1
Projekt / Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« skrivet: augusti 20, 2021, 11:06:36 »
Lång tid utan några nya inlägg på forumet, men nu har det hänt grejer igen!
Under våren kom Jesper på att han kunde tjäna lite pengar och ha roligt samtidigt om han importerade en fin, skattebefriad (snart i vart fall) BMW 525 TDS från Polen. När han satt på www.olx.pl och letade upptäckte han att det fanns gott om 340 dieslar i Polen också - självklart behövde jag en sådan att åka till jobbet med!
Sagt och gjort, en vecka innan sommarens semester satte Jesper sig i bil med sin polska kompis Przemec för att hämta sin BMW och några dagar senare satte jag mig på flyget mot Warzawa för att möta dem och hämta min bil...

Jespers BMW
Någon timme efter att jag blivit upphämtad på flygplatsen var vi framme vid min framtida bruksbil:

En snabb inspektion berättade att hjulhusen fram kommer behöva en hel del svetsning, tre av ytterdörrhandtagen behövde bytas och batteriet samt startmotorn mådde inte så bra... Förhandlingsläget när man flugit till Polen och redan har betalat färjebiljetterna hem är inte direkt optimalt, så papprena skrevs och pengarna bytte ägare utan vidare diskussioner - under processen fick jag reda på att bilen ska ha stått på museum några år (jag misstänker starkt översättningsfel, möjligen att någon har haft den som samlarbil ett tag) samt att säljaren var lika duktig som jag på att köra fast i lera med Lada Niva...
Därefter bodde vi några dagar hos Przemecs föräldrar och tog det lugnt; tvättade av bilarna lite och skruvade med Przemecs pappas Amazon:




När vi väl semestrat färdigt i Polen blev det 114mils körning och en natt på färjan innan vi var hemma igen; förutom att startmotorn trilskades lite när den var varm (varför köper jag alltid 340or med dåliga startmotorer?!?!) så var resan synnerligen händelselös. Lite ovant dock att kunna köra över 40mil med en 340 och fortfarande har mer än halv tank kvar - runt 0,6l/mil drog den i svenskt motorvägstempo med 110l öl samt 50kg mat och annan packning i bilen. Dieseln har dessutom sadeltanken från 360an, så man kommer långt på en tank jämfört med en B14 med 45l tank!
Nu står bilen här hemma och väntar på att sista papprena från Polen ska dyka upp innan bilen kan få svenska skyltar; det ska rostlagas lite i hjulhusen, servas lite och kanske bytas lite startmotor och koppling. Sedan börjar det roliga!
Planer för framtiden då? En polsk diplomatbil måste ju vara välutrustad (förutom att jag blivit bortskämd efter att ha åkt en modern bruksbil i många år nu), så jag ska försöka få dit så mycket av den utrustning jag har liggande som möjligt - på rak arm:
Utöver det så behöver bilen få vinterdäck samt en uppsättning nya sommardäck; helst skulle jag vilja ha tag på de sena 14" GLT fälgarna till sommardäcken. När väl Peter får tummen ur och gjuter av kjolpaketet han har liggandes så ska det på kjolpaket på den, och om jag får tag på en vinge till en sedan blir det en sådan också! Sedan är det nästan bara taklucka, skinnklädsel, elhissar och dimljus som saknas för att det ska bli en riktigt fullsmetad 340 GLE Diesel!
Under våren kom Jesper på att han kunde tjäna lite pengar och ha roligt samtidigt om han importerade en fin, skattebefriad (snart i vart fall) BMW 525 TDS från Polen. När han satt på www.olx.pl och letade upptäckte han att det fanns gott om 340 dieslar i Polen också - självklart behövde jag en sådan att åka till jobbet med!
Sagt och gjort, en vecka innan sommarens semester satte Jesper sig i bil med sin polska kompis Przemec för att hämta sin BMW och några dagar senare satte jag mig på flyget mot Warzawa för att möta dem och hämta min bil...
Jespers BMW
Någon timme efter att jag blivit upphämtad på flygplatsen var vi framme vid min framtida bruksbil:

En snabb inspektion berättade att hjulhusen fram kommer behöva en hel del svetsning, tre av ytterdörrhandtagen behövde bytas och batteriet samt startmotorn mådde inte så bra... Förhandlingsläget när man flugit till Polen och redan har betalat färjebiljetterna hem är inte direkt optimalt, så papprena skrevs och pengarna bytte ägare utan vidare diskussioner - under processen fick jag reda på att bilen ska ha stått på museum några år (jag misstänker starkt översättningsfel, möjligen att någon har haft den som samlarbil ett tag) samt att säljaren var lika duktig som jag på att köra fast i lera med Lada Niva...
Därefter bodde vi några dagar hos Przemecs föräldrar och tog det lugnt; tvättade av bilarna lite och skruvade med Przemecs pappas Amazon:


När vi väl semestrat färdigt i Polen blev det 114mils körning och en natt på färjan innan vi var hemma igen; förutom att startmotorn trilskades lite när den var varm (varför köper jag alltid 340or med dåliga startmotorer?!?!) så var resan synnerligen händelselös. Lite ovant dock att kunna köra över 40mil med en 340 och fortfarande har mer än halv tank kvar - runt 0,6l/mil drog den i svenskt motorvägstempo med 110l öl samt 50kg mat och annan packning i bilen. Dieseln har dessutom sadeltanken från 360an, så man kommer långt på en tank jämfört med en B14 med 45l tank!
Nu står bilen här hemma och väntar på att sista papprena från Polen ska dyka upp innan bilen kan få svenska skyltar; det ska rostlagas lite i hjulhusen, servas lite och kanske bytas lite startmotor och koppling. Sedan börjar det roliga!
Planer för framtiden då? En polsk diplomatbil måste ju vara välutrustad (förutom att jag blivit bortskämd efter att ha åkt en modern bruksbil i många år nu), så jag ska försöka få dit så mycket av den utrustning jag har liggande som möjligt - på rak arm:
- Centrallås
- Elspeglar
- AC
- Styrservo
- Snowcap
Utöver det så behöver bilen få vinterdäck samt en uppsättning nya sommardäck; helst skulle jag vilja ha tag på de sena 14" GLT fälgarna till sommardäcken. När väl Peter får tummen ur och gjuter av kjolpaketet han har liggandes så ska det på kjolpaket på den, och om jag får tag på en vinge till en sedan blir det en sådan också! Sedan är det nästan bara taklucka, skinnklädsel, elhissar och dimljus som saknas för att det ska bli en riktigt fullsmetad 340 GLE Diesel!