Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Tommy^_

Sidor: [1] 2 3 4 5 6
1
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 27, 2019, 10:43:59  »
Så nu har man väl officiellt en utställningsbil eftersom man fick en fin liten plakett ;D

Gjorde även lite fynd på loppmarknade med lite skivor och småkrams men det viktiga va en ny turbo till 360in så jag slipper släppa blåa poffar då och då  :D
Även några amerikanska regplåtar som jag sakta men säker fyller garageväggarna med. Dom har ju ändå dom snyggaste regskyltarna i världen skulle jag vilja påstå

2
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 27, 2019, 10:36:12  »
Den dagen man fick med bra väder så passa på att vara ute på sjön en stund :)

Sen nu i Söndags så bar det av mot Eskilstuna med Peter och Camilla i deras R-sport!

Va dåligt med 300 serien bilar tyvärr men en otroligt fin 343 stog det där!

3
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 27, 2019, 10:31:57  »
Eftersom Saab vädret höll i sig bra länge så fick man börja göra i ordning förvaringsytor i garaget istället. Och det har stått vansinnigt mycket gammalt skräp där sen 70 talet men nu behövs platsen till annat :)

Vi är väl inne på 5e släpkärran med bara trä avfall. Gamla lastpallar o trasiga bänkar osv  :-\

Har även börjat få i ordning på golv o väggar i sommarstugan. Så helt syslolös har jag inte varit

4
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 27, 2019, 10:07:48  »
Den ser ju riktigt fin ut!!

Tack! Den har lite märken o bulor tyvärr men den har ju ändå 31år på nacken 😀

5
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: augusti 27, 2019, 09:34:23  »
Häftigt bygge! Saknar heden basen lite. Hade väldigt kul där uppe med Jims gamla 240 med turbo och kompressor för en jädra massa år sen.

Har väldigt lite erfarenheter av rattlåsracing tyvärr men har du labbat något med däcktryck? Ser ut att vara väldigt stumt bak och att den inte sätter sig rejält vid start.

Vet att däcktrycket gjorde stor skillnad när man körde streetrace för många år sen med ett par små slicks men desto äckligare när man väl släppte av o bilen svajade något vansinnigt  :o

6
Köpes / SV: Torkarmotor års83
« skrivet: augusti 24, 2019, 10:46:26  »
Det va länge sedan du gjorde köpes tråden men jag har en liggandes från en bil som gjort 6000mil.

Maila mig eller skicka ett pm ifall du ser det här och fortfarande behöver en :)

7
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: augusti 20, 2019, 08:22:42  »
Snyggt med bromsarna! Gillar när det ser nytt och fint ut innanför hjulen. Det är oftast där det syns om man verkligen bryr sig om bilen eller inte :D Kanske bara jag som tänker på sånt visserligen   ;D

8
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 19, 2019, 21:44:06  »
Har polerat den lite ikväll så den är redo för Eskilstuna veterandag på söndag. Den är inte jättefin i skicket men vill ju göra det så bra som möjligt!

9
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 19, 2019, 21:41:33  »
Tackar 😀
Ja det va inte vad jag hade tänkt att lägga pengar på men det är skönt att veta att det är i bra skick :)
Nu är det bara längsgående rören jag inte bytt i broms äg på bilen!

Fjäderbenen och en hel del plåt har jag skänkt till Peter och Camilla till deras R-sport :) Vill att den ska bli i så nära nyskick den kan bli!
Ska ju ändå bygga egna ställbara fjäderben till min och då vill jag inte kapa upp ett par så fina ben!

Vevhusburk och slang ska göras om i vinter så det blir ordentligt draget. Nu va det bara funktion jag ville ha 😀

10
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 13, 2019, 08:57:58  »
Bytte även fjädrarna fram på 360in eftersom tidigare ägaren hade monterat på tok för hårda fjädrar fram! 16mm husvagnsfjädrar till ford scorpio trodde han att det va.
Det fick bli sänkningsfjädrar bak till volvo 240 istället som passade klockrent efter jag kortat dom :)

Ingen turbo bil utan en riktig pysa högt ventil va? :D

Med "nyrenoverad" turbo med delar från en mitsu 12t i bättre skick och monterad vevhusburk då den spyr ur sig väldigt mycket olja..
Brickade även wastegaten lite för mycket så fick skenladd på 1,2-1,3 bar. Fick ta justera lite så två vanliga m8 brickor ger nu ca 0,7bar i laddtryck. Det får bli max på den egentligen slitna turbon :)
Bjuder även här på att man är bra klantig ibland.. gjorde en motortvätt och slog in luftfiltret i en plastpåse som jag glömde bort.. Den komprimerar luftfiltret ganska bra när man startar bilen  ;D

Än så länge har jag inte behövt köpa en ända pryl till 360in utan bara monterat sånt som legat i bra och ha skåpet :D Så jag tror jag ska unna bilen ett nytt 16t aggregat i vinter ihop med endel putsande på rosten och heslt två nya kofångare till bilen då båda är i dåligt skick.
Är det någon som vet om det är samma kofångare bak på Sedan som coupen?

11
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 13, 2019, 08:50:05  »
Efter några(många) timmar i gummistövlar och högtryckstvätt och diverse rengöringsmedel och genomgång av motorn så är båten redo för att läggas i. Aningen sent på säsongen kanske  :D

Fick även för mig att slita fram min kusins gamla saab som han dumpade ute hos mig när han gick o köpte sig en ny volvo v70. Den har stått i 3år så bränslepumpen kände inte för att starta igen.
Lite saab i allmänhet enligt mig. Vädergudarna straffade mig omgående dessutom.. Hoppas att få den igenom besiktningen fort så jag kan göra mig av med den!

Polerade även bruksbilen och gjorde lite service men även nu blev jag straffad av dåligt väder direkt efter jag blev klar..

och åter till 360in så måste jag säga att dom 500mil gamla remmarna höll fruktansvärt dålig kvalitet! Och visst ja.. 10 år gamla  ;D

12
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: augusti 13, 2019, 08:43:48  »
Nu är tvåorna fixade på bilen och den är besiktad i 2 år :)

Det va en hjulcylinder som läckte men i vanlig ordning när man försöker lossa på något slutade det med att jag fick byta allt.
Passade även på att byta stötdämpare när man ändå hade nya liggandes.

Besiktningsmannen provade även diffen när han skulle upp på bromsrullarna  ;D

Fick även för mig att dra fram båten som stått i skogen ett litet tag.. vilket jobb..  :-\

13
Säljes / Gröna dörrsidor och hatthylla till sedan
« skrivet: juli 24, 2019, 16:04:23  »
Har 4st fina dörrsidor i grönt. Inget jag kommer använda då jag inte har resten av inredningen.
Dom kommer ligga på vinden tills dom är antingen sålda eller att jag blir tvingad att kasta dom.
Hatthyllan använder jag så jag vill gärna byta till en svart hatthylla så jag inte blir utan.

Säljes för en symbolisk summa. Finns utanför Norrköping. Skickar helst inte eftersom det blir ett ganska stort paket men allt går att lösa.

Skicka pm här först eller Maila till tommy.f577@gmail.com

14
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:35:46  »
Så där är jag nu! Ska tvätta av turbodelarna för att se om det ens är värt att försöka renovera eller om det blir metallskroten. En bättre begagnad turbo är ju inte svårt att få tag på idag :)
Ska även göra om framvagnen. Allra helst nu, för det är på tok för hårda fjädrar fram och dämparna är väl tveksamt modifierade vilket jag tyvärr inte har en bild på nu. Visst det funkar men det är inget jag vill ha på min bil :)

Sen även blir det ett par nya fjäderbenslagringar av något slag. Och även sänkning av bilen och gärna ett par fina hjul men det kommer bli mer vinterns projekt. Har lite andra bilar att skruva med så jag vet inte vart jag ska lägga mest energi. Därav att jag kanske hellre ska göra en garage tråd än just om 360in? Kommer bli lite avbrott då och då plus att jag är usel på att ta bilder på när jag arbetar med bilen.

15
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:30:28  »
För att slippa bli myggmat så fick jag överge garaget på kvällen och fortsätta dagen efter. Samma dag som sommarträffan (i lördags) så slängde jag i lite mätare och fick provköra. Den gick bra på lambda med ynkliga 0.3bar i laddtryck. Så jag tvättade av bilen och lastade in allt och for iväg men strax utanför finspång så ville inte turbon mer.. så det va bara att vända och åka hem igen och byta bil.

Så igår blev det att bygga om till sugmotor igen. Rev även turbon och hittade en rejäl koksbit som satt i oljekanalen. Tråkigt men det är sånt som händer. Vet att det inte är från motorn eftersom den inte har gått mer än 500mil sen jag byggde den för 10år sen. Hela motorn va då isblästrad eftersom jag hade tillgång till det så den är som ny invändigt men turbon fick sig aldrig en genomgång eftersom dom plockades av från en bruksbil som skulle skrotas.

16
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:23:59  »
Inför besiktningen fick jag även ta ner fjäderbenen för att göra något åt topplagringarna. Det knakade något vansinnigt och styrningen högg lite då och då.

Och efter besiktningen så blev det direkt att slänga dit turbo och intercooler. Tog av grejer jag hade liggandes i garaget så blev endel klia sig i huvudet för att få det bra men det kostade inte en krona! (den här gången dvs :D )

17
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:19:47  »
Fick rodda om lite vid garaget så 740in fick agera fraktbil :)

Tillverkade en egen 3" katalysator av en orginal katt och sen hittade lite dumheter jag tidigare missat.. En hjulbult med fel gänga va tokdragen på styrleden..

18
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:14:39  »
Sedan fick bilen stå en månad för den gick av egen maskin och hade bromsar igen. Så där kunde jag stå och jävlas med garagekompisen att vafan det där tog ju ingen tid  8)

Den fick stå bredvid hans nya projekt. Den ärtgröna volvo 66an bara för att markera haha.

Efter den månaden jag stog och kämpade för att få klart min van som brann för två år sen så fick jag ett ryck och testade att polera den och det gav ju resultat i varje fall!
Och nyligen inför sommarträffen så skulle bara bilen bli klar! Eftersom jag saknade bälten bak va det ett litet problem så jag åkte ner o hämtade Elleshars gamla projektbil utanför Tranås o stal bälten och hatthylla ifrån (till en början :) )

19
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:10:30  »
alla bromsslangar va klippta på bilen och båda k stagen va bortslitna. Ingen aning om varför men det va bara att fixa. Så dit med stålomspunna slangar och sen modifiera dit 240 ABS bromsok fram.
Fick fräsa oken 1mm och borra upp till m14 och gänga så passade det perfekt! Tyvärr så kan man inte söka på biltema skivorna idag så om någon har en gammal katalog liggandes vore det jättebra om man fick reda på vad det är för skivor? Har ett svagt minne av det skulle vara Opel Vectra skivor men inget jag kan garantera.

Fick även svarva ner skivorna en aning för att det skulle bli bra och precis passa i 13" fälgar.

20
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:06:41  »
Och lite av en klassiker på 300 så va difflocket dåligt så när jag skulle fylla på olja så fick jag ut hela pluggen och gänghylsan. Fram med tigen! :)

21
Projekt / SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 14:05:06  »
Började med att rensa ur bilen från alla delar och inredning då det bara va inkastat i bilen. Tyvärr va delvis av inredningen kastad så fick låna lite stolar av Peter Schmidt så man kunde köra den.

Åkte upp till Peter och Camilla och installerade diffbroms när lådan ändå låg på marken bredvid bilen.

22
Projekt / Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 13:58:27  »
Slänger ihop en liten tråd här även om det finns en risk att den inte bli så aktiv. Har flera bilar jag skruvar med och jag hoppar mycket mellan dom.
Kanske bättre att göra en garagetråd egentligen men jag börjar så här :)

Hade en grå 360 glt runt 2010 som jag tänkte byggde i ordning en fin turbo spis till och började göra i ordning och körde ett tag med men sen när det väl va dags att besikta så insåg jag att det inte va någon idé att ens försöka med den bilen. Så jag sålde iväg motorpaketet och gav bort lådan till en garagekompis som precis hade köpt en 360.

Han slängde i turbo spis och körde lite och tröttnade på att den kunde vara svårstartad på e85 så han skulle mixtra med det så han fick en manuell extraspridare när det va kyligt och så rev han ur allt för att svetsa i bur och mickla med framvagn och bromsar men där tog glöden slut helt. Bilen hamnade till slut i en lada och har stått där sen 2011.
Jag har tjatat på honom i alla år att göra något med den och att jag hjälper till om han känner att han behöver men blev aldrig något. Så sista gången jag nämnde den så sa han att ta den du och få igång den igen för jag vill inte.

Så jag satte igång nästan direkt! Mest för att visa att en volvo behövs det inte mycket jobb för att få den att gå för egen maskin!


23
Historiska träffar / SV: Sommarträff!
« skrivet: juli 22, 2019, 07:57:59  »
Bjuder på en bild efter jag insåg att det inte är någon ide att försöka. Lützendimman i Finspång bjuder jag på

24
Historiska träffar / SV: Sommarträff!
« skrivet: juli 22, 2019, 07:51:19  »
Jättekul med en träff igen! Jag håller tummarna för fler träffar! :D
Tog lite för lite bilder dumt nog.

Ska försöka undvika turboras till nästa träff så jag kan dyka upp i rätt typ av volvo :)

25
Historiska träffar / SV: Sommarträff!
« skrivet: maj 12, 2019, 13:53:54  »
Jag kommer med pärlan som stått i 7år i en lada.
Även kompisen med sin volvo 66a, men han får väl hänga med längst bak i ledet 😀

26
Köpes / Köpes rutram nedre delen
« skrivet: december 19, 2018, 18:04:17  »
Då jag fått ett återfall så letar jag efter en rutram till min nya pärla.

Kan tänks mig att hämta en hel bil ifall det inte finns urkapat.
Inom 20mil från Norrköping helst.

27
Klotterplank / SV: FREDAG!!
« skrivet: december 23, 2011, 02:39:12  »
Det är fan fredag nu och nu är det slutjobbat för veckan! SKÅL! :D

28
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: december 15, 2011, 05:36:13  »
Har kört med den i två veckor nu. Den har dragit lite över halv tank på 21 mil.. Den sopparäkningen vill jag inte ha när vi åker till Peter i helgen :) Så ikväll slängde jag i lambdan och kollade och den gick lite lagom fett vilket jag redan förstod iof. Men efter lite justerande så hamnade den så nära 1 i lambda jag tror jag kan komma och då har jag 0.7bar i soppatryck :D
Den går lite fett på tomgång och på jämngas så variera lite men får jag nog acceptera så länge jag kör på bensin.

Va på Knotans jobb ikväll också o fixade till ett par trösklar till bilen. Det är synd att bilen kommer se ut som skit på julfesten men jag åker upp i den i varje fall :)

42 mil på en tank.. det är vad jag är van vid ungefär
men kul att du kunde mappa om den lite ;)

Kör du turbo nu?
0.7 bar soppatryck låter ju inte bra.. för stora spridare?!

Eloge till dig som åker bilen till träffen, men du har väl inte så långt?
Synd att jag inte kommer att vara där och få se bilen live!
Hehe lättmappat! :P Ingen turbo ännu. Vill få en helt godkänd besiktning innan jag slänger i turbon. Jag har 350cc spridare i den nu och tanken va ju att köra den på e85 egentligen men nu över vintern så får det bli bensin bara för att slippa nöta på starten på morgonen :)

Det är 10-11mil till peter så det är inte långt :) Synd att du inte kommer du inte kommer på träffen =/

29
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: december 14, 2011, 23:36:53  »
Har kört med den i två veckor nu. Den har dragit lite över halv tank på 21 mil.. Den sopparäkningen vill jag inte ha när vi åker till Peter i helgen :) Så ikväll slängde jag i lambdan och kollade och den gick lite lagom fett vilket jag redan förstod iof. Men efter lite justerande så hamnade den så nära 1 i lambda jag tror jag kan komma och då har jag 0.7bar i soppatryck :D
Den går lite fett på tomgång och på jämngas så variera lite men får jag nog acceptera så länge jag kör på bensin.

Va på Knotans jobb ikväll också o fixade till ett par trösklar till bilen. Det är synd att bilen kommer se ut som skit på julfesten men jag åker upp i den i varje fall :)

30
Säljes / SV: Beg sparco 3-lagers race overaller + racing skor 1100:-
« skrivet: december 14, 2011, 09:17:28  »
Har du en för en tjockis med kraftig benstomme så är jag intresserad :)

31
Köpes / K: Styrservo
« skrivet: december 08, 2011, 00:41:32  »
Köpes en styrservo omgående! Är det någon som har en liggandes eller en e36 servo som är färdigmodifierad för 360 så är jag väldigt intresserad.
Betalar frakten eller hämtar den om det inte är på tok för långt att åka från Norrköping

Släng iväg ett pm eller sms! 070-7497360.

32
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: december 01, 2011, 23:09:09  »
Va på bilprovningen idag! 2st 2or bara :) på tröskel vilket jag redan visste om och sen fjäderskål. Det blev en trevlig samling med besiktningsmän när jag öppnade huven :P dom pekade på den halva turbon och btr och elfläkt o allt möjligt. Men tillslut fick dom ge sig. Det satt ju ingen turbo där :P men jag erkände iaf att det kommer sitta en där efter godkänd besiktning :)

33
Trimning / SV: 360 GL B200K engine swap??
« skrivet: november 22, 2011, 02:58:46  »
Welcome to out forum :)
As long as you don´t swap to an turbo engine you dont need to customise any fittings.
All b2xx blocks have the same casting. The only major difference between them are the bore measurements.

You need to swap the oilpump,oilpan and the flywheel with clutchdisk on your b230 engine, and don´t forget to plug the block mounted dipstick because all oil pans from 300-series has it monted in the oil pan itself. Kind of obvious when you have the two engines in front of you. But its good to notice you before you start to disassemble your car.

Sorry for my rusty grammar :)

34
Projekt / SV: sköttet
« skrivet: november 20, 2011, 23:12:53  »
okej,  tycker de låter konstigt ändå ???  men men  ja ska bara åka in så får vi se va dom säger :o :o
kanske inte säger nått :-X   fast en sportstol som e bultad o me hål för bältet i nacken kanske gör skillnad ???
I en standard personbil så anses fler punker än 3 farligt. Precis som jag skrev att skulle taket ge vika och du sitter rakt utan att bli kastad åt sidan så utlovas det lagom ont i nacken :)
I bilar med airbag och sådan tex så slutar airbagen göra sitt jobb och istället kan bli farlig. Dessutom kan du inte röra dig lika fritt som du i vissa fall kan behöva i en vanlig bruksbil. Bilar med skyddbur och sportstol och 4-5-6punktbälten så är dom ofta anpassade så att du når allt från förarstolen.
Det är vad jag har fått förklarat för mig i varje fall.

Har ett svagt minne av att jag läst Gustaf(sfro) skriva att en tydlig regel är att bälten inte får ligga emot något och nöta.

35
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: november 20, 2011, 21:31:42  »
Hoppas inte du snålar med bilder nu ;) Kul att det så lätt och smidigt att få ner allt! Ska bli kul att se hur det blir!

36
Projekt / SV: sköttet
« skrivet: november 20, 2011, 21:27:40  »
hmmmm   lite konstigt att säkrare bälten inte e godkända för gatan typ ::)   men va fan... e väl bara o prova eller  för orginal ligger på tippen!!!! ;D ;D
Utan bur i bilen är dom inte säkrare. Skulle du rulla och hamna på taket så ger det lättare vika och då vill man helst inte bli tvingad att sitta spikrakt i bilen :)

37
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: november 20, 2011, 21:15:31  »
Ikväll va jag ute och provkörde lite :) Va kul att få köra den lite. Synd bara att den är så slö ;)

Märkte att jag fått fel tempgivare till instrumentet så den måste jag byta. Och sen så insåg jag att jag har blivit bortskämd med servobilar de senaste åren för ush va tungstyrd den är.
Besiktning i veckan hade jag tänkte :)

38
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: november 16, 2011, 05:37:27  »
Hehe du drar verktyget utmed listen :)

39
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: november 15, 2011, 23:37:56  »
Haha härligt me lite kvällshumor :D
Kommer bli så sjukt fint me bilen lackad sen!! :D o med -åka fort- grejjerna oxå!
Hehe längtar tills jag får i ordning på den ordentligt :)

Citera
Dekorlisten är på! Den va riktigt jävlig i hörnen men med mycket smörj så gick det ganska bra.
Frej här har du verktygen jag använde :) Den är lite för trubbig för den här listen egentligen men tryckte man riktigt hårt så gick det ganska bra ändå.
Bra jobbat!
Själv har jag bara kört med diskmedel och mina stackars tummar som jag nästan tryckt benen genom skinnet på  :o

Vad kallar du verktygen på bilden och framför allt: HUR använder du dom? Gissar att dom gör plats för listen enbart och trycket tillför du med händerna direkt på listen?
Och vilken smörja använder du dig av?

Tack så här långt för svaren och bilden på verktygen!
Diskmedel är inte bra att smöja med. Gummi sväller nämligen av det så går det inte väldigt fort så blir det bara jobbigare att få i den :)
Hmm har faktiskt aldrig tagit reda på namnet på verktyget. Får fråga på jobbet om dom vet va dom heter :) Du trycker ner ögglan i gummilistens öppning och sen genom ögglan trär du i dekorlisten. En bit runt hörnen behövde jag trycka lite på listen för att den skulle lägga sig rätt.
Jag körde Aktiv glasrengörings spray som skummar, det funkar bra men annars har jag något sjukt kladdigt vi använder på svåra lister på jobbet. Skulle nästan viljat haft det idag men o andra sidan va ögglan lite felformad :)

40
Projekt / SV: Tommy^_s 360 Glt
« skrivet: november 15, 2011, 22:39:01  »
Dubbla intercoolers, ett element + en hink med skrot  :o  som ska i efter bes............                ;D
Exakt! Jag tänkte ladda 2 bar med 13c agget och jag har hört att dom blåser mycket värme då så det va lika bra med dubbla ic tänkte jag. Men tyvärr väger dom så mycket så hinken slänger jag ner i bagaget för att behålla den fina viktfördelningen i 360in. Och elementet måste jag ha för att takluckan läcker så mycket :D

Sidor: [1] 2 3 4 5 6