Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Punkster

Sidor: [1] 2
1
Köpes / Köpes: Bil
« skrivet: juni 27, 2015, 18:41:26  »
Som rubriken säger. Modell är inte så noga så länge det är 300-serien. Bra, körbart originalskick är att föredra, och bilen ska vara skattad & besiktad. Inom hyffsat avstånd från Örebro är att föredra.

Någon som har något?

2
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: december 28, 2012, 10:42:31  »
Det tror jag!

Bruno är nu såld, den nya ägaren är en volvofantast som ska använda bilen till övningskörning med son. Så den kommer nog att vara omtyckt ett tag till.

3
Säljes / Bruno, 340DL -84
« skrivet: december 18, 2012, 19:28:31  »
Har fått nytt jobb och därmed ny bil, därför söker Bruno efter ett nytt hem. Han har gått strax över 6000 gubbkörda mil och är i fint skick. B14-motor med 4-växlad låda. Skattad och besiktad. Sprillans nytt avgassystem, samt lite andra delar och grejer som följer med. Ok dubbade vinterdäck, slitna allrounddäck på fälg samt sprillans omonterade sommardäck. Han finns i Örebro och blir din för 6000 kr. Säljes ej i delar. Bilder och mer info finns i projekttråden med samma namn här på forumet.

4
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: december 18, 2012, 19:24:37  »
Dags för en liten uppdatering här:

Bruno är till salu! Jag har fått nytt jobb vilket innebär ny bil, och jag har inte plats eller möjlighet att behålla Bruno. Nån som är sugen? Han står i Örebro, är skattad och besiktad, har sommar och vinterdäck samt nytt avgassystem. Osså följer det med lite andra grejer också. 6000 kr.

5
Elsystem / SV: Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 02, 2012, 12:59:20  »
Ungefär så, ja...  :)

Ska se om jag inte kan få tag på en mindre bit, typ en kvadratmeter eller så. Borde räcka fint.

6
Elsystem / SV: Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 02, 2012, 11:50:42  »
Det var ju en riktigt smart idé! Synd bara att mineralull kostar över 500 kr/rullen hos bygghandlaren. Ska se om jag kan hitta billigare på annat ställe.

7
Elsystem / SV: Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 02, 2012, 11:28:33  »
En snabb koll på bildelsbasen gav noll resultat när det gäller VAG-delar. Gott om batterihållare, lådor osv fanns det, men ingen isolering.

Funderar på om man kanske kan tillverka nåt eget likvärdigt. Gamla liggerunderlag och liknande isolerar ju ganska bra. Eller kanske frigolit. Vad tror ni andra?

8
Elsystem / SV: Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 02, 2012, 11:22:04  »
Ja, det är en Kadett på bilden. En svart sedan från typ -88 tror jag det var  :)

Jag orkar inte hålla på att släpa in batteriet hela tiden, speciellt inte när man ska pendla till jobbet varje dag. Men det kanske blir aktuellt om det blir en sån där jobbig -20 grader-vinter.

Ska kika runt lite och se om jag kan hitta ett sånt där batteriskydd på något skrot också, man vet ju aldrig. Men det på bilden såg ju onekligen smart ut, rejält och tjockt isolerat.

9
Elsystem / Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 01, 2012, 17:33:15  »
Nu när det börjar bli lite minusgrader ute så har jag börjat märka att batteriet tycker det blir lite jobbigt att dra runt startmotorn när bilen är riktigt kall på morgonkvisten. I ett gammalt inslag från Trafikmagasinet så såg jag en fiffig grej, en slags vinterisolering för batteriet bestående av ett överdag i någon sorts isolerande tyg. En sån skulle jag vilja ha! Frågan är bara vart man hittar en dylik. Har letat runt på alla möjliga webbutiker (skruvat, mekonomen, biltema, jula, clas olsson osv) utan att hitta något. Är det någon här som har sett en liknande pryl nån gång, och vet var man kan få tag på en?

Fixade en bild så syns det kanske tydligare vad jag menar...


10
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 30, 2012, 11:30:50  »
Han som gjorde inställningen hade en sån där lasermaskin och det blev mycket riktigt rakt, det kunde t.o.m jag se på skärmen. Dessutom så syntes det på framhjulen, höger framhjul var såpass snett att det var synligt för blotta ögat förut. Men men, jag låter det vara för tillfället.

Jag märkte även imorse att det är dags att införskaffa låsolja och siliconstift, alt. alltid ha en tändare i fickan att tina nyckeln med. Att klättra in genom bakluckan är inte så glamouröst...  ;D

11
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 28, 2012, 10:36:24  »
Det kan nog vara så att ratten är lite sned. Tycker iofs att den drar lite ibland också, men det kan säkert bero att vägen lutar, är gropig osv. Hade samma problem med min Focus, att den drog åt vilket håll den ville. Det berodde iofs på att den hade breda däck var väldigt känslig för spår i asfalten.

12
Drivlina/Växellåda / SV: Rasslande ljud?
« skrivet: november 17, 2012, 11:46:23  »
Jag har googlat runt lite och tror jag har fått klart för mig att urtrampningslager brukar låta med kopplingen nedtryck, låter det med kopplingen uppsläppt i neutralt läge (som det gör för mig) så är det mer troligt att det är något som kallas "ingående lager" i växellådan. Jag har ingen aning om vad ett ingående lager är för något, hur man byter det, om det är dyrt eller krångligt osv. Kollade i min Haynesmanual men blev inte mycket klokare av det. Vad tror ni andra?

13
Projekt / Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 16, 2012, 11:12:04  »
Nu har jag fixat framvagnsinställningen. Hjulen är spikraka, och visst blev det bättre men jag tycker fortfarande att bilen drar lite åt höger, speciellt när man kommer upp lite i hastighet. Men det kanske man får leva med. Så länge jag slipper köpa nya däck varje säsong så är det väl ok.

14
Köpes / SV: Originalradio
« skrivet: november 12, 2012, 21:17:40  »
Grymt, skickar ett pm!

15
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 12, 2012, 21:16:00  »
Okey, då får det vara som det är. Tack!

Ang. stereo så avslöjande en snabb koll i instruktionsboken att kontakten bakom panelen är ström om jord och passar för en Volvo originalstereo. Håller på att jaga rätt på en dylik till salu. Instruktionsboken föreslog också montering av högtalare (självklart enbart Volvo original) i panelerna framför dörrarna. Ska kika vidare på det.

16
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 12, 2012, 08:32:56  »
Ålrajt, tack för upplysningarna! Det borde ju gå att skruva tillbaka den så att den sitter som den ska. Kanske t.o.m hitta en fläkt nånstans och skruva dit den också. Men frågar kvarstår fortfarande (även om jag nog inte kommer hitta något bra svar på den). Varför flyttar man kylaren och tar bort fläkten?

17
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 11, 2012, 20:00:42  »
Okey, jag trodde bara det var B14-modeller som hade reservhjulet där. Men så länge det inte påverkar funktionen så skiter jag i vart kylaren sitter. Funderar dock lite över vart fläkten tagit vägen. Det lär väl märkas i sommar om den behövs eller inte...  ::)

18
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 11, 2012, 12:42:04  »
Oj, bilder glömde jag helt bort. Här är först en bild på mitt motorrum och sen en bild på en googlad bild. Som synes så fattas det kylarfläkt i min bil.





Jag kan heller inte hitta någon dokumentation på att den har plockats bort. Det ska ju uppenbarligen sitta en fläkt där, så jag undrar vart den har tagit vägen? Om kylsystemet på B14 är överdimensionerat så förklarar det kanske problemet som jag (och många andra) har med att motorn inte vill gå upp i temp ordentligt? Då kanske fläkten inte heller behövs förrens det blir ordentligt varmt på sommaren?

Märkte också nu när jag tog bilden att det har försvunnit lite kylarvätska sen jag kollade sist för någon vecka sen. Det rör sig om kanske max en deciliter, men jag har ingen aning om vart den tagit vägen. Kan inte hitta några läckor på slangar eller liknande, iaf inte som jag kan se. Det hamnar heller inget vatten i oljan eller någon olja i vattnet. Mycket skumt...

19
Drivlina/Växellåda / SV: Rasslande ljud?
« skrivet: november 11, 2012, 10:41:57  »
Återuppväcker den här tråden lite. Nu när det börjar bli kallare ute så har problemet blivit värre. Det rasslar rejält och vibrerar i växelspaken i neutralläge vid kallstart, så till den milda grad att jag inte låter motorn stå på tomgång på morgonen när jag skrapar rutorna längre. Det låter/känns som att något ska gå sönder. Det rasslar även svagt från drivlinan när motorn blivit varm och växellådan ligger i friläge. Det låter inte när man kör och växlarna går i som dom ska utan problem. Jag ska byta olja i växellådan och hoppas på att det hjälper, att den nuvarande oljan är gammal eller att oljenivån är låg.

20
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 11, 2012, 10:35:40  »
Kylarfläkten som ska sitta innanför kylaren (den vita på bilden) saknas. Tänkte inte så mycket på det förrens jag läste lite mer noggrant i min Haynesbok, och enligt den så ska det finnas en kylarfläkt på alla modeller ink B14 som jag har. Lite skumt. Varför skulle någon vilja ta bort den? Okey om den är trasig, men då byter man väl ut den mot en ny? Ska kolla igenom dokumentationen på bilen och se om det står något om den där. Gubben som ägde den från början lämnade in den på Volvoverkstad för ALLT så då borde det stå med i serviceboken om någon mixtrat med fläkten. Min polare som ägde bilen efter gubben vet inte skillnaden på bensin och diesel, så jag har mycket svårt att tro att han skulle skruvat bort den.

21
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 10, 2012, 18:55:18  »
Har även konstaterat en lite skum grej; det saknas en kylarfläkt. Undrar just var det har tagit vägen...  ???

22
Projekt / Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 10, 2012, 14:18:10  »
Hmm... Om det är högtalarkablar undrar jag vart dom går. Bakom högtalarpanelerna var det tomt. Får kika vidare!

23
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 10, 2012, 13:47:02  »
Nu har jag kollat över förutsättningarna för stereo lite närmare. Bakom panelen i instrumentbrädan sitter en kontakt med 2 gröna och 2 bruna kablar, vilket jag utgår från är ström. Alltså saknas det högtalarkablar. Kollade också runt på lite bra ställen att montera högtalarna på. Bakom panelerna framför dörrarna sitter det isolering, så det verkar inte vara direkt förberett för högtalare där. Kunde inte hitta några förborrade hål för skruvar heller. Jag mätte dom iaf, och dom är 4" som Simlar trodde.


24
Köpes / SV: Originalradio
« skrivet: november 09, 2012, 20:25:35  »
Grymt! Den funkar som den ska? Behövs den nån ram och följer den isf med? Vad vill du ha för den? Jag bor i Örebro, kan du tänka dig att skicka?

25
Köpes / Originalradio
« skrivet: november 09, 2012, 17:13:49  »
Tjena!

Är på jakt efter en originalradio till 300-serien. Vet inte om det är samma som monterades i t.ex. 200 och 700-serien också? Om nån har en fungerande så köper jag den gärna!

26
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 09, 2012, 16:29:07  »
Kikade lite snabbt i kupén imorse innan jag skulle till jobbet. Det sitter platsplattor över hål i panelerna framför dörrarna, men oj vad små dom var!  ;D Undrar just ifall man får plats med något vettigt där? Och om det finns fördragna kablar? Ska kolla närmare på den saken imorrn.

Är det förresten någon som vet vad det kan vara för mått på originalhögtalarna?

27
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 07, 2012, 08:51:40  »
Det har aldrig suttit några högtalare eller någon stereo i Bruno förut, han är en DL så jag gissar att det inte var standardutrustning? Ska kika och se hur det ser ut framför dörrarna och vad som sitter där. Om det sitter plastplattor där högtalarna skulle ha suttit så lär det ju vara en smal sak och smälla in ett par koner. Kollar, fotar och återkommer.

28
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 06, 2012, 22:17:50  »
Ja, en stereoram tänkte jag skaffa. Tror jag sag en dylik på BRL:s hemsida elle nåt liknande ställe.

Att högtalarna får plats framför dörren har jag inte ens tänkt på, ska kolla upp det. I dörren är det nog ganska uteslutet, dels tror jag inte de få plats utan lite kirurgiska ingrepp, dels saknas det som sagt kabelgångar.

29
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 06, 2012, 21:22:51  »
Jag har också ropat in en billig tidsenlig stereo på tradera. Får se om jag orkar pilla in den framöver. Det lär väl behövas en adapterplatta gissar jag, sen finns det ju heller inga högtalare original i bilen, så jag funderar på var jag ev. skulle sätta dom. Det saknas kabelgångar i dörrarna, och jag orkar nog inte med att bara ha högtalare i hatthyllan. Får väl se om jag kommer på någon bra lösning.

30
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 06, 2012, 21:17:50  »
Har kört ytterligare 5-6 mil idag, och bilen har inte dragit mer vatten. Det finns heller inget vatten i oljan eller olja i vattnet. Mao borde det vara lugnt.

Har också gjort ett litet besök på Mekonomen och skaffat ny termostat samt ny kylvätska och transmissionsolja. Det lär väl försvinna en del kylarvatten när man byter termostat så jag tänkte passa på att byta allt på samma gång. Oljan i växellåda och transmission tror jag inte bytt sen bilen var ny, så det kan ju kanske också vara på tiden.

31
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 05, 2012, 19:22:26  »
En snabb sökning här på forumet visar att det är flera stycken som har haft problem med tempen på sina B14-bilar. Tempmätaren visar runt 25% men motorn blir varm ändå. Någon tipsade om att mäta med en stektermometer i kylaren så det ska jag testa!

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7259.0

32
Projekt / Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 05, 2012, 16:41:52  »
Det bubblade lite ur expansionskärlet när jag klämde på kylslangarna efter att jag fyllt på kylvätska. Ska hålla koll på nivån de kommande dagarna för att se så det inte sjunker. Kan iaf inte se några uppenbara läckor, och det ryker som sagt inte vitt mer än ca 5-10 min efter start.

33
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 05, 2012, 09:13:31  »
Nu har jag kollat över motorn lite mer ordentligt. Det är inget vatten i oljan och ingen olja i kylarvattnet. Jag ska hålla noga koll på vattennivån nu några dagar och se om den sjunker. Samma sak med oljan, kolla om den blir missfärgad. Om några dagar eller någon vecka ska jag iaf byta termostat och ventilkåpspackning, ska kolla med gubben som hjälper mig om han har grejer så att man kan kolla kompressionen också. Samt be honom kolla över motorn i allmänhet och säga vad han tycker.

34
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 04, 2012, 19:55:55  »
Imorrn när det är ljust så ska jag knalla ut och kolla hur det ligger till med oljan. Om topplockspackningen gått så borde ju vatten läckt ner i oljan = vit olja. Men det är svårt att se i mörker.
Det ska kanske tilläggas också att ventilkåpspackningen är slut och läcker olja som ett soll. Kan kanske vara därifrån som oljan kommer?

35
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 04, 2012, 19:38:23  »
Den vita röken försvinner iofs efter ca 5-10 min och det är väl ganska normalt vid kallstarter? Borde inte topplockspackningen ge andra symptom också, ryckig gång osv? För motorn går perfekt.

36
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 04, 2012, 19:06:43  »
Nånting är som sagt inte riktigt som det ska med kylsystemet.

Skulle hämta upp en polare idag, och väntande med motorn på tomgång utanför hans hus i kanske 5 min. Tempmätaren stod på ca 25% och då började motorn plötsligt koka och det började ryka från kylaren. Stängde av motorn direkt och knallade 200 meter till en mack och köpte kylarvätska, expansionskärlet var tomt. Det gick i nästan en liter kylarvätska. Passade även på att kolla noga på alla vattenslangar och dom verkade vara i ok skick, jag kunde inte hitta några läckor varken vid slangarna, kylaren eller vattenpumpen. När jag kom hem igen efter att ha kört 2-3 mil kollade jag runt lite mer under huven. Kylarvätskan låg då på normal nivå. Dock så tycker jag mig (eller så inbillar jag mig bara) att det läckt olja från topplockspackningen. Tog en bild, men det är lite svårt att komma åt att fota bra i mörkret. Kan den ha tagit skada eller vara den orsakande faktorn?

Det har också de senaste dagarna bolmat vit rök ur avgasröret vid kallstarter. Det innebär väl att motorn bränner vatten, right?

Jag tycker dock att det är lite konstigt. Om termostaten fastnat i öppet läge (vilket den verkar ha gjort eftersom motorn inte går upp i temperatur) så borde väl motorn inte överhettas? Det borde väl snarare vara tvärt om? Att kylsystemet arbetar för fullt hela tiden? Tycker det hade varit mer logiskt om motorn överhettats ifall termostaten fastnat i stängt läge? Då borde det väl också gett motsatt utslag på tempmätaren?

Har iaf beställt en ny termostat på Mekonomen. Det fanns två olika, vanlig termostat och vintertermostat. Jag tog den vanliga, eftersom jag aldrig hört att det ska vara nödvändigt med en speciell termostat på vintern. Men det kanske det är?

Här kommer iaf bilden jag knäppte. Är det bara jag, eller syns det spår av färsk olja vid topplockspackningen?

37
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: november 03, 2012, 15:55:15  »
Idag är Punkster en sur bilägare...

Hade bokat tid för framvagnsinställning idag på förmiddagen. En stund innan ringer verkstaden och säger att de har mycket att göra för att en kille är sjuk, och undrar om jag kan komma lite senare på eftermiddagen istället. Sagt och gjort, jag åker dit några timmar senare istället. När jag kommer dit så visar det sig att killen som är sjuk är killen som gör framvagnsinställningar, vilket dom glömde berätta på telefon. Så, en tur fram och tillbaka till verkstan i onödan, ca 5 mil. Dessutom tid som jag hade kunnat ägna åt något annat. Kul...  >:(

Dessutom misstänker jag att termostaten på Bruno sjunger på sista versen. Han har ibland svårt att komma upp i arbetstemperatur, termometern visar på ungefär 15-25% av fullt utslag. Det går åt mer soppa och ryker vitt ur avgasröret. Det borde vara termostaten, right?

38
Projekt / SV: Bruno, 340DL -84
« skrivet: oktober 31, 2012, 21:09:52  »
Nu är nya avgassystemet på plats, efter ett par timmars svärande, svetsande och vinkelslipande. Att få loss det gamla möget var lättare sagt än gjort, men till slut gick det vägen. Att sedan få på det nya tog inte lång stund.

På lördag har jag bokat tid på verkstad för en framvagnsinställning. Sen ska jag byta den läckande ventilkåpspackningen som borde komma med posten vilken dag som helst.

39
Köpes / SV: Ventilkåpspackning B14
« skrivet: oktober 28, 2012, 20:40:41  »
Beställde iaf den från skruvat nu, det blev billigast.

40
Köpes / SV: Ventilkåpspackning B14
« skrivet: oktober 28, 2012, 19:15:38  »
Grymt, den på skruvat.se borde passa. Den på mekonomen är tydligen för B19, frågade när jag var där och köpte avgassystem.

Sidor: [1] 2