Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - RemJoel

Sidor: [1]
1
WANTED / Blå 340 väddö
« skrivet: juni 26, 2020, 19:53:56  »
Nyss skymtad mellan norrtälje och älmsta avfart mot gåsvik, såg ut att vara sen 340, blå, såg omodifierad ut frammifrån. Är på väddö hela sommarn med min egna blå 340! aldrig sett en i person förutom en mossig röd 360 på block, väldigt kul att se en likadan som min egna och vore väldigt kul att höras av!

RemJoel

2
Trimning / Har b14.4.s egr?
« skrivet: maj 27, 2020, 16:20:28  »
Hej igen, tänkte göra nåt åt vad jag trodde var egr på min b14.4.s men är lite förvirrad. Det gäller alltså ett rör från grenröret som går in i luftboxen, uppenbarligen egr tänkte jag. Men när jag plockat isär det så visade det sig att grenröret inte hade hål i sig, och att röret bara verkade suga varmluft. Finns dessutom ett spjäll i insuget som i nuvarande står stängt och endast suger varmt. Spjället är inte kopplad till choke elr dylikt. Undrar därför vad detta kan vara? Underlätta kallstart så man får stänga av själv i varmare väder kanske? Hade postat bild men får det inte att funka.

RemJoel

3
Projekt / Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« skrivet: maj 20, 2020, 03:06:12  »
Har nu haft 340n i ett par månader och vistats en del på forumet, så jag tänkte dra igång en projekttråd. Kanske finns en och annan intresserad, om inte för egen bokföring.

83as 343 med b14.4s och m45 gäller det. Få ägare och 11.000mil i skrivande stund, för några veckors dålig lön. Fördelen med 300 vs mer eftertraktade modeller 8)

Planen var och är fortfarande mycket enkel; jag vill ha en gammal bil som jag kan bränna runt med på 70vägarna på landet. Skiter i effekt och lyxtilläg som radio, kul att köra och inget mer än så.

Sedan inköp har jag bytt batteri, renoverat startmotorn som var död, och köpt lite bredare sommardäck på opelfälg. Köpt med nybess men fick värma startmotorkolet med kupéfläkt i timmar inför varje åk, inte världens bekvämaste...Påbörjat rostarbete i skärmkanter börjar gå mot sitt slut. Vänster fram är illa men resterande var endast ytrost som jag tillsammans med  trösklarna lackat med såndär gummifärg. Tänkte behålla det så tillsvidare med lite two tone stuk i blå och svart. Det väl gjort så är han funktionellt i schysst skick.

Framtida planer är inte så många de heller, plugga egr som jag läst om här  ;) samt köpa land rover dämpare till bak för väghållning. Kanske förgasarfilter eller kamaxel långt fram samt lappa det kapade avgassystemet som förra ägaren med sina 3 veckor av ägande likförbannat hann sätta vinkelslipen i.. om jag tröttnar på baktändning tillslut, går faktiskt att köra tyst om man föröker!

Det är allt jag har att säga, lär uppdatera allt eftersom med framtida problem osv, är det inte nåt... ja då är det nåt annat som far min säger.

RemJoel

4
Framvagn/Bakvagn / Alternativa dämpare fram ist för nya original
« skrivet: maj 07, 2020, 00:05:57  »
Hej,

Holländarn börjar bli i dugligt skick funktionellt så jag ser därför till väghållning inför sommaren. Jag tänker köpa hem ett par land rover 90 dämpare till bak men vill i samma veva byta framdämparna. De är 37 år gamla och totalslut, ligger som en jänkare längst vägen och kränger i kurvor gör han. Tänkte därför se här om någon vet ett par dämpare som passar framtill? Gärna för tyngre bil än original och i nyskick man kan köpa som reservdel. Inte hittat nåt på ämnet.

Helt fabrik i övrigt för höjd osv.

Groeten,
RemJoel

5
Motor / B14 > B17 konvertering
« skrivet: april 21, 2020, 16:51:30  »
Hej,

Köpt mig en 83as 343 med 4pet och b14.4s. Rolig bil för pengen men slö är han.
Hade gärna haft lite mer effekt, om ens bara 10 hästar. Läst trådar på B19-konvertering men det blir först stort arbete.
Jag undrar därför vad som krävs för en B17/F2N(vad jag förstått?) konvertering?
Ber om ursäkt om det frågats förut.

RemJoel

Sidor: [1]