Visst ser kolvarna olika ut. Men hur olika?
Så som jag räknade antog jag att man hade raka kolvar och hela förbränningsrummet låg i toppen.
Förbränningsrummets storlek påverkas egentligen inte alls av motorvolymen, utan som du säger kolvarnas utformning och framförallt toppens hålighet.
Jag menar inte att mina uträkningar är exakt sanning för dom är på tok för förenklade, men jag skulle kunna räkna ut det exakt om jag fick mer data om motorerna. Tex. kolvarnas utformning, toppackningens tjocklek och längd mellan kolven i öd och blockets kant.
Jag kanske ljög lite då, glömde bort en nolla troligtvis.
B230ET från -87 är jag rätt säker på att den har den toppen eftersom jag tog den från en sån motor.
"Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor "
http://www.asfaltseliten.com/volvodata.htm