Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - volvo_142_71

Sidor: [1]
1
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: april 22, 2012, 17:33:31  »
Sen har jag en annan lite sjuk tanke: Tänk, original farmorplåtisar med centrumkåpa som sitter på bilen nu, breddade till sisådär 7 tum, lite innåt och mer utåt, svart centrum med silvrig fälgbana och SLICKS!

Tycker om dina tankar, särskilt den på hjulen  :P

Såhär ser min övningsfälg ut efter breddning endast utåt till nya bredden 7 tum:

(Tryck på liten bild för stor bild)

Porr! Jag hade dock velat ha lite mer dkant utåt :P o så lite mindre kant fram ;) (racestuk) B)

2
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: april 08, 2012, 22:25:40  »
Morsning!

Har inte uppdaterat på en stund men jag har funderat i massor :P

Har börjat bygga lite på nya stolsfästena samt att jag ska förstärka original stolsfästena då det e förbannat tunn plåt där :P
Sen har jag raggat tag i tråg och en extra komplett drivlina (diff och ev drivaxlar, vxl och kardanrör och vxl länkage hela vägen fram.
Och så har jag hittat en bra och billig bromslåsning som e avsedd till att på begäran stänga av bakbromsarna :)


Sen har jag en annan lite sjuk tanke: Tänk, original farmorplåtisar med centrumkåpa som sitter på bilen nu, breddade till sisådär 7 tum, lite innåt och mer utåt, svart centrum med silvrig fälgbana och SLICKS! Har nämnligen sett att det finns ganska mycket bra beggade 13" däck på blocket. Tänkte då använda dem vid lite mer inspirerad körning samt för att reta folk  8) Va tror ni? :P

Mors! // Rogga

3
Klotterplank / SV: Vi som har husvagn
« skrivet: mars 11, 2012, 21:53:06  »
Nej, coolt :P

Jag har ocå haft en vaz :P En 1600 DL riktig lyxare med mycket krom och dubbla lysen precis som du, och med hisliga 75 hästar ;) Dessutom hade min allt som fanns att få i tillvalsboken, jag var andra ägaren ;) Allt följde med UTOM startveven XD

Jaja, ser ut o bli lite festande i vagnen iaf :P De e ju bra, man ska använda grejerna :D

//Rogga


4
Klotterplank / Vi som har husvagn
« skrivet: mars 11, 2012, 21:26:11  »
Shoo!

jag kunde inte hitta någon tråd här alls eller en som var uppdaterad i modern tid ( innan sida 4 :P )

Så jag tänkte ta initiativet o starta en husvagns-tråd för oss som har, har haft eller är intresserade av husvagnar och campinglivet  8)

Så jag tänkte att den som känner för de gärna kan skriva en liten rad om ekipaget (bil+vagn), hur stadigt känns det?
vad har vi med i husvagnen?, vad vi har för lull-lull? (belysning, ljud eller övrig utrustning) vilka fina platser har vi besökt? campingar eller sk fricamping?

Själv åker jag med stolthet mitt svensson ekipage Volvo 245 -83 och en Solifer 470 -79
Hade jag haft hela bälgar till luftfjädringen så hade detta vart ett superstabilt ekipage, kan hålla 80 på alla vägar ;)


Ursäkta skitigt ekipage, en km blöt grusväg till platsen. Gothem Hammars på Norra Gotland dagen innan midsommar :D ca 10m till vattnet från husvagnsdörren, jag och sambon hade 2 andra vänner med sambo och sina ekipage :D Sen var det bara tillfällig uppställning för natten, jag fick jobba över den dagen så jag orkade inte ställa in ekipaget samma kväll, hade massa öl o ta igen ;)

Bild på Ledtape vid hylla i främre delen med Dimmer ;) Jag håller på o LED isera hela vagnen samt mer ljus på utsidan :D
O klädnyporna var bara för att det inte skulle få chansen o släppa när jag monterade dem (självhäftande 3M på baksidan)


Som grädde på moset så kommer en liten skrytbild på säsongens fälgar :D Har inte hittat något liknande för 4X140 i cirkel till vagnen bara XD   :



Ha de gött o hoppas på bra campingväder HEEELA sommaren  8)

// Rogga

5
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: mars 10, 2012, 15:56:07  »
En bild på rostlagningen, nu nästan klart. Har de vid stolsfästet kvar men har lånat ut min dremel så kan inte slipa rent just nu :P

Ser ut som jag missat det över rambenet men har lämnat det medvetet då soppaledningarna går där så jag ska nita fast en liten bit
rostfritt där istället ;)



Ingen som har nåt tips på något lösnigsmedel som man kan få bort de där jäkla klistret från isolermattorna mot torpeden?

//Rogga

6
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: mars 10, 2012, 13:19:04  »
Liten update!

Rostlagningen är påbörjad:



O detta var ju en glad överraskning när man har full fart på vinkelslipen halvvägs in i rambenet... Modigt volvo, MODIGT! :P




Fortsättning följer efter ett besök hos det lokala Systembolaget :D

//Rogga

7
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: mars 02, 2012, 20:48:10  »
Simlar:

Både och :D Sätena blev lite fuktiga innan det blev fryskallt här hemma men har lite då o då kastat in en slang med varmluft och torka ur, har en liten dieselvärmare i tjänstebilen som vi har att får varmt i tälten när vi skarvar kablar ;)

Snön håller på o försvinna, har haft sol och flera+ här några dagar nu, snudd på t-skirtväder faktiskt :P

Lightfox:

Har inte vägt det ännu men kan inte se att jag tagis bort något ännu som inte finns på listan redan men det återkommer jag med isf:P

Har som sagt funderingar på o hålmorra dörrarna lite försiktigt, samt väga innan och efter. Men vill behålla stabiliteten och besdugligheten :P

//Rogga

8
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 29, 2012, 19:04:18  »
Måss!

Eftersom de var så grannt väder här på ön idag och att jag hade möjlighet att vara hemma strax innan 16 så blev de lite 360 pill som annars fått vänta till helgen.

Baksäte med tillhörande var redan ur sen innan. Så jag började me o köra fram den klokt på uppfarden så de gick o hålla på.
Sen plockade jag ur stolarna, mittkonsollerna för vxl och rumpvärmare i plast sen ur med golvmattan och så mycke asfaltsplattor jag orkade med. Dök dock upp lite rost på främre stolsfästet på förarsidan samt ett hål under kopplingspedalen. Hålet som en femma och fästet som en halv tjuga, HELT OKEJ för att vara 25 år gammal bil :P Ytrost var de en del men ett snabbt vänd med slipduk så är det borta.

Lite bilder då :P  :

Bettan precis framkörd




Så började kvällen


Och efter en stund




O sen tebax med förarstolen, för de är kväll :P





Ursäkta lite suddiga bilder, måste ha kommit damm på linsen. Syns bara på blixtbilder.

//Rogga

9
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 28, 2012, 18:14:08  »
Jajjemän, såg den tråden när jag slösurfade lite en kväll.

Jag har lite funderingar på att ta av en av bakdörrarna och väga o se hur mycke man kan lätta dem utan att de ser hemskt ut eller äventyrar stabiliteten.

Har även fått lite prylar idag, ett helvete o spetta ur de ur postlådan XD




//Rogga

10
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 27, 2012, 21:00:31  »
jo, sugtrim e min melodi  ;D

Mera bilder kommer, lugn o fin. Jag arbetar ganska mycket övertid så de blir inte så mycke tid över till 360n om dagarna sen står som sagt Amazonen inne, så lite mer mekaniskt pyssel tar jag då det är bra väder så jag kan köra ut aman under dagen  :D Men på helgerna händer de ju lite :)

Ska se över bromsarna då det e tomt i behållaren, när jag fick den så sa polaren att han trodde det var en bromsslang som var av men vad jag kan se så e alla fina, troligtvis att det läckt in i bromsservon (men inget yttre läckage) eller då bromsarna e PRECIS slut runtom och ingen fyllt på  :P

Men som sagt, alupanel för hanskfacket blir de så jag ska börja mäta på de i veckan. Sen får vi se om de kommer stolar o bälten oxå 8)
Siktar oxå in mig på att rycka lite inredning te,x golvmattor, konsoller mm. Ska även rycka ur bensinvärmaren då den fungerar, så den hamnar i 245an :D

Sen ALLT som ska i och ur kommer jag VÄGA, jag måste kompensera buren :P Kan meddela alla här att en 240 har 50kg underredsmassa och asfaltsplattor, undra hur mycke man får ur en 300?  ;D

//Rogga

11
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 20:27:25  »
Ja, det är nog oftast det :)

Jo tackar för tipsen :D Får ta och kolla upp vad det är för kam i b23an, det skulle vara snäppet vassare än A-kam i den iaf.

Okej, bara lyfta ventilkåpan och kolla i bakkant på kammen, kan mycket vara en k eller d-kam, ganska vanligt ingrepp :P Eller ännu värre, en H-kam 8) En hårig sak huggen direkt ur 80talets berg ungefär :P  Hehe Lycka till :D

//Rogga

12
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 20:08:15  »
Jo precis, men så e de me sugtrim oxå, mycke vill ha mer  8)

Angående trim så tycker jag att du bör leta upp en k eller d-kam, satt ofta i 2-7 seriens b23e motorer.
jag älskar den kammen ihop med en cirka 1,5-2mm planad originaltopp och så en liten putsning på insug och avgaskanalerna som grädde på moset, då har du en på låga och mellanhöga 3-3500varv stark motor med väl kännbar effektökning samt att bränsleåtgången MINSKAR vid normalkörning :D Billigt, enkelt och mer bränsleekonomiskt.
Och om din sista ljuddämpare är som på övriga 300 jag skruvat på, att avgasrören går in och ut på samma sida sen längsmed sidan om dämparen mot bakpartiet, så bör du fimpa den och ersätta med ett rör alternativt en annan ljuddämpare med in och ut på varsin sida om du vill föra mindre väsen :)

Då jag och polaren en gång i tiden skruvade 300 ganska mycke så märkte vi med en gång att den dämparen ger högt mottryck redan på en original B23 som vi åkte med i början. Bästa hade ju vart ett annat grenrör och 2,5" system hela vägen men inget måste, duger gott med original bara inget är "i vägen" så att säga :D
Hoppas du fått lite tips nu då :)

//Rogga

13
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 26, 2012, 19:55:31  »
Pintorem behöver man bara om original inte går att spänna tillräckligt (2,5mm+) Enligt mina egna erfarenheter.

Vågar inte svara på om pintoremmen går på med såpass lite plan :S Har inte testat de.

kul att en gammal Gotlandsbil kommit hit :D Så när den fanns på blocket, men jag har aldrig sett den själv här på ön ;P

//Rogga

14
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 19:44:25  »
Ja precis, Turbo är betydligt billigare och man kan inte direkt sådär sätta något effekttak, allt beror ju på setup och lite laddtryck :P

Sugmotorer tex B23 med säg en 398 eller 530 topp så kan man ganska enkelt ta sig upp i 170-180hk med förgasare o lite portning och kam, ännu enklare med sprut, men därefter så e de ju några tusingar per häst rent matrielt.

Jo, har man kapat bort för mycket så e de bara o skrota o plocka fram en ny bit, beroende på hur petig man är ;)

//Rogga

15
Ser ut o va ett riktigt trevligt projekt du har :)

Verkar vara seriös när du skruvar, o de gillar vi :D

Angående B19 och B23 så finns de ett bra sätt att se att man har en B23. B23an har frostpluggar på insugssidan vilket inte B21 har och det bör ju då inte B19 heller ha? Ett litet tips bara  8)

Keep it up!  ;D

// Rogga

16
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 19:15:43  »

Grattis, första kommentaren här ;P Folk här verkar inte vara så pigga på sugmaskiner :P

Hehe joda, jag e ganska nöjd med resultatet, men finns mer alu som ska skäras till och monteras.

Jadu, det blev tre brytare för att de var tre mätare men tanken var en brytare för extra bränslepump, en för extraljus (vintertid med ljusbox på en annan huv) och en till nåt annat typ :P Bättre o ha en för mycke än en för lite ungefär :)

Det blir en alupanel för hanskfacket också men oklart om det blir någon utrustning i den. :)

// Rogga

Nä tyvärr verkar det inte som att sugis-360 är så värst intressant här :( Undrar vrf det blivit så egentligen?

Ok, ja det är ju klart. Bättre att ha monterat tillräckligt med strömbrytare från början så man slipper göra om arbetet senare.

Det kommer nog bli fint med alupanel istället för handskfacket.

Jadu, turbo är de som gäller i dessa tider antar jag, men jag har aldrig varit direkt intresserad av de, jag är mer för sug motorer och ljudet kring de :P Samt utmaningen att lura ut effekt :)

Ja precis, tar ju en liten stund att få fram en färdig panelbit, stora jobbet ligger dock i mätning.

Hoppas på att de blir bra iaf, har dock sett att det är lite mera spalt runt om och att hanskfacksbrädan e ganska tjock men ska nog lyckas lura till de på nå sett :P

// Rogga

17
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 17:48:53  »
Det ser fint ut det där, ser riktigt proffsigt ut :)
Vad har du strömbrytarna under mätarna till?

Grattis, första kommentaren här ;P Folk här verkar inte vara så pigga på sugmaskiner :P

Hehe joda, jag e ganska nöjd med resultatet, men finns mer alu som ska skäras till och monteras.

Jadu, det blev tre brytare för att de var tre mätare men tanken var en brytare för extra bränslepump, en för extraljus (vintertid med ljusbox på en annan huv) och en till nåt annat typ :P Bättre o ha en för mycke än en för lite ungefär :)

Det blir en alupanel för hanskfacket också men oklart om det blir någon utrustning i den. :)

// Rogga

18
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 17:17:20  »
Och nu medans kalsongerna ändå e nere så började jag måtta till en bit till huvudströmbrytaren:




Snart kan man ju åka som en kung :P

Ska ännu holka ur i bakkant vid askoppen så man får upp kablarna där samt börja riva ur golvmattor och konsoller. Stolarna får vara kvar tills regbes är utförd. Återkommer med nån bild på det när de e klart, men nu är de Afte! (kväll)

Har glömt skriva att allt görs i 3mm borstad alu.

//Rogga

19
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 11:19:24  »
Morgonens finjustering och tillsnyggning:








Ska leta rätt på en gummipackning att dra runt panelen så den smälter in fint mot instrumentbrädan, slippa kanten och millimetergluggen. snudd på 100%ig passform. urjackat så ingen skruvmontering behövs, skruv väger ju  >:(

// Rogga

20
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 26, 2012, 09:36:04  »
Gårdagens småpyssel:



Ska under dagen skära till och passa in, avsedd att sitta i 360ns stereoplats. Har ocå funderingar på alu vid hanskfack men har inte bestämt nåt ännu.

// Rogga

21
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 25, 2012, 16:34:31  »
Måss!

Glömt att uppdatera

Lite på ingång:

http://sportstolen.se/2st-sportstolar-type-sprint-black-and-grey-p-1890.html

http://sportstolen.se/4-punkts-balte-black-racer-1-par-p-1733.html

Får se hur kvalite'n kan va på dessa men visar sig, och grått e ju optimalt i en bil igentligen? Skiten syns inte lika lätt som helsvart eller tex rött :P

// Rogga

Blev dessa istället då dem grå var slut, men för samma pris  8) http://sportstolen.se/2st-sportstolar-type-cobra-bla-p-1898.html

22
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 25, 2012, 16:29:05  »
Okej, åsa-nisse suget är i stora drag som misabs insug, det som är ca 10-12cm långt med liten fin böj.

Okej, jag har förnärvarande pipercoss dubbelfilter per förgasare med bottenplattor.

Skulle vara kanon och få se nån bra bild!  ;D

Hitta en film på yuben med en blå 364 o de var ju skitgott om plats, men... Den var högerstyrd såg jag sen!!  >:(

// Rogga

Hej

Nu har jag tagit lite bilder, hoppas du får ut något av dem. Som sagt, det är trångt neråt. :D

Tommy

Tack så supermycket för dem! Ser redigt trångt ut :P Vad har du använt för vinklar på huvudcylindern för o flytta behållaren? Ser ut som en bra ide att göra så :P

//Rogga

23
Projekt / SV: Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 23, 2012, 18:59:52  »
Måss!

Glömt att uppdatera

Lite på ingång:

http://sportstolen.se/2st-sportstolar-type-sprint-black-and-grey-p-1890.html

http://sportstolen.se/4-punkts-balte-black-racer-1-par-p-1733.html

Får se hur kvalite'n kan va på dessa men visar sig, och grått e ju optimalt i en bil igentligen? Skiten syns inte lika lätt som helsvart eller tex rött :P

// Rogga

24
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 12, 2012, 17:24:59  »
Okej, åsa-nisse suget är i stora drag som misabs insug, det som är ca 10-12cm långt med liten fin böj.

Okej, jag har förnärvarande pipercoss dubbelfilter per förgasare med bottenplattor.

Skulle vara kanon och få se nån bra bild!  ;D

Hitta en film på yuben med en blå 364 o de var ju skitgott om plats, men... Den var högerstyrd såg jag sen!!  >:(

// Rogga

25
Projekt / Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 11, 2012, 23:00:13  »
Måss!

Nu har man äntligen bestämt sig för vad man ska göra med bilen, efter man velat fram o tebax mellan turbo, sprut eller vad den gamla 200k snurran orkar med.

Men nu blir det B23 Weber!

Har min nyrenoverade B23 liggandes på pall här hemma då tanken var att ha den i min 242 -75 (projekt Gatlegal Grp H bil) Men den ligger förnärvarande på is då jag rostlagar amazonen inför våren och jag orkar inte ta itu me en rostholk till direkt efter :P
Så jag känner att ja kan bygga en lite mer seriös motor tills den är besklar.

Men 360n står bara här hemma brevid garaget. Behöver lite Service i form av bromsar, lite ombyggnad invändigt osv. Rullat på Gotland (bor här) så ingen rost att laga på (fy fan va sköönt!)

Lite bild




Setup:



Kamdrevet ej monterat på bild
Pump


B23 std block, vev och M-stakar med std kolvar
Weber 45or med åsa-nisse sug
Hemmaportad och 2.5mm planad topp 11,5:1 kompf och D-kam med justerbart drev
Carter Bränslepump (ca 270l/h) Med rätt tryck!
grenrör får jag se, finns en här på ön som bygger bra folkracerör så jag får be om första biten o lösa resten sj :P

Karossen i övrig blir "Farmor-stuk". D.v.s en blåmetallic, välpolerad 364 med kanske några andra hjul samt enklare lättning.

Folkrace Halvbur från b-stolpe och bakåt lackad i samma färg som bilen (beställer hem en komplett ifall man får för sig att bygga fram)

Vitt på all plåt invändigt utom skiljevägg mellan kupe och bagage samt eventuella dörrsidor (aluminium)

Tonade rutor till framdörrarna sitter redan där (man får ju inte visa vad som finns inuti  8) )
Ev Kina-sportstolar eller riktiga, ej bestämt mig ännu :P och en go ratt!

Sen ett mittmonterat dubbelt slutrör efter jag fick se bilderna på den silvriga 363 CS här på forumet, ljudet kommer ju ändå röjja vad de sitter för maskin i o då kan man ju också ha en sån frän detalj som ett ballt utblås :P

Ändamålet? Tja, jag har lite grejer och en bil över. Så en frän liten busis/is bil kan man väl säga :P Jag får se vad jag hinner med här i början men målet är att typa in buren, alt om dem får igång de här med "landracing" här på ön så kan jag helt klart tänka mig att åka med en trehundra, dock med lite kraftigare upphängning och bakaxel :P

Som sagt, får se vad jag hinner med då Amazonen står inne (rutläckage och fin inredning- inge bra kombination!) men jag får uppdatera så fort jag gjort något och laptopen e ledig ( jaa, sambon facebookar :P )
Ni får fråga om det är något, PS Jag önskar lite bilder på webersnurra vs bromsservo och huvudcylinder då det ser tight ut redan med 200k:P

// Rogga


26
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 10, 2012, 17:36:07  »
Nu börjar motorrummet likna något, är lite el o slangar som ska fixas samt lite målning där batterilådan satt en gång i tiden :)

Monterade en elfläkt inför förra säsongen, skönt att slippa propellern där framme.

Förgasarna är på plats, fick bli nya filter då filterboxen jag fick med tog i huvudcylindern. Insuget var lite annorlunda mot det jag hade förra året. Hade tänkt att flytta bak även bränslefiltret men det fick bli kvar ett år till.

Nästa gång vi hörs hoppas jag att jag har fått igång maskinen.

Du har inte lite bilder "ovanför" motorrummet, stå-på-skärmen bilder mot bromsservot? Blir weber på min trehundra oxå och har funderat lite på hur tight de blir där. Jag har inte skruvat på insuget och lagt ned förgasarbryggan o provat så jag tänkte passa på o fråga lite först. Har åsa-nisse sug och originaltrattar på. MVH Rogga

27
Trimning / SV: Tryckturbokonvertera B200K
« skrivet: december 24, 2011, 19:53:43  »
Måss!

Har vart lite lågläge häar ett tag och vad jag kommit fram till just nu så är det sugtrim, något jag kan!  ;D

Setup 1 blir weber 36 alt dubbla 45or beroende på vad som behövs bestyckningsmässigt till 36an, har ganska mycket till 45orn men väldigt lite till 36an

Sen blir det portad och ev planad topp lite beroende på kompförhållande och D eller K kam, o ett lite med flödesvänligt avgassystem :p

Uppdaterar så fort jag kan :P
Ska gå igenom lite bromsar och besa sen börjar vi :P

28
Trimning / SV: Tryckturbokonvertera B200K
« skrivet: oktober 09, 2011, 09:05:36  »
Hehe jo jag får tvinga honom ;) Motor och låda är i, m47 fram, rättså rejält urkapat i torped och golv :P 240axel var planerna har jag för mej. Ska se om jag inte kan ta några smygfoton oxå :P

Okej, för jag kan inte hitta något typmärke i motorrummet som tex 240 har på vänster fjäderbenstorn, där det står vad det är för maskin. Vad jag har hittat på 300an så är de ju bara fram på kamremskåpan, o de e ju ganska o skifta :P  Men om det inte funnits något f sprut utan katt så kan vi glömma den iden :P  De med SFRO osv blir lite väl häftigt för mina planer kanske :P
Jag har haft ganska mycke kontakt med stationschefen här på ön angående regbes på min 242-75 (gatlegal grp H projekt) frågar man något så sägs de bara NEJ! va de än gäller :P Typ sportluftfilter o du får backa ur hallen :P O ändå har jag inga avgaskrav mer än CO på 242an :P

Jag får se hur jag gör, jag får börja med o trycka genom strombergaren, så får vi se vad det leder till.

Jag funderade på en sak härom kvällen, de borde ju vara ganska så smidigt att få på en bmw-klump med tillhörande på en 300a. de blir o låna polarens e30 framöver o mäta :P  Dem har ju precis som 300a inga fjädertorn bak, bör ju gå o ev flytta över hubbar o allt till bilen o sen få rätt bultcirkel på köpet :P 300ans klump hänger ju i tvärbalken, borde gå smidigt att låta bygga på ett nytt fäste på andra klumpen :P

Jaja, mer frågor kommer :P

// Gotland

29
Trimning / SV: Tryckturbokonvertera B200K
« skrivet: oktober 05, 2011, 20:08:57  »
Hejsan!

Nä, tror inte han e me här :P
Han bygger på en 363 med alfa romeo v6 o dubbelturbo, så får se hur de går för han :P

Njaa, tänkte snarare så att det är enkelt att plocka bort inför SBP :P

Har funderat ut en annan sak däremot, har kommit fram till att det bara skiljer 9 hk mellan 200k och 200f.
Skulle SBP kunna "märka" att de sitter fel sprut i? :P Att men helt enkelt plockar över ett f sprut på maskinen och sedan åker turbo (efter bes då;) )?

Rent teoretiskt bör de fungera då man håller sig inom deras % värden för effekten, fast man har ju förvisso ändrat motorn ::)
Fanns det f sprut runt 87? Att man inte snubblar på de vid en eventuell besiktning :P

Sen undrar jag en sak till  :P Går de på något enkelt sätt slänga över f sprutet på min k maskin? De här med triggers på svänghjulet osv, att de svänget fungerar ihop med triggergivaren. För jag har en annan kompis o han överväger helt insprutning :P Helst MS ;)

För går de att få över ett sprut utan o ha ur maskin o byta sväng?

Hehe mycke frågor blir de o fler kommer säkerligen ;)

// Rogga Gotland

30
Trimning / Tryckturbokonvertera B200K
« skrivet: oktober 02, 2011, 21:32:07  »
Shoo!

Har nu hämtat en 360-87. En bekant har sedan länge kört o busat med 300serie. Vi har både
planat toppar, bytt kammar, bytt motorer mm så jag har skruvat lite 3 serie i mina dagar.

Men, nu e de dax för mig själv. Har som sagt kommit över en 4d sedan -87.

Jag har ingen ork eller lust att byta motorer, axlar eller klump stup i ett då de e allmänt skitgöra på en 3 bil :P

Jag har både B23 trimmat med plan/ port topp, d-kam, extraktor, weber 45mm samt b20 borrad till b21 med weber o allt va de innebär
här hemma på garagegolvet, men icke till den här bilen :P
Jag vill göra det enkelt för mig då för bilprovning emellanåt samt även driftsäkerhet, mao jag vill trimma den B200k knotan som sitter i

Min tänkta setup:

Motor B200k som sitter i (530 topp)
Insug samt trycktätad strombergare från 21/23/230
Svanhals från std grenrör upp i högra främre hörnet i motorrummet (enda stället me mycke plats :P )
Någon liten fin turbo :P

Har bläddrat en stund på forumet nu men inte hittat något med liknande setup, endast sprutkonverterade k motorer.

Har då lite frågor kring detta då jag vet att en k maskin inte alls mår bra av kamremmsbrott, övervarvning och dylikt :P

Hur fungerar de Bendix tändnings systemet som sitter original mot min setup? Ska jag konvertera till brytare eller vanligt brytarlöst?
Går de överhuvud taget att turbokonvertera en 200k maskin? Tänker då på ventiler/kolvar, förbränningsrum mm då det kan vara lite tight om något händer, vill undvika svampodling i kolvarna altså :P

Samt något tips på en snäll kamaxel. Jag har inte lyft ventilkåpan och kollat vad som bor där idag, o jag har inte heller funderat ut någon smidig oljeretur ännu, men turbon kan jag nog få upp i lagom höjd med ventilkåpan, vill som sagt undvika lite mer muskelskruva. Vill vara att de visslar o brummar lite mer i den s.k "farmorbilen" :P

Debatten e helt fri så ös på med tips, men håll inom ramar för FÖRGASARE och Inga motorbyten ;)

// Rogga



Sidor: [1]