Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kattens

Sidor: [1]
1
Projekt / 360 GL -vinterpulka
« skrivet: september 22, 2014, 13:34:38  »
Tänkte jag skulle öppna en liten projekttråd med, så jag får upp aktiviteten lite, både här på forumet och på skruvandet!
Den här tråden får väl då handla om den tilltänkta vinterpulkan, som ska bli dieselbrukis nästar om jag orkar pilla!

Men det som ska göras nu är att få den i hyggligt skick så den skall överleva vinter och få den igenom besiktningen! 

Köpte den av en yngre kille som haft den och skulle fixa i ordning, och i hans mening var det att riva ur inredningen och att spruta vit färg över rosten. När jag var och kollade på den så gick den inte heller, startade och gick några sekunder för att sedan sura ned sig och dö, så misstänkte att LMM-en var dålig så åkte hem och hämtade en från en annan 360 jag har ståendes hemma, och fick testa den innan köpet. Då gick den bättre, så slog till på en relativt fräsch 360 för 1500!

Men väl hemma när jag började pilla, bytte tändstift och fick den att gå hyggligt, men är man varvade den så surrade den ned sig igen, och stendog. Om man då ryckte ur spridarna så kände den gå upp mot en minut på "befintlig" bensin i motorn, så började misstänka att det var något som var rätt så fel. Oljan luktade bensin och det var i mesta laget oxå så bytte den, fick ur 8-8,5 liter med olja, med samma viskositet som sommardiesel ungefär. Misstänker att det läckte upp mellan kolvringarna och vevhusventilation när man varvade upp motorn och den därför surrade ned sig.
Men efter det gick den rätt okej, lite ojämnt, fett och något var lite skumt, så fortsatte leta fel. Bytte tändmodul me gjorde igen skillnad, sen lossade jag vakuumslangen på BTRen och då droppade det bensin där, så fick åka hem till päronen och plundra ytterligare delar. Hade som tur är en extramotor liggandes som hade en extra BTR så bytte den, och numera går den klockrent!


Attgöra-lista:

  • Olje och filterbyte - Ur med 8,5liter och i med 4,5! Äkte mineralolja fick det bli!
  • Byta tändstift
  • Byta BTR
  • Byta LMM
  • Montera luftfilter, fanns inget när ja köpte den. - Biltemas billigaste koniska fick det bli!
  • [\] Besiktning - Besiktad men måste in igen
       
        [ ] - Täta avgasläcka precis innan bakaxeln
        [ ] - Spänna handbromsen, tog för högt upp.
        [ ] - Byta lampa höger fram, för svagt halvljus

    [ ] Montera dimljus
    [ ] Montera extraljus - Minst 3 i fronten, eventuellt några på taket till vintern. Får se vad som finns i gömmorna.
    [ ] Eventuellt i med xenon lite här o där :)
    [ ] Gultona alla lyktor fram
    [ ] Tona lyktor bak
    [ ] Sänka lite både fram och bak
    [ ] Byta krängningshämmarstag höger fram. Riktigt glappt, tryckte ihop det när det klivit isär, men så rostig kula så glappar.
    [ ] Byta hjullager höger fram
    [ ] Dioder i instrumenten
    [ ] Bygga panel för stolsvärme, lite mätare och andra knappar eftersom mittkonsollen är saknad.
    [ ] Rolla bilen i miltärgrön
    [ ] Svetsa ihop domkraftsfästen bak samt höger tröskel som besiktningen knackade hål på.


    Fredag 19/9

    Äntligen dags för besiktning efter ett par veckor av ägande!
    Då jag köpte den obesiktigad så ville jag få in den på bes och få en arbetslista innan jag la ut allt för mycket pengar på de.

    Började dagen med att köpa ett luftfilter på biltema och en lampa som var trasig och fortsatte sedan mot besiktningen innan första lektionen i skolan!
    Det gick rätt hyggligt, hade en underbar äldre farbror som besiktigade, han släppte att jag hade glömt triangeln, ett hjullager som var på gränsen och ett bromsrör vänster fram som var lite smådåligt.
    Visste redan är jag åkte in att avgassystemet läckte rätt mycket så det var väntat och eftersom jag har den ståendes vid mitt studentboende 20 mil från päronen där jag harverktyg och utrymme av skruva så tänkte jag rulla in den så jag kunde köra hem den och svetsa upp avgassystemet och lite sånt där.

    Annars var det bara ett halvljus som var svagt och handbromsen som tog för högt upp.
    Han knackade sönder höger tröskel med, så måste väl svetsa upp den någon dag med.
     
    Men överlag nöjd! Kunde gått mycket värre :)

    Bifogar lite bilder på pärlan!

Domen! Gillar inte carspects protokoll. Besikta/Bilprovningens är mycket tydligare!


Bonus på brukis-v70in! 60k mil nu! Går som en klocka! :)


Skulle nog va rätt fin utan alla vita fläckar..

Lite bättre på andra sidan :)

2
Säljes / 343 GL -80 skrotas, billiga delar innan den försvinner!
« skrivet: september 08, 2014, 10:18:38  »
Nu har far min bestämt att hon måste bort!

Elsa är en 343a av 1980 års modell, hon har en hel del hudsjukdomar och det enda som egentligen är räddningsbart av plåten är huven.

Bakaxel med låda och Diff är taget, dörrlås, lyktor och fjäderben lika så.
B14 som gick hyggligt i våras, inte startad på ett par månader nu, men gick fint senast iaf! 14000 mil!! (Tror dock km-räknaren stannat..) men en äldre farbror som ägt den 10-15 år innan mig.
Fräscht avgassystem.

Det mesta annat finns, bara fråga och lägga ett rimligt bud (räkna med 100:-/h med hur lång tid det tar att plocka bort det så kan ni lägga rimliga bud)

Hon går till skroten efter nästa helg 14/9, så skynda fynda!

Kan tänka mig att byta mot en lmm(b200f) och krängningshämmarstag höger fram till en 360-87!

Hon finns utanför överum, Smålands norra gränsland mot Östergötland. Skickar inget! Mindre saker kan dock tas med till Kalmar.

Skriv här eller dra ett sms 0734-165543




Sidor: [1]