Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - volvo_142_71

Sidor: [1]
1
Klotterplank / Vi som har husvagn
« skrivet: mars 11, 2012, 21:26:11  »
Shoo!

jag kunde inte hitta någon tråd här alls eller en som var uppdaterad i modern tid ( innan sida 4 :P )

Så jag tänkte ta initiativet o starta en husvagns-tråd för oss som har, har haft eller är intresserade av husvagnar och campinglivet  8)

Så jag tänkte att den som känner för de gärna kan skriva en liten rad om ekipaget (bil+vagn), hur stadigt känns det?
vad har vi med i husvagnen?, vad vi har för lull-lull? (belysning, ljud eller övrig utrustning) vilka fina platser har vi besökt? campingar eller sk fricamping?

Själv åker jag med stolthet mitt svensson ekipage Volvo 245 -83 och en Solifer 470 -79
Hade jag haft hela bälgar till luftfjädringen så hade detta vart ett superstabilt ekipage, kan hålla 80 på alla vägar ;)


Ursäkta skitigt ekipage, en km blöt grusväg till platsen. Gothem Hammars på Norra Gotland dagen innan midsommar :D ca 10m till vattnet från husvagnsdörren, jag och sambon hade 2 andra vänner med sambo och sina ekipage :D Sen var det bara tillfällig uppställning för natten, jag fick jobba över den dagen så jag orkade inte ställa in ekipaget samma kväll, hade massa öl o ta igen ;)

Bild på Ledtape vid hylla i främre delen med Dimmer ;) Jag håller på o LED isera hela vagnen samt mer ljus på utsidan :D
O klädnyporna var bara för att det inte skulle få chansen o släppa när jag monterade dem (självhäftande 3M på baksidan)


Som grädde på moset så kommer en liten skrytbild på säsongens fälgar :D Har inte hittat något liknande för 4X140 i cirkel till vagnen bara XD   :



Ha de gött o hoppas på bra campingväder HEEELA sommaren  8)

// Rogga

2
Projekt / Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 11, 2012, 23:00:13  »
Måss!

Nu har man äntligen bestämt sig för vad man ska göra med bilen, efter man velat fram o tebax mellan turbo, sprut eller vad den gamla 200k snurran orkar med.

Men nu blir det B23 Weber!

Har min nyrenoverade B23 liggandes på pall här hemma då tanken var att ha den i min 242 -75 (projekt Gatlegal Grp H bil) Men den ligger förnärvarande på is då jag rostlagar amazonen inför våren och jag orkar inte ta itu me en rostholk till direkt efter :P
Så jag känner att ja kan bygga en lite mer seriös motor tills den är besklar.

Men 360n står bara här hemma brevid garaget. Behöver lite Service i form av bromsar, lite ombyggnad invändigt osv. Rullat på Gotland (bor här) så ingen rost att laga på (fy fan va sköönt!)

Lite bild




Setup:



Kamdrevet ej monterat på bild
Pump


B23 std block, vev och M-stakar med std kolvar
Weber 45or med åsa-nisse sug
Hemmaportad och 2.5mm planad topp 11,5:1 kompf och D-kam med justerbart drev
Carter Bränslepump (ca 270l/h) Med rätt tryck!
grenrör får jag se, finns en här på ön som bygger bra folkracerör så jag får be om första biten o lösa resten sj :P

Karossen i övrig blir "Farmor-stuk". D.v.s en blåmetallic, välpolerad 364 med kanske några andra hjul samt enklare lättning.

Folkrace Halvbur från b-stolpe och bakåt lackad i samma färg som bilen (beställer hem en komplett ifall man får för sig att bygga fram)

Vitt på all plåt invändigt utom skiljevägg mellan kupe och bagage samt eventuella dörrsidor (aluminium)

Tonade rutor till framdörrarna sitter redan där (man får ju inte visa vad som finns inuti  8) )
Ev Kina-sportstolar eller riktiga, ej bestämt mig ännu :P och en go ratt!

Sen ett mittmonterat dubbelt slutrör efter jag fick se bilderna på den silvriga 363 CS här på forumet, ljudet kommer ju ändå röjja vad de sitter för maskin i o då kan man ju också ha en sån frän detalj som ett ballt utblås :P

Ändamålet? Tja, jag har lite grejer och en bil över. Så en frän liten busis/is bil kan man väl säga :P Jag får se vad jag hinner med här i början men målet är att typa in buren, alt om dem får igång de här med "landracing" här på ön så kan jag helt klart tänka mig att åka med en trehundra, dock med lite kraftigare upphängning och bakaxel :P

Som sagt, får se vad jag hinner med då Amazonen står inne (rutläckage och fin inredning- inge bra kombination!) men jag får uppdatera så fort jag gjort något och laptopen e ledig ( jaa, sambon facebookar :P )
Ni får fråga om det är något, PS Jag önskar lite bilder på webersnurra vs bromsservo och huvudcylinder då det ser tight ut redan med 200k:P

// Rogga


3
Trimning / Tryckturbokonvertera B200K
« skrivet: oktober 02, 2011, 21:32:07  »
Shoo!

Har nu hämtat en 360-87. En bekant har sedan länge kört o busat med 300serie. Vi har både
planat toppar, bytt kammar, bytt motorer mm så jag har skruvat lite 3 serie i mina dagar.

Men, nu e de dax för mig själv. Har som sagt kommit över en 4d sedan -87.

Jag har ingen ork eller lust att byta motorer, axlar eller klump stup i ett då de e allmänt skitgöra på en 3 bil :P

Jag har både B23 trimmat med plan/ port topp, d-kam, extraktor, weber 45mm samt b20 borrad till b21 med weber o allt va de innebär
här hemma på garagegolvet, men icke till den här bilen :P
Jag vill göra det enkelt för mig då för bilprovning emellanåt samt även driftsäkerhet, mao jag vill trimma den B200k knotan som sitter i

Min tänkta setup:

Motor B200k som sitter i (530 topp)
Insug samt trycktätad strombergare från 21/23/230
Svanhals från std grenrör upp i högra främre hörnet i motorrummet (enda stället me mycke plats :P )
Någon liten fin turbo :P

Har bläddrat en stund på forumet nu men inte hittat något med liknande setup, endast sprutkonverterade k motorer.

Har då lite frågor kring detta då jag vet att en k maskin inte alls mår bra av kamremmsbrott, övervarvning och dylikt :P

Hur fungerar de Bendix tändnings systemet som sitter original mot min setup? Ska jag konvertera till brytare eller vanligt brytarlöst?
Går de överhuvud taget att turbokonvertera en 200k maskin? Tänker då på ventiler/kolvar, förbränningsrum mm då det kan vara lite tight om något händer, vill undvika svampodling i kolvarna altså :P

Samt något tips på en snäll kamaxel. Jag har inte lyft ventilkåpan och kollat vad som bor där idag, o jag har inte heller funderat ut någon smidig oljeretur ännu, men turbon kan jag nog få upp i lagom höjd med ventilkåpan, vill som sagt undvika lite mer muskelskruva. Vill vara att de visslar o brummar lite mer i den s.k "farmorbilen" :P

Debatten e helt fri så ös på med tips, men håll inom ramar för FÖRGASARE och Inga motorbyten ;)

// Rogga



Sidor: [1]