Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - lundh

Sidor: [1] 2 3
2
Säljes / 3 dörrars GLT
« skrivet: mars 11, 2009, 17:32:03  »
tänkte sälja pärlan pga tidsbrist och ekonomi

87a - ingen katt
grå/silver metallic med viperstripes, typ rostfri för beskådaren, underredet är inte detsamma
b200e - ingen varvspärr, går bra, komptestad 12,1 +-0,15 på alla
diffsvetsad
gltklädsel och inredning
svart hatthylla i glasfiber
6x9or under baksätet
ena dimljuset är släckt, kan va lampan...

ska in på besiktning snart, borde inte vara något prob om man bara sätter igen reservhjuls-baljan

kom med prisförslag

3
Projekt / SV: Munkens 360GL
« skrivet: juni 04, 2008, 05:48:33  »
najs med 2,5"!

du råkar inte ha en lista på vad som behövs?

4
Elsystem / SV: Relä till kupefläkt
« skrivet: april 04, 2008, 18:57:45  »
kan meddela att jag inte bara fixade felet, jag uppfann även ett nytt, eller så kom det bara märkte helt plötsligt att all el i bilen dog och att det rök och lukta brand=)

hittade felet, det var i reläsockeln till framlyktorna det hade börjat brinna,, kunde gått illa...  det var ingående ström som det hade smält sönder helt, antingen hade metallytan i soclen kommit i kontakt med någon chassiedel eller så var där för dålig kontakt och det blev varmt... hursom så köpte jag en ny och koppla på och nu fungerar det...

även lite inne på att dte kan ha varit växlingsreläet som hängde upp sig så både hel och halv var på samtidigt, som jag förstått det är det både hel och halv som går genom reläet och när det blev så mycket ström blev det varmt där det bromsa mest och de råkade vara i anslutningen till sockeln...

5
Elsystem / SV: Indikatorlampor instrumentpanel -360
« skrivet: mars 13, 2008, 18:23:07  »
13.6 V. De jordpunkter jag och pappa har hittat har vi rengjort och checkat. Någon som vet hur många det finns ?  :P

tänkte på en annan grej,, om det är mycketsom krånglar kan det vara huvudjorden, den direkt efter batteriet, den sitter i batterihållaren! du kan kontrollera om kretsen är sluten mellan minuspolen och valfri chassidel, med de flesta multimetrar kontrollera både med tändning på och av

6
Elsystem / SV: Relä till kupefläkt
« skrivet: mars 13, 2008, 09:08:05  »
fan vet vad som va fel, när jag mätte på sladden från reläet som går upp någonstans(orange) fick jag spänningarna fläkten borde få på 1 och 2 dvs...

reläet levererade 12 volt men i motorrummet fanns där ingen spänning på läge tre.....

jag drog en ny sladd från reläet och grena på den vid fläkten, sen fungera allt

7
Elsystem / SV: Indikatorlampor instrumentpanel -360
« skrivet: mars 13, 2008, 09:05:22  »
hur mycket laddar den? mät spänningen över batteripolerna med motorn på tomgång.

säker på att jordpunkterna är bra?

8
Teknik / SV: väsande ljud
« skrivet: mars 07, 2008, 13:49:29  »
hej, ibland när jag startat motorn kommer det ett skrik/väsande ljud i någon sekund preis efter den gått igång.

vad är detta?

Fläktrem, vattenpumpslager eller i värsta fall Kamaxellager! :) /Max

det låter ju inte så bra, ska se om jag kan få någon att lyssna varifrån det kommer

9
Teknik / väsande ljud
« skrivet: mars 07, 2008, 13:02:38  »
hej, ibland när jag startat motorn kommer det ett skrik/väsande ljud i någon sekund preis efter den gått igång.

vad är detta?

10
Elsystem / SV: Relä till kupefläkt
« skrivet: mars 05, 2008, 20:30:37  »
hur vet man vilket relä som går till fläkten?

Nu finns det en Fakta-tråd: :) /Max http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3849.0

ah,, kalas

vad gör man när man fixat reläet och det klickar som det ska men fläktjäveln är död på 3an endå?

11
Elsystem / SV: Relä till kupefläkt
« skrivet: mars 05, 2008, 11:27:30  »

12
Elsystem / SV: Relä till kupefläkt
« skrivet: mars 05, 2008, 08:01:08  »
hur vet man vilket relä som går till fläkten?

Om det fungerar är det ju bara att hålla på reläerna vid rattstången (ta bort skyddet ovan dina knän först) och vrid fläktvredet mellan läge 2 & 3 så ska reläet slå till/från (till när läge 3 är valt).

Annars, är din fläkt död och du misstänker relät? Fungerar fläkten på 1an och 2an men ej på trean är det nog reläet men fungerar den inte på nån hastighet är det nog fläktmotståndet i fläkthuset under huven.

den funkar fint utom på fullfart då den är stendöd, inget klickljud=)

13
Elsystem / SV: Relä till kupefläkt
« skrivet: mars 05, 2008, 00:17:40  »
hur vet man vilket relä som går till fläkten?

14
Trimning / SV: Enkelt trimm till min 340 (88a)
« skrivet: februari 27, 2008, 20:19:51  »
Börja med att köpa dig en Haynes när du ändå är på biltema, den är värd pengarna. Byta kam är ganska enkelt.

http://www.blocket.se/vi/15252381.htm?ca=9_s

K-kam + Haynes + Luftfilter + ev. några justerbrickor till ventilspelet = dryga 1000:-

Det är en början i alla fall.

passar alla k-kammar i t.ex 530'n?

15
Övrigt / SV: Diskutera "Formler & matematik"
« skrivet: februari 13, 2008, 20:18:54  »
det jag tänkte var bara att man kunde tagit medeleffekten för det varvtal man använder och om man haft fler hastigheter, eller tider på olika sträckor kunde man räknat lite "eperimentiell metodik" och fått en säker formel

16
Övrigt / SV: Diskutera "Formler & matematik"
« skrivet: februari 13, 2008, 07:28:12  »
Har lekt lite med papper och penna! Någon får gärna verifiera formeln. innan den hamnar i Fakta-tråden! Luftmotståndet är inte medräknat (behöver i så fall även cv-värdet). Mao formeln ger för lågt värde! ;) :) /Max

Effekten (överförd till marken)[kW]=2*vikten[kg]*(sträckan [m])2/(tiden [sek])3

Ps. följande samband användes då jag fick fram formeln: Kraften=massan*accelerationen, arbete=kraft*väg, effekt=arbete/tid

Föränklingar, eftersom vi bara har två mätpunkter: accelerationen är konstant, medför att sluthastigheten är dubbla medelhastigheten! Som tidigare nämnts, luftmotståndet betraktas som noll. /ds



ska du verkligen räkna accelerationen som konstant? menar...  luftmotståndet kommer ju att öka eponentiellt bland annatmed lite fler värden kan vi smälla ihop en mer avancerad formel

17
Foto/Film / SV: Vad e detta för lampa? ej volvo
« skrivet: januari 29, 2008, 19:00:06  »
Aha, men nej haha det finns en annan lampa som det står service på.
Det är inte instrumentpanelen från bilen utan den på bilden är en bmw så det e inte samma :)

Men vafan bilen var ju inne på service för kanske 200mil sen. aja får la åka till volvo imorn med den. Det är en Renault Kangoo vi pratar om..

hehe,, ok,, då blire svårt att kolla, trodde det va en bmw du snacka om när jag såg bilden;)

18
Foto/Film / SV: Vad e detta för lampa? ej volvo
« skrivet: januari 29, 2008, 15:44:30  »
har du färddatorn kan du ju kolla på service på den så ser du exakt vad den vill ha fixat åxå ;)

19
Projekt / SV: Redhead85s 360 Hybrid
« skrivet: januari 28, 2008, 12:24:35  »
vad va det för modell och motor på donatorbilen?

20
Stereo/Styling / SV: Vaxa?
« skrivet: januari 20, 2008, 23:47:38  »
ett annat tips till listerna(och annan plast) är feltemas listfett på stift, kan inte vad det heter. avfetta nogrant ocheller diska gärna med YES eller liknande(man får inte tvätta en vaxad yta med fettlösande) torka och gno in fettet ordentligt och allt det svarta blir som nytt och håller sig så ett bra tag framöver. fungerar även bra till däcksidor.

edit:
silikonstift heter det
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=749&iItemId=83000

21
Stereo/Styling / SV: Vaxa?
« skrivet: januari 19, 2008, 10:31:44  »
polera utan att "rensa" lacken hjälper nog inte såå mycket, men om du är duktig så kan du ju köra med en rubbing och få ett galet fint resultat.... du behöver dock en proffs maskin och så är det klurigt att inte köra genom lacken på skarpa kanter vilka det finns gott om på våra bilar... men som sagt, de flesta går att få nyskick på, men det är en hel vetenskap

22
Trimning / SV: SPORTLUFTFILTER
« skrivet: januari 19, 2008, 10:07:28  »
nä, precis, snarare noll prestandaförbättring, men det låter ju skönare, sätt det enklast på det stora röret som går genom motorrummet och ta inte bort pulse-airen, det tycker dom inte om på bilprovningen!!;)

23
Klotterplank / SV: Billyft
« skrivet: januari 03, 2008, 21:52:40  »
kolla bima.se

som har en med en kraftig pelare i mitten och sen armar ut från den, det fiffiga är att den går ner helt i golvet...  och man behöver inte ha snorhögt i tak..  hittar inte pris dock...

tror den heter b6761

24
Teknik / SV: den lilla fläkten bredvid den från motorn
« skrivet: december 11, 2007, 21:35:45  »
där satt den!

25
Teknik / SV: den lilla fläkten bredvid den från motorn
« skrivet: december 09, 2007, 10:19:00  »
hej igen

funderade på dne sak,, plockade bort en fläkt ur bilen för ett tag sedan när jag tog bort den trasiga ac'n, den satt bakom kylaren presis framför acpumpen...

nu när det är vinter lär det ju kyla tillräckligt, men kommer man behöva den till sommaren? eller var den bara till ac'n?

Om det är kylfläkten till kylaren du menar så kommer du säkert koka motorn i sommar om du inte passar dig!


nejnej,, det är den lilla elektriska bredvid den stora

Okej.. en sån har jag aldrig sett. Ursäkta. Då blir det väl inga problem antar jag, satt den på en ac-kylare då?


altså, ackylaren sitter framför den vanliga kylaren, är presis lika stor och allt, vet inte om det va pga ac'n som jag hade den lilla fläkten... ingen annan som har dne?? isf så bore väll allt funka utan den om man inte har ac iaf=)

26
Teknik / SV: den lilla fläkten bredvid den från motorn
« skrivet: december 09, 2007, 01:16:56  »
hej igen

funderade på dne sak,, plockade bort en fläkt ur bilen för ett tag sedan när jag tog bort den trasiga ac'n, den satt bakom kylaren presis framför acpumpen...

nu när det är vinter lär det ju kyla tillräckligt, men kommer man behöva den till sommaren? eller var den bara till ac'n?

Om det är kylfläkten till kylaren du menar så kommer du säkert koka motorn i sommar om du inte passar dig!


nejnej,, det är den lilla elektriska bredvid den stora

27
Teknik / den lilla fläkten bredvid den från motorn
« skrivet: december 07, 2007, 19:47:02  »
hej igen

funderade på dne sak,, plockade bort en fläkt ur bilen för ett tag sedan när jag tog bort den trasiga ac'n, den satt bakom kylaren presis framför acpumpen...

nu när det är vinter lär det ju kyla tillräckligt, men kommer man behöva den till sommaren? eller var den bara till ac'n?

28
Stereo/Styling / SV: Ännu ett ljudproblem.
« skrivet: december 04, 2007, 23:01:10  »
okej nu är jag med :) Blir att ladda battariet och se om det blir bättre annars nytt batteri. En konding blir det nog också..om inte annat så ser det ju häftigt ut ;P

hehe,, jo,, det ser ju lite fräckt ut=)

kom ihåg att säkra ordentligt och inte med för starka säkringar! dom laddar ur jävligt snabbt och dom större kan hålla en del kräm...  jag skulle sätta efter batteriet innan kond och på kabeln till kond,, ju närmre desto bättre. glöm inte heller att om du lyfter av batteri polen så kommer du fortfarande ha spänning kvar! kanske inte så jättemycket kräm jämfört med bilbatteriet, men endå värt att tänka på

29
Stereo/Styling / SV: Ännu ett ljudproblem.
« skrivet: december 03, 2007, 19:53:28  »
hmm okej..men hjälper inte en kondensator lite på traven?
Hur monterar man en konding egentligen? e det bara att kapa strömkabeln och sätten in ena dela på ena sidan av kondingen och den andra dela på andra sidan? :P

Kondingen ska sitta parallellt, inte i serie. Så kapa inte strömkabeln.

Har aldrig monterat en konding i bilen själv men mitt sunda förnuft säger mig att det måste vara parallellt. Nån som säger emot?

prexis,, den ena polen till jord och den andra till plus, så den håller spänning där imellan!

men det borde inte behövas någon kondensator... eller... du borde nog byta batteriet och kolla allt annat först, nu e ju inte jag någon expert på billjud, men konsensatorn har man väll för att det inte går att kräma ut batteriet så mycket effekt?...

30
Stereo/Styling / SV: Ännu ett ljudproblem.
« skrivet: december 03, 2007, 01:42:51  »
Tillbaka igen med nya ljudproblem! :D Nu är det som så här att nu när jag har installerad en hel del neon osv i bilen så blir det så att det antingen är bara basen som spelar eller bara högtalarna. Min tanke är då att stegen får för lite ström? Har separata steg till bas och högtalare.
Skulle kanske en kondensator lösa detta fallet?

Mycket tacksam för svar.

är stegen på hela tiden eller slår dom av helt, isf är det förmodligen något prob med remote -sladden

är det samma sak med motorn på/av?

hur stora grejjer har du?

har du tagit elen dirkt från batteriet till stereo mm? bara så du inte lånar elen genom ett relä eller något annat som kan ge upp vid för hög belastning...


en sådan kondensator hjälper dej om du har extrema effektuttag under väldigt korta tider.

31
Projekt / SV: lundh's glt
« skrivet: december 02, 2007, 20:46:41  »
Är det en pepparkaksFIAT ???

hehe,, nja,, det va ju tänkt att det skulle bli en 360, men det blev ju så sabla plottrigt med detaljer:D
Fixa en gltvinge till den så blir det nog bra ;)
Det är kanske de runda lamporna som gör den till en Fiat, men den ser riktigt god ut i allafall :P

haha,, får klura på det md vingen!

den är säkert god om mn gillar socker=) det är den nämnligen fylld med för att håla ihop

32
Projekt / SV: lundh's glt
« skrivet: december 02, 2007, 20:16:30  »
Är det en pepparkaksFIAT ???

hehe,, nja,, det va ju tänkt att det skulle bli en 360, men det blev ju så sabla plottrigt med detaljer:D

33
Köpes / SV: topp passande b200e
« skrivet: december 02, 2007, 20:15:07  »
530 eller 531 gärna med kam, men inget krav

Vad har du nu då?

nu är allt orginal och då en 530, men tänkte ha att leka med och e.v byta mot om det blir bra...

är inte så jättehemma på detta, så enda sättet är väll att testa sig framD:

34
Projekt / SV: lundh's glt
« skrivet: december 02, 2007, 20:10:07  »
har sett lite intressanta projekt och måste ju kontra med en luleå edition som byggdes redan förra helgen=)

och ja, den är handskuren

35
Köpes / SV: topp passande b200e
« skrivet: december 02, 2007, 12:58:05  »
har 2st 530 liggande en nyrenoverad

i alvesta småland

låter ju ganska bra,, får se om jag kommer ha vägarna förbi när jag är i halmstad efter nyår:)

36
Köpes / topp passande b200e
« skrivet: december 01, 2007, 00:38:51  »
530 eller 531 gärna med kam, men inget krav

37
FAQ/Vanliga frågor / SV: Varvstopp
« skrivet: november 29, 2007, 08:21:50  »
så hur högt vågar man varva och hur långt e det lönt? harb200e

38
Övrigt / SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« skrivet: november 28, 2007, 23:18:14  »

Förstod inte frågan i pm-et. ;) Kanske backventilerna inte orkar hålla emot, om du pluggar avgasröret. Hur är det om motorn går "normalt", har du ett lätt sug i slangen (röret)?

/Max


ska testa detta vid tillfälle!

och kullke/grider precis,, den där lilla grunkan måste sitta typ under insuget

39
Övrigt / SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« skrivet: november 28, 2007, 22:41:59  »
Hur vet jag om ja har EGR eller Pulsair system. För nåt av dem har jag i min b200K

När jag besiktade bilen anmärkte besiktningsmannen om att bilens avgasvärden var lika bra som en bil med katalysator, så effektivt fungerar ju systemet.

På bilden syns lite av hela faderullan.

Snett nedanför oljepåfyllningslocket ser jag två "Puls air" backventiler. Har du kollat bilderna jag lagt i faktatråden?

Teoretiskt bord det kunna finnas båda systemen på samma motor, någon som har det? :)

/Max



ah,, vad genialt med en diskussiontråd;)

har för mig att det går ett rör från grenrret som går in i insuget... har en b200e, men kan även ha varit på sierran...  serju typ lika dant ut ju:)

fråga jag frågade max i ett pm. kan backventilerna på pulsairen släppa igenom avgaser till inluften istället för tvärt om som det ska funka? hade pluggat slangen efter ventilerna och när en kompis täppte avgasröret så ploppa den ur och då åkte avgaserna där istället.. så motorn stanna aldrig...

40
Teknik / SV: varvspärr?
« skrivet: november 27, 2007, 23:28:20  »
B200E har ingen varvspärr ;) men B200F har varvspärr i insprutningen :-[
Med en otrimmad motor lönar det sej inte att varva mer än 5500 innan växling.
ahaa,, så bra då om man skulle få för sig at uppgradera lite:)

Sidor: [1] 2 3