Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Robin Israelsson

Sidor: [1]
1
Säljes / 360 hel eller i delar
« skrivet: maj 27, 2011, 08:25:48  »
hej nu säljer jag min 360 hel eller i delar till högstbjudande bara att säga vad ni vill ha så kan jag fixa bilder på det :)
ni kan även kolla mitt projekrbete http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5928.0 finns en hel del bilder där men sterion och högtalarna ska jag behålla resten är till salu :) vattenpumpen läcker mendet går att köra med den om man har med sig några dunkar vatten men det enda vettiga man kan ha bilen till nu är tyvärr reservdels bil men inredningen är fin så synd att slänga den :)

2
FAQ/Vanliga frågor / Lexikon
« skrivet: februari 07, 2011, 17:05:47  »
hej här tänkte jag då att vi alla kan hjälpas åt att lista lite svårare utryck för att underlätta för alla nyblivna bilintresserade som vill kunna hänga med i dom extrema trådarna :) (måste säga att iden till detta fick jag från zyklon's tråd)

börjar då med lite förklaringar direkt snodda från zyklon's tråd för jag tyckte dom var lätta att förstå

Mapsensor: känner av laddtrycket och skickar den signalen till ditt sprut
Trigger: "Givare" som känner av i vilken position vevaxeln/kamaxeln befinner sig i, för att kunna skicka ut rätt tändsignaler till tändspolarna
Spoolup: Det är enkelt sagt tiden mellan när turbon börjar ladda till den har maxladdtryck
Fortsätning:
Trigger: Givare som talar om position och rotationshastighet på motorns vev/kam-axel för bilens insprutnings/tänd-system.
Mapsensor: En tryckgivare som talar om insugets undertryck/övertryck för bilens insprutnings/tänd-system. Vidare, se MAP.
MAP: Manifold Absolute Pressure (insugstryck)
MAT: Manifold Air Temperature    (insugsluftstemperatur)
IAT: Intake Air Temperature (samma som MAT ovan)
TPS: Throttle Position Sensor
BBL: Bredbandslambda
AFR: Air Fuel Ratio, bränsle-luftblandningsförhållande
LMM: Luft-Massa-Sensor / Luft-Mängds-Sensor, givare som talar om för bilens insprutnings-system hur mycket luft motorn suger i sig.
MAP: Manifold Air Pressure, eller Insugstryck på svenska. Vidare, se Mapsensor.
TPS: Throttle Position Sensor, eller gas-spjällets position på svenska. Vidare, se TPS-sensor
TPS-sensor: Givare på gasspjället som talar om exakt för bilens insprutnings/tänd-system hur mycket du trycker på gaspedalen. Finns ej på Volvo 3-serien. Vidare, se spjällägeskontakt.
Spjällägeskontakt: En simpel variant av TPS-sensor. Känner endast av om gasspjället är stängt eller öppet. Inte hur mycket öppet det är.
Renix: Namnet på det "smarta" tändsystemet i Volvo 300-serien. Finns även äldre system.
Screampipe: Extra avgasrör ut från Wastegate istället för att leda utloppet till avgassystemet. Vidare, se Wastegate
Wastegate: Wastegate är en ventil som begränsar ett turboaggregats laddtryck. fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin och därmed begränsa laddtrycket. Även ofta förkortad "WG"
VNT: Variable Nozzle Turbine - en turbo med vridbara ledskenor som riktar avgasströmmen olika påväg in i avgasturbinen. Genom att vrida skenorna riktas och accelereras avgasströmmen olika vilket gör att man kan åka med ett större avgashus än annars och ändå snurra igång turbon tidigt. Se: http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/turbofactsbenifits_VNTworks.htm
Aktuatorarm: En mekanisk arm som används för att aktuera (utföra) någon form av rörelse, t.ex. öppna en wastegate
fritt fram att fylla på med flera uttryck så ska jag försöka lägga in dom i listan :)

EDIT: Tog mig friheten att lägga till ett par... //Kurre
EDIT: Moderatorer får gärna skriva direkt i detta inlägg tack på förväg :) //Robin I

3
Klotterplank / Morgondagens motor
« skrivet: januari 24, 2011, 21:07:57  »
http://www.scuderigroup.com/media-gallery/

kanske morgondagens motor teknik men tycker att det känns som att kompressions cylindern skulle behöva va större än förbränning cylindern om man nu ska få något övertryck ??? verkar dock helt klar intressant  dom hade fått runt en halv miljard i ris kapital så verkar mycket seriöst :)

4
Trimning / garrett tb025
« skrivet: augusti 13, 2010, 16:01:29  »
hej farsan har en garrett tb025 liggandes i garaget som lagerna behöver bytas på min fråga är då någon som vet hur stor effekt man kan få ut ur den den kanske är för liten för min b200? tror den kommer från en ford diesel 1,6 eller 1,8liters disel turbo. det kanske till och med är någon som vet vad det e för lager som det ska vara i? och ja jag har redan sökt på internet men hittar inte mycket mer info än vilka bilar man hittar den på och vissa säger även att det är en vakuumstyrd wg på den? tack för eventuella svar

5
Projekt / Robins Räcer
« skrivet: april 28, 2010, 20:00:05  »
Tja nu är det väl dag för även mig att skaffa en lite projekt tråd så jag kan få tips och idéer och kanske kunna inspirera någon (Y)

När jag fick bilen var den väl inte direkt en pärla med med lite ansträngning och ett hjälp batteri så startade den(för det mesta), avgassystemet hade gått av en liten bit innan kardankröken, den var ful med skit och snusk, choke vajer höljet satt löst, saknade högtalare överhuvudtaget, stereon i var kass(bra fråga varför det fanns en i överhuvud taget men det fans det :S) och sen så var plåten längst ner där framme helt sönder rostad.

Än så länge så har jag fixat avgas systemet med hjälp av lite rör och en ljudämpare från biltema. Jag har bytt batteri, tändstift, soppafilter, luftfilter, rengjort förgasaren och kopplat in alla slangar så som jag tror det ska va :P. choke vajer höljet har jag limmat fast. jag har dragit kablar bak till hatthyllan och gjort en skiva som jag ska lägga över original hålet i hatthyllan. skivan har hål för 2st 6x9 högtalare och är klädd i svart tyg. jag har kapat bort dålig plåt där fram och börjat att ersätta med L profiler.

jag har även införskaffat allt utom lambda sond för att byta till insprutning i bilen men jag funderar på om jag ska försöka porta min extra topp eller om jag bara ska plana den och hur mycket den ska planas. men det var väldigt mycket sot i både insug och gasspjäll som jag köpte till insprutaren är det normalt? hur som helst så har jag börjat att rengöra grejerna och det börjar se bra ut :)

det var allt från mej för stunden komentera gärna :D

bilder kommer senare ;)

6
WANTED / 360/340 turbo i ödeshög
« skrivet: mars 29, 2010, 13:38:35  »
hej i lördags kväll så såg min broder en 360/340 turbo åka omkring och gasa runt i ödeshög tänkte om det kunde va nån härifrån?

7
Övrigt / Provkörning
« skrivet: februari 16, 2010, 16:06:13  »
hej hur är det med provkörning av bilen måste den va försäkrad och påstäld? eller räcker ena? får man som övningsrökare provköra med handledare?

tacksam för alla svar :)

8
Trimning / tips portning
« skrivet: februari 16, 2010, 16:03:52  »
hej jag hadde tänk att kolla igenom motorn på min 360 när snön börjar smälta och undrar vad man bör göra med toppen och hur man gör dom grejejerna och om dom ens går att göra utan dyra maskiner. Jag tänkte ävan att när man endå har plockat bort skiten så kanske man skulle passa på att fina till kanalerna lite nån som har några tips? det enda jag lyckats hitta är att volvos 8v toppar ska va jäkligt lätta att börja med så tänkte att det kunde va kul

jag har tillgång till svets, diverse slipverktyg, minisvarv, kan troligtvis med låna en fräs av skolan för att plan det med men vad ska man rakställa mot 90grader mot skruvhålen? och hur mycket bör jag plan och hur mycket e max? och sen lite basic verktyg inte heller helt omöjligt att fixa fram lite mer avancerade verktyg brukar ju gå att låna och så.

så nu får ni komma med förslag om hur jag ska göra

9
Motor / förgaste till insprutning?
« skrivet: september 08, 2009, 15:28:12  »
hej jag undrar vad som behövs för att konvertare en b200k till en insprutningsmotor och om man får göra de?

10
Klotterplank / etanol moppe :D
« skrivet: augusti 28, 2009, 18:05:14  »
hej inte för att jag tror att någon e intreserad men 2t mopeder gåt fruktansvärt bra på etanol bara att man får byta upp munstycke för att den e undermatad med med choken i för fult :P

men det vart effekt ökning endå för den vart både starkare och snabbare förut maxade den 85 nerför och nu gick den 85 riktigt lätt kunde la drat upp den till 85 om de inte skulle va en jävla pensionär framför mej haha :P

11
Övrigt / vad säger sbp om förgasar byte
« skrivet: augusti 23, 2009, 20:06:50  »
presis som ämnet säger så undrar jag om man får byta förgasare för sbp

12
Teknik / måste man ha pulsair?
« skrivet: juli 29, 2009, 14:09:36  »
vad säger igenkännlig sbp om man tar bort pulsair systemet ???

13
Förslagslådan / till toppen
« skrivet: maj 30, 2009, 17:09:21  »
jag har tänkt på att det skulle va bra med att ha en liten "till toppen" knapp längst ner på sidan så man lätt kommer upp till "visa olästa medelande" jag tycker i alla fall att det skulle va smidigt så slipper man scrolla upp :P

14
Teknik / vart ska den sitta:S??
« skrivet: april 10, 2009, 13:25:03  »
hej på min lilla 360 finns det en slang från förgasaren som inte går någon stans och undrar vart den ska jag tror det är en vakum slang.
http://img17.imageshack.us/img17/7449/20090409327.jpg
http://img516.imageshack.us/img516/2135/20090409321.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/5493/20090409323.jpg
 här är då lite bilder på hur slangen ser ut och vart den sitter så nu är det bara att förklara för mej vart den ska:P

15
Etanol / ultimalt komp etanol??
« skrivet: februari 24, 2009, 21:39:31  »
som överskriften säger så undrar jag vad etanol vill ha för komp för att ge mest effekt?? ;)

Sidor: [1]