Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - sjs

Sidor: [1]
1
Köpes / Kjolar
« skrivet: augusti 27, 2011, 10:39:50  »
I behov av kjolar till min 340.

Helst 4D modellen, men 3/5D går också, och jag behöv ENDAST fram+bak, inte sidorna (dom har jag redan), och ENDAST orginal duger.

Alternativt om jag får gjuta av en form av någons kjolar, eller ha någon att gjuta av sina till glasfiberformar.

Betalar bra, p.ga. att jag sökt flera år nu, och inte lyckats hitta några, förrutom på en bil som budet låg på 1000euro.

2
Projekt / 340DL, 340HP?
« skrivet: december 15, 2005, 15:39:38  »
Japp, även hit har jag hunnit med mitt smågalna projekt.

Idén är att få ut så mycket sprut från farsans gamla 340DL som blivit min, för en billig peng. Orginalt B14.4E maskin, 330tkm på mätaren, och fungerade väl. Före konversionen blev även M45R lådan bytt till M47R.

Motorn som jag fick tag på var en Volvo Penta AQ171A -86, alltså B230 + 86mm vevaxel, och montera megasquirt på den, istället för 2x44mm solex förgare. Renix tändningen behålls till en början, toppen var sönderkorroderad på 4.cyl avgaskanal, som är normalt för VP alutopp motorer, den svetsades, och sedan lite uppsnyggning av kanaler. Insuget och avgassidan från B234F. Vevstakarna byttes naturligtvis mot "dom bättre" 13mm tjocka, för ökad hållbarnet. Insprutningen och senare tändningen sköts via Megasquirt med Extrakod. Svänghjulet och kopplingen är till början std. 360, kopplingen slirar dock mellan 3500-4500rpm vid fullt gaspådrag med 3. och 4. växlarna vid omkörning.

Nur har jag satt ut runt 2000e på bilen tillsammans, och tekniken är bytt, allt fungerar lagom, men framvagnen behöver en seriös översyn. Med 185/70/13" däck tar däcken i hjulhustaket vid skarpa gropar, då man har någon över 50kg på höger framsäte. Har redan nya 360 framfjädrar, men bromsarna måste åtgärdas, för de räcker inte närapå till.

Bakaxeln är från 360, samma växellådan, kardanen och diffen med 3,27:1 utväxlning, men dit skall ännu en diffspärr, bara jag får tag på en. Motorn är så pas vridstark, att man kan sätta gummi på asfalten med båda tassarna på 1800rpm, och gasa fram och tillbaks. ;D Men inget sladd får man på, p.ga. S L A P P framfjädring och ingen diffspärr.

Bilder efter krock med stubbe för ett år sen:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340dlkolari/

Egengjord fram"plåt"
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340DLetuhelma/

Trimmning alá "B254G"
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/b254.html

Sidor: [1]