Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - OlleR

Sidor: [1]
1
Foto/Film / Prova-på-dag drifting i Skellefteå :)
« skrivet: september 17, 2013, 22:50:02  »
Ja he va ba sväng å gaas

http://www.youtube.com/watch?v=Z9m9zcpolOI

2
Fakta/Guider / Olles Guide till motortrim/turbo B230
« skrivet: juli 28, 2013, 20:29:23  »
Detta blir ett work in progress, satt å räknade ut lite ikväll och tänkte att jag skulle sammanställa data på ett och samma ställe. Jag ska fylla på mer när jag sätter mig vid datorn hemma där jag har fler uträkningar.

Allmänna råd vid/ang trimning:

Den som konstruerat motorn från början är antagligen mer påläst än du och de flesta på internet, det finns en anledning till varför det är gjort på ett sätt och inte ett annat. Ibland är den anledningen att spara pengar och tid, där finns det utrymme för oss vebod-trimmare att tjäna effekt, i övrigt så gör man bäst i att låta bli om man inte verkligen vet vad man gör.

Motortrimning handlar oftast om att ändra karaktär på motorn och det är alltid ett givande och ett tagande. Du kommer nästan alltid att tappa effekt för att vinna effekt, eller tappa i bränsleförbrukning, hållbarhet eller körbarhet för att vinna effekt. Du gör nästan alltid ett utbyte.

Använd smörjmedel när du bearbetar aluminium, det gör att aluminiumet inte sätter igen verktygen

Effekt är en produkt av vrid och varvtal, du kan ha 1000nm vrid i motorn men står den still händer inget. Med vridstark motor menar man en motor med mycket effekt på låga varvtal. Vridmomentet kan vara lika på en lika stor motor som ger 100hk likväl en som ger 300hk, den senare varvar bara mer. Vridmoment vill vi alltid ha så mycket av som möjligt, om vi inte får problem med drivlinan dvs (högt vridmoment är vad som dödar växellådor och diffar)

Kamaxlar

Kamaxeldata:

VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2

V 11,37 11,37 245 15bt-49ab 245 53bb-11at overlap23 centerline107 lobe111 
K 11,95 11,95 253 22bt-50ab 250 61bb-9at 31,5 104 116
VX 11,37 10,65 245 12bt-52ab 236 50bb-6at 18,5 110 112 
M 9,5 10,5 232 0bt-52ab 230 44bb-6at 6 116 109
H 12 11,5 258 27bt-51ab 254 57bb-17at 44 102 110 
A 10,5 10,5 241 14bt-45ab 240 50bb-10at 27 104 110

Personliga kommentarer på olika kammar:

A-kam: Slöaste kammen man bör använda. Bygger bra botten men planar ut för tidigt för att utnyttja motorns potential. Fin kam för dagligt bruk med turbo då turbon förlänger registret lite
V-kam: Den bäst avvägda kammen för originalventiler, passar bra till utväxlingen på 340/360. Drar starkt från 3000 till 5700 varv
VX3-kam: Mellanting mellan A och V, också bra allround kam
K-kam: För vass för originalventiler, höjer effekten på höga varv men dödar mellanregistret. Behöver minst ett snäpp större ventiler för att inte agera strypning.
H-kam: Ännu vassare än K, slutar dra strax över 7000 varv. Ger väldigt svag motor under 3000 varv och vaknar till ordentligt efter 4000 varv.

T, M osv tar jag inte ens upp då jag inte finner nån nytta med dem

Motordata

Det här har jag pluggat in i pipemax för V-kammen på en 230:

Stroke: 80 mm = 3.14960632
Bore: 96 mm = 3.779527584
Con rod length: 152mm = 5.984252008
Valve head intake = 1,732283476
Valve head exhaust = 1,377952765
Cam lift = 0,44763779823
Valve stem = 7 mm = 0,275590553
Center lobe 111
Centerline 107

Här kommer flöden på olika varvtal för att mäta på kompressorkartor:

Volvo B230 på 1 bar laddtryck

liter (2,3) x rpm (7000) x VE (85) x PR (2) / 5660 = CFM (480)

CFM / 14,27 = lb/min
CFM x 0.000472 = m3/s

2000 varv = 140cfm = 10 lb/min =  0,065 m3/s
2500 varv = 170cfm = 12 lb/min = 0,08 m3/s
3000 varv = 210cfm = 14,5 lb/min = 0,10 m3/s
3500 varv = 240cfm = 17 lb/min = 0,11 m3/s
4000 varv = 275cfm = 19 lb/min = 0,13 m3/s
4500 varv = 310cfm = 22 lb/min = 0,145 m3/s
5000 varv = 345cfm = 24 lb/min = 0,16 m3/s
5500 varv = 380cfm = 26,5 lb/min = 0,18 m3/s
6000 varv = 415cfm = 29 lb/min = 0,195 m3/s
6500 varv = 450cfm = 31,5 lb/min = 0,21 m3/s
7000 varv = 480cfm = 34 lb/min = 0,22 m3/s

Turboagg och kommentarer (baserat på B230 med H-kam, dvs 7000 varv på topp):

GT28RS = Bra effektivitet under större delen av registret, tappar på sista 1000 varv
TD04H-18T = Läs ovan
GT35 = Tröttare på bygga ladd på låga varv men bra effektivitet mot toppen av registret
T25 (saab turbo) = Gillar ladd som bäst på 0,6 bar, är alldeles för liten för ovanstående motor. Räcker med till 4500 varv på 0,6 bar, dvs ok om man kör tex en A-kam och vill ha bra botten

Länkar:

Kanonbra sida ang turbo´s: http://www.900aero.com/main/tech_main_turbo.htm

3
Projekt / Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:05:23  »
Jag tänkte att jag sku göra nåt på biln innan jag drar upp en projekttråd för en gångs skull :P

Det här är en 1982 års modell 343 GLS som jag köpte av en tant som mor min kände. 2500 kr gav jag för bilen och enda kravet var att hon skulle få åka med mig när bilen var klar.

Ja nu sku ju bilen genom besiktningen igen så då börjar vi med att laga lite rost och byta koppling eftersom den slirar... Men innan det provar vi terrängegenskaperna:


4
Däck och Fälg / Sneakpeak, 17" ;)
« skrivet: mars 15, 2013, 08:29:31  »
Håller på göra i ordning den här bilen nu, hittade dessa 17" fälgar för 500 kr med däck, dock var det 4-108 men det var snabbt fixat med borrmaskin ;)

17" 215/40, 7,5" breda och et35

Kan bli liiite mer tungstyrd ;) Men med lite mer umfph under huven så kanske bakändan kan hjälpa till! ;)

5
Jag tänkte kolla om det är någon som hittat en lamelldiff eller annan låsdiff som nästan passar i huset, där det med maskinbearbetning skulle kunna gå få det att passa?

6
Säljes / Matchportat insug
« skrivet: februari 27, 2013, 07:41:27  »
Jag håller på renovera en motor till min ful43a och när jag sprättade loss insuget fann jag hur otroligt bra matchade portarna var. 34mm i insuget till 40mm i toppen...

Iaf så ställde jag mig och portade upp och då jag lix var igång så gjorde jag två insug. Så är det någon som är intresserad av att testa ett matchportat insug så är det ditt för ett par hundringar plus frakt. Det är även tillsnyggat i ingången från förgasaren. Kommer lägga lack på det också.

Skulle önska att du hörde av dig efter bara och berättar om du upplevde någon skillnad och vad skillnaden var isåfall :)




7
Foto/Film / En liten video för dig som är ny på 340-modellen
« skrivet: juni 09, 2012, 01:37:19  »
Här kommer en liten videoguide som jag spelade in för er som är osäkra på hur 340n ska hanteras ;)

http://www.youtube.com/watch?v=qz3mJ05weNA

8
Säljes / Rensad 345 -81 för rallybygge säljes
« skrivet: april 29, 2012, 19:24:27  »


Det kommer inte bli av att bygga den här bilen så jag tänkte i värsta fall skrota den (skrotvärde runt 1000 kr) men då hade det varit roligare om någon ställde igång den och körde den som isbil eller så.

Den är rensad på all inredning och även i motorrummet, dvs den är klar att börja bygga racing-bil av. Bakrutorna är bortplockade men finns kvar.

Chassiet tycker jag verkar vara i bra skick. Rosthål över hjulhusen bak men i övrigt ganska rostbefriad.

500 kr

Finns utanför Skellefteå. Kan skickas om ni ordnar frakt

9
Motor / SAAB-motor i 360?
« skrivet: april 03, 2012, 20:20:32  »
Någon som provat eller som provat monta en saabmotor på en volvo-sprängkåpa?

Fått tag på en 2,0 T16 på ca 250 hk som jag tänkte kunde bli lämplig i rallybiln nu när B19-motorn dött

10
Foto/Film / Photoshop: Styling
« skrivet: mars 11, 2012, 21:13:39  »
Gjorde misstaget att plocka bort fronten och bumpern bak på 345an... Aj aj nu blire fler timmar i garaget!!! Upptäckte ju att den skulle bli gode mycket vackrare om man fick göra sig nå egna stötfångare och kanske hela nosen fram

Jag tänkte mig nåt sånt här bak, har bara vänt bakluckan och satt den nere och sen mörklagt där lysena sitter och satt in runda lysen. Tänkte mig att i verkligheten gör man en liknande kofångare fast mer "bulkig" och lysena ska vara säg 5 cm höga

11
Foto/Film / Photoshop: Taksänkt 360
« skrivet: mars 02, 2012, 17:44:56  »
Vi satt å snacka taksänkta bilar och blev nyfiken på hur en 360 sku se ut så jag snabb-gjorde den här, tänkte kanske det finns nån dum jävel som får nån bra idé om jag lägger upp den ;D

12
Trimning / B230-bygge, byte från B19A
« skrivet: februari 27, 2012, 23:47:37  »
Hej!

Jag håller på att göra i ordning en B230K eftersom jag är less på att B19A´n krånglar och drar mycket bensin... Så här kommer några frågor...

Jag tänkte montera megasquirt för att kunna påverka förbrukningen som jag vill (har mappat min race-hoj så jag är inte helt grön på det, dock är det ett alpha-n system), vad behöver jag skaffa utöver megasquirt-grejorna och var får jag tag på det billigt och bra? (vilka bilar ska jag slakta på skroten alltså ;) ) Bränslepump till tanken, luftmassemätare, lambda? Spridarbrygga har jag från en 16v, har även kablaget från den. Sitter TPS på spjällhuset (CBR929) om det går koppla till megasquirten? Hur bör jag göra med tändningen? (använder svänghjul från B19A)

Kylvätskekanalerna som går genom insuget, kan man plugga dem eller måste det vara flöde mellan dem?

Avgasrenings-tjollret hade jag tänkt plugga genom att dra in en helicoil och sen bultar, är det en bra idé?

Hur gör jag med vaccum till bromsarna när jag har individuella spjällhus? Räcker det med suget från en cylinder?

Receptet ser ut som följande (bilen är en 1981 345 DLS):
B230K -88 (för att jag fick tag på den billigt och tänker inte trimma mycket, är redan helt OK komp på dessa)
Polerade kolvar
Viktade stakar och kolvar
V-kam
CBR929 spjällhus (4x 40mm som konar till 44)
Trattar
Plenum
Insugsrör 55cm från ventil till tratt (bör hamna i harmoni vid 4500 varv)
Extraktor-rör 130cm (bör hamna i harmoni vid 4500 varv)
2,5" från kollektorn (2,25" är lite för klent, sku haft nånting typ 2,35")
Tråg, oljesticka, oljepump, svänghjul, koppling och fläktskiva från B19
Megasquirt

Poängen är att få en motor som går relativt billigt med den utväxling som är i 345an (3000 varv = ~100 km/h) och lite mer umph mellan 3000 och 6000 varv med toppeffekten runt 5400 varv eftersom ventilerna planar vid 5000-5500 varv (sen blir gashastigheten för hög, dvs man behöver större ventiler). Om jag får ut 140 hk så är jag nöjd!

Här är kolvarna och stakarna klara (alla väger inom 1 gram):


13
Foto/Film / Lapp-drifting
« skrivet: februari 23, 2012, 22:41:32  »
Idag var jag och skjutsade en vän till halken och eftersom jag har praktiserat där ett halvår så var det inga problem att få köra lite själv också, så detta är vad vi sysselsatte oss med under tiden som vår vän gjorde risk-2an ;)

http://www.youtube.com/watch?v=k3ywA3ok9gY

14
Projekt / 345 racingbil för ERCup
« skrivet: februari 06, 2012, 23:30:27  »
Jag var förbi min gamle team-chef för första gången på ett par år och lyckades lura ut honom i min gatregade 345a. Redan när han backade ut den kom första kommentaren "men vad är det här" följt av "vilken balans, man känner det ju redan nu!". När vi väl parkerade bilen igen så sa han "hur kan man ha missat den här bilen?", ni förstår redan nu att jag har frälst ännu en människa i 300-seriens charm ;)

Två dagar senare ringer han: "Duu, den där 345an... visst hade du en till?", och här är vi idag! Vi tänkte bygga ihop en bil och köra i ERCup, eller iaf bygga den efter reglementet så att man kan köra en tävling! Det är här ni kommer in, ni som har varit med och modifierat dessa monster.

Bilen vi utgår från är en 1981 345 DLS. Motorn är kaputt och sitter inte längre i chassiet. Enligt reglementet är det 2000cc 16v eller 2500cc 8v som gäller och då skickade jag in och frågade ifall vi skulle få använda MC-motorer vilket verkade okej. Då sitter jag på två stycken 929cc-motorer så vi hamnar under 2000cc 16v och de kommer lämna nånstans mellan 240 och 300 hk utan överladd. Motorerna måste sitta längstmed under motorhuven så som orginalmotorn är monterad så det blir till att göra någon transfer-låda eller liknande för att få drivningen till bakhjulen.

Vi tillåts använda 330mm broms-skivor och 17" hjul. Vad är bästa lösningen för att byta ut bromsarna? Vad kan man ta från till rimlig kostnad?

7 cm breddning per sida är tillåtet, kan man göra det med spacer på axlarna eller krävs det större ombyggnationer?

Hela bygget går ut på att göra det så billigt och bra som möjligt, kan man göra saker själv så är det en klar fördel!

En liten to do list:
Båge - Godkänd för den racingklass vi ska köra
Motor - CBR 929 x 2, behövs renoveringar + ett insprut och kabelhärva till båda
Katalysator - ett måste
Diffbroms - Vad finns det för alternativ? Byta hela huset?
Byta ut fönster-rutorna - Polykarbonat 5mm för vindruta och 3mm för övriga rutor, kommer nog använda standard framruta dock.
Bränsleledningar - Kommer krävas en returledning ifall man ska använda insprutning
Stolar - Två st, viktskillnaden är typ 5 kg men det är roligt att kunna skjutsa någon, bälten 6-punkts.
Flytta batteri bak - Säger sig självt ;)
Stötdämpartorns-stag - Bättre vridstyvhet i chassiet, lättare att känna vad bilen gör
Bredda - Så bred som möjligt efter reglemente, gör att man får mindre viktförskjutning och således mer grepp. Ska man lix bredda kan man använda vilka bultmönster man vill också
Stötdämpare - Justerbara med möjlighet att byta fjäderkonstant, den måste vara hårdare fram än vad den är idag för att göra den mindre överstyrd in i kurvan
Krängningshämmare bak eller ta bort krängningshämmare fram - Med hårdare fjäder fram behöver vi lite hårdare krängninghämmareffekt bak så att den håller sig neutral mitt i kurvan och ger grepp i utgången
Bussningar etc - bytas eller uppgraderas
Bygga mcpherson strout eller 4-länk - Önskemål. Bättre lösning för bakvagnen
Racing-ratt med quick-release-fäste - Med racing-stolarna blir det svårt att snabbt byta chaufför annars.
Bättre bromsar fram - Har inte kollat in vilka komponenter man bör välja, men jag vet att standard inte kommer räcka långt på asfalt
Bromsvåg - Rent önskemål bara för att det blir enkelt att justera balansen på bilen i ingången i kurvan
Rensa chassiet på allt - Se över var det är rost och fixa rosten. Montera tillbaka instrumentpanelen efter bygge av båge
Lack - Svart och orange
Vinge - Ljusterbar
El - Allt onödigt bort
Fälgar däck - 17" 205 bredd
Hydraulisk handbroms - Önskemål för drifting

Här finns reglementet:
http://www.ercup.se/download.asp?F=591

Alla tips är välkomna!

15
Trimning / Justera Stromberg för sportluftfilter?
« skrivet: januari 30, 2012, 11:06:49  »
1981 345 DLS B19 Stromberg 175 CD

Nu när jag fått tomgång på raketen igen så provade jag installera sportluftfiltret igen och den gav märkbart mindre effekt med det. Vad jag gjorde då var att dunka ner munstycket som nålen går in i ca 1 mm och då blev mellanregistret mycket bättre, till och med starkare än med orginal luftfilter.

Motorn är dock svag på 4000 varv och uppåt och då är frågan, ska jag pressa ner munstycket mer eller är det något annat jag bör skruva på?

Tomgången drog iväg också, och om jag förstått det rätt finns det flera skruvar för det så vilken bör jag ge mig på?

Jag skruvar ogärna på skruvarna förns jag vet exakt vad de gör, därav frågorna :)

16
Teknik / Behövs dessa för besiktning?
« skrivet: januari 03, 2012, 16:00:01  »
Behövs dessa prylar för att bilen ska gå genom besiktningen? Kommer co-värdena bli för höga och kan jag komma runt det på något sätt? (dessa är plockade ur isbilen, på min gatbil sitter de kvar)

Den övre prylen där var ju inte ens kopplad till något, små-rören slutade bara mitt ute i ingenstans bakom avgasröret... Vad har de för funktion?

17
Stereo/Styling / Vilken front passar? 360
« skrivet: december 22, 2011, 16:48:20  »
Det håller att spåra ur här, bygger på en isbil då jag köpte ett par reservdelsbilar och det blev över grejor, och nu har jag fått för mig att lackera den...

MEN! Då saknas fronten på den, där lyktorna sitter. Vilka frontar passar? Det är en 360 GLS -83 tror jag, passar alla frontar från 82 och framåt? Även 340?

18
Teknik / Lager bakom kopplingen 360 B19A
« skrivet: december 21, 2011, 16:18:48  »
Någon som vet vad det är för lager som sitter bakom kopplingen och som axeln går in i?

Tog ut motorn härom dagen på isbilen och då rann det ut kulor när jag plockade bort kopplingen. (som för övrigt bara var en metalskiva... undra va föregående ägare gjort)

Vore kanon om man kunde gå in på momentum och plocka ut ett nytt SKF

Volvo 360 B19A är det btw

19
Övrigt / Recept på drifting-345?
« skrivet: september 24, 2011, 21:41:00  »
Hej!

Jag har vart sugen på skaffa mig en bil att träna drifting med och med diverse velande hit och dit så har jag nu samlat på mig 1 st icke gatlegal 345 -81 som är helt standard och en B234 i delar (finns allt utom elektronik-boxen). Så jag tänkte jag skulle förena dessa två i äktenskap eftersom jag gillar karaktären på chassiet hos 345an speciellt när den går lite sidledes

Frågan är hur mycket hästkrafter kommer jag behöva för att kunna träna drifting på en sån nivå att det går relatera till riktiga tävlingar? (jag kan drifta motorcyklar i dagsläget så jag är inte heelt ny på området)

Som jag förstår det så håller drivlinan som den är för 200 hk, vilket borde bli typ ett par kammar ett fränt avgassystem och nån ecu med bra inställningar, men detta räcker väl inte? Ge gärna tips på trimning som inte är för dyrt

Vad kan jag hitta för någon diff som är vettig för ändamålet? Svetsdiffa gör man väl inte när man kör på riktigt hoppas jag?

Växellådan, vad bör jag sikta på där? Eller ska jag bygga om hela skiten?

Nåt annat att tänka på?

20
Teknik / Tappat tomgång förgasare 345 -81
« skrivet: augusti 10, 2011, 18:17:03  »
Hej!

Jag har tappat tomgången på min raket!

Att skruva på skruven ovanpå vid magnetventilen hjälper inte nåt...

Bör jag byta magnetventilen och isåfall var hittar jag nån te rätt kurs?

Nån som vet annars vad som är vanligt fel?

Är motorn riktigt varm kan den stå och huckra och försöka hålla sig vid liv på 300-400 varv

MvH
Olle

21
Drivlina/Växellåda / Tätningar i diffen
« skrivet: juli 18, 2011, 11:21:14  »
I bakdelen så läcker det olja, ser ut att komma från höger sida diffen och längst fram på lådan högst upp. Tänkte ta ner låda och diff och byta tätningarna. Frågan är då, eftersom jag frågade på volvo och de hade utgått, var hittar jag tätningar? Något annat att tänka på när jag gör detta?

1981 345 DLS

22
Motor / B234 på -81 345?
« skrivet: juli 18, 2011, 11:20:27  »
Jag har fått tag på en B234 som är i delar och dessutom saknar avgassystem + insprut. Läste i någon tråd här att balansaxlarna gjorde att man int kunde använda std motorfäste, om jag tar bort balansaxlarna och pluggar kan jag få dit motorn då, eller sitter motorfästena fel? Vad behöver jag skaffa mer för prylar till motorn? Insprutet, finns det något bra eftermarknads till vettig kurs och isåfall var, eller ska jag gå på skroten och styra upp ett original? Är det likas etanol-konvertera direkt? Hur går det på besiktningen med denna motor? Borde jag kanske preppa direkt för en lågtrycks-turbo, och isåfall hur mycket bör jag göra åt motorn? (jag vill inte bygga om drivlinan eller stötdämpningen, men kan tänka mig plocka bort turbo-grejerna till besiktning)

23
Projekt / Olles 345 DLS -81
« skrivet: juli 17, 2011, 10:37:28  »
Hallå i stugan! Jag köpte mig härom veckan en 1981-års modell Volvo 345 DLS och istället för att göra sju olika trådar med frågor så tänkte jag introducera mig, bilen och samtidigt kanske få svar på nå funderingar jag har ;)

Denna skönhet har gått 12000 mil med två ägare båda över 60 år, så det är en rätt schysst "original-bil". Rättså rostfri utom på dörrarna osv, dvs kosmetiskt. Nya broms-slangar och nytt avgassystem. Tänkte bilen skulle gå i rally-stuk.

Det som var planerat var:
- Laga rost och lacka i original-färgen
- Viperstripes vita
- Sidstripes vita med text "345R"
- Nån typ av vinge
- Vita mudflaps
- Vitlackade originalfälgar plåt för vinter, vitlackade alu-fälgar för sommar
- Radio-bygge (finns inte en högtalare i bilen!)
- Motorbyte till iaf något insprut
- Bilen ska i möjligaste mån gå återställa till standard igen

I bakdelen så läcker det olja, ser ut att komma från höger sida diffen och längst fram på lådan högst upp. Tänkte ta ner låda och diff och byta tätningarna. Frågan är då, eftersom jag frågade på volvo och de hade utgått, var hittar jag tätningar? Något annat att tänka på när jag gör detta?

Är det nån som vet vad DLS och GLS står för och vad för skillnad det är?

Sen har jag något rätt hårt skrammel som uppträder när du kör i gupp, jag tror det är relaterat till vänster framdörr som glappar ganska mycket upp och ner, är detta vanligt och hur fixar jag det?

Jag har fått tag på en B234 som är i delar och dessutom saknar avgassystem + insprut. Läste i någon tråd här att balansaxlarna gjorde att man int kunde använda std motorfäste, om jag tar bort balansaxlarna och pluggar kan jag få dit motorn då? Vad behöver jag skaffa mer för prylar till motorn? Insprutet, finns det något bra eftermarknads till vettig kurs och isåfall var, eller ska jag gå på skroten och styra upp ett original? Är det likas etanol-konvertera direkt? Hur går det på besiktningen med denna motor? Borde jag kanske preppa direkt för en lågtrycks-turbo, och isåfall hur mycket bör jag göra åt motorn? (jag vill inte bygga om drivlinan eller stötdämpningen, men kan tänka mig plocka bort turbo-grejerna till besiktning)

Tack för all hjälp :)



*Edit, det är B19 och M45R-låda i den nu, ifall det skulle vara nå oklarheter kring det :)

Sidor: [1]