Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Tobias Granlund

Sidor: [1]
1
Projekt / Volvo 360 bmw v8 turbo
« skrivet: augusti 20, 2017, 14:58:59  »
Efter att ha byggt en bil så känner jag att de e dags att ta byggandet till nästa nivå!
satsa på bättre material, mer finish, lättare bil men framförallt mer kräm under huven.

De hela började med att jag under senaste året velat ha en vit 360 med 2 dörrar, mina arbetskollegor tycker givetvis att jag har nån sjukdom eller nåt
eftersom jag satsar på denna bilmodell, eller ja de tycker nu alla som känner mig  :D En kollega som har arbetat på verkstaden (volvo) i 37år minns en mycket fin vit 360 som en äldre dam åkte för en 15år sedan. De komiska var att han minns regnummret eftersom denna dam hade ett temperament utan dess like och vad som än skulle fixas med bilen fick hon ett utbrott. inte nog med det så blev de på tal igen en lunchrast 3 veckor senare om denna bil mellan mig och en annan kollega som jobbar i butiken, och han kom på att de kanske går att slå på bilen i Volvos gamla system för att se uppgifter om hon som ägde bilen. mycket riktigt så fanns telefonnummer och allt, så jag beslöt mig för att ringa någon dag och fråga om bilen var till salu, men de glömde jag givetvis bort :P. De gick bara några dagar så kommer dottern åt damen in på Volvo och behövde nya nycklar till bilen eftersom dom gamla var borttappade, då tänkte kollegan i kassan på mig och frågade om bilen var till salu, jo de var den liksom huset som damen bodde i, för damen var nu 91år gammal och bodde på ålderdomshem och dottern 67år bodde 78mil söderut och ville bli av med alla grejer åt mamman. Så jag kontaktade dottern och for 15mil norrut för att kolla på bilen, jag såg direkt att dehär var rätt bil för mig! en volvo 360 från 88, inge rost, som ny i lacken, som ny invändigt, vit och 2 dörrar samt 16000mil på mätaren. Ägd av damen på 91år sedan bilen va ny, aldrig vinterkörd och stått i garage hela livet.
men pga att dörrlåsen var bytt för många år sedan gick det inte att få rätt slipning på nycklarna till bilen, så dottern som ville ha 5000kr för bilen ringer upp mig 1 vecka efter att jag kollat på bilen och säger att bilen ska till skroten, jag säger att du får 1300kr så hämtar jag bilen ändå utan nycklar men då vill jag att vi skriver papperna först. hon godtar köpet och 1,5 vecka senare for jag å en polare å hämta bilen. vi bröt försiktigt ner rutan på höger sida, krokade i dörrstoppen med en ståltråd, borrade bort stöldskruvarna till rattlåset och lossade plastinsatsen i låset så man kan starta bilen med en skruvmejsel. lite luft i däcken så var den körklar, trotts att bilen stått i 5 år så startade den direkt, full tank och allt ja menar allt funkade på bilen, inte en lampa trasig. så jag körde hem bilen 15 mil utan problem  8), inte en polis i sikte ::)

Bilen är så pass fin att jag tvekade lite på om man skulle haft den i original skick, men att slippa allt jobb med rostlagning och spackling gör att de känns rätt

Tanken är att de ska bli en driftigbil med finish, Bmw m60b40 v8 är inköpt och ska gå på laddtryck från en stor singelsnurra, egenbyggd hjulupphängning, delad bakvagn, en fullbur med mycket säkerhetstänk, original lack endast småfix och en riktig polering, skärmbräddare i plast mm

så i vinter ska de byggas, ingen tid satt men det blir ett par år framöver eftersom 345an är den bil jag byggt för att köra med
effektmålet med denna bil är 600whp

Håppas det rullar på och att ni gillar bygget, ska försöka gå in med mycke bilder

bilköp 1300kr
komplett motor m60b40 6500kr
fixet med insuget, färg+material 200kr
rörfrontbygge, stål-material-rörbock, 2000kr
packningar till motorn+färg 2500kr
ZF växellåda 3600kr


2
Trimning / Flödesdata på 530 vs 531
« skrivet: november 08, 2015, 21:53:01  »
Hej alla trimmare, har länge läst om Volvos toppar och hur mycket man än
läser så är det en evig diskussion om vilken topp som är bäst 530 eller 531.
Jag har nu gjort ett diagram utifrån flödesdata jag fick tag från Savarturbo. topparna är flödestestade i helt originalskick utan konstigheter på insugssidan och man ser en
stor skillnad. Tanken med denna tråd är att väcka intresse för diskussion om flöden, toppar och kamaxlar till sug, lustgas och stressfläktade motorer. Så ös på med tankar, specifikationer och tips. det är du som väcker tråden till liv  :D

3
WANTED / volvo 360 420hp går som ... finns den på 300power???
« skrivet: januari 11, 2013, 18:00:15  »

4
Projekt / volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: januari 06, 2013, 14:43:03  »
Nu ska jag bygga min 18års gatbil det är en volvo 345 dls// Ja de spårade totalt och blev en fullbyggd driftingbil, ingen brukis!

lite historia

jag fick bilen av en gubbe för 4 år sedan. Jag har haft mycket funderingar under tiden vad jag ska göra av den ???.
Först började pappa lära mig att köra på gamla skogs vägar ;D, sedan började jag köra på läggdan själv bor "på landet"
funderade på att kapa den till a traktor men det skulle ha blivit för mycket jobb,som tur var :o
efter nåt år blev det som en en bana på åkern där jag kört, jag körde dag ut dag in med kompisarna men nu efter 3 års tid blev jag less och ville
fixa den och få mer kräm i den och köra den på väg  :D

Mitt mål är få en cool 300 med ca 250 whp ur b19 blocket 
#=klart/monterat
¤ =köpt
/= på ge
$=måste skaffas
 
total renoverad motor nya lager,ringar,packningar #
orginal bottendel i övrigt
530 topp borttaget gjutskägg, kompsänkning,
riktplanad och en bra match portning #
orginal A-kam #
super t70 turbo, delat inlopp ,360 glidlager,avgas A/R 82 ,kompressor hus A/R 70 #
egenbyggt grenrör ,puls splitt #
35mm wastegate #
3" dp #
3" avgas med en liten 2,5 simons dämpare omsvetsad till 3" anslutningar 4" kromat slutrör #
3" tryckrör #
300x600x76 ic #
fuelcell #
044 pump #
940 orginal bränslefilter #
alu bränslerör under bilen #
ms1 v3 med extrakoden 029Y4 #
omgjord f kabelhärva #

Renovera hela karossen #
rostlaga #
halvbur, blev helbur#
förstärkta bärarmar och framvagnsbalk #
superflex bussningar #
240 bakaxel, svetsad utan drivaxlar i #
m47 låda # Rasade nu svetsad m90#
renoverade ok fram och nya skivor # blev 940 grejer allt nytt #
240 ok och skivor bak #
egengjord brygga för 240 axeln med uniballs #
hårdare dämpare, blev nya original #

lär tillkomma mer under bygget :)


framtidsplaner:

lustgassystem?
nytt block?
kam? A-kam byttes mot H-kam
mer laddtryck?




Sidor: [1]