Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Thomas K

Sidor: [1] 2 3 4
1
Köpes / GLT fälgar
« skrivet: november 23, 2020, 10:18:02  »
Jag är på jakt efter en uppsättning sådana här fälgar, jag tror de är dom som kallas för GLT fälgar.
Finns dom i 15"?
Även liknande kan fungera :)

Vänliga hälsningar
Thomas

2
Säljes / SV: Servo-kit, baklysen, fabriksnya dörrar.
« skrivet: mars 05, 2015, 20:51:11  »
Är dörrarna med delad eller hel ruta?

3
Säljes / SV: Servogrejer 360
« skrivet: februari 21, 2015, 11:03:42  »
Vad vill du ha för grejorna?
Vart ligger dom?

Kontakta gärna mig på:
thomasf85@gmail.com

4
Säljes / SV: Jalusit
« skrivet: december 18, 2014, 11:07:38  »
Vart finns den och vad vill du ha för den?

5
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 24, 2014, 08:25:01  »
B200F har plana kolvar och B19E har kolvar med förhöjning i mitten.

B19, B21 och B23 är väl en familj med grövre ramlager
B200 och B230 har "lågfriktionslager".

Spelar egentligen ingen större roll för min del, oavsett hur "klena" dom är ska dom nog klara 110hk.

Jag bytte toppen för att få med alla sensorerna och det sades att det inte skulle skilja nämnvärt mellan topparna.
Kammen som satt i fick följa med, av alla tabeller och listor jag har läst så verkar det som att det ska sitta A-kam i båda.

6
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 23, 2014, 08:52:11  »
Nu har jag bytt alltihopa och det fungerade faktiskt!
Det jag gjorde va:

Bytte topp från 398 till 530
Bytte till grenrör med lambda
Bytte insuget
Installerade elpumpen i motorrummet
Satte en T-koppling innan förgasarpumpen som ledde till returen
Drog lite el


Däremot så såg man verkligen att det är olika kolvar i motorerna, och jag tyckte det såg ut som att 530 toppen lyfte ventilerna lite högre.
Men på den lilla provturen jag körde så kände man såklart ingen skillnad.

7
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 23:49:37  »
Jag får se, jag ska kolla hur bökigt det är att koppla en vanlig bränsleretur först.

Tack för alla dom snabba svaren!

8
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 23:44:47  »
Taget från rejsa.nu

"Han satte insprutarpumpen i motorrummet och satte ett T-kors på matarledningen från tanken. Sen ledde han returen från BTR till T-korset. Bilen gick bra, var aldrig svårstartad så vitt jag kan minnas. Pumpen orkade suga soppa från tanken utan problem."

9
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 23:35:24  »
Tanken var att använda den mekaniska pumpen som förpump.
Det borde ju vara undertryck i bränsleledningen då, och man kan kanske koppla på returen precis innan den mekaniska pumpen.
Dock är jag lite osäker på vad som händer om inte motorn suger i sig "retursoppan" tillräckligt snabbt.

Jag vill helst bara slippa dra en ny returledning.

Vad händer om returen pluggas? Jag vet att det är dåligt men jag vet inte riktigt vad som händer, går spridarna sönder?

10
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 23:21:26  »
Mottrycket är bara "vattenpelaren i tanken" och motståndet i slangen. Men eftersom det är 3 bar borde det inte göra någon skillnad.

Det kanske till och med räcker med enbart den elektriska pumpen i motorrummet men jag är inte säker på att den klarar sughöjden, det borde ju finnas en anledning till att den sitter under tanken.

11
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 23:01:58  »
4. Jag är med på att jag inte har någon bränslereturledning, men det finns alltså inget bra ställe att leda tillbaka bränslet på. Borde det inte gå bra att utnyttja tankpåfyllningen på nått smart sett, det är ju små luftningsrör på det.

Om du leder bränslereturen genom original bränsleledning kommer du att få ett mottryck, det kan väl inte vara så bra? Annars kan jag ju bara leda tillbaka bränslet till en T-koppling innan pumpen.

Bara för att ingen har gjort det tidigare betyder inte att det inte fungerar ;)

5. Är det ett stor flöde genom returen?

12
Teknik / SV: B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 22:45:43  »
1. Det hålet är i princip på samma ställe som lambdasonden så det borde alltså fungera bra så länge som gängan passar.

2. Kan man inte koppla flera sladdar på samma sensor bara då?

3. Så även om jag byter topp borde jag behålla kompet, innebär det att jag får mer hk än original B230F då?

4. Jag har kvar bilen men varför byta tank? Känns onödigt omständligt, måste ju finnas något bra ställe att leda tillbaka returen i gamla tanken.
Den elektriska pumpen tänkte jag koppla i serie efter den mekaniska pumpen i motorrummet så jag slipper dra om en massa bränsleslangar.

13
Teknik / B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 21:47:29  »
Hallå allesammans

Jag fick för mig att plocka av allt som hade med insprutet att göra från min gamla 360 och nu funderar jag på att konvertera min B19A till insprut istället för förgasare.

1. Först funderar jag på om jag kan placera lambdasonden i (EGR eller pulsair?) hålet som redan finns i grenröret.
2. Varför är det två stycken vattentemp sensorer under insuget? Och kan jag placera dom på nått annat lämpligt ställe eftersom hålen inte finns i toppen.
3. Det är kanske enklare att byta hela toppen på en gång, men skiljer sig topparna? B200F har ju lägre komp, eller är det bara kolvarna som skiljer sig?
4. Är det något mer jag ska tänka på eller är det bara att lägga ner?

/Thomas

14
TIPS / SV: partsale.eu bluffbolag?
« skrivet: februari 11, 2014, 23:58:07  »
Om man lägger till den i kundvagnen ser det ut så här:
                        Name                   Weight    Availability    Price
VOLVO SONNENBLENDE 3340224       0,200               7               169,26 €

7 är för mig mer än 0 ;)

15
Fakta/Guider / SV: Lista över tillbehör
« skrivet: januari 15, 2014, 18:00:33  »
Jag hittade massor av delar här, men är det för bra för att vara sant?

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8445.0

16
TIPS / partsale.eu bluffbolag?
« skrivet: januari 15, 2014, 14:33:45  »
Googlade runt lite och så hittade jag den här sidan. Verkade väldigt seriös men kan det stämma?

http://partsale.eu/

http://partsale.eu/spare-parts/view/VOLVO-3340224-11070175 Jalussi
http://partsale.eu/spare-parts/view/VOLVO-1129316-10961017 Oljetemp
http://partsale.eu/spare-parts/view/VOLVO-1129315-10961016 Oljetryck
http://partsale.eu/spare-parts/view/VOLVO-3340229-11070180 GLT vinge
http://partsale.eu/spare-parts/view/VOLVO-3340198-11070160 Vacuummätare

Vissa vikter kan ju inte stämma.

Tycker det verkar för bra för att vara sant. Eller är det någon som har handlat av dom tidigare?

17
Säljes / SV: S: 360 gl 1984 i delar
« skrivet: januari 09, 2014, 17:15:14  »
Du råkar inte ha en instrumentpanel med vacummätare på den?

18
Fakta/Guider / Lista över tillbehör
« skrivet: januari 07, 2014, 18:31:58  »
Jag tänkte att vi kanske kunde lista vilka tillbehör som finns/fanns till våra bilar

Instrument panel

Vakuummätare till instrumentpanelen och temperaturmätare

Jalusi till bakluckan

GLT bakvinge

Snowcap

Färddator

19
Köpes / SV: Massor av delar sökes!
« skrivet: januari 07, 2014, 17:26:17  »
Den där extramätaren och konsollen tilll 360 fanns på ebay antingen england eller tyskland.. Så kolla där. Annonsen kan dock vara utgången. Men den kostade en rejäl slant. Lite överprisad enligt mig

Jo jag såg den, han ville ha duktigt betalt bara. Är konsolen extremt eftertraktad annars?


Kan tipsa om att färddatorn är vanlig på ebay under tillverkarens namn, Zemco ZT 4 driving computer. Dock så visar den MPG istället för l/100km.

Jag har en NOS färddator till 240 (samma som 360 men en annan monteringssats) men den är inte till salu  :)

Edit: Glöm vad jag sa ovan om MPG, det finns en knapp på dom för att ställa om mellan metrisk och gallons/miles så en dator från ebay ska gå att använda i sverige också

Ska kolla lite på den

20
Köpes / Massor av delar sökes!
« skrivet: december 14, 2013, 18:44:33  »
Nu har jag äntligen hittat en bra bil som jag vill fixa lite med.

Så det är en del saker jag letar efter:

Extramätare till mittkonsollen inklusive själva hållaren
Extramätare till volvo 480
Vakuummätare till instrumentpanelen (ignorera pilen)
Jalusi till bakluckan
GLT bakvinge
Snowcap
Färddator


Extramätare till mittkonsollen inklusive själva hållaren

Extramätare till volvo 480

Vakuummätare till instrumentpanelen (ignorera pilen)

Jalusi till bakluckan

GLT bakvinge

Snowcap

Färddator


Det går utmärkt att kontakta mig direkt på mail eller telefon

thomasf85@gmail.com
0704654372

21
Övrigt / SV: Modellnummer
« skrivet: december 10, 2013, 17:04:29  »
Om man läser PDF:en som jag bifogade, så är det nästan garanterat att det är:
Siffra 1: Modellserie
Siffra 2: Antal cylindrar
Siffra 3: Antalet dörrar
Siffra 4 och 5: Motor (Volvo har gjort många motorer)

Siffra 6 är dock lite osäkert fortfarande, växellåda verkar stämma bra.

22
Övrigt / Modellnummer
« skrivet: december 10, 2013, 09:09:54  »
Jag funderade lite på om det finns något smart system för modellnumret som presenteras på blocket.
Typ
343273 Volvo 360 GL -88
343213 Volvo 360 GL -84

Jag antar att 343 står för  3 serie med 4 cylindrar och 3 dörrar. 27 står för b200f och 21 står för b19a, men den sista? Enligt länken borde det vara GL?

Jag hittar ingen lista med modellkoder som det finns till tex 240.
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=xcmmUvTrJ6SS5ATcyYCYBg&url=http://www.240.se/modellkod_1975-1980.pdf&cd=2&ved=0CC8QFjAB&usg=AFQjCNH-Ts0DOFEQd_gS7oFItO63U0RMyg&sig2=fHl9LAvJJXCFYvb-VAI8CQ




23
Köpes / SV: 360/340 3dr
« skrivet: november 26, 2013, 18:51:52  »
ille verkar ha ångrat sig så jag letar vidare..

24
Köpes / SV: 360/340 3dr
« skrivet: november 09, 2013, 13:46:39  »
Försöker igen...

Är det ingen som har något alls i trakterna?

25
Säljes / SV: 364 16v turbo projekt säljes.
« skrivet: juni 04, 2013, 15:45:01  »
Skicka gärna bilder och riktpris till thomasf85@gmail.com

26
Köpes / SV: 360/340 3dr
« skrivet: februari 20, 2013, 11:12:26  »
Ingen alls?

27
Säljes / SV: säljes 2st 360.n
« skrivet: februari 08, 2013, 10:35:00  »
Vart står skönheterna?

28
Köpes / 360/340 3dr
« skrivet: februari 07, 2013, 12:19:23  »
Jag letar efter en 360 eller 340 3 dörrars som inte är så rostig.
Helst nära Kalmar med.


Thomas
0704654372

29
Köpes / SV: 360 i Småland!!
« skrivet: juli 01, 2012, 12:46:07  »
Jag har två stycken om du skulle vara intresserad?

30
Köpes / SV: 360/340 i Kalmar?
« skrivet: januari 11, 2012, 17:01:58  »
Klart intressant, men jag hoppar det nog den här gången.
Hur får du den igenom besiktningen? Eller hoppas du bara på att besiktningsmannen inte tänker på att det är 8 ventiler för mycket?

31
Köpes / SV: 360/340 i Kalmar?
« skrivet: januari 04, 2012, 01:02:36  »
Vad vill du ha för den?
Har du några bilder?
Är det bara motorn som är bytt?

32
Köpes / SV: 360/340 i Kalmar?
« skrivet: december 26, 2011, 14:34:43  »
De va ju rolig!  :)

Har du bilder? Vad är det för modeller och skick?
Vad vill du ha för dom?

//Thomas

33
Säljes / SV: 360 Turbo 87:a
« skrivet: december 21, 2011, 10:01:37  »
Redan borta, någon på forumet kanske? :)

34
Köpes / 360/340 i Kalmar?
« skrivet: december 07, 2011, 19:38:30  »
Jag letar efter en reservdelsbil eller bara billigt objekt i trakterna..

Det mesta är av intresse bara det är billigt!  8)

35
Elsystem / SV: Byta instrumenthus i min 360
« skrivet: december 07, 2011, 19:34:54  »
Alla 360 har varvräknare såvitt jag vet, men inte 340. Det är bara att ta hela huset från 360 och plugga in i 340. Är man noga kan man byta ut hastighetsmätaren med :p

Man kan även skruva ur klockan och byta ut mot varvräknare.

Vad är det för årsmodell du har förresten? Kan vara lite annorlunda på tidigare modeller.

36
Gruppköp / SV: Gruppköp pepparkaksformar VOLVO 360!!
« skrivet: december 02, 2011, 15:51:47  »
+1 kombi  8)

37
Teknik / SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« skrivet: december 01, 2011, 18:13:33  »
Okej, då är frågan om jag ska plana 2 eller 3mm?

38
Teknik / SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« skrivet: december 01, 2011, 07:40:23  »
Visst ser kolvarna olika ut. Men hur olika?
Så som jag räknade antog jag att man hade raka kolvar och hela förbränningsrummet låg i toppen.
Förbränningsrummets storlek påverkas egentligen inte alls av motorvolymen, utan som du säger kolvarnas utformning och framförallt toppens hålighet.

Jag menar inte att mina uträkningar är exakt sanning för dom är på tok för förenklade, men jag skulle kunna räkna ut det exakt om jag fick mer data om motorerna. Tex. kolvarnas utformning, toppackningens tjocklek och längd mellan kolven i öd och blockets kant.

Jag kanske ljög lite då, glömde bort en nolla troligtvis.
B230ET från -87 är jag rätt säker på att den har den toppen eftersom jag tog den från en sån motor.

"Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor "
http://www.asfaltseliten.com/volvodata.htm




39
Teknik / SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« skrivet: november 30, 2011, 22:23:19  »
Isen är väl hyffsat jämn när det är plogat, annars är de ju inte mycket lönt att åka.. Men visst efter några timmars åkning (och avåkningar) så är det inte så jätte jämt längre.

Såhär har jag tänkt:

Vs är slagvolymen per cylinder
Vk är kompressionsrummets volym

B23ET har kompen 9:1 och en volym på 2,32 liter. Det ger ett förbränningsrum på ca 0,072 liter/cylinder
Motorn har även: 96mm i kolvdiameter och 80mm slaglängd.
(Vs+Vk)/Vk=9   ->  Vk=Vs/8   ->  ((pi*0,960^2*0,80)/4)/8 = 0,0724  eller
((2,32/4)/8)=0,0725

B200F har kompen 10:1 och en volym på 1,986 liter. Det ger ett förbränningsrum på ca 0,0552 liter/cylinder
Motorn har även: 88,9mm i diameter och 80mm slaglängd
(Vs+Vk)/Vk=10  ->  Vk=Vs/9   ->  ((pi*0,889^2*0,80)/4)/9 = 0,0552
((1,986/4)/9)=0,0552 

Byter man ut 530 toppen mot 531:an så får man alltså. Vk=0,0724 och Vs=1,986/4
(Vs+Vk)/Vk=kompressionen  ->  ((1,986/4)+0,0724)/0,0724=7,86

Kompen blir alltså 7,9:1

Man kan också tänka såhär:
Kompressionsförhållandet är förhållandet mellan förbränningsrum + slagvolym och slagvolymen (Vs+Vk)/Vk. Tar man förbränningsrummet från en motor med större slagvolym (2,3 liter) och sätter den på en motor med mindre slagvolym (2 liter) blir alltså förbränningsrummet större i förhållande till slagvolymen. Med andra ord kompressionsförhållandet sjunker.

Jag hoppas jag har tänkt rätt och säg gärna till om jag inte gör mig förstådd!

40
Köpes / Isdäck
« skrivet: november 30, 2011, 20:11:15  »
Jag letar efter isdäck eller motsvarande till 360:n. Dubbade rallydäck funkar säkert kanon det med!
Det mesta är av intresse bara de inte är för dyra  8)

Finns dom i Kalmar eller Sthlm:s trakten är det kanon!

Sidor: [1] 2 3 4