Nånting är som sagt inte riktigt som det ska med kylsystemet.
Skulle hämta upp en polare idag, och väntande med motorn på tomgång utanför hans hus i kanske 5 min. Tempmätaren stod på ca 25% och då började motorn plötsligt koka och det började ryka från kylaren. Stängde av motorn direkt och knallade 200 meter till en mack och köpte kylarvätska, expansionskärlet var tomt. Det gick i nästan en liter kylarvätska. Passade även på att kolla noga på alla vattenslangar och dom verkade vara i ok skick, jag kunde inte hitta några läckor varken vid slangarna, kylaren eller vattenpumpen. När jag kom hem igen efter att ha kört 2-3 mil kollade jag runt lite mer under huven. Kylarvätskan låg då på normal nivå. Dock så tycker jag mig (eller så inbillar jag mig bara) att det läckt olja från topplockspackningen. Tog en bild, men det är lite svårt att komma åt att fota bra i mörkret. Kan den ha tagit skada eller vara den orsakande faktorn?
Det har också de senaste dagarna bolmat vit rök ur avgasröret vid kallstarter. Det innebär väl att motorn bränner vatten, right?
Jag tycker dock att det är lite konstigt. Om termostaten fastnat i öppet läge (vilket den verkar ha gjort eftersom motorn inte går upp i temperatur) så borde väl motorn inte överhettas? Det borde väl snarare vara tvärt om? Att kylsystemet arbetar för fullt hela tiden? Tycker det hade varit mer logiskt om motorn överhettats ifall termostaten fastnat i stängt läge? Då borde det väl också gett motsatt utslag på tempmätaren?
Har iaf beställt en ny termostat på Mekonomen. Det fanns två olika, vanlig termostat och vintertermostat. Jag tog den vanliga, eftersom jag aldrig hört att det ska vara nödvändigt med en speciell termostat på vintern. Men det kanske det är?
Här kommer iaf bilden jag knäppte. Är det bara jag, eller syns det spår av färsk olja vid topplockspackningen?