Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Svegglan

Sidor: [1] 2 3 4 5 6
1
Köpes / Fjäderben!
« skrivet: augusti 09, 2014, 14:47:29  »
Tjena! Min (kexchoklads)kopp till fjädern på fjäderbenet gav upp i 2 bitar idag!
Så letar efter ett alt. två fjäderben till min 340 -88 (b200f).

Lite halvakut sådär då jag måste kunna transportera min röv till jobbet på måndag  ;)

MVH

2
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 31, 2014, 15:48:25  »
Kapade du av nåt av originalinsugsdelarna för att få dit biltema-luftfiltret, eller var det bara att plocka lös själva burken?

Funderar på leka och prova detta då jag har ett filter liggande, men bara om det går återställa till original :)

Kapade inget då jag också hade tankarna att det skulle kunna gå och sätta tillbaka originalburken :)

3
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 29, 2014, 16:29:49  »
Fastän inte jag fått däcken än så var jag ju bara tvungen att hinka dit fälgarna för att kolla  ;)
Som om vilda hästar kunde stoppat dig.. ;)

Citera
Dock stötte jag på lite problem...
Med tanke på ET och fälgkanten så kommer han ta i vid sänkning.
Nu till den stora frågan som lyder:

Borde jag inte kunna få ut mer camber när jag sänker bilen?
Då som FREJ skriver ovanför så kommer ju drivaxeln "åka" upp och drivknuten inte knäckas lika mycket som nu när drivaxeln lutar kraftigt neråt.
Nu behövs eran hjälp här!  ;D

Blev det 9" breda ET0 eller? Grymt fett i allafall (och helt rätt med guldcentrum på röd bil)

Vänta tills däcken är på och sänkningen utförd.
Eftersom axeln är stel så förändras ju inte cambern om man inte shimsar mer. Oavsett vad man gör i övrigt med setupen.
Men det var kanske det du menade att du kan shimsa mer när bilen är sänkt för då är vinklarna på drivaxel/knutar mer gynnsamma?! Sänk och kolla!

I värsta fall får du väl skärmbredda/valsa skärmarna  :P

HAHAHA , precis!  ;D

8" breda med ET0 Blev det runt om :)

Precis det jag tänkte att schimsa mer när bilen redan är sänkt (om det nu går).
Men det återstår att se.
Hörde med lite folk på 300mania och 1 person hade gjort detta innan. Enligt honom skulle det gå att få mer camber vid sänkning, men att drivknutarna låg illa till(gjorde för honom iallafall)
Men INGEN MINNS EN FEGIS!  8)

Väntar på däcken fortfarande i dagsläget så blir väl inget förrens de kommer - förhoppningsvis denna vecka!

Reaktionsstaget kollades upp också och inget fel hittades.

4
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 24, 2014, 00:29:43  »
Hörde talas om en som gjorde som en kilformad distans och satte mellan axel och hjullager för att få ut mer camber. Detta var dock i bak på en framhjulsdriven bil och vet inte om det ens är möjligt på en 360 men vore gott om det skulle gå  ;D

Jag antar att du pratar om precis det jag har gjort  ;)
Brickor mellan själva bakaxel och nav för att få mer camber.

5
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 23, 2014, 22:58:29  »
Fastän inte jag fått däcken än så var jag ju bara tvungen att hinka dit fälgarna för att kolla  ;)








Dock stötte jag på lite problem...
Med tanke på ET och fälgkanten så kommer han ta i vid sänkning.
Nu till den stora frågan som lyder:

Borde jag inte kunna få ut mer camber när jag sänker bilen?
Då som FREJ skriver ovanför så kommer ju drivaxeln "åka" upp och drivknuten inte knäckas lika mycket som nu när drivaxeln lutar kraftigt neråt.
Nu behövs eran hjälp här!  ;D

6
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 23, 2014, 22:51:22  »
Snyggt med tonade bakljus på en röd bil!

Gula toningen på strålkastarna är det Biltemas? Lagligt?

Drar bilen mest åt höger vid inbromsning eller hela tiden?
(Ett tips är att kolla rost i infästningen till reaktionsstaget.

Väldigt osäker om den funkar genom besiktning på halvljus.
Vet att det funkar på dimljus och helljus.
Polisen har aldrig sagt något iallafall  ;)


Det tipset med reaktionsstaget var FRUKTANSVÄRT bra tips  ;D
Alla symptomen stämmer bra, bilen drar åt höger - bromsar åt höger - Vobblar när man bromsar.
Detta måste undersökas direkt !!!

Tona framljusen gula är sådär "nästan" lagligt! Men det är den ända färg man får igenom besiktningen i alla fall! Har själv fått gult genom på någon bil utan problem. Dessutom så döljer det xenon ganska bra! och är fruktansvärt snyggt! :)

Keep it low and slow.. eller "lagom" slow kanske ;) Snyggt blir det i alla fall!

Hmm....
Kanske lutar åt en bi-xenonkonvertering då  ;D

Blir nog väldigt mycket båda tänker jag, man tackar  :D

7
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 22, 2014, 09:31:24  »
Snyggt med tonade bakljus på en röd bil!

Gula toningen på strålkastarna är det Biltemas? Lagligt?

Drar bilen mest åt höger vid inbromsning eller hela tiden?
(Ett tips är att kolla rost i infästningen till reaktionsstaget.

Väldigt osäker om den funkar genom besiktning på halvljus.
Vet att det funkar på dimljus och helljus.
Polisen har aldrig sagt något iallafall  ;)


Det tipset med reaktionsstaget var FRUKTANSVÄRT bra tips  ;D
Alla symptomen stämmer bra, bilen drar åt höger - bromsar åt höger - Vobblar när man bromsar.
Detta måste undersökas direkt !!!

8
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 19, 2014, 17:17:43  »
Fick även uppdaterat lite på vad som behöver fixas i inlägget längst upp  :)


Slita loss toningen på rutorna eller inte? Nog för en är totalt värdelös på att tona så det ser ut som skit, men även om det kanske kommer bli skönare stuk utan toning...  ???

Bromskivorna fram verkar ha svarvat till sig själva då de inte skakar något alls längre när en bromsar, och beläggen såg fina ut så får väl anta att det åker på "fixat"  ;)

Nästa moment blir att fixa styrningen då han drar fruktansvärt åt höger(hjulen fram står lite "hejkomochhjälpmig" och ljuddämparen från från helvetet ska slitas loss längst bak då det bara skramlar och lever fan så fort en åker på något ojämt hinder.

Over and out sålänge!  ;D


9
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 19, 2014, 17:07:08  »
Tyckte ljusen runt bilen var förbannat tråkiga så i all tristess så var det tvunget att ändras:


(Före) 1 tonad



(Efter)



Bak fick sig även en omgång:


(Före)



(Efter)

10
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 19, 2014, 17:00:26  »
Försökte bygga sidoramar av den frontpanelen som satt där original...



Gick åt h****e så får bli ett par bockade plåtar istället när andan faller på  :)




50 kvadratskabel drogs genom hela bilen och efter mycket våld och svordomar så blev det ganska okej.



En 12" bas slängdes i och 6x9" i hatthyllan:


Väntar dock fortfarande på lådor till 6x9" så de inte ligger löst där bak.
Skar även till så jag fick plats med 6,5" högtalare i framdörrarna.

11
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 19, 2014, 16:54:02  »
Röda faran har gått lite halvdåligt det senaste så bestämde mig för att nu var det dags för en service!

Nya Tändkablar, rotor, fördelarlock, luftfilter slängdes på  :)






Med all rätt kanske?



Skippade originalburken och filter från feltema blev ett faktum  ::)

Oljebyte och bränslefilter får ske under veckan då han fortfarande är lite seg på starten.

12
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 19, 2014, 16:29:13  »
Väntan känns så fruktansvärt lång när man väntar på något speciellt  :(

På måndag far jag mot grannlandet Norge och hämtar hem fälgarna(är som ett barn innan julafton just nu)
Blir en liten ändring i fälgköpet dessutom - Blir färg av nyans Guld i centrum  :D


När jag inte kan komma vidare med baslinjen i denna tråden utan fälgar så får jag ta sidosysslorna så länge.

13
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 19, 2014, 16:25:19  »
Jo tänkte det med drivknuten, men när det väl tar stopp för vridningen på drivknuten så måste väl lagret börja ta stryk eftersom drivaxeln går igenom lagret?  ???

Jo det är klart.. men om du sänker kraftigt så tar du ju tillbaks mycket där då drivaxeln går rakare eller kanske tom. snett uppåt med mycket sänkning!


Funkade klockrent inåt men vart någon halv tum för mycket utåt.
Så lutar nu åt att köra med 8" bak istället och 7" fram.

Smart!
Men varför inte 8" fram med så kan du köra lika runt om och skifta runt ifall du önskar.
Det är mer plats fram än bak enligt mina erfarenheter.. så länge man inte svänger förstås..

Gällande sänkningen så tror jag du har väldigt rätt :) Inget jag tänkte på innan faktiskt :)

Blir dessutom 8" fram också, glömde uppdatera det efter bara  8)

14
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: juli 16, 2014, 09:17:48  »
Mina 15" med ET 0 ska in under skärmkanten men då med camber.
Skulle det skita sig som jag inte tror det gör så har du ju en lösning där  ;D
Aa alltid ett altinativ men e rädd att han kommer käka hjullager till frukost då  :P ,och har även hört att byta bakhjullager inte är en dröm direkt på våra bilar ;) men tack för svar :)


Äsch då, frukost blir det nog inte, snarare julbord  ;)

15
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: juli 15, 2014, 11:05:48  »
Mina 15" med ET 0 ska in under skärmkanten men då med camber.
Skulle det skita sig som jag inte tror det gör så har du ju en lösning där  ;D

16
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 10, 2014, 15:10:44  »
Så! Medans en väntar på fälgar + däck så får man sysselsätta sig med annat  ;)




Slängde i ett annat batteri (Optima Yellowtop 75ah) om riktigt ljud ska tillkomma.
Liiiiiite för stort men fick lägga det ner(tacka gudarna för gelebatterier)
Sedan hinkades det på en 50 mm² kabel med 200amp säkring.



Efter många om och men + lite våld och demontering hamnade även en dubbeldin, pioneerstereo(AVH2400) i bilen.



Vet inte riktigt hur jag ska lösa sidorna men lutar åt att kapa av sidorna på den befintliga panel som satt där innan och muckla dit på något bra sätt. Ingen annan som sitter på en bra idé?  :D

17
Klotterplank / SV: 300power på facebook??
« skrivet: juli 08, 2014, 20:16:14  »
Existerar inte denna fb-sida längre? ???

18
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 08, 2014, 15:30:27  »
NU! SKA! INGEN! SKRATTA!  ;D

Var ute och tänkte hur jag kan mäta så fälgarna får plats och hur de hamnar med skärmkanten.
Snilleblixt!

Hade lite spillbitar kvar sen div. byggen!

Varför inte bygga en modellfälg?  ;D



Sagt men gjort!

En bit som är 15" och 2 som är 9"

Och eftersom ET=0 på de fälgarna jag kollat på så blir det ju bara hälften av 9"(=4,5")
Bara att smäcka ihop!





Såhär blev resultatet!

Alltså, 15" fälg som är 9" bred med ET0  ;)

Funkade klockrent inåt men vart någon halv tum för mycket utåt.
Så lutar nu åt att köra med 8" bak istället och 7" fram.

Såklart är inte däck inräknade i detta men blir antagligen 185/55-65 så det blir stretch för minst utrymme att ta i hjulhusen.

Så något produktivt kom fram från detta ändå  :)

19
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 08, 2014, 15:20:44  »
Hej och välkommen åter, världens hittills enda 300-power-tatuerade person? ;)

Grattis till vad det verkar fin bil!

Kul med cambershimsning, inget jag sett tidigare på forumet tror jag.
Själva hjullagret bryr sig nog inte så mycket om lutningen? Värre då om man åker med liten eller negativ ET då det blir större hävarm!
Det borde vara drivknuten som tar mest stryk om den inte gillar att jobba i den vinkeln. Så resonerar jag.

SNYGGA fälgar! Och 15" är ju inte såå stort. Tycker mina ser lagom (små) ut. Vill inte ha mindre då det med nuvarande däck 195/45/15 knappt fyller ut hjulhusen som det är. Och rullomkretsen är nu typ 4% mindre än original 13" Och du ville ju ha den låg men LAGLIG? ;)

Annars måste det ju gå att hitta massa fina fälgar i 13" på Ebay ellern nån tysk sida eller svensk importör?! Fast du kanske har en speciell design i åtanke? (som dom du har visat på bilden)

haha, man tackar, man tackar  8)

Jo, hoppas på det iallafall.

Tyckte det var dåligt med cambershimsning över huvud taget på drivande stel bakaxel ute på intranätet, tankar som gått i mitt huvud länge så varför inte prova lite smått  :)
Jo tänkte det med drivknuten, men när det väl tar stopp för vridningen på drivknuten så måste väl lagret börja ta stryk eftersom drivaxeln går igenom lagret?  ???
Hursomhelst så verkar det gå bra än så länge, så fort jag märker problem så kommer ni bli underättade  ;)

Angående fälgarna så har jag letat ÖVERALLT!
Mest ute efter fälgar med en snygg yttre kant, därför jag va inne på dessa.
Sedan att priset var så fruktansvärt bra kan också varit en faktor  ::)

13/14" verkar vara svårt att få tag i med kant. Även utomlands och är inte riktigt inne på breddade plåtfälgar.
Men som du skriver så kanske 15" fyller ut bra med, finns mycket att hämta i de hjulhusen  :)
Och "låg men laglig" är nyckelordet i den här tråden, många kan sänka brutalt men vilka kan fortsätta åka så?  :D

20
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 08, 2014, 15:06:31  »
Har den gått väldigt långt? Misstänker att byta dämpare bak på en 360 inte är något som görs med 5000mila-intervaller. Dom sitter där nog väldigt länge. Men svårt att veta =)

Har inte riktigt koll på hur det ser ut just nu men får spana på det där med dina shims när jag håller på med min bil framöver. Dock synd att misshandla knuten mer än nödvändigt om man ska busa och vill att det ska hålla någorlunda iaf.

Min har gått 15, vet inte i vilken intervall byta av dämpare kan ha skett (om det nu gjort det)  ;)
Men det är klart, ska man busa är nog inte detta den ultimata lösningen.
Detta blir ju bara för att åka så lågt det bara går  ;D

21
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 05, 2014, 21:29:27  »
Jo, 15" känns lite mycket. Men letat som en jude och hittar verkligen inga fina fälgar av mindre tum.
Hade jag fått som jag hade velat så hade det redan stoppat på 13"  ;D

Angående brytningen som måste det mesta hamna i yttre knuten och om det blev för mycket (som det hände först) så råkar väl lagret ut i brytning? eller tänker jag fel?  ???

Dämparen känns väldigt mycket fräschare och nyare än resten av allt på bilen så undrar om det inte är något eftermonterat, antingen på verkstad eller kanske köpt på samma butikskedja  :)

22
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 04, 2014, 21:46:42  »


Detta är fälgarna förväntas åka på iallafall.

15x9" bak och 15x8" (ET0) fram beroende på vad jag kommer fram i mätningen.

Och ja, känns surt med delad bultcirkel, men fälgarna i sig kanske väger över detta.

Vad tycker folket?  :)

23
Projekt / SV: Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 04, 2014, 21:37:42  »
Nästa steg i skedet skulle bli att fixa camber bak så jag kunde få mäta om fälgarna skulle passa.

Detta i sig ledde till att backarna skulle få bytas.

Det tråkiga som jag kommit fram med denna bilen är att ägarna innan inte fixat så mycket utan bara "gasat till det rasat", tyvärr.




Backarna hade gjort sitt här tror jag.




Nya backar på!


Till det ursprungliga jag tänkt kika på, CAMBERN!


Kanske dålig bild, men det hela gick ut på att lägga emellan en (3-4mm) bricka på båda infästningarna till navet(de 2 undre)

Prövade 2 först på varje men då ville inte det gå runt  ::) så fick bli 1  ;)




Var svårt att få en rättvis bild men tror denna blev bäst!
Tänk att så lite kan göra så mycket  :D

Dock vet jag inte hur detta påverkar lagrena men det återstår att se, inget som låter än så länge iallafall.

24
Projekt / Volvo 343 GL - How low can you go?
« skrivet: juli 04, 2014, 21:22:30  »
Tjena! Då var man tillbaka med en ny 340 efter ett antal år!  8)

Denna gång blev det en GL från -88 och tanken är väl att föra en enkel projektdagbok(mest för min egen del) men även för andra som kanske är intresserade :)
Det blir ingen jätte effektökning eller dylikt utan bara helt enkel uppfräschning och som titeln säger, få bilen så låg det bara går på lagligt sätt  ;D


Uppfräschning av exteriör (X)

Uppfräschning av interiör (X)

Bromsar (X)

Styrning ( )

Service av motor (/)

Camber (X)

Sänkning ( )

Fälgar + Däck (/)

Ljudinstallation (X)

Ljus (/)

Avgassystem ( )

Fjärrstyrt C-lås ( )

(Kommer nog ramla in lite mer saker på listan allt eftersom, men detta är för tillfället)

Reparationslista:

Dörrlås + handtag ( )
Sprint till gångjärn ( )
Frontläpp ( )
Hastighetsmätarwire ( )



Det första som hände var en fruktansvärt mycket polermedel och wax!
Såklart! fick jag bara en efterbild och ingen före... men med lite fantasi så får man föreställa sig den som riktigt solblekt(rosa).
Även stötfångare fick sig en omgång med värmepistolen och div. lister blev insmorda med bumpershine  8)




25
Framvagn/Bakvagn / SV: Camber på stel bakaxel?
« skrivet: juli 04, 2014, 20:41:36  »
Fixat! Tänkte lägga upp en tråd om bilen så detta hamnar väl där :)

26
Framvagn/Bakvagn / Camber på stel bakaxel?
« skrivet: juli 02, 2014, 09:30:45  »
Tjena! Då var man tillbaka med en ny 340 på uppfarten( tog bara 6 år ::) )

Har lite funderingar om någon inte redan har prövat sig på med att shimsa brickor bak så man kan få någon grads camber på bakhjulen?
Vanlig modifiering på golfar, MEN de har ju inte drivningen bak!
Kollat runt på lite andra forum med andra volvobilar och hittat folk som gjort sig någon grads lut, men utan någon som helst förklaring.
Så frågan blir alltså, kan detta bli möjligt att genomföra?
Tänkte sätta mig ute nu i eftermiddag och kolla själv men har någon kikat på det tidigare så vore det ju lättare ändå  ;D

27
Klotterplank / SV: Ladda nber från Youtube?
« skrivet: mars 06, 2010, 00:36:29  »
eller gå in på google o skriv i sökrutan " Youtube downloader" så har ni programmet där, skitsmidigt tkr jag : )

28
Stereo/Styling / SV: Rensning av lister?
« skrivet: mars 06, 2010, 00:35:02  »
akta me slitningen som ovan skrivet, slet bort lacken o allt när ja gjorde det ;)

29
Motor / SV: 850glt motor i 360glt???
« skrivet: februari 18, 2010, 18:48:22  »
haha ne de, vride e ju otrolit

30
Motor / SV: 850glt motor i 360glt???
« skrivet: februari 16, 2010, 21:11:08  »
coolt motorbyte :) , men ja som ville se T5 :(

31
Säljes / SV: Garagerensning (fälgar, stereo mm..)
« skrivet: februari 08, 2010, 17:50:55  »
har ett par 4x100 plåtisar du kan få för steget ;)

32
Fakta/Guider / SV: En grundkurs i spackel
« skrivet: januari 22, 2010, 14:38:14  »
Nobel i Karlstad, jo de lärs nog ut olika, vi har som krav att dra av med 320 så att det inte blir resningar sen i lacken, kanske mycket grund så kanske de går me grövre papper :) men som sagt de lärs ut olika, man lär sig mer varje da ;)

33
Fakta/Guider / SV: En grundkurs i spackel
« skrivet: januari 22, 2010, 13:07:09  »
Vad gör sjunkningar o resningar enligt dig då "fackmannamässigt"?  ::)

Jag anser själv eftersom jag jobbar me detta att:

De grova tar jag me 120 -->> Finlir gör jag me 240 --->> Innan grund kör jag alltid med MINST 320,

Men alla gör vi olika men detta är enligt mig  ;)

34
Framvagn/Bakvagn / SV: hål i bromsrör...
« skrivet: januari 22, 2010, 01:02:55  »
Hade själv köpt på biltema men då har ja gjort ett eget verktyg för ändarna  :P

köper du bara löst bromsrör så måste du fixa ändarna med ett specialverktyg, vet inte om de går o köpa? går säkert, annars kan du köpa färdiga vet ja :)

35
Fakta/Guider / SV: En grundkurs i spackel
« skrivet: januari 22, 2010, 01:01:00  »
1. Polyesterspackling

1. Slipas lätt med 120 papper, dom sista reporna kan slipas bort med 180 eller 240 papper.

BS! 240 papper ger rätt grova sjunkningar, skulle tipsa om 320 MINST!

Sen är seriös graden helt olika  ;)

Vilken sida är detta ifrån?

36
Foto/Film / SV: Bilder på "Per Alvar"
« skrivet: januari 17, 2010, 22:40:31  »
var i karlsta e du belägen ? :P

37
Säljes / SV: 340 volper säljes
« skrivet: januari 12, 2010, 21:39:49  »

38
Säljes / 340 volper säljes
« skrivet: januari 12, 2010, 13:46:21  »
Undrar om de e nö intresse på att köpa min 343 GLS -82 för 1500:-
vill bara att han kommer te ett bra hem :) så han inte blir isbil en vecka o sen köres te skroten, han går klockrent, förutom att han inte startar nu när de e så jävla kallt, e nog bara att putsa på brytarspetsarna, bilen har personlighet o karaktär,

                                                                     /Svegglan

39
Foto/Film / SV: Djungelturken =)
« skrivet: december 22, 2009, 13:31:28  »

40
Förslagslådan / SV: Fyll i profilen!
« skrivet: december 05, 2009, 15:51:09  »
already done :)

Sidor: [1] 2 3 4 5 6