Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Danne

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 17
161
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 19, 2014, 18:02:00  »
Det är inte särskilt svårt att göra en btr. Bara man har rör i rätt dimension och tillgång till svets. Går säkert att använda någon typ av lim men krävs bra vidhäftning eftersom fjädern trycker ganska hårt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262225

Här är guiden jag följde. Gör du bara ett bra jobb blir denna motsvarande vad du än köper.
Prova söka på min tråd så ser du om jag har turbo eller inte ;)

360ns bränslesystem är ju tyvärr inte så smart så att det fetar på efter varvtal utan har ju en förbestämd kurva efter den info den får från dom få givare den har. Modernare bilar har lite smartare system som även känner av gaspsjället lite mer noga jämfört med detta system som bara har tomgång/mellanläge/fullgas. Just nu vet jag inte om något har hänt med mitt system men jag kör just nu ganska nära lambda 1 på alla lägen utom just vid WOT då den fetar på mot 0,65-0,70. Så gäller att ha koll på det lite så man inte fegar på gasen och ligger på 90% gas och lambda 1 på fullt ladd.

162
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 19, 2014, 14:07:54  »
Jag byggde en ställbar btr enligt en guide på nätet. Har "mappat" mot min bredbandslambda som känns som en billig lösning i längden iom att om man ger upp detta projekt går den flytta till andra bilar.

Så jag skulle säga nej till en progressiv btr. Men dock blir det lite special med lambda-värdet med 360ns orginalsprut. Det som händer är att du kan ställa upp trycket så att den låt säga går på lambda 0,9 över hela registret men vad som då händer på WOT (full gas) är att den fetar på ännu mer och går mot lambda 0,6-0,7. Detta pga ett väldigt enkelt insprut som har sina fasta variabler över registret och endast när man trycker plattan i mattan fetar på rejält.
Kort sagt så känner boxen av varvtal, temp, lambda, lmm och har sina fasta inställningar efter det och bara på fullgas och tomgång känner den av gasspjället.

163
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 18, 2014, 16:23:52  »
jag skulle nog kasserat den ventilen om du inte känner någon som kan slipa den åt dig. Du har ju säkert någon topp annars du kan ta en ventil ifrån och slipa in =)

164
Framvagn/Bakvagn / SV: sänkning volvo 360 gl 88
« skrivet: maj 18, 2014, 16:22:00  »
Dom som midonyk har är vanliga plåtfälgar till 3-serien. Sitter på var och varannan bil tycker jag. Kolla skroten så får du dom säkert billigt =)

165
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 17, 2014, 16:32:39  »
Överladdning blir det inte i vevhuset. Slangen från burken på sidan av motorn leds till en anslutning på röret mellan turbo och lmm. Där bör det alltid vara ett undertryck som på så vis suger i sig vevhusgaserna. Nu verkar detta ändå inte räcka. Om detta beror på en dålig motor eller om det beror på för dåligt flöde i slangen vet jag inte.

Har hoppat över flamfällan som jag tyckte bara strypte och den hade ju den tunna vakuumslangen som gick till insuget och där tyckte jag att det skulle kunna bli ett övertryck i vevhuset om jag hade den inkopplad. Men jag borde kanske återmontera flamfällan och köra med en backventil på den vakuumslangen som du simlar säger. Skulle det ge bättre funktion?

En typ av behållare skulle kunna funka att ha som du säger. Ta bort burken som sitter på blocket och försöka ansluta en slang på det ena hålet för gaser upp till en behållare och sen ytterligare en slang som leder ner oljan till returhålet som finns där. Bekymret då tycker jag är att gaserna som kommer ut är relativt kladdiga och kommer då kladda ner bilen. Speciellt eftersom min motor verkar ventilera ganska mycket.

Stolarna kommer från en Opel Vectra årsmodell ca 97-00. Den modellen som har speglarna lite sportigt ihopsatt med en förlängning till huven. Den bilen som fick lämna ifrån sig stolarna hade tillägget comfort. Stolarna är relativt hårda så vet inte om det är att man kan dra fram lårstödet som är comfort eller vad dom menade. Sidoairbag inbyggt. Jag klippte av airbagkablarna först utan att råka lösa ut någon av dom men var försiktig =)

166
Härligt =)

Lägg gärna upp en tråd här så får vi se pärlan =)

167
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 13, 2014, 15:56:20  »
Har beslutat att jag ska pröva sluten vevhusventilation igen. Känns som det borde vara det bästa att låta motorn suga i sig skiten istället för att försöka samla upp det. Och mer-flaskan jag kört har blivit halvfull och sen har jag laddat på i någon rondell så har hälften blåst ut och kladdat ner motor och parkering. Så nu hoppas jag på mindre fläckar under bilen och kanske lite mer blårök istället =)
Har även upptäckt ett litet läckage vid en spridare. Bytte ju o-ringar när jag monterade dom större spridarna men bytte ut den som hade läckage nu igen så hoppas det blir tätt nu och att det inte är något galet med spridaren..

På söndag är det driftingträning här i umeå-trakten så har tänkt mig dit och se om det går att drifta med det lilla jag har att köra med och utan att ha aga-diffat. Känns lite tråkigt men får väl försöka köra på kräng =)

168
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 11, 2014, 19:00:11  »
Det går framåt =) Men du verkar ju haft bra inpassning på dina saker redan från början så lär väl inte göra så stor skillnad antar jag?

169
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 09, 2014, 16:19:22  »
Verkar ju lite slitet ändå på avgassidan.. Hur långt har den där gått ungefär?

170
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 09, 2014, 16:17:46  »
Bilder på någorlunda klart resultat som volvo borde byggt dessa bilar med stolarna





Tyvärr väldigt skitiga och lite trasiga stolar men gratis är gott =) Får se om jag får tummen ur att sänka andra stolen och även montera den lite längre bak. Då åker nog baksätet iväg..

171
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 09, 2014, 16:02:45  »
Hade du läckage innan? =)

172
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 09, 2014, 13:26:50  »
Gör så. Passar den inte där så skulle jag monterat givaren för insprut i hålet där givaren för mätaren sitter om den nu passar. Iaf till att börja med. Givaren för motorn är viktigare för att få den att gå bra. Sen får du hoppas att den inte kokar men det märks ju ändå förr eller senare ;)

173
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: maj 09, 2014, 13:22:03  »
Det blir rejält lågt =) Hur mycket lägre är dina däck du har nu jämfört med orginalhjul? Anledningen jag frågar är att min bil ser hyfsat bra ut i hjulhusen med någorlunda standardhjul.. Dina kanske är rejält mycket mindre?

174
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 08, 2014, 15:47:46  »
visst är avgassidan värre?

175
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 08, 2014, 14:34:42  »
Vad roligt att få köra bana. Tror jag måste ha igång 360n min i sommar för att få pröva den på bana =)

176
Köpes / SV: Sänkblock rattnav dämpare köpes!
« skrivet: maj 07, 2014, 18:40:49  »
Rattnav har jag för sportratt. Dock till golf så tuta och blinkersåtergång funkar inte. Men ratten går att montera =)

177
Stereo/Styling / SV: Biltema Sportstolar 2013
« skrivet: maj 07, 2014, 18:39:59  »
Varför skulle du inte rekommendera dom fasta stolarna? Dom ser ju ganska ok ut tycker jag =)

178
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 07, 2014, 16:33:04  »
Annars tycker jag att det är bäst att pröva svetsa fast en mutter om nu inte bulten som gått av är flera mm in i toppen. Det ger restvärme som oftast gör att bulten som sitter fast släpper väldigt lätt sen.

179
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 07, 2014, 16:31:48  »
Eftersom jag just knäckt en och fick tag på den vita bilen så har jag ju en kvar men känner nog att jag kan komma att behöva den :p Är du i akut behov eller samlar du bara på dig för framtiden?

180
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 07, 2014, 14:52:29  »
Var en sväng till garaget igår för att rensa ut lite av det jag kört runt med i bilen dom sista veckorna. Fick tag på två stolar från en Opel Vectra runt 00 som kändes lite sportigare än volvons..

Börjar med lite bilder från hämtningen av reservdelsbilen och bytet av drivaxel på parkeringen här hemma.




En liten suddig bild från fästet jag fick göra på förarsidan för att få stolen lägre och någorlunda rätt i längsled.


På passagerarsidan borrade jag bara nya hål bredvid dom befintliga så den stolen är än så länge ganska hög och går inte att få så långt bak som en lång person skulle vilja.


Tyvärr blev det för stressigt och mörkt när jag skulle till jobbet så har ingen bild på hur resultatet blev men är nöjd. Nu skulle jag bara behövt fräscha upp stolarna :P

181
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med växellåda
« skrivet: maj 07, 2014, 14:12:36  »
Jag skulle ha lyft ur motorn för att kunna rengöra kopplingsaxeln.. Men går även att ta ner bakvagnen för att sedan ta ner transaxelröret mellan växellåda och motor.

Det är en smaksak hur man gör =)

182
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 07, 2014, 14:08:15  »
Prova att borra med en liten borr inuti och slå in en torx för att sen dra ut. Lite drygt om den går av för då blir det svårt att borra igen.. Men borrar man med tillräckligt stor borr så släpper det oftast lättare från gängorna iom att man är där och borrar

183
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med växellåda
« skrivet: maj 06, 2014, 05:08:43  »
Kan tänka mig att lamellen går för trögt på splinesaxeln och då ger det såna symptom som att du inte riktigt frikopplat. Det du gör när du läggar in trean, tvåan och ettan är att du saktar ner varvtalet i växellådan. Bästa är nog att ta isär och rengöra axeln och lamellens splines och sen smörja in försiktigt.

184
Trimning / SV: Vad gör ni åt soppasystemet med turbo?
« skrivet: maj 06, 2014, 05:05:20  »
Har kört ett tag med min med turbo. Vet inte riktigt när jag stoppade in turbon men lite i vinter har den gått iaf =)

185
Däck och Fälg / SV: vad heter fälgen?:)
« skrivet: maj 05, 2014, 12:51:34  »
Har du prövat att söka på volvo-numret som står i fälgen? Det kanske kan ge några ledtrådar. Är det 13" och 5,5" breda? Såg läckert ut med den djupa kanten men jag personligen gillar inte riktigt "ekerformen".

Edit: Och fräschar du upp dom ska du självklart be om att få klistervikterna monterade på insidan av ekrarna. Ser att dom har klistrat dom på yttre läppen och det är ju inte så väldigt sexigt.

186
Trimning / SV: Vad gör ni åt soppasystemet med turbo?
« skrivet: maj 05, 2014, 12:41:25  »
Jag kör med röda saab-spridare och kör på e85 med turbo på ca 0,7 ladd. Dom ligger på samma värde som frej's har jag för mig.

Edit: Även detta på b230

187
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: maj 04, 2014, 21:21:59  »
Haha jo jag tror den bottnade runt 7,5 bar eller nåt sånt. Mätaren jag köpte räckte bara till 6. Finns bilder på det i min tråd

188
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 04, 2014, 21:20:53  »
Nu är räsern igång igen. Axeln i sig är hel men båda drivknutarna är helt trasiga. Den yttre är värre och antagligen den som gått sönder först och sen tagit med sig den inre i fallet.

Bild borde det ju ha varit med i förra inlägget.. Provar igen


189
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 02, 2014, 15:17:14  »
Här är min reservdelsbil. Ser relativt fräsch ut men något rostig i balken under kylaren. Har stått sen 02 har jag för mig och har 35000 mil på mätaren. Det ni =)

190
Däck och Fälg / SV: vad heter fälgen?:)
« skrivet: maj 02, 2014, 14:14:42  »
Den där fälgen är väl inte den vanliga glt-fälgen. Det är en liten skillnad mellan denna och glt tycker jag. Och tycker själv att glt är lite snyggare än denna :P

Edit: Visst är det GLT-fälgen som visas på bild i vänstra hörnet längst ner som är framsidan på katalogen?

191
Trimning / SV: laddtryck
« skrivet: maj 02, 2014, 14:13:48  »
Du har rätt i det OlleR

Man bör veta vad man gör när man laddar så mycket med orginalprylar och vara beredd på en del andra följdproblem såsom enorm vevhusventilation osv. Men jag tror absolut att bottendelen håller för 500hk och inte så mycket mer än 600Nm men då gäller det också att veta att man inte kan plocka ur dessa siffror på alltför låga varv med alltför högt tryck i cylindrarna. Det dom verkar diskutera är stakarnas hållbarhet..

Här kan ni läsa om ni är nyfikna. En läsvärd tråd tycker jag:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=71628

192
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: maj 02, 2014, 14:09:15  »
Och vill du ha extra livlina monterar du dubbla klammer. Ta ett exempel som bränslesystem. Där har du ett tryck på ca 3 bar standard och där sitter det klammer utan problem. Jag var uppe i 6-7bar i mitt system innan jag bytte spridare utan läckage.

193
Härligt att förlova sig i garaget. Är nog inte många tjejer som skulle kunna tänka sig det :P

194
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: maj 01, 2014, 17:21:22  »
Var ute och inspekterade på parkeringen lite som snabbast och axeln verkar lös på båda sidorna. Blir spännande att se vad som hänt när jag tar isär det. Har nog lyckats få tag på en reservdelsbil också så den ska dras på dolly ner till garaget för att få donera axeln och så blir det att vara på saker som kan vara bra att ha =)

Hinner förhoppningsvis dra den till garage och få igång bilen igen i helgen. Säsongen börjar gå mot sitt slut och Amazonen ska ju fram snart =)

195
Trimning / SV: laddtryck
« skrivet: maj 01, 2014, 17:02:10  »
Vad jag läst verkar orginalbotten på våra rödblock kunna klara upp mot 2bar men då får man tänka på när man laddar osv. Har sett dom på sävar turbo som plockat ut runt 500hk ur orginalbotten. Det dom verkar göra är att varva mer och inte plocka så mycket effekt under 3500-4000varv

196
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: maj 01, 2014, 16:58:16  »
Jag röstar på klammer.. Är ju ändå inte så högt tryck där så är lugnt.

197
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 01, 2014, 16:55:32  »
Bra val med halv tycker jag. Brukar sällan vara några större skillnader i priset mellan halv och trafik och just för glas är det ganska skönt..

Jag har också länets och är pluskund där. Har ju några bilar så då lönar det sig ganska rejält. Turboräsern går inte ens på 1000kr helåret =)

Edit: Eu-moppen av kinamodell är nästan lika dyr och det bara på trafik. Den kostar 836kr.. Sjukt..

198
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: april 30, 2014, 12:51:34  »
Du skriver att du ska ha gängtejp som tätning. Är det ett bra tätningsmedel i dom temperaturer som finns omkring en turbo?

199
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: april 28, 2014, 15:19:23  »
Jo drivaxeln snurrar på höger sida.

Men det ser samtidigt ut som den är väldigt hängig mot den inre sidan. Typ som att den bara hänger i damasken. Så antingen har något gått sönder på både yttre och inre sidan eller så har den gått av på ena sidan och sen glidit ur sina splines eller något liknande på den andra =)

200
Evenemang / SV: Stockholmsträffen 26/4 Barkarby
« skrivet: april 28, 2014, 14:17:13  »
Men vi är ju några som kör 300 här uppe också. Du i luleå och perkabrod och oller i skellefteå och jag i umeå.. Vi får mötas upp på nåt event på banan i skellefteå =)

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 17