Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Johan0691

Sidor: [1]
1
Säljes / Volvo 360GLE -84 Sedan (Udda modell)
« skrivet: augusti 15, 2014, 19:56:23  »
Tjena, är rätt less på att skruva nu så skulle vilja sälja min 360 till någon här på forumet som vill ha något att leka med. Bor i Ljungaverk, Västernorrland

Volvo 360GLE -84 (LE-jetronic)
B230E Turbo 0.35 ladd 160-200hk
M47R
15g turbo
6pucks sinterlamell

Fulltankad med BF98 :)

Har mekat med den bra länge för att få i turbo, och renoverat en 531topp med nya tätningar, inslipade & shimsade ventiler som sitter på också. Fick igång den förra veckan och provkörde, gick riktigt bra. Körde den 2 dagar och ville provburna lite för att se vad den gick för. Körde sönder vevaxeldrevets kil. Fick skruva dit ett nytt drev och provköra igen, gick sönder på bara tomgången?

Höll på så en kväll och lyckades ha sönder 3 drev totalt. Så satt dit ett av dom som bara remhjulskilen hade gått av på, och drog det med 130nm och loctite. Så nu sitter det.

Provkörde nu ikväll, gick riktigt bra som förut, men började knacka litegrann när jag åkt några mil. Klev ur och justerade fördelaren lite, knackade ännu mer, vred fördelaren åt andra hållet och då blev det lite bättre, sen hittade jag en balans därimellan där den inte knackade så farligt. Men det knackar som fan när man släpper på gasen!! När jag kom hem så knackade den fortfarande, bara pyttelite på tomgång. Men den går att köra, vet inte hur långt, och vet inte vad felet är? Kan vara bara tändningen eller något fel på motorn?

Motorn är Nollad riktigt, för jag lyckades märka upp på vevdrevet och remskivan hur det skulle stå, och tändningen är inte för mycket fel åt något håll. För den är som bäst ungefär på mitten.

Köpte bilen för 5500kr och har kostat på den runt 7000kr.

Har även en B230FK motor som är nyrenoverad med vevlager, kolvar, arp bult. Och några 530 toppar, och några 531 toppar.

Är någon intresserad av bilen så kom och kolla, kan få köpa med mycket motordelar och eller reservdelar till 360, fick nämligen en 360 av en gubbe på byn som jag kan plocka delar av.

Vill inte ha speciellt mycket pengar, då jag anar att det kan vara motorn det är fel på då den knackar. Mer eller mindre pengar beroende på vad DU/NI vill ha för prylar. Men billigt såklart.

2
Säljes / Turbogrenrör, turbo, insug, grenrör
« skrivet: augusti 05, 2014, 22:41:59  »
Tjena!

Har lite prylar att sälja för den som vill turbokonvertera eller bara behöver ha nya prylar.

530 topp
531 topp
v-kam
vx-kam
insug
grenrör sugis och turbo
turbo 2 stycken, en t25 i fungerande skick men blåryker. Och en annan garrett jag inte vet vad det är, kanske t25 också, som impellern är trasig på. Går ju ta turbin eller avgashus.
har lite spridare och annat skit å
inredning från en 360 -88, jättefräsch! blå med röda sömmar har jag för mig.

Har massor av prylar, hör av er om ni behöver något och bud, vill bara få lite pengar, spelar inte så stor roll hur mycket, pris efter skick såklart :)

Finns i Västernorrland, Ljungaverk

3
Köpes / Vattenpump B200
« skrivet: juli 12, 2014, 19:13:56  »
Tjena, tror min vattenpump har gått sönder, vattnet cirkulerar inte som det ska och bilen blir kokandes varm på tomgången efter 2-3 min?

Har inte börjat demontera så är inte säker, men troligen så är det vattenpumpen då jag har kollat allt annat.

Så om någon har en svara gärna, så kan jag börja demontera för att se om den är trasig och köpa DIN!

4
Motor / Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 11, 2014, 22:17:28  »
Har börjat fundera mer allvarligt på att bygga turbo på min B230E med originalsprutet från B19E(Elektriskt insprut) nu. Håller för tillfället på att byta från 530 topp till 531.

Så jag är ute efter lite info/hjälp på hur jag ska börja bygga. T.ex grenrör, spridare, BTR, insprut, bränslepump, oljereturer, kylning?

Och även om jag borde porta/plana 531. dubbla ventilfjädrar, vad gör det för skillnad?

531 toppen jag har är det VX-kam i. Har helt galet ventilspel just nu, från 0.35-0.80. Ska köpa shimsbrickor imorrn i Sundsvall. Jag bör sikta på ~40 right? Tänkte slipa in ventilerna också, det påverkar inget med spelet så att jag har mätt det fel?

Har en liten repa i ett "Underfall"? Där kammen ligger, mittemot överfall  ;) Det är egentligen pga det här jag byter topp. 531an jag har är lite fräschare än min nuvarande 530. Och har ingen plats för insprutsgivaren på min 530 för tillfället, så känns lika bra att byta. (Om någon skulle tycka att 530 är en bättre topp)

5
Drivlina/Växellåda / Problem med växellåda
« skrivet: maj 05, 2014, 17:57:21  »
Hej har en 360GLE -84 sedan som växellådan eller något krånglar på.

När jag står still kan det ibland inte gå att få i ettan, det tar bara emot stumt. Men backen skrapar det på när jag försöker.

Då kan jag låtsas växla i trean, sen tvåan och sen ettan, för att till slut få i backen. Och då utan skrap över huvudtaget? Om jag står still, kopplar och gör tre två ett alltså, då går backen sedan i smärtfritt och fint.

Även för att få i ettan kan jag behöva göra samma sak, trean, tvåan och sen ettan. Då går ettan i lätt också.

När jag fått i ettan, och ska accelerera iväg och sedan lägga i tvåan så blir det ett hack, (Man kan tro att växeln är i, men måste dra den ett hack till) Och det skrapar på andra hacket. Sedan får man alltid i trean, men även den klonkar lite.

Ska jag växla ner i t.ex korsningar så får jag ibland inte ner till ettan utan att stå HELT stilla. Men ibland får jag i den bara jag kör under 20km/h. (Är det spärr på att få i ettan förns man kör mindre än 20km/h? Har varit så flera gånger, exakt vid 20 strecket)

4 och 5 funkar ALLTID utmärkt.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Har en bild på hur urtrampningslagret ser ut ifall det är intressant då jag inte vet hur det ska se ut/sitta.

6
Köpes / Kofångarfäste/demoleringsfäste?
« skrivet: maj 03, 2014, 12:19:02  »
Hej, råkade rulla in i min kompis bil, bakifrån så min kofångare trycktes upp under lyset :/ Har lyckats räta ut kofångaren men fästet gick också sönder och är svårt att få rakt.

Har någon ett kofångarfäste? Ska passa min 360GLE -84 ;)

Mvh Johan M

7
Motor / Byta motor
« skrivet: april 09, 2014, 14:00:57  »
Hej! Köpte en 360GLE -84 med B19E i fredags och på vägen hem så tvärdog den. Den knackade som fan på startmotorn, men fick inte igång den.

Pratade med en kompis som sa att kamremmen bara gått av, så köpte en kamremsats och satt dit. Men då snurrade bara vevaxeln och greppade inte remmen, den kuggade bara över längst ner. Eftersom att kammen var stum.. Vet någon vad felet är?

Antar att det är oljepumpen?

Så nu tänkte jag byta motor, från B19E --> ? Vet inte. Skulle vilja ha lite mer krut, men vill att det ska gå lätt att byta också. B21 eller B23? Är B23E bra? B21E? På min B19E har jag LE-Jetronic, bra/dåligt? K-jet bättre?

Ju fler svar desto bättre! Skriv vad ni tycker!

Sidor: [1]