Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - philen

Sidor: [1]
1
Köpes / 17-20" hjul
« skrivet: augusti 13, 2011, 01:09:07  »
Hallå! Jag är på jakt efter en uppsättning med 4/100 alternativt 4/98 bultade hjul med fälgar mellan 17-20" för en halvbillig peng. Släng på mig vad ni har, så ska vi se om jag inte kan gå i gasen! ;D

Två uppsättningar kan jag tänka mig, då jag ska ha till både Alfan och 360 :)

2
Köpes / solex 175cd
« skrivet: juli 30, 2011, 00:51:56  »
Köper en Solex 175CD och insug för dubbla förgasare.

3
Framvagn/Bakvagn / frambromsar
« skrivet: juli 26, 2011, 00:44:55  »
mors!

Jag har tänkt att ett byte av främre bromsar skulle sitta på sin plats. Försökte hitta tråden där olika testade alternativ listas, men kunde inte hitta. Kanske beror det på att jag sitter precis innan läggdags efter en 13h lång arbetsdag? Eller så är det bara pga. lathet.

Vilka skivor resp. ok passar bolt on? Finns det hela ok+skivor som passar rakt på utan modichang?

4
Klotterplank / soulklubb
« skrivet: juli 15, 2011, 14:47:35  »
För er som är i Stockholm ikväll.

Soulklubb på kulturhusets tak. 40 spänn inträde och liveband. En massa polare till mig kommer spela. Börjar 19.00

http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&refid=38779&ptid

Jag tänkte skita i det först, men nu har jag bestämt mig för att åka dit i alla fall.

5
Det har hänt så sanslöst mycket som verkligen gjort mig glad senaste veckan, och vad är väl bättre än att dela det med 300-folket? Inget, skulle jag vilja påstå!

I torsdags skulle vi kört det enda repet med bandet innan spelningen vi hade i lördags, men av olika anledningar blev det repet inställt, så jag var väl ganksa orolig och nere, då jag trodde att spelningen skulle bli kass, då vi hade ny trummis och ny gitarrist.

I fredags åkte jag och min lilla hustru till Yxlan, till en god väns landställe efter att ha sovit två timmar mellan torsdag och fredag, då jag spenderat hela natten i garaget med att försöka få bilen helt klar, då bilen skulle användas till att frakta stärkare, PA och annan utrustning till spelstället. Helt klar blev den aldrig, men det skulle ändå duga för bassisten att köra i. Monterade tillbaks de "dåliga" reflektorerna, fixade egen insats till slutdämparen bestående av expandrar, järnrör och rockwool samt monterade tillbaks "sänkfjädrarna" jag fått nedslag på. han fick nycklarna till bilen. Vi kom ut dit och hade en underbar dag i solen med god mat och vin.

På lördagen gick jag upp tidigt för att åka in till Nortälje. Födelsedag med grabbarna en hel dag i Norrtälje skulle ju inte sitta fel. Rätt hade jag! Var inne där kring 12 på dagen, mötte upp de andra och gick till en krog för att käka gott. Åt nåt som jag inte vet vad det heter och drack ett par pilsner, satt ner och snackade i några timmar och musik och bilar. Åkte sen till spelstället och riggade upp allt för att sedan dra vidare när förbandet äntrat scenen. Vi drog och lirade minigolf. Tills det var dags att kuta tillbaka som galningar till spelstället, då vi hade tio minuter på oss mellan minigolf och att vi skulle kliva upp på scen.

Hela stället var fullknökat med folk, det var svårt för oss att ens få plats på scen(!) Vi började spela klockan 21.00 och det blev ett jädra ös, jag kände mig inte direkt på topp och efter första set som avslutades 22.00 var jag ganska ledsen, men min fru peppade mig och så gick vi upp på scen, alla med en varsin öl i hand. Vi öppnade med en boogie-woogie som vi improviserade över i säkert tjugo minuter. Folk blev som galna och lirade luftgitarr, skvätte öl och slogs, nu var känslan på topp igen! Vi kom inte av scen förrän vid ett-tiden på natten, och då var det en massa brudar som kom fram och ville stöta på oss, synd för dem att jag är gift! ;D
Fri bar väntade oss efter spelningen, det blev några pilsner och ett par glas whiskey. GOTT!

Min väns pappa skjutsade oss tillbaka till Yxlan och jag var som på moln (om det var på grund av alkoholen, den grymmaste spelningen någonsin eller för att jag haft min bästa födelsedag vet jag inte, kanske allt kombinerat). :P

Vi satt uppe länge och snackade när vi kom tillbaka.

Nästa dag var så sjukt soft. Tårta, presentöppning, slappning!

Direkt efter Yxlan åkte vi  hem till min kusin som firade sin födelsedag. Jag har aldrig haft särskilt bra kontakt med honom, men vi snackade riktigt mycket! Min farbror och jag och ett par av hans vänner började nörda in rejält på bilar, vi gick till min farbrors garage och började pula med hans 400Hk Alfa Romeo Bertone från 1970. Det blev några glas vin och några öl. Fick lite nya bekanta osv. kort och gott, sjukt trevligt!

Kom hem för någon timma sedan, och basisten kom direkt över med bilen, jag bunkrade in mig direkt i garaget och började pula med avgassystemet, för att sedan ta en sväng till IP, ställde in ljudsystemet i bilen och satt där och mös. Avslutade med att köra som en galning på de avstängda vägarna hem, breställ halva vägen hem! ;D

Den svarar så sjukt bra nu och jag är så nöjd! I morgon tar frugan den bilen till Bingsjö med några av hennes polare för att lira där. Jag har precis lagt upp en prilla General Lös och undrar hur så många dagar i rad, kan ha blivit så ofantligt bra!?

Inte så kul läsning för er kanske, men jag är så glad, att jag vill dela det med er! :)

I morgon åker jag till Falun med min svåger. Vi kommer åka i hans Ford Probe som han precis har fått klar. Det ska bli väldigt trevligt! Vi ska vara på vårt landställe i sjön Runn på en ö som heter Risön. Det lär bli fiske, pilsner och bastu.

Guldsemester!



En liten bild på bilen där den stod parkerad i Norrtälje.

6
Köpes / K-kam
« skrivet: juli 04, 2011, 06:07:57  »
Letar efter en k-kam till bilen alternativt en fetare kam, men helst inte för högt lyft... Jag är ganska lat och slipper gärna byta fjädrar om jag kan :)

7
Övrig konvertering / Xenon-konvertering
« skrivet: juni 29, 2011, 21:11:45  »
Tjöna! Efter att ha finkammat nätet efter reflektorer men inte hittat några och laga/bildelsbasen har inga och jag antar att de som har reflektorer här på forumet gärna behåller dem själva har jag funderat på om man skulle Xenon-konvertera istället. Det medför antagligen en sjuhelsikes massa arbete och snordyrt lär det bli, men i gengäld får jag nåt som antagligen håller lång tid framöver och som det kommer finnas reservdelar till i åtminstone 10 år framöver. Jag har aldrig förstått hur det där med Xenon fungerar, kan någon som har koll på nyare teknologi förklara hur den skall fungera och hur man gör för att installera en automatisk nivåreglering på dem, som jag förstått att man måste ha för SBP. Det finns ju diverse xenonkonverteringskit. går dessa att använda? Kör man med xenon kan man ju ha vilken färg som helst bakom glaset, vilket är fräckt! :P

Så, några idéer på hur det kan gå till? Det jag hittar på övriga forum är ju bara så man får Xenon i helljus alternativt byter folk tillbaka till original för besiktning, men det går ju inte i mitt fall  :P

8
Köpes / framlyktor/reflektorer
« skrivet: juni 27, 2011, 22:52:49  »
Söker nya reflektorer eller hela framlyktor till min 360 från 83.

Fick nedslag på de och har svårt att hitta nytt.



ps. söker fortfarande hatthylla ;D ds.

9
Säljes / 300 skänkes
« skrivet: juni 12, 2011, 14:03:17  »
Hämta en av skorvarna... skänkes mot bortforsling. Allt snurrar och går bra, besiktigad, skattad och försäkrad men besiktningen går ut i slutet av Juni. Hål i golvet vid lyftpunkten höger fram. Hanbroms pajj, har inte tid att fixa med tanke på hur mycket tid mina andra bilar kräver. skicka PM..

10
Köpes / hatthylla och garageplats sökes
« skrivet: juni 01, 2011, 22:40:31  »
Morsning och hej!

Jag söker en hatthylla till 360 om någon har liggandes. Min hink har ingen och alternativet är att ta en bit plywood+svart konstgräs, vilket kommer se... tjaa... gräsligt ut, så att säga.  :-\

Söker även en garageplats, någonstans i Norrort, då jag i dagsläget mekar i bur i boendegaraget i området, vilket jag nu förstått inte är så poppis efter att jag fått en skön utskällning av granngubben.  8)

11
Projekt / 360 nästan original
« skrivet: maj 14, 2011, 16:48:33  »
Ok, efter en hel del övervägande ska jag nog ta och starta en projekttråd. Hinken jag har är från -84 med b19a motor i. Lite rost, men den är ändock ganska skonad för sin ålder. Lite i skärmarna och på bagageluckan. Började åtgärda det igår. Bilen har lite saker som är lite struliga. Som vissa av er kanske läst tidigare har jag problem med bromskraftsfördelaren. Har äntligen fått loss den utan att skada bromsrör och nipplar. Jag är tämligen lat och orkar inte dra om bromsrör som ser relativt nya ut. Om det inte finns något behov, så slipper jag gärna. Jag har sänkt den ca. 5cm i fram och ska snart få hem distanser till fjädringen i bak som min systers man svetsar ihop åt mig. Han är svetsare, så jag lämnar gärna bort så mycket av svetsningen.

Jag har ju inget ordentligt garage utan står nere i en bur i garaget i lägenheten. Det duger så länge! :D

Det jag skall göra i dagsläget:
Få bilen klar till besiktningen. Har ingen slutdämpare alls (saknades när jag köpte den, det sitter bara ett rakt 4" rör som sticker ut i bak. Laga bromskraftsfördelaren (bara för att jag "kan". Jag har en ny bromskraftsfördelare, men lagar hellre det befintliga tills det inte går längre). Sänka i bak. På med de nya, vitlackerade 14" GB-fälgarna. (ju mer gummi, desto bättre) :P
Jag ska blanda till färg så jag kan lacka om bilen till original, tänkte göra det på jobbet nästa vecka i mån av tid. Mörkgrön halvmetallic. 208 är koden till volvos original, men den är utgången sedan länge och får därför blanda själv. Tänker inte lägga pengar på att någon lackfirma ska fixa det. Jag är så sjukt fattig, så jag ska lägga lägst möjliga pengasumma på att göra i ordning den.

Toppen är planad en aning och jag tänkte väl etanolkonvertera den innan sommaren om jag hinner. Jag hyllar original och bilen ska därför ha kvar så mycket som möjligt av originalet. Utseendet är det viktigaste här, så när den är klar ska det se ut som en pensionärsägd bil. Den går redan som ett skott, så därför låter jag bli motorn så länge.

Det här kanske blir det tråkigaste projektet i forumet, då jag ska behålla original-känslan så långt det går ;D

Nu ska jag ner i garaget. Ska börja knåpa ihop guiden på hur man lagar en bromskraftsfördelare ikväll tror jag.

12
Övrigt / kontaktannons
« skrivet: maj 03, 2011, 21:24:30  »
M, 25 år utan utbildning med intresse för musik, Alfa Romeo och 360 söker likasinnad i norra delen av Stockholm för mysiga mekkvällar i varmgarage.

Jo, jag är ju inte här ifrån och att ha farsan som mekpolare är dumt då han bor en massa mil här ifrån och jag vill meka nuu! :D

Jag har parkeringsplats i ett vanligt varmgarage i bostadsområde där det är begränsat med utrymme, men det går rent tekniskt att vara här. I badkaret i lägenheten jobbar jag med allt som är oljigt eller behöver göras rent. Spartanskt med andra ord.

13
Framvagn/Bakvagn / att grislaga en bromskraftsfördelare
« skrivet: april 08, 2011, 13:40:50  »
Ok, ämnet har jag tagit upp i samband med en annan  fråga under en annan kategori, tänkte att det var vettigare att ställa den här.

Jag har en bromskraftsfördelare (heter så enligt Haynes självhjälpsreparationshandbok) som sprungit läck, det är den äldre varianten från 1984, alltså får jag inte tag på den. Varken ny eller hos skroten, vilket börjar få mig lite frustrerad, det är inte långt kvar till besiktningen och jag har definitivt inte lust att dra om bromsrören just nu.

Enligt boken får man inte reparera denna fördelare utan skall bytas ut, men eftersom jag inte hittar någon så är det inte så lätt att byta ut. Så är det ju så också, att en hel del prylimojjer som inte skall repareras går att grislaga så de fungerar i alla fall ett tag framöver. Jag har inte skruvat loss något än, då jag hellre har en bil med kassa bromsar än en bil utan bromsar.

Frågan då... GÅR det att laga öht? någon som gjort det tidigare? Bara bilen går igenom besiktning så kan jag när det blir lite varmare ute, meka med det där och byta ut hela fördelaren, problemet är att jag inte har tillgång till garage och min kära hustru har ledsnat på att jag använder badrummet som arbetsplats, så det får helt enkelt vänta till sommaren innan jag börjar dona med det där.

Thanks on forehand!
Philen

14
Köpes / bromskraftsfördelare äldre variant
« skrivet: april 08, 2011, 05:36:47  »
Jag är i akut behov av en bromskraftsfördelare modell äldre.

PMa mig om du råkar ha något på lager. Säg vad du vill ha för den. Goda råd är dyra!

15
Teknik / Hastighetsmätare paj på det ovanliga viset (tror jag)
« skrivet: mars 24, 2011, 13:48:04  »
Goddag och hej!

Jag är helt ny på forumet här, då jag precis införskaffat min första 360. Kan börja med att beskriva mitt köp.

En arbetskollega till mig vars pojkvän skulle sälja en 360 frågade mig om jag ville köpa den. Jag tänkte att det skulle vara kul med volvo igen (ägt en volvo 745 med B230 motor som ALDRIG krånglade. Pålitlig och rymlig bil). Direkt när jag öppnade dörren på 360n blev jag kär, allt var original och så otroligt vackert! Vet inte varför, men har alltid haft en förkärlek till 80-tals inredning och allt var i väldigt fint skick, bilen hade gått ca. 10000 mil. När jag startade bilen bestämde jag mig redan där för att jag ville ha den, vilket vrål ur motorn, och vilken rolig motor sen! Jag körde den i ett par mil och ville helt enkelt inte sluta. Nu är bilen min! :D

Nu till de trista delarna, bilen är skattad och besiktigad tom. juni och jag vill gärna ha den körduglig fortsättningsvis, men ett par problem finns. Det första problemet jag vill ta upp är problemet med hastighetsmätaren, han som ägde bilen innan mig, sade att han låg på tvåan ut ur en korsning, sneglade ner på hastighetsmätaren och den visade att han körde i ~220km/h, vilket kanske inte stämde helt, senare trillade hela körriktningsvisaren av och ligger nu och skvalpar innanför glaset. Jag har läst runt i forumet och antar att jag nu vet hur jag ska gå tillväga för ett eventuellt byte av wire, men jag blir ju inte mycket lyckligare om det inte ens finns någon nål att läsa av hur fort jag kör, så min fråga då. Hur öppnar jag upp plastglaset bakom ratten för att plutta dit nålen igen? Jag har inte börjat riva i bilen än, tänkte att eftersom bilen är i så fint skick, allt original och utan rost, så har jag ingen lust att testa mig fram, jag är relativt klumpig och är känd på jobbet för att ha sönder allt som står i min väg. :P

Det andra problemet bör jag kanske inte fråga här, eftersom det är off topic, men vad sjutton, jag testar, skäll ut mig om jag begår etikettsbrott å det grövsta!

Bromsarna, de ligger ständigt på på vänster sida, enligt tidigare ägare. Han har därför tagit bort bromsarna (!) på vänster sida, så bilen far iväg ganska snitsigt åt höger vid sköna inbromsningar. Inget man inte kan parera, men skulle jag behöva panika så hamnar jag nog i rabatten. Han påstår att han försökt åtgärda problemet men inte lyckats, vad är ett vanligt problem av detta slag på gamla 360? Hur skulle jag kunna åtgärda det?

Som sagt, kul att nu äga en 360 och jag antar att jag kommer spendera en del timmar här. Hejhej!

Sidor: [1]