Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Quinnan Motorsport

Sidor: [1]
1
Evenemang / Klubbträff med Streetrace?
« skrivet: november 03, 2010, 19:29:07  »
Hej alla likasinnade individer!

Jag tänkte bara tipsa om/kolla intresset för Norrtälje Shootout och möjligheten att köra någon typ av 300Power-event där.
För er som inte vet vad Norrtälje Shootout är, så  finns mängder av information på www.landracing.se. I kort handlar det om
arrangerad, legal streetracing med tidtagning, riktig startgran osv. Detta arrangeras på söndagar under sommarhalvåret i Görla
industriområde utanför Norrtälje.

I normala fall så är skaran av bilar väldigt blandad, men allt från Chevrolet Suburban till åkgräsklippare har kört där. Jag har varit
uppe med min 360 och kört ifrån både Supror och jänkejärn, men samtidigt blivit ifrånkörd 1500-hästars dubbelturbo-rörramsbyggen.
Variationen är enorm och alla är välkommna, besiktigad eller inte. På plats kan man köpa grillade hamburgare och knata runt i depåområdet
och kolla på alla tuffa byggen och framförallt... få prova på att köra på strippen och se vad sin bil går för.

Jag tänkte det kanske skulle vara kul att mötas upp ett gäng från klubben och köra som någon typ av liten träff där uppe.

Här är ett filmklipp från i somras där bla. jag är med och kör.

http://www.youtube.com/watch?v=thbjFpkWqWY

Finns det något intresse för något sånt här?

2
Fakta/Guider / För er som kör fort rakt fram med bladfjädring
« skrivet: september 01, 2010, 07:24:06  »
Hej likasinnade individer!

Jag har efter en sommars byggande och provande på strippen kommit fram till att Volvo 360is mono-bladfjädrar tillsammans med rätt skapligt mycket effekt och grepp inte är någon bra kombination. Fjädrarna är klena, mjuka och blir i största allmänhet ledsna när man kliver av med Launch-control på klistrad asfalt. Mina fjädrar ser i nuläget ut som S och hjulen sitter därmed väldigt knepigt i hjulhusen,  för att inte tala den nedsatta funktionen för fjädringen.

Denna guide kan ses som otroligt onödig då det förmodligen är väldigt få som har haft dessa problem, men även om detta inte är lösningen på just ditt problem kanske den kan agera som en inspirationskälla.

Det jag har tänkt mig som lösning på problemet är nånting som kallas för Caltracs. http://calvertracing.com/caltracs.php
Principen bakom detta är att man omvandlar bakaxelns vridning uppåt vid acceleration till kraft som motverkar fjäderns vridning och som ökar marktrycket vid take-off. Det finns otaliga tunga jänkebilar som kör 9 sekunders-repor med hjullyft med denna typen av konstruktion. Därför har jag valt att prova med denna typen av "Traction Bars". Men eftersom det med rätt stor säkerhet inte finns färdiga kit till Volvo 360 så har jag tänkt bygga min egen variant. Under dom närmsta dagarna kommer jag tillverka och montera Caltracs på min streetrace 360 och jag tänkte lägga upp bilder och beskrivningar i denna tråd.

3
Foto/Film / Bilder på era motorer!
« skrivet: februari 18, 2010, 17:31:11  »

Jag har sökt runt här på forumet, men hittar ingen sån tråd. Jag är medlem på ett gäng andra forum, och det har en förmåga att finnas en tråd där man kan lägga upp bilder på sina motorer, i skrytsyfte, eller kanske i vissa fall rent av avskräckande syfte. Fina som fula, Volvo eller Viper... lägg upp bilder på era motorer, motorutrymme, porriga motordelar i exotiska material osv här.

Illa är dock att trådstartaren i skrivande stund inte har tillgång till bilder på några av sina egna motorer alls. Bilder kommer dock. Lägger upp så fort jag får tag i min egna dator :P

4
Projekt / Quinnan's Streetraceprojekt (Uppstartsfilm s.9)
« skrivet: juli 17, 2009, 13:54:22  »
Hej alla glada.

Jag är spritt språngande ny här på forumet så jag börjar med att presentera mig. Jag heter Christian men går under forum-nicket Quinna. Anledningen till detta va att jag körde framhjulsdrivet i skoltiden vilket ansågs vara lite kvinnligt av mina polare med BMW och Volvo :P Sen att min kompressormatade Corrado smiskade allt dom hade att komma med spelade ingen roll :D

Nog om det... jag har precis gjort något som jag lovat mig själv att aldrig göra. Jag har haft många Volvobilar, men alltid 2-7-9serierna och tillochmed en Amazon, men jag har alltid svurit på att aldrig äga eller ens synas i en Volvo 360. Denna fula ankunge i Volvofamiljen har upplevts som värdelös i mina ögon fram till nu. Fram till idag. Och varför då? JO! För att mina vänner som kört dragrace ett par år med en 945 Turbo har beslutat sig för att gå vidare, och jag har blivit lovad att köpa loss hela den slutkörda dragracebilen billigt. Alltså... Jag har blivit ägare till en riktigt rapp turbomotor, en ordentlig bakaxel, en försstärkt M90-låda, fuelcell, Racingstol med fyrpunktsbälte, tokstor intercooler, soppapumpar, kardan mm och allt sitter i en rostig, blytung gammal kombi. Kuggarna innan för pannan på mig började snurra och jag kom fram till att allt detta vore roligt att kasta ihop i en fräschare, lättare kaross.

Så här står jag... men en i princip rostfri, välskött vit 360 GL från 88 och en jäkla massa roliga delar som bara väntar på att få användas. Tanken är att använda 360n som vinterbil till att börja med och åtgärda dom små felen som finns, medan motorn står i stativ och får sig en genomgång med nya lager, packningar, ringar osv. Jag har dessutom planer på bygga vidare lite på motorn och uppgradera med smidda kolvar, smida ett eget grenrör, byta till 531-topp istället för orginalet som sitter nu, och dessutom modda med större spjäll och kanske tillome köra med programmerbar insprutning. 945an har smiskat Skylines och turbokonverterade BMW E30s som den står idag, och bör ligga i runda slängar 350 hästar och jag hoppas på att kunna vrida ur dryga 400 innan det är klart. Och tillsammans med ordentlig lättning, 940ins låda och bakaxel så kan det nog bli riktigt roligt.

Vad tror ni? Har jag förlorat förståndet, eller kan det bli bra?


Mvh// Christian

P.S Bilder kommer...

Sidor: [1]