Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Punkster

Sidor: [1]
1
Köpes / Köpes: Bil
« skrivet: juni 27, 2015, 18:41:26  »
Som rubriken säger. Modell är inte så noga så länge det är 300-serien. Bra, körbart originalskick är att föredra, och bilen ska vara skattad & besiktad. Inom hyffsat avstånd från Örebro är att föredra.

Någon som har något?

2
Säljes / Bruno, 340DL -84
« skrivet: december 18, 2012, 19:28:31  »
Har fått nytt jobb och därmed ny bil, därför söker Bruno efter ett nytt hem. Han har gått strax över 6000 gubbkörda mil och är i fint skick. B14-motor med 4-växlad låda. Skattad och besiktad. Sprillans nytt avgassystem, samt lite andra delar och grejer som följer med. Ok dubbade vinterdäck, slitna allrounddäck på fälg samt sprillans omonterade sommardäck. Han finns i Örebro och blir din för 6000 kr. Säljes ej i delar. Bilder och mer info finns i projekttråden med samma namn här på forumet.

3
Elsystem / Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 01, 2012, 17:33:15  »
Nu när det börjar bli lite minusgrader ute så har jag börjat märka att batteriet tycker det blir lite jobbigt att dra runt startmotorn när bilen är riktigt kall på morgonkvisten. I ett gammalt inslag från Trafikmagasinet så såg jag en fiffig grej, en slags vinterisolering för batteriet bestående av ett överdag i någon sorts isolerande tyg. En sån skulle jag vilja ha! Frågan är bara vart man hittar en dylik. Har letat runt på alla möjliga webbutiker (skruvat, mekonomen, biltema, jula, clas olsson osv) utan att hitta något. Är det någon här som har sett en liknande pryl nån gång, och vet var man kan få tag på en?

Fixade en bild så syns det kanske tydligare vad jag menar...


4
Köpes / Originalradio
« skrivet: november 09, 2012, 17:13:49  »
Tjena!

Är på jakt efter en originalradio till 300-serien. Vet inte om det är samma som monterades i t.ex. 200 och 700-serien också? Om nån har en fungerande så köper jag den gärna!

5
Köpes / Ventilkåpspackning B14
« skrivet: oktober 28, 2012, 18:13:08  »
Den verkar inte vara alldeles lätt att hitta hos de vanliga återförsäljarna. Nån som vet om de finns att få tag på någonstans? Eller kanske finns det nån som har en liggande? Köper gärna isf!

6
Meetings / Närkingar?
« skrivet: oktober 10, 2012, 20:39:02  »
Jag håller också till på ett annat forum för elbasister (ja, jag är nördig) och där är det vanligt med så kallade meet and greets, dvs. att folk som bor nära varandra träffas, tar en bira, dreglar över varandras prylar och hjälper varandra med smått och gott. Kanske finns det några 300-ägare i eller nära Närke som är sugna på något liknande? Berömma varandra bilar, skruva lite och bara snacka skit. Nån som är sugen?

7
Övrigt / Vad %&# har hänt med min lack?!
« skrivet: oktober 07, 2012, 15:47:10  »
Kom ut till bilen på parkeringen precis, och upptäcker att lacken på hela bilen börjat krackelera och spricka fläckvis. Det är inte en eller två fläckar, utan säkert runt hundra, utspridda över hela bilen. Så såg den INTE ut igår!  >:( Vad fasen har hänt?! Lacken som var i nästan mint condition är helt förstörd! På vissa ställen har det spruckit ner till metallen under, det kommer ju börja rosta per omgående om det ser ut såhär. Vad kan ha hänt? Och hur får jag det att sluta? Och vad ska jag göra med min förstörda lack?




8
Projekt / Bruno, 340DL -84
« skrivet: oktober 06, 2012, 21:29:19  »
Efter att ha läst runt i alla roliga projekttrådar här så blir man ju inspirerad. Vore roligt med rejälare motor, femväxlad låda, bränsleinsprutning och allt sånt. Fast med mina mekarkunskaper är det nog bara att inse att det aldrig kommer bli så, och B14-snurran och den fyrväxlade lådan får sitta kvar där de sitter.

Mitt projekt kommer därmed bestå av att hålla Bruno levande och i trafik så länge som möjligt. När jag köpte honom i september -12 så hade han gått 5900 mil och blivit väl omhändertagen av en gammal gubbe i över 25 år. Lite arbete fanns dock att göra:

Framvagnsinställning. Bilen drar ganska rejält åt höger och höger framdäck är för tillfället knappast lagligt, ännu mindre säkert. Håller på att leta runt bland verkstäder för att se var och hur det kan göras billigt och bra.

Avgassystemet. Det finns ett hål stort som en femkrona på röret mellan främre och bakre ljuddämparna. Ska försöka fixa till det medelst gungum och avgasbandage snarast, så fort jag får tillgång till en ordentlig ramp. Funkar det inte så blir det nytt avgassystem.

Rosten har börjar dyka upp lite här och var på karossen. Den ska slipas ner och lackas över. Detta blir dock antagligen inte förrens till våren.

Service. Motorn och drivlina ska få sig en genomgång med nya oljor, vätskor och i vissa fall packningar. Det läcker lite från ventilkåpan och tomgången är inte helt hundra. Det rasslar också lite oroväckande från drivlinan när motorn är kall.

Sparklådorna och plåten under bakre ljuddämparen ser inte speciellt snygga ut. Dom är inte speciellt rostiga, bara fula rent kosmetiskt. Dom ska lackas svarta med rostskyddsfärg.

Fälgar. De som sitter på nu är knappast snygga. När ekonomi och möjlighet att köpa billigt sammanstrålar ska det åtgärdas.

Utöver ovan nämnda så får vi se vad Svensk Bilprovning har att säga om Bruno när det är dags för ett besök i vår. Förhoppningsvis bara lovord. Tanken är att försöka bevara originalskicket och hålla Bruno i dugligt bruksskick så långt det är möjligt och ekonomiskt försvarbart. Vi får se hur det går...




9
Teknik / Ännu en dummie-fråga
« skrivet: oktober 05, 2012, 10:52:18  »
För mig som är van vid att ett motorrum ser ut så här är det en ny grej med bilar som är äldre än 20 år  :)



Har kikat runt lite under huven på min nyköpta 340 från 84 och konstaterat att det ser ut att läcka lite olja från (vad jag tror är) ventilkåpan. Det är lite oljesmutsigt på övriga ställen också, men det här ser färskt och blött ut, och det har bara läckt ut på ett ställe. Läge att oroa sig? Byta packning? Fixa nåt annat? Eller bara låta det va? Vad säger ni andra som kan saker om motorer?


10
Drivlina/Växellåda / Rasslande ljud?
« skrivet: oktober 04, 2012, 10:10:02  »
Har en 340 från 84 med b14 och fyrväxlad låda som jag nyligen köpt. Idag när jag kallstartat och bilen gick på tomgång märkte jag ett rasslande ljud. När jag trampade ner kopplingen så upphörde det. Kikade lite snabbt under huven, det enda jag kunde se var att det läckt lite olja från (vad jag tror är) ventilkåpan. Vet inte om det är relaterat eller skadligt för motorn.

Jag körde iaf iväg till jobbet och lyssnade sen igen. Då lät det mycket mindre. Trampade kopplingen upp och ner, och när jag släppte upp den lite för snabbt så återkom det rasslande ljudet men försvann direkt.

Vad kan det vara? Är det skadligt? Bilen går som den ska och växlar ordentligtutan skrap eller problem. Den har bara gått 5900 mil och är ordentligt servad var tusende mil. Jag kan just ingenting om motorer, så lite input skulle uppskattas!

11
Övrigt / Hjälp i Örebro?
« skrivet: oktober 04, 2012, 07:33:21  »
Hej!

Jag har en 340DL från -84 som har ett alldeles förträffligt hål i avgassystemet. Jag har tummen mitt i handen när det gäller att laga sånt, jag kör hellre min bil än att pilla med den. Jag har heller ingen lust att lämna in den på verkstad för att få det fixat. Jag antar att jag själv skulle kunna fixa en lagning med gungum och sånt där avgasplåster, men det känns mer som en tillfällig lösning, och förr eller senare så skulle jag väl stå där igen med ett nytt hål. Så min fråga är om det finns någon i eller nära Örebro som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med att byta avgassystem om jag fixar de delar som behövs och betalar en slant för besväret?

Jag skulle bli ytterst tacksam!  :D

12
Teknik / B14.4S. Jag behöver lite hjälp!
« skrivet: oktober 03, 2012, 07:25:38  »
Hej! Jag är helt ny här och dessutom nybliven 340-ägare. En ljusbrun 340DL från -84 står sedan några dagar på min parkering. Den har gått 5900 mil och har varit gubbkörd större delen av sitt liv. Den är i fint skick så när som på lite slitgrejer som ett hål i ljuddämparen och den är i behov av en framvagnsinställning. So far so good.

Dock så är jag mer eller mindre förvirrad när det gäller motorn, en B14.4S. Läste i manualen till bilen där det står att motorn har stötstänger och högt liggande kedjedriven kamaxel. En servicetekniker på Volvo som jag pratat med påstår dock att motorn har kamrem och att den borde bytas snarast eftersom bilen är så gammal. Efter lite diskussion på att annat Volvoforum påstås det också att motorn har underliggande kamaxel och kamdrev.

Jag är lost...  :) Vad är det som gäller egentligen, ingen tycks riktigt veta. Kedja, rem eller kamdrev? Hur fungerar förresten ett kamdrev. Kräver det samma typ av service som en rem, dvs. byte med jämna mellanrum? Och viktigast av allt, vad sitter i min motor?

Jag funderar också lite kring det här med blyersättningsmedel. Som jag har fattat det har B14-motorn block i gjutjärn och topp i aluminium, och därmed tillräckligt hårda ventilsäten för att klara blyfri bensin? Efter en googling så verkar det som att det råder delade uppfattningar kring detta också. Jag tror inte att föregående ägare körd med blyad soppa. Alla tycks dock vara överens om att högoktanig soppa är bättre. Manualen säger minst 96 oktan. Jag har hittills tankat 95 oktan, och tycker bilen går ok. Den enda högoktaniga soppa jag kan komma på är Shell V-power. Finns det nån annan?

Som sagt, är det någon som vill hjälpa en förvirrad nybliven Volvoägare att reda ut begreppen lite?

Sidor: [1]