Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Ericko

Sidor: [1]
1
Teknik / Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: oktober 08, 2013, 21:40:21  »
Hej,

Tänkte kolla om någon här känner igen diagnosen.

Bakgrund: Började med att bilen kokade. Hann stanna på direkten när jag såg att temp. mätaren började rusa. Började med det enklaste att byta termostat och då blev allt bra igen. Kylvätskan var dock väldigt brun, inte någon olja men troligtvis korrosion. När jag bytte termostaten så rensade jag systemet med trädgårdsslangen och det verkade som rosten var belägen i kylaren. Denna är bytt för ca 2 år sedan till en ny fabrikat Niessens kylare. Tror den är tillverkad i mässing, vet dock inte om det är kylaren som färgat vattnet.

Problemet: Den nya blandningen kylarvätska är fortf. blå och fin efter ca 2 veckor och temp. mätaren visar en bra temperatur. Dock så tryckte jag ner snoken i expansionskärlet i söndags och kunde känna en övertygande doft av bränsle (bensin) ev. också avgaser.

 Vad jag gissar på så är det något vajs med topplockspackningen. Eller kan det vara något annat? Finns det något jag felsöka mig fram till på enkla sätt?

Åtgärd: Jag antar att det är att byta packningen för att se om det blir någon skillnad. Men detta är jag inte så sugen på att ge mig in på. Finns det några andra alternativ på åtgärder?
 
Så just nu tänkte jag köra på som vanligt. Är slutet nära?

Modell: Volvo 360-GLS, B19A


2
Drivlina/Växellåda / Rostskadad tvärbalk till växellådan.
« skrivet: juli 08, 2013, 20:38:15  »
Hej,

Fick en 2:a idag på en rostskadad tvärbalk som håller upp växellådan. Är det någon som har erfarenhet kring reparation eller byte av denna?

Volvo 360 B19A 5-vxl -84

3
Övrigt / Justera halvljus (strålkastare)
« skrivet: juli 13, 2009, 10:41:19  »
Hejsan!!!

Någon som har erafarenheten av att ställa halvljuset i rätt höjd. Tänkte försöka med Haynes intruktioner och mäta på garageväggen men det kanske finns någon med lite tips här.


4
TIPS / Förgasar tips vid dämpolje läckage (ZS)
« skrivet: augusti 10, 2008, 02:05:45  »
I kolven på ZS förgasare sitter en O-ring i justerskruven för bränslenålen. Denna har jag velat byta väldigt länge, för efter en oljepåfyllning i dämpklockan och några gaspådrag senare så har oljan försvunnit (läckt ur).
Men det har inte stått beskrivet nånnstans hur man byter denna. Har till och med hittat forum som tar upp detta som ett omöjligt ingrepp att byta o-ringen. Även på detta mycket välsorterade forum har jag inte hittat något. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen kanske jag är ensam om att skruva förknasare  :'(

Håll till godo alla som skruvar ZS.  :)

http://www.bowtie6.com/CarbRepair/index.htm

Ingreppet var mycket enkelt, allt som höll skruven på plats var en stjärnbricka som man fick knacka ut från kolven. Sen var det bara att byta o-ring o montera tillbax.

Skall nämna att o-ring finns i Biltemas rep. sats. för ZS förgasare.

MVH /Ericko

5
Framvagn/Bakvagn / Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 05, 2008, 23:06:34  »
Hej alla glada!  ;D

Detta blir härmed mitt första inlägg.
Har med detta forum och Haynes rep.bok klarat ut en del frågetecken innan man börjat mecka. Men nu är det dags att börja fråga lite!  ;)

Till (den långa och obegripliga) frågan: Börjar bli dags för fjäderbyte och börjde därmed att kolla upp ett byte av stödämparna. Har snokat igenom forumet men inte riktigt hittat i klartext vad som gäller. Haynes beskriver bytet i två rubriker + en "Allmänt" rubrik.

1. Tidigare modeller utan insatsdämpare
2. Senare modeller med insatsdämpare
Under "Allmänt" säger "Bilbeln": "13; Insatsdämpare kan även monteras med tidigare typer av fjäderben."  ::)  ???

Efter att med min kära fars "expertis" kollat lite snabbt på fjäderbenet så tycker vi att det ser ut som den tidigare modellen utan insats.
Ok *trumvirrvell* Kan man se detta utan att skruva isär paketet och om det är så att det är en tidig modell, kan jag då slänga ut det gamla innehållet och slänga in en insatsdämpare eller kommer det att skita sig!?  ??? *puh*

 :D Dags o varva ner skrivandet om jag nu vill ha någe svar! hehe

Tackar i förhand för alla som ställer upp med svar, synpunkter, tips o ideér.

MVH/ 84´s Volvo 360 GLS B19A "Still running strong"

Sidor: [1]