Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ericko

Sidor: [1]
1
Teknik / SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: juli 25, 2014, 00:03:34  »
Knackljudet var kamdrevet som tog i den bakre skyddsplåten för kamremen.  :P var påväg att slita isär allt för  tredje gången.  :-[

Nu återstår o se om den nya cylinderpackningen löst problemet.

Blir och återställa allt imorgon och ut på en testrepa.

Kan tillägga att det blev en ny variant av förgasare. En 175 CDUS. Liten bonus för er som skruvar förgasare. Den starta iallafall får se om det funkar o köra med oxå  ???

Over and out  :)

2
Teknik / SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: juli 24, 2014, 16:56:53  »
Skruva bort toppen igår o bytte packning. När jag sedan vred runt motorn efter ha monterat kamremen så uppstod ett knackljud i en av ventilerna. Vad jag kunde lokalisera det till så var det ettans cylinders avgasventil. Har nu plockat bort toppen igen och när jag vrider på kamaxeln så hörs inget.

Är det en planing som gäller? Kunde inte se att den var skev.


3
Teknik / SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: juli 20, 2014, 19:59:25  »
Ja det stämmer läste om de momenten och 90° i Haynes.  Det var nån bild här på forumet som jag såg att även överfallen skulle dras 20Nm. Blev lite ihopblandat.

Återkommer med ev. Bild när jag fått bort toppen.  Kanske inte är nån idé o sätta ihop igen, vad vet jag.  ???

Tackar för snabbt svar simlar  ;)

4
Teknik / SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: juli 20, 2014, 13:26:17  »
Hej. Väcker denna gamla tråd eftersom jag tänkte riva toppen här i veckan som kommer.

Har en fråga ang. momentet som skall dras till 20Nm. Vad jag kan läsa mig till så är det för Kamaxelöverfallen.  Behöver jag ta bort dessa för att lyfta toppen för kontroll av packning o ytor?

Tackar för svar i förhand. Hoppas alla har en trevlig sommar! 😊

5
Teknik / SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: oktober 17, 2013, 02:16:27  »
Tackar för svar!

Tror jag ska testa "Flytande Korken". Läste ett produktblad att man skulle hälla vätskan i ett varmt system, men då måste det bli via expansionskärlet antar jag. Eller kan man hälla i via övre kylarslangen ändå när systemet är kallt?!

Eller om jag tänker efter så kan man varmköra, vänta en stund så det inte är brännhett och sen fylla på via kylarslangen!?!?!  ::)

Vi får se om den överlever. Kanske finns nått fint exemplar på blocket att lägga beslag på.  :P 360 for life!  ;D

6
Teknik / Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: oktober 08, 2013, 21:40:21  »
Hej,

Tänkte kolla om någon här känner igen diagnosen.

Bakgrund: Började med att bilen kokade. Hann stanna på direkten när jag såg att temp. mätaren började rusa. Började med det enklaste att byta termostat och då blev allt bra igen. Kylvätskan var dock väldigt brun, inte någon olja men troligtvis korrosion. När jag bytte termostaten så rensade jag systemet med trädgårdsslangen och det verkade som rosten var belägen i kylaren. Denna är bytt för ca 2 år sedan till en ny fabrikat Niessens kylare. Tror den är tillverkad i mässing, vet dock inte om det är kylaren som färgat vattnet.

Problemet: Den nya blandningen kylarvätska är fortf. blå och fin efter ca 2 veckor och temp. mätaren visar en bra temperatur. Dock så tryckte jag ner snoken i expansionskärlet i söndags och kunde känna en övertygande doft av bränsle (bensin) ev. också avgaser.

 Vad jag gissar på så är det något vajs med topplockspackningen. Eller kan det vara något annat? Finns det något jag felsöka mig fram till på enkla sätt?

Åtgärd: Jag antar att det är att byta packningen för att se om det blir någon skillnad. Men detta är jag inte så sugen på att ge mig in på. Finns det några andra alternativ på åtgärder?
 
Så just nu tänkte jag köra på som vanligt. Är slutet nära?

Modell: Volvo 360-GLS, B19A


7
Drivlina/Växellåda / SV: Rostskadad tvärbalk till växellådan.
« skrivet: juli 25, 2013, 23:40:02  »
Tjäna,

Pärlan får rulla ett år till ;D

Gick att ta bort balken med bussningarna kvar. Fick släppa ner växellådan en bit. Svetsa dit lite plåt och på med färg sen var den som "ny".  8)

Dock så trodde jag bilen skulle rasa när allt var tillbax.  :o Motorkuddarna gillade tydligen inte att växellådan sänktes så motorn hängde ner mot den främre tvärbalken.
Omöjligt att få tag på nya/begagnade så jag gjorde två distans plåtar på 6mm som jag la under motorfästena i karossen. Det funkade men vet ej hur mycket nytta jag har av motorkuddarna som sitter nu. Har för mig att det finns en tråd om just detta med kuddar och fästen. Får se om jag orkar göra något med detta.

Tack för all hjälp med bilder och tips från FREJ o simlar!!!  ;)

8
Drivlina/Växellåda / SV: Rostskadad tvärbalk till växellådan.
« skrivet: juli 09, 2013, 11:27:19  »
Hej,

Tackar för svar från simlar och FREJ!  :)

Min tanke var väll att reparera den så SBP har lite fräsch plåt att slå på.

Du får gärna posta några bilder simlar. Var som hastigast under o kollade. Verkar sitta med 4 bult totalt i karossen. Men i vilket skick karossen balkar är i vet jag inte än. Jag fick nedslag på själva växellådsbalken som är fastskruvad i karossen. 

Bultarna är väldigt rostiga varav en verkar sitta precis under sista påfyllningsslangen som går till tanken. Den verkar vara jobbigast att komma åt.

Sedan vet jag inte hur mycket jobb det blir med växellådans bussningar. Verkar sitta med genomgående bult o mutter.

Om man lyckas få bort alla bultar går det då att dra ut balken för byte/rep eller är det något mer som måste göras?

Har ingen lust att skrapa rost o svetsa där under  :-\

9
Drivlina/Växellåda / Rostskadad tvärbalk till växellådan.
« skrivet: juli 08, 2013, 20:38:15  »
Hej,

Fick en 2:a idag på en rostskadad tvärbalk som håller upp växellådan. Är det någon som har erfarenhet kring reparation eller byte av denna?

Volvo 360 B19A 5-vxl -84

10
Övrigt / SV: Justera halvljus (strålkastare)
« skrivet: juli 13, 2009, 18:33:42  »
Det kan ju ha varit en molning dag, kommer inte ihåg. Men nu var det fixat. Blev lite sträck på en pappskiva inne i garaget. Anledning till den låga inställning var pga större sulor baktill, satte tillbaka de gamla drog lite markeringar, tillbax med de nya däcken för att sedan justera lyktorna. Sedan var det klart.   8)   ;D  :D

11
Övrigt / SV: Justera halvljus (strålkastare)
« skrivet: juli 13, 2009, 11:07:15  »
Skulle väll bli en bra att veta, men fick en tvåa på rost så då slank väll den låga inställningen med. Men jag har ju en månad på mig.

12
Projekt / SV: "Gamle Svarten"
« skrivet: juli 13, 2009, 10:50:00  »
Får tacka för tipsen.

Det var ju som sagt ingen spänning i fjädern när den inte vara belastade, men man vill ju vara på den säkra sidan. Men när jag låg där under och svetsade så kom frågorna runt hur du egentligen hade gjort. Fick du skära ner ditt gamla fäste i småbitar eller hur gick du tillväga. Kändes lite trångt för att kunna få ner den i ett stycke.

13
Övrigt / Justera halvljus (strålkastare)
« skrivet: juli 13, 2009, 10:41:19  »
Hejsan!!!

Någon som har erafarenheten av att ställa halvljuset i rätt höjd. Tänkte försöka med Haynes intruktioner och mäta på garageväggen men det kanske finns någon med lite tips här.


14
Projekt / SV: "Gamle Svarten"
« skrivet: juli 10, 2009, 16:29:45  »
Hejsan

Såg ditt fina fäste du hade gjort till bladfjädern. Besigtade bilen igår och fick en 2:a pga sönderrostat fäste. Funderar lite på hur pass spänd fjädern är när man lyft bilen från marken. Finns det risk att det smäller till när man ska börja lossa på grejorna. Nu tänkte jag svetsa på plats men vill inte bryta handleden innan.

tack på förhand

15
Framvagn/Bakvagn / SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 11, 2008, 11:21:50  »
Tackar alla för era svar!  :)

Nu börjar frågan bli lite mera hur många inlägg jag kommer skriva in här innan det händer något med bettan!  ::)  :P

Om däck slitningen blir bra efter toe inställningen så kommer jag nog frysa fjäder och dämpar bytet lite. Jag tog ett helt år på mig från att köpa en kamremsats till att byta den.  :D Man får suga på karramellen lite.  :P

Under tiden får man väll fundera vidare här på forumet!  :)

16
Framvagn/Bakvagn / SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 11, 2008, 00:07:54  »
Men vad menas med detta, är det spindelleden eller axel där hjulager och allt annat sitter.  ???
 /Ericko

Det är lutningen på fjäderbenet, tvärs bilen! :) /Max

Det är svårt när man inte vet vad sakerna heter. Fjäderben och styraxel är tydligen samma lika.  ::)

17
Framvagn/Bakvagn / SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 10, 2008, 21:26:19  »
Tack Max för att du tar dig tid att läsa o svara!  :)

Så när det gäller Cambern så skall jag inte stirra mig blind på fjädrarna. Känns skönt just nu eftersom det finns annat att bekämpa med pinglan!


Spindelbultlutning skall vara 9 grader enligt Haynes, vet dock inte vad detta är och hur jag skall mäta vinkeln.  ???

Mot vertikalplanet i färdriktningen! 9°30' +- 30' (Källa, Volvos verkstadshandbok).

Men vad menas med detta, är det spindelleden eller axel där hjulager och allt annat sitter.  ???

 /Ericko

18
TIPS / Förgasar tips vid dämpolje läckage (ZS)
« skrivet: augusti 10, 2008, 02:05:45  »
I kolven på ZS förgasare sitter en O-ring i justerskruven för bränslenålen. Denna har jag velat byta väldigt länge, för efter en oljepåfyllning i dämpklockan och några gaspådrag senare så har oljan försvunnit (läckt ur).
Men det har inte stått beskrivet nånnstans hur man byter denna. Har till och med hittat forum som tar upp detta som ett omöjligt ingrepp att byta o-ringen. Även på detta mycket välsorterade forum har jag inte hittat något. Rätta mig gärna om jag har fel. Sen kanske jag är ensam om att skruva förknasare  :'(

Håll till godo alla som skruvar ZS.  :)

http://www.bowtie6.com/CarbRepair/index.htm

Ingreppet var mycket enkelt, allt som höll skruven på plats var en stjärnbricka som man fick knacka ut från kolven. Sen var det bara att byta o-ring o montera tillbax.

Skall nämna att o-ring finns i Biltemas rep. sats. för ZS förgasare.

MVH /Ericko

19
Framvagn/Bakvagn / SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 10, 2008, 01:43:06  »

Varsågod :)

Camber blir väl snarare mindre (negativ) när fjäderbenet trycks upp.. vartefter länkarmen "ställer sig upp".
Tror främst på felaktig toe-in. Det gav mig snedslitna däck.

Tror genomslagsgummin och dammskydd sitter på dämparna om du köper nya.. men jag är inte säker.

Tackar för svaret Frej  :)

Det här med Camber är en vetenskap som jag leker dektektiv med.
Jag är med på att Cambern borde bli + när länkarmen ställer sig upp. Men vad ska länkarmen ha för lutning egentligen. Tycker min har varit i lod när jag legat under o kollat med synvinkeln.  ;) 
Spindelbultlutning skall vara 9 grader enligt Haynes, vet dock inte vad detta är och hur jag skall mäta vinkeln.  ???

Lustig att du nämner Toe-in, var under idag (igår) o skruva på styrlederna så ratten ställde sig rakt, tycker även att högerdraget försvann efter det. Har inte mätt upp värdet på toen, utan körde på magkänslan.  8)  ::)

Får kolla upp vad som följer med dämparna, biltema nöjer sig med dämpare (tror jag). Får höra med Mekonomen vad dom erbjuder.

Hur allvarligt är det sedan att byta fjädrar, har hört om olyckor där fjädrar nockat mekanikern. Man vill ju inte bli ovänn med sin älskling  :D
Handlar kanske bara om försiktighet och många fika pauser!  ;D

Dags o slagga o drömma om alla metmaskar våra pärlor gjort ikväll!!!  ;) eller .... :P  ;D


20
Framvagn/Bakvagn / SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 08, 2008, 01:26:15  »
Tack Frej för ditt pepptalk!!!  ;)
Har väll knappt blivit berörd i framvagn sedan 84 så några lätta smekningar har o var skulle nog inte skada.  :o  ;)

Har kollat lite på fjäderlistan, men är lite osäker på att kapa fjädrar. Anledningen först o främst till bytet är att min camber fram har blivit lite för negativ, till snedslitna däck som följd. Har väll kollat över det mesta och konstaterat att just fjädrarna är ganska slut. Spindelleder, styrleder, hjullager och bärarmsbussningar verkar okey + en godkänd kontroll besiktning från igår.  :)

Undrar dock hur det blir för dom som sänker  på våra modeller, blir inte deras camber mer negativ.  ???

Läste lite i Biltema och hittade servicesatser till stötdämpare innehållande 2 genomslagsgummin och dammskydd. Självklart inte till våran sköna modell men är det någon som vet nånn annan bil modell som skulle passa.

Tackar förr all support. Over and out! /Ericko

21
Framvagn/Bakvagn / SV: Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 06, 2008, 22:05:41  »
Hej och välkommen hit :)

Ja du kan slänga ut det gamla innehållet och slänga in en insatsdämpare, så gjorde jag på min 83a med B19 motor som inte hade insatsdämpare original.

Tackar tack!  :)

Nu var det frågetecknet ur vägen, bara att samla krafterna o klura på om man nu skall göra detta ingrepp.

22
Framvagn/Bakvagn / Fjäderben med eller utan insatsdämpare.
« skrivet: augusti 05, 2008, 23:06:34  »
Hej alla glada!  ;D

Detta blir härmed mitt första inlägg.
Har med detta forum och Haynes rep.bok klarat ut en del frågetecken innan man börjat mecka. Men nu är det dags att börja fråga lite!  ;)

Till (den långa och obegripliga) frågan: Börjar bli dags för fjäderbyte och börjde därmed att kolla upp ett byte av stödämparna. Har snokat igenom forumet men inte riktigt hittat i klartext vad som gäller. Haynes beskriver bytet i två rubriker + en "Allmänt" rubrik.

1. Tidigare modeller utan insatsdämpare
2. Senare modeller med insatsdämpare
Under "Allmänt" säger "Bilbeln": "13; Insatsdämpare kan även monteras med tidigare typer av fjäderben."  ::)  ???

Efter att med min kära fars "expertis" kollat lite snabbt på fjäderbenet så tycker vi att det ser ut som den tidigare modellen utan insats.
Ok *trumvirrvell* Kan man se detta utan att skruva isär paketet och om det är så att det är en tidig modell, kan jag då slänga ut det gamla innehållet och slänga in en insatsdämpare eller kommer det att skita sig!?  ??? *puh*

 :D Dags o varva ner skrivandet om jag nu vill ha någe svar! hehe

Tackar i förhand för alla som ställer upp med svar, synpunkter, tips o ideér.

MVH/ 84´s Volvo 360 GLS B19A "Still running strong"

Sidor: [1]