Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - flinty

Sidor: [1]
1
Säljes / Säljes: flintys 340 -88
« skrivet: juni 05, 2009, 17:00:46  »
Volvo 340 -88 rensad på inredning, motor, låda, elsystem. Ombyggd framvagn med större bromsar, dämpare från RS 2000, fjädrar från Escort Cosworth. Lättmetallfälgar på bild följer inte med på köp.

Bilder finns på projekttråd, http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1096.0

Pris 500kr

070-338 67 03

Bilen finns i Stöllet norra värmland.

2
Grattis grattis Peter Schmidt på din födelsedag från 300power  :)


3
Klotterplank / En stor röst har tystnat,, Ivan Rebroff har avlidit
« skrivet: mars 01, 2008, 22:45:07  »
Ja det är nog inte så många som känner till Ivan Rebroff, han var en tysk operasångare från rysk släkt. Han var känd för sitt breda röstomfång på 4 ½ oktav, han klarade av dom ljusa tonerna och gick ner på sin underbara basstämma.

http://youtube.com/watch?v=No2LoCw2fzw&feature=related

Han föddes i Berlin 31 juli 1931 och avled nu den 27 februari efter en längre tids sjukdom. Han sjöng in många ryska visor och sånger, gjorde även en tysk version av "Ack Värmeland du sköna" som han blev inspirerad av Sarah Leander.

http://youtube.com/watch?v=hqDBo1qqaxY

Lite annorlunda från att en motorgalning som mig och har CD-stället fullt av stehård hårdrock , trashmetal, trance, rave och sen opera, som sagt har en väldigt bred musiksmak som ni märker.

Här har vi en annan låt där hans röst görs rättvis, sjunger starkt från dom mörkaste tonerna ända upp till dom ljusa.

http://youtube.com/watch?v=gKfLinnXtjM&feature=related

En stor röst har tystnat ,,

4
Foto/Film / Bilder på Volvo 363CS
« skrivet: maj 17, 2006, 21:09:07  »
Ja som sagt slänger upp lite bilder på 363CS:en som jag tog efter att jag fått hem den,, Den är rå kan jag lova,,






5
Projekt / Flintys ford/saab projekt
« skrivet: april 09, 2006, 16:35:10  »
Ja som ni vet har jag försummat min 340 lite då den har kommit i skuggan av mitt lite udda motorbygge. Det var nämligen så här att förra året så låg jag i tankarna på att bygga en fordmotor med turbo, men då jag ville ha 16v så skulle det naturliga valet falla på en cosworth, men jag är lite för snål fördet,, fast snål,, eh ja, med tanke på pengarna jag lagt ut så kan kanske det diskuteras. ;)

En natt då jag gått och lagt mig kom jag att tänka på om en topp från en saab kunde passa, det var inget annat än att gå upp, klä på sig och dra iväg till garaget och riva två motorer, en saab och en vanlig ford pinto, och börja jämföra blockpackningar, bultmönster, cylinderavstånd, vatten- och oljekanaler.

Efter att ha kunnat sova lite efter denna upptäckt blev det garaget tidigt nästa dag för att modifiera toppen. Det första att göra var att korta av toppen i framkant då saab har kedjedrift på sina kamaxlar, kapade av 31mm. Sedan var det att ge sig av och svetsa ihop den, ( har nämligen ingen egen TIG-svets) då jag även lade igen en kylkanal och några olje returer. Oljereturer kommer att dras på utsidan med hjälp av slang.

Då bultmönstret inte stämmer till helt 100% mellan saab och ford blev det till att fräsa lite i hålen till topplocksbultarna, detta gjorde jag vid Jan Halvarsson Racing, har handlat en hel del saker där som jag skulle ha haft till min sierra cosworth -90 4x4.
Då det bara först från början skulle vara ett fulbygge som jag skulle använda en helt original ford underdel med saab 16v oroiginal topp började det skena iväg när jag började prata med Jan,,,  ::) då han sa att stakarna är väldigt sköra i en pinto så tyckte han att jag skulle få tag på andra,, först föll exemplen på cosworth-stakar med tillhörande kolvar, med sedan efter ett några samtal stod jag helt plötligt med fyra Eagle H-profil stakar och smidda 92mm Mahle-kolvar.

Eh, jaha,, hur gick det här till nu då ??? :) Jaja, då det blev en borrning av blocket och då cylinderväggarna är lite tunna på pinto så blev det även en betongfyllning för att stödja dom.
Och som sagt det hade börjat skena,, och inte fan gick det saktare nu inte,, nehej du,, nu var det ju toppen som det började sneglas på. Effektmässigt har jag sett folk som tagit ut långt över 500hk ur sina saab-motorer bara med portning utan att ens byta ventiler och original underdel.
Ja det var ju lite trångt i kanalerna, det kan jag lungt säga. Började lite lätt att putsa i avgaskanalerna,,hmm jamen, här går ju att ta en jävla massa  ;D . Och så blev det också, herregud vad tid det tar att porta en topp, vette fasen hur många kvällar och nätter jag stod med slipstiftet i högsta hugg och gned i kanalerna.

Sen blev det lite tråkigt så jag tog en lite paus och fixade lite på drivningen till kamaxlarna,, dom gamla kuggdreven på saab kamaxlarna svarvade jag ner så dom används att täta mot packboxarna. Jag svarvade även till så att volvos kamdrev passar, tanken var att bara använda sånt jag hade hemma,  ::)



Ja en turbo skulle det ju också sitta där också, turbon känner ni igen från mitt bygge av 340:in.
Knåpade till ett grenrör som jag trodde skulle bli bra, det blev byggt i 48mm tubkrök. Men ja,, somsagt den här turbon ska inte sitta där och grenröret är skrotat,,  ;D



6
Avstannade Projekt / Flintys 340 turbo
« skrivet: juli 21, 2005, 22:26:49  »
Hej på er!
 Är ny idag på det här forumet. Jag har turbokonverterat min 340 -88 (alltså en snikvariant av 360 men med b200), det var nog det mest roliga o billiga busbil jag byggt. Har åkt strippen med den, bästa tid är 8,854-201m, 1,9s 60fot, och det som är gjort med motorn är turbo från v70R, intercooler från saab 9000, spridare från saab 9000 2,0turbo, hembyggt grenrör i svartstål, 3" avgas från turbo, laddar ca0,95bar.
Alltså inte kompsänkt, inte bytta kolvar eller stakar mm mm.
En motortrimmare från torsby räknade ut ca effekt på en lite sämre tid 9,420-201m, då skulle det vara 280hk i den. (nej, jag trodde inte honom först heller)
Så det där med att b200 skulle vara dålig håller j inte med om.
Har kört med den över ett år och det har inte varit några problem, förutom att j bytt en blockpackning(volvo original). Problemen kom när jag bytte till 230, så på Rudskogen i norge blåste jag den motorn. Skit,,,

mvh Daniel

Sidor: [1]