur och justerade fördelaren lite, knackade ännu mer, vred fördelaren åt andra hållet och då blev det lite bättre, sen hittade jag en balans därimellan där den inte knackade så farligt. Men det knackar som fan när man släpper på gasen!! När jag kom hem så knackade den fortfarande, bara pyttelite på tomgång. Men den går att köra, vet inte hur långt, och vet inte vad felet är? Kan vara bara tändningen eller något fel på motorn?

Motorn är Nollad riktigt, för jag lyckades märka upp på vevdrevet och remskivan hur det skulle stå, och tändningen är inte för mycket fel åt något håll. För den är som bäst ungefär på mitten.

Köpte bilen för 5500kr och har kostat på den runt 7000kr.

Har även en B230FK motor som är nyrenoverad med vevlager, kolvar, arp bult. Och några 530 toppar, och några 531 toppar.

Är någon intresserad av bilen så kom och kolla, kan få köpa med mycket motordelar och eller reservdelar till 360, fick nämligen en 360 av en gubbe på byn som jag kan plocka delar av.

Vill inte ha speciellt mycket pengar, då jag anar att det kan vara motorn det är fel på då den knackar. Mer eller mindre pengar beroende på vad DU/NI vill ha för prylar. Men billigt såklart.

8
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med växellåda
« skrivet: augusti 15, 2014, 19:41:00  »
Har fått i turbon och kört lite nu, hunnit köra sönder diverse.

Nu klonkar och knackar motorn, mer eller mindre beroende på hur jag stället fördelaren. Och extra mycket när jag motorbromsar. Vid gaspådrag - inget knack.

Har jag fördelaren - tändningen dåligt inställd så bara VRÅÅÅLknackar DE!!

Och tillbaka till växellåda. Den har hållit än så länge, bytet till sinterlamell gjorde inte saken bättre. Men den är körduglig.

Växlarna krånglar lite annorlunda nu, inte så farligt att växla från 1-2, men däremot att få i backen är knöligt..

Nu efter att jag dragit åt remskivan stenhårt,(hade bilen ståendes mot vägg med backen i) Och första provkörningen efter de, då tycker jag växellådan fungerade bättre än vanligt!

Kan det ha något att göra med att jag stått och dragit den baklänges med stumt bakåt liksom så att nåt böjt till säg på något sätt eller inbillar jag mig bara?

9
Köpes / SV: Söker en billig bruksbil
« skrivet: augusti 13, 2014, 19:59:25  »
Jag funderar på att sälja min 360 -84 om den är intressant.

Har turbokonverterat en B230E och renoverat 531 topp som sitter på.

Körde sönder kilen som sitter på vevdrevet när jag skulle burna för några dagar sedan... Satt dit ett nytt och provstartade, gick ett litet tag men andra starten så gick det drevet sönder också... Vet inte varför dreven går sönder? Kanske har jag dragit för löst men har provat 110nm och loctite på bulten å då höll det, men då hade jag nollat motorn fel så fick ta lös det, och sen hade jag sönder 1 DREV TILL!!!

Pappa får för sig att det skulle kunna ha något med vevlagren att göra? Eller så är det något annat, ingen aning. Den klonkar lite när man vrider runt den för hand?

Och nu orkar jag fan inte skruva nå mer, så säljer gärna hela bilen inkl, massa grejor.

Har 530topp, och 2st 531 toppar. En B230FK motor som jag tänkte byta till men orkar inte.. OCH MASSA original-reservdelar från en annan 360 som jag fick av en gubbe här på byn.

Köpte bilen för 5500kr och den är besiktad till januari/februari 2016. Har kostat på den 7000-8000kr, som verkar vara i onödan.

Säljer den för ett bra bud. Och vill du, så får du med så mycket motorer och prylar du får plats med..

Bor i Ljungaverk, Västernorrland

10
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: augusti 12, 2014, 09:32:32  »
Jaha, nice! Någon som har? Hur svårt kan det vara att få tag på? Krångligt att hitta på blocket tycker jag.

Är de inte lika från t.ex 740 turbo? Eller är de kamfördelare på alla 740?

Och hur gör andra på forumet? Har alla verkligen renix? Hur gör folk som konverterar 240, eller 740?

11
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: augusti 10, 2014, 21:13:46  »
Har inte renix, har fördelare med hallgivare och inget tjofs på svänghjulet :)

Har hunnit köra sönder bilen nu också.. Hade inte dragit vevaxelns remskiva tillräckligt hårt så kilen gick av när jag skulle börna.. :(

Var lite ovan den power jag hade nu, ROLIGT SOM FAN var de att börna så länge det gick, har bytt vevdrevet nu, men nollade motorn fel så fick inte igång den först, men sen fick jag igång den, men hade då glömt ta Loctite som jag hade planerat, så lossade på skiten igen å när jag satt tillbaka det då så blev det fel..

Får fixa det imorrn.

12
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: augusti 09, 2014, 10:44:44  »
Nu går bilen.

Var turbon som krånglade (T25) läckte olja.

Köpte en ny 15g som nu sitter där. Tajt så inihhelvete mot motorfästet men efter lite slip å kap så funkar det.

Nu har jag några frågor, min kompis sa att man måste "STUMMA" fördelaren när man har turbokonverterat?

Han säger att tändningen ökar när man gasar på en originalmotor, och att det inte kan vara så när man satt dit turbo?

Hur gör man när man stummar fördelaren? Och är det något man verkligen behöver göra?

Jag kör bilen just nu med 4-5PSI motsvarande 0.30-0.35 bar ladd och den gör samma km/h på en viss sträcka som min 940 turbo 210hk gör.

Så antar att 360n har runt 150-180hk? Det är ju trots allt 130 med originalmotorn B230E + att jag bytt till vx kam, 531 topp och turbo.

13
Säljes / Turbogrenrör, turbo, insug, grenrör
« skrivet: augusti 05, 2014, 22:41:59  »
Tjena!

Har lite prylar att sälja för den som vill turbokonvertera eller bara behöver ha nya prylar.

530 topp
531 topp
v-kam
vx-kam
insug
grenrör sugis och turbo
turbo 2 stycken, en t25 i fungerande skick men blåryker. Och en annan garrett jag inte vet vad det är, kanske t25 också, som impellern är trasig på. Går ju ta turbin eller avgashus.
har lite spridare och annat skit å
inredning från en 360 -88, jättefräsch! blå med röda sömmar har jag för mig.

Har massor av prylar, hör av er om ni behöver något och bud, vill bara få lite pengar, spelar inte så stor roll hur mycket, pris efter skick såklart :)

Finns i Västernorrland, Ljungaverk

14
Köpes / SV: Reflektor i bra skick köpes
« skrivet: juli 31, 2014, 20:55:18  »
Är din 360 en sedan? Har ingen lykta, utan bara fundersam då jag har en 360 GLE -84 sedan.

Och har aldrig sett en likadan!

Har däremot lyktor från en 360 -88 om det är samma på dom nyare så passar dom?

15
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 29, 2014, 10:56:51  »
Avgasportarna är bara normala och sotiga :)

Ska ta mer kort ikväll!

16
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 28, 2014, 21:23:30  »
Har haft bort toppen 2 gånger, och ny packning 2 gånger.

Den har blivit het både innan och efter, och med och utan turbo.

Allt det här är efter att jag bytte till 531 toppen..

Men turbon, oljereturslangen är ju sprojlans ny, och den är rund och fin, i bra lutning och så. Kommer inte ihåg diametern, men den var 13-15mm invändigt.

Det är ju en garrett turbo från någon original 740 turbo, borde väl vara inbyggd restriktor? Kompisen hade använt turbon lite grann på sin 740/T5, men den skenladdade sa han, för att turbon var för liten. Kan något i turbon gå sönder om den skenladdar? Tycker att lager, tätningar, bussningar i den bör väl kunna ta lite stryk? Men den är ju inte ett dugg glapp, och hela turbon var kruttorr när jag köpte den av han, så tror inte han har haft läckage innan?

Ska bifoga en bild på hur turbon min ser ut. Kanske har jag helt enkelt för mycket oljetryck? Men original bör väl ha restriktor i turbon tycker jag?

Den är helt sjukt blöt av olja, och oljan är rätt ren också? Alltså inte förbränd eller sotig.

17
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 27, 2014, 17:51:26  »
Ingen som svarat på förra inlägget, ingen som vet?

För tillfället så startar bilen och har tagit bort turbon, men bilen blir ändå för varm, på bara tomgången. Även utan turbo?

Oljan är nu lite blaskig, vattenblandad. Och har mycket majonnäs i ventilkåpslocket. Tror det var för att jag körde startmotorn utan fullt åtdragen topp, för jag tyckte mig läsa på topplocksförpackningen att man skulle varmköra bilen på 60nm och sen vinkeldra 90. Men så var det nog inte. För det bubblade i exp.kärlet när jag skulle starta den med 60nm.

Tror det var då vattnet och oljan blandade sig..

Men varför läkte turbon olja? Bilen blårök som fan med turbon där, och turbon är dyngsur av olja både i avgashusets utblås och mot grenröret?

18
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: juli 27, 2014, 11:40:34  »
Vad kostade prylarna på skroten?

Vart bor du? Ser att du varit på Biltema i Sundsvall och handlat, går du skola i Sundsvall?

19
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 13, 2014, 22:20:12  »
Har plockat isär motorn nu, tog lös vattenpumpen först, kollade så att den var hel, och det var den.

Sen tog jag bort toppen också, kollade så jag satt packningen rätt, och ja det hade jag.

Men är lite brydd över hur packningen ser ut, i toppen är det avlånga hål, men i packningen bara små runda hål på vissa ställen. I blocket är det ju motsvarande hål som toppen fast ännu lite större. Alltså stryper ju packningen flödet mellan topp/block, men det var inte bara min nya packning som var så, även den gamla som satt på b230 innan jag bytte topp och satt dit turbo.

Så VET FAN INTE vad som kan vara anledningen att bilen kokar så fort? Testade även att koppla som vanligt, och skita i vattnet till turbon, men den kokade ändå..

Och termostaten öppnar ju... Och kylarn har jag spolat igenom så den är inte igensatt...

Oljan i toppen var något chokladmilkshakeaktig, kan tänka mig att det kan vara pga att jag inte drog toppen så hårt som man skulle, så att det blev ett litet läckage. För det var inte så farligt.

Kan kokandet ha något att göra med att jag drog toppen löst och att avgaserna på nåt sätt gick till vattnet? För det kändes lite avgaslukt i exp.kärlet?

20
Köpes / Vattenpump B200
« skrivet: juli 12, 2014, 19:13:56  »
Tjena, tror min vattenpump har gått sönder, vattnet cirkulerar inte som det ska och bilen blir kokandes varm på tomgången efter 2-3 min?

Har inte börjat demontera så är inte säker, men troligen så är det vattenpumpen då jag har kollat allt annat.

Så om någon har en svara gärna, så kan jag börja demontera för att se om den är trasig och köpa DIN!

21
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 12, 2014, 19:12:12  »
Har problem, och har felsökt rätt mycket.

Bilen startar och går av sig själv fint på tomgången, blåryker rätt mycket om den står still på tomgång.

Har lite vit majonnäs på undersidan av ventilkåpslocket, men det är inget ovanligt. Bara kondens har jag läst på många ställen.

Tog bort kylarslangen från vattenpumpen, och körde ner vattenslangen dit i, och spolade ut vattnet som kommer från kylarn. Då håller bilen sig kall på tomgång.

Känns som att de fan borde vara vattenpumpen som är felandes då?

Bilen blir så varm att den kokar på tomgång, även med elfläkt på och utan termostat.

Provade igen med termostat, och då blir den snabbare varm, är väl antagligen för att det kan rinna lite av sig själv då innan den blir allt för varm?

Så är det någon som har en vattenpump till B200 liggandes? Ska sitta på min B230, men kan inte ha B230 pump för då kommer den ta i elfläkten och kanske kylarn..

FYI: Är rätt säker på att jag inte hade en skumsvamps-tuss i vattenpumpen. Är 95% säker att jag tog bort den innan jag starta bilen.

22
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: juli 12, 2014, 18:52:32  »
Har original tryckplatta. Har fått igång bilen och provkört lite, funkar bra det lilla jag kört. Tycker inte alls den verkar vara så oartig och huggig som vissa beskriver.

Lagom bitig, inga problem att smyga iväg. Men kan bli lite ryckigt om man gasar på och växlar.

Inbillar mig att kopplingspedalen är lite hårdare att trycka ner?

23
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 10, 2014, 21:41:44  »
Tror mig veta felet, om det är så pass jävligt som jag tror.

Stoppade igen alla hål och mynningar med skumgummi - tvättsvamp, för att det inte skulle komma in smuts.

Glömde nog ta bort den från vattenpump i all iver att starta bilen...... Kanske är därför vattnet inte cirkulerar som det ska? Den lär väl isåfall ha smält, och vart kan den tänkas ha tagit vägen nu?

Ska demontera vattenpumpen imorrn och kolla, har väl fastnat lite här och där.. Om jag inte har jävla tur att den bara sitter i vattenpumpen.

24
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 09, 2014, 22:20:45  »
Blåröken är borta för tillfället. Vet inte varför. Kanske bara hade mycket olja i avgassystemet?

Men nu kokar bilen fan så fort jag startar den, vad är felet? Vattenpumpen snurrar och i slangarna är det vatten, och jag har en jävulsk värme i kupen.

Och den går inte ner i temp när jag finglider i 70km/h utan belastning.

Den har kokat 2 gånger nu, och provade ta bort intercoolern, om de var så att den blockerade mycket, men det hjälpte inte.

Pappa sa att kanske om det är en billig vattenpump jag har så kan fläkten ha lossnat från axeln, så att det inte pumpas runt men snurrar ändå?

Har elfläkten ikopplad och kör full värme i kupén men tempen går upp?

25
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 09, 2014, 16:38:23  »
Okej, kan vara lite vad som helst alltså?

Turbo är en garret, mer vet jag inte riktigt, står inte något namn på den, från en 740 är den. Ungefär samma storlek som turbon på min 940 Turbo.

Tyckte det blev så jävla hårt, orkade knappt dra så hårt, men kan väl göra de för sälerhetsskull.

FYI: Bilen börjar ryka ungefär 1minut efter start, och då, inte så mycket. Men ökar ju längre den står å går, gasar jag kommer det mer. Men sen är det lika mycket rök hela tiden.

Tycker det är konstigt att den inte ryker första minuten.

26
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 08, 2014, 22:19:03  »
Efter turbokonvertering så blåryker bilen, och hade ett jävla tryck i exp.kärlet i början, det försvann.

Men nu när jag lyfte på ventilkåpslocket var det vitt gegga/sörja i locket, men inte i resten av oljan. Troligen bara kondens? Lät på kompis och pappa som att det inte gjorde nåt om oljan såg bra ut i övrigt.

Men frågan är ju varför den blåryker..

Turbon verkar helfräsch, inte glapp mer än nån hundradelsmilimeter åt något håll och den ser fin ut. Sitter det något packning mot avgashuset som kan vara otät så att det drar ut olja i avgassystemet? För det är från avgaserna det ryker och ingen läcka på oljetrycket eller så.

Kanske även kan vara min nya 531 topp som jag bytte ventiltätningar och så på? Att ventilstyrningarna eller tätninga släpper ut olja i förbr.rummet?

Jag är osäker på vad det är, men kompisen som hade turbon innan säger att han är mycket brydd, och säger att turbon inte är i dåligt skick, och aldrig rykt för honom..

Så känns mer troligt att det är min topp som spökar, men orkar JU FAN INTE RIVA den igen!!?!?

Den går bra på tomgången, och svarar väl skapligt på gas, har inte bytt spridare än, dom jag fått var lite korta, så ska göra om fästet lite.

Och är det någon som vet hur man kopplar in en laddtrycksmätare?

27
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 07, 2014, 21:22:58  »
Sant!

Fick v40 spridare av samma kompis som vanligt. på runt 380cc/min säger han och en annan kompis som provade i sin 740 b230 och 0.5bar ladd

Vad kör Lh 2.4?

Jag inbillar mig att det är lågohm, men vet inte. Vågar inte provmontera på min bil, ska söka på spridarnumret nu.

28
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 06, 2014, 19:08:04  »
Svarar på mitt eget inlägg.

Har nu fått igång motorn, hade nollat den fel. Gjorde om, gjorde rätt. Då startade den på engång, men gick dåligt, ingen tomgång alls, fick gasa och den gick ojämt.

Den läkte på insuget i turbon, så drog åt slangklämman hårdare och justerade fördelaren lite, då fick jag tomgång och den gick jämnt.

Nu behöver jag bara få hem lambdasonden och fixa några shyssta spridare så att jag kan provköra och se vad som händer, har även köpt en malpassi BTR av en kille på facebook. Så får väl justera den efter vad bb-lambdan säger.

29
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 06, 2014, 15:13:25  »
Felsökt lite mer, nu är stiften torra.

Samtidigt som jag körde startmotorn, så vred pappa på fördelaren, då ville den tända lite bättre. Men ändå inte så att det startade..

Kan det vara att vi nollat motorn fel? 1 eller 2 kugg? Men den borde väl fan ändå starta?

Har även ett mysko problem, det blir ett jävla tryck i exp.kärlet när man kört runt startmotorn ett tag, och det luktar bensin i exp.kärlet.

Har jag satt toppackningen fel eller är toppen felandes? Eller har jag dragit den för löst? Drog den 20nm, sen 60nm, och sen skulle man dra 90⁰, men jag drog 80nm istället, vågade inte dra fullt 90grader, det var så jävla hårt, måste vara runt 110nm känns de som?

Så min topp sitter med 80nm. När jag la dit toppackningen så minns jag fan inte om jag tittade på hur kanalerna gick, utan la den bara efter formen på toppen, men tror den sitter rätt.

30
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 06, 2014, 11:58:24  »
Nu sitter hela paketet i bilen.

Men den vägrar starta. Tuggar på startmotorn i vanlig ordning, men poffar till lite då och då. Precis som när jag skulle starta den med B230 för första gången utan insprutstempgivaren. Men nu har jag ju alla givare fastsatt i toppen och på rätt ställe.

Vad kan det vara som krånglar? Har gnista på alla stift, och en spridare läckte i början, tills jag bytte o-ring, så bensin till spridarna har jag.

Turbon läker även lite olja, så olja till turbon finns. Har förlängt LMM kabeln och har den ikopplad.

Mina tryckrör kan däremot läcka lite grann i en böj, om det har någon betydelse för uppstart? Har för tillfället originalspridare, men dom bör väl duga för uppstart?

31
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 03, 2014, 20:19:16  »
Har nu monterat kylare, kopplat dit alla kylarslangar. Lutade den lite tippande mot bilen, som framrutan.

Har även satt dit intercoolern utanpå kylarn och dragit 2.5 silikonslang in i motorutrymmet från strax innanför grillen.

Totala mått på intercoolern är 630x300x76 och med mittanslutningar. Fick plats alldeles precis. Större GÅR INTE. Totalt omöjligt på min 360 iaf.¨

Tråkigt nog så provade jag sätta dit en av saabspridarna, dom var kortare än boschoriginal, ca 8mm kortare. Vill inte göra om fästet så att jag inte kan använda bosch original, så skaffar nog andra spridare istället.

Vilka boschspridare finns det i 300-400cc/min snåret som är högohmiga? T5 spridare? Har ändrat mig lite än en gång, och vill gärna köra på etanol, ?för att vara snällare mot motorn?

32
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juli 01, 2014, 22:18:52  »
Hur gör du med kylarslangar och sånt nudå, tar direkt från 740?

Sitter motorn lika långt från kylarn som den gör i en 740 så att det passar?

Och hur blev det med kylarbalken, mindre markfrigång nu?

33
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 01, 2014, 17:32:28  »
Perfekt Danne, och tack för skönt svar!

Måste skynda mig beställa lambdamätare nu. Men vill provstarta och köra bilen innan det kanske :/

Vad har du i bränsletryck nu ungefär? Vet du de? Isåfall kan jag ställa lite mindre tryck eftersom mina spridare kanske flödar lite mer då, tills jag fått hem bb-lambdan :)

EDIT: Såg i oskii's tråd att du inte visste bränsletryck.

34
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 30, 2014, 21:00:34  »
Spridarna som jag har är Saab 9000 turbo spridare.

Svarta med blå rand. Verkar vara på 382cc/min @ 3.0 bar

Då borde väl det fan räcka till att köra på etanol med kanske 0.5 bar ladd?

Och senare om jag inte nöjer mig så, så kan jag väl klämma ihop btr:en lite mer till kanske 3.5bar så flödar dom kanske så att det räcker till 0.7 bar?

Rätta mig om jag har fel, och spridarna har samma samma anslutning i fuelrailen och i insuget, och samma boschoriginal-kontakt och de är högohmiga, så dom bör ju funka?

35
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: juni 30, 2014, 18:34:41  »
Jag köpte en sån här, http://dalhems.com/sv/p/12f38f21682f4951897d9a1700ed0bcb/sinterlamell-228mm-solid-6-puck-nav-A-206x24-sintrad--keramisk

Passade bra när jag monterade den iaf, har satt i motorn i bilen nu. Och turbon sitter där den ska med olja till och från, vatten till och från.

Ska bara bygga lite tryckrör med inpassning, och få dit downpipen. Sen blir det provkörning. Kan komma tillbaka och berätta då hur det gick om du inte köpt lamell/tryckplatta än.

Fick spridare av en kompis jag från en saab 9000 turbo som var svarta och på 392cc/min. Dom lär duga gott till på bensin iaf, men kanske lite små för etanol :/

Köpte en intercooler igårkväll som jag nästan kan säga 100% att den passar som bäst och det är den här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/63cm-bred-450x300x76-25-mitten-anslutning.html

Då blir det perfekt att dra silikonslangarna till tryckrör in genom dom där hålena som är på varje sida nedanför/under lyktorna.

36
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 30, 2014, 10:55:07  »
Kompis sa nu att jag kunde köra med "öppen" vevhusvent och bara ha slangen rakt ner mot backen.

Och ta bort vakumslangen.

Isåfall kan jag ju koppla dumpen på det vakumet :)

Har inbyggd dump.

37
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 28, 2014, 17:07:08  »
Har nu fixat rätt mycket, har lite funderingar.

Fick 4 st spridare av en kompis som han sa hade suttit på en saab 9000 turbo. Dom är svart med blå rand, vad jag har hittat på internet så är dom på 392cc, men är inte riktigt säker, någon som vet? Blir det bra till min bil isåfall, kanske kan ladda lite mer, och om inte annat köra på etanol? Bifogar bild.

Och nu när jag ska ha tryckrör till insuget så försvinner ju original gummiböj med slangen till vevhusventilationen, ska jag ha öppen vevhusvent istället då? Och behövs det inge vakum då?

Och sista lilla frågan, hur kopplas dumpventilen in?

38
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 25, 2014, 21:04:25  »
Åh okej, finns det någon karta över vilka som är högohm och lågohm?

Är väl bäst/lättast att använda sig utav högohm isåfall. På downpipen har jag för mig att den sitter vertikalt på, alltså från sidan och in, men är inte säker. Ska kolla det imorgon :)

Min koppling är väldigt trög också, provtröck lite förut. Vad brukar kärva? Byta wire bara? Det är hål på damasken vid gaffeln.

Men så var det förut med, så inget som har kommit nu med motorbyte och sinterlamell :P

Då beställer jag fan-e-mig en BB-lambda nu! Vilken används flitigast? Kanske är bäst att ha samma som alla andra ifall något strular..

39
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 25, 2014, 18:16:59  »
Okej, då skiter jag i att byta spridare, kan kanske byta till nå 940 turbo spridare, turkosa? Som en kompis kunde få tag på framöver.

Men jag beställer en BB-lambda då!

Kostar alla runt 1500 som innovate och AEM eller finns det någon billig?

Tycker personligen att AEM ser bättre ut, då jag inte vill ha massa led-lampor och sånt "fjortis-bling"

BB-lambdan sätter jag bara nånstans i avgassystem? I mitt fall på downpipen där det redan sitter en smallbandslambda från 740? Och drar kablarna in till mätaren som jag har i bilen på valfritt ställe?

40
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 24, 2014, 19:17:57  »
Vad händer om jag skaffar spridare på 600cc, har läst massa om dutycycle. Är det vad spridaren klarar av?

Isåfall, bör man inte köra på originalspridare ifall det behövs mer än 80% av kapaciteten på dom?

Så om det är 217cc original, och jag turbokonverterar och skaffar linjär BTR, kan ca 300cc spridare vara dugligt och hur mycket klarar bränslepumpen av?

Isåfall så funkar väl original bränsle/spridarsystem till 2.5bar om man vill de? Bara man skaffar en bättre pump, större spridare och mer tryck?

Sidor: [1] 2 3 4 5