Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 53
1
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 24, 2024, 22:57:54  »
Lite uppdatering.
Har öppnat motorn för kontroll, den hade inte några fel så har nog öppnat den i onödan  :-[
Men jag passar på att byta till 46 o 38 ventiler.
Ska beställa hem lite delar nu, så har någon förslag på bra kamaxel?
Ska ha en ny turbo också, är ju inte så insatt vad som finns men funderar på en hx35 eller finns det bättre förslag på någon så man får någorlunda tidigt laddtryck?

2
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« skrivet: februari 17, 2024, 19:26:01  »
Underbar (och nervös) känsla den där första provkörningen efter ett så långt projekt! Man är omåttligt nöjd när man kommer hem igen med en hel bil...

Haha ja! Det lossnade faktiskt lite grejer men mer om det i en senare del av megauppdateringen.
När kommer 'megauppdateringen'?

3
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 07, 2024, 20:48:29  »
Inte konstigt att min svarta varit tungstyrd  >:(

Ojdå. Gummit i topplagringen som spruckit?
Har du "nya"?

Det är nog bara gammalt och sjunkit ihop lite, lade en 2mm bricka emellan så det blev lite distans, har nog bättre gummin någonstans men orkade inte leta.
Den vita har ju stått inomhus i många år nu så den har inte åldrats.

4
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 03, 2024, 00:29:57  »
Nu fick jag äntligen yttertempmätaren att fungera, lödde om alla lödningar så börja den fungera  :)
Yttertempmätare satt ju original i GLT men finns ingen i min vita så om någon har eller vet någon som har en liggande är jag intresserad.
Har varit mycket jobb med annat de sista åren så min vita har stått orörd i många år,  men nu har jag bestämt att den ska vara körklar och besiktigad innan maj, typiskt brukar vara att när man bestämt att man ska ha bilen klar  så är det problem med någon bruksbil som måste lagas så hobbybilen får vänta, men nu har jag tre bruksbilar och behöver bara 2 så går en sönder får den vänta tills den vita är klar, går 2 sönder köper jag en ny för den vita ska ut på vägen  8)

5
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 30, 2023, 19:32:39  »
Finns både ventilerade och oventilerade till 460, men mins inte om det var så att 460 skivan är 22mm och opel 20mm så så kanske den går i okhållaren åt andra hållet också.
Jo jag kör med lös mutter.
 

6
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 30, 2023, 09:18:21  »
Jag planade insidan av okhållaren 2mm  så oket hamnade 2mm längre in.
Finns bild hur mycket skivan går imot okhållaren. https://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.360
Gissar det är 1-2mm, tydligen 2009 jag bytte till opelbromsar.
Bäst är ju att montera skivan först så ser du hur mycket du behöver slipa ur.
För alla som googlar opelbromsar på 360:
Använd riktig bult vid montering av okhållare, ej 8.8 från någon bygghandel!



7
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: november 29, 2023, 22:25:58  »
Begynt å plukke litt på Opel bremsene fra Astra 1,8i 16V fra 1992-1997.
Tanken er å gjøre som i Kullke sin guide.
Kjøpt inn brukte deler og sandblåst/rengjort. Jeg har store forhåpninger til sluttresultatet ;D

Kör me med Opel bromsar. toppen uppgradering ;D

Gleder meg til å prøve ;D
Må bare finne meg en lokal helt som hjelpe til med maskinering av nav og klave(ok).
Bremseskiver, klosser og litt nye deler til kaliperne er på ønskelista til jul ::)

Jag använde Opel bromsskivor för att jag hade nästan nya liggande i garaget, Volvo 460 skivor borde passa bättre ihop med Opel bromsok på 360.
460 skivan kommer troligen sitta 1mm längre ut än opelskivan och det kan räcka till för att inte behöva maskinbearbeta okhållaren, räcker då troligen bara att slipa bort lite (kanske 1mm) där skivan går i okhållaren.

8
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: november 09, 2023, 23:56:34  »
Den vita startade med minst 5år gammal bensin.

9
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: november 09, 2023, 23:45:53  »
Inte konstigt att min svarta varit tungstyrd  >:(

10
Projekt / SV: 360GL B200K->B200F LH 2,4->B200 Turbo MS3X
« skrivet: oktober 30, 2023, 23:06:43  »
Vad är IPD turbo+ kam för kamaxel?

11
Köpes / SV: kardan sökes
« skrivet: december 18, 2022, 02:57:09  »
Lättaste om man inte hittar en b14 kardan är att byta växellåda, kardan och lamell till 360 delar... Räcker nästintill att borra om bultcirkeln där momentröret ansluter mot sprängkåpan. En lite bussning till stödlagret i svänghjulet behövs också, men det är betydligt billigare att outsourca än att bygga en hel ny kardanaxel...
Bilder på det i din projekttråd väntar man på.

12
Teknik / SV: Elfel Volvo 340 -84
« skrivet: augusti 18, 2022, 22:35:32  »
Vet du om samtiga fel kommit samtidigt eller om tidigare ägare 'sparat' alla fel ?

Om det är olika fel.
Vindrutetorkare är vanligaste felet motorn, mät om det kommer ström till den.
Vindrutespolning vanligaste är nog trasig pump eller glappkontakt.
Fläkten är vanligaste felet fläktmotståndet, det sitter inuti fläkthuset (stora svarta burken i motorrummet).
Helljusen stannar i läget bara om du har ljusreglaget i läge 2. Vanligaste fel är helljusrelät det sitter i säkringsdosan.

Om det bara är ett fel, jag räknar upp några fel som kan orsaka att flera saker inte fungerar.
Kontakterna på baksidan av säkringsdosan, du hittar dom om du tar bort handskfacket, finns en jordpunkt där mycket är jordat som du kommer åt samtidigt och den lönar det sej alltid att kolla skicket på när man är där.
Ett annat fel kan vara ett huvudrelä (hoppas någon annan vet vilket) sitter nära rattaxeln tror jag.
En annan sak som brukar ställa till det är ifall någon demonterat en stereo o klippt kablar.
Trasig säkringsdosa (har jag själv varit med om).
Kablarna som går från batteriets pluspolen har dålig kontakt.
Bilen har stått länge och det är en del ärg på säkringarna, det är vanligt fel.
Är det något mer som inte fungerar?

13
Teknik / SV: b17 bra eller dålig ?
« skrivet: augusti 11, 2022, 21:52:19  »
Bygger D16 på samma block som B172 eller  minns jag fel?

14
Gästbok / SV: Vakuumanslutning?
« skrivet: juni 20, 2022, 14:58:11  »
Minns inte exakt när jag inte haft någon original B19 på över 20år men vill minnas ventilen (solenoiden) är till flåtörhusventilation och ska antagligen vara stängd när bilen står så bensinen i förgasaren inte avdunstar om bilen står länge. Rätten mej någon om ja har fel.

15
Projekt / SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« skrivet: maj 08, 2022, 22:45:20  »
Kolla slangarna på bensintankens ovansida. Du når dessa genom luckan under baksätet. Brukar vara ganska ruttna vid det här laget (speciellt med e10 i tanken).

Har kollat både genom luckan under baksätet och den i bagagen men kunde inte se något läckage där. Misstänker slangklämmorna på påfyllnads rörets slang.
Tack för tipset!

Finns inte så många slangar på ovansidan tanken på en Glt, slangklämmorna på påfyllnads rörets slang är nog det vanligaste felet och lättfixat, värre om om tanken skulle vara sönderrostad.

16
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 13, 2022, 22:48:32  »
Tack.
Nej diffen ger jag inte upp med, men har varit ganska lång paus.
Hade tänkt svarva till en aluminium adapter att ha istället för original btr men hittade färdiga på klracing så då spar jag lite tid.

Blir nog en sånhär https://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/01794_1.jpg?m=1345644937

17
Drivlina/Växellåda / SV: Utväxlingar
« skrivet: februari 12, 2022, 01:17:09  »
4vxl och 5vxl har olika diffhus men delar samma slutväxeln/diff vad jag vet.
Det är ganska samma men det skiljer nog lite i allafall mellan 4-växlat och 5-växlat.
Själva diffen ska nog passa att flytta mellan husen men piniongerna är olika, i 5-vdiffen är det invändiga splines i piniongaxeln medan 4-v har utvändig.

18
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 05, 2022, 21:21:13  »
Ja du Frej statusen på den vita är att den är körbar, men original btr ska demonteras den flödar för dåligt efter att jag bytte till större bränslepump så jag fick mappa om låglast och jag vill inte köra mappat för ett bränsletryck som varierar med batterispänning, bblambdasonden ska bytas, servostyrväxeln har börjat läcka olja när bilen stått i garaget några år, tänkte besikta den till sommaren och köra lite, men nästa vinter ska motorn nog öppnas och ses över.
Och nej jag har inte gjort något mer med diffen (du glömde fråga det  ;) )
Jag känns som jag har jobbat mer än heltid x 2 nu så jag har inte mycket tid att vara i garaget men jag ska sluta med det snart, förutom att jag kör grävmaskin på dagarna driver jag tillsammans med min bror som bisyssla en webbutik med verkstadsutrustning https://toolhouse.fi/ som nästan började gå lite för bra så den tar all min fritid, sovtid mm, men jag släpper grävmaskinsspakarna snart och blir företagare på heltid så då ska jag få lite mer tid i garaget också  :)


19
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 26, 2022, 21:56:09  »
Så ingen tror att jag slutat köra 360 är det kanske bäst att uppdatera lite.
Har inte mycket tid att vara i garaget nuförtiden men hann i allafall göra den svarta klar för besiktning.
Blir förhoppningsvis mer tid i garaget snart.

20
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!
« skrivet: januari 24, 2022, 23:27:01  »
intressant uppdatering, hur känns torsendiffen att köra på gata?

21
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 26, 2021, 22:11:11  »
Tror inte det bara är storleken på cylinderloppen som är problemet, tror det är värre om de är ovala.
Går det att hitta ett annat block/motor som skulle vara bättre och kanske tom va färdig borrat med överdimensionskolvar, eller är dessa motorer dyra och ovanliga?

Jo, det är nog värre om de är ovala. Ska mäta upp och se hur illa det är. Men tror du inte att man kan komma till rätta med det genom att borra till överdimension med stressplatta och ramlageröverfall monterade? Tror att det blir svårt att få tag på ett fräscht 2jz block att bygga på.

Jo att borra är nog en fungerande lösning, min tanke var om det går att göra den körbar utan att det kostar 26000.

22
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 19, 2021, 22:44:03  »
Tror inte det bara är storleken på cylinderloppen som är problemet, tror det är värre om de är ovala.
Går det att hitta ett annat block/motor som skulle vara bättre och kanske tom va färdig borrat med överdimensionskolvar, eller är dessa motorer dyra och ovanliga?

23
Projekt / SV: Min polska diplomatbil - Volvo 340 DL Diesel
« skrivet: december 19, 2021, 22:34:36  »
Grattis till nya bilen.
I Finland har det funnits dieslar men tror de bara fanns som 4 dörrars. 1,7 bensin är vanligare men ofta 4d men fanns en 3d 1,7 till salu i höstas.

24
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« skrivet: juni 29, 2021, 21:19:18  »
Röf/gul kabeln ska inte vara ansluten till något.
Vet inte varför den finns men troligen för att volvo kunde mäta något där.

25
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021! (3st kvar!)
« skrivet: november 15, 2020, 23:53:30  »
Jag betalade en gång 250kr.
Det var 10 nov. Enligt min bank var utländsk valuteringsdag 12nov.
Skrev kullke som meddelande.
Kan det va så att du ser samma betalning två gånger fast det bara är en?
Bergvik skrev ju ovan att han gärna tar 2st så antagligen han som betalt 320kr 🤔

26
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021! (Klar för leverans!)
« skrivet: november 06, 2020, 23:50:48  »
Har inte möjlighet att använda Swish.
Men om du skickar bankuppgifter i pm till mej, och så betalar jag naturligtvis för porto till Finland.

27
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« skrivet: september 19, 2020, 20:20:39  »
Intresserad

28
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 08, 2020, 10:35:13  »
Har betalt, men tar antagligen några bankdagar innan du ser betalning från utlandet.
Tack för att du sköter om detta så forumet finns kvar.

29
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 06, 2020, 20:35:04  »
Jag vill minnas att jag är skyldig dej 61kr för domänavgift från 2018 så jag betalar det nu samtidigt om du skickar bankuppgifter i pm.

30
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: maj 04, 2020, 23:01:31  »
Tråkit att höra.
Men hoppas du kommer igång med bilbyggandet igen snart, för det har varit ett intressant projekt att följa.

31
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 28, 2020, 22:48:49  »
Jag är naturligtvis med :)

32
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2020, 23:49:36  »
Jo de vill jag ha :)

33
REGLER / SV: Inget inlägg = risk att få sitt konto raderat
« skrivet: april 02, 2020, 21:51:28  »
Bra om vi skulle slippa dessa, men varför gör dom det och vad får dom ut av det.
Och alla skit inlägg de gör, vad är detta för jävla språk en del av dom skriver på t.ex  ÑÐ°Ð¹Ñ ?

34
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 23, 2020, 22:21:59  »
Modifierar bort spänningsfallet i den vita nu samtidigt, den var inte riktigt likadant kopplad som den svarta fast båda är 87or. Men den hade lika stort spänningsfall.
Polsvängde svänghjulsgivaren och det lilla det flyttade tändningen blev nog en förbättring.
En D-kam har bara lite mer duration och lite mer lyft än en A-kam.
Lite info om originalkammarna finns på forumet http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9577.0

35
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 22, 2020, 21:09:03  »
Hann byta D-kam i den svarta idag, den blev överraskande mycket snabbare men känns som den skulle behöva lite tidigare tändning.
Modifierade bort lite av spänningsfallet till strålkastarna också.
Hade 1,6V spänningsfall från batteri till strålkastarna, men det är inte så konstigt när strömmen ska ta en omväg på >5meter, dessutom går strömmen till strålkastarna trots relän igenom belysningsreglaget, kanske det är medvetet volvo gjort så att det blir mycket spänningsfall så glödlamporna ska hålla längre.
Hur som drog jag en direkt+ från batteri till relän under instrumentbrädan och fick ned spänningsfallet till 0,5V, så det blev mycket ljusare framför bilen nu.
Som ni ser på bilden kommer både styrströmmen och matningen till relän från ljusreglaget, jag fick fundera en stund innan jag kom underfund med vad relän har för uppgift när det är kopplat så, kom fram till att det fungerar som backventil, skulle man ta bort det och bygla skulle det gå att köra med dimbakljuset på fast man inte har körljusen påslagna.
Man skulle få ännu mindre spänningsfall om man skulle ha ett relä som matade omkastarrelät i säkringsboxen.
Men ville ha en simpel lösning, petade bara ut stiftet ut kontakten och satte batteriplus (svarta på bilden) direkt i relän.

36
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2020, 20:24:37  »
Liten uppdatering.
Sökte fram extraktorröret jag byggde till den vita 2002 och montera i den svarta nu, jag hade ju gjort det delbart för det var trångt att få dit det, men i den svarta fick jag konstigt nog dit det utan att dela på det .
Jag byggde nu ihop ett avgassystem av biltemas 63,5mm rör och böjar, monterade också två fullflödesdämpare från biltema, men som väntat blev bilen så högljudd att den blev okörbar, bytte den sista dämparen till biltemas rostfria (79-9022) och den dämpar ganska bra trots att den är liten.
Men bilen är fortfarande onödigt högljudd, så jag ska montera en tredje dämpare under bilen.
Den går faktiskt lite bättre med extraktor och grövre rör trots att allt annat är original, ska testa byta till en D-kam nu, mer trim än så vill jag inte ha i den svarta nu, bygger på en B230 som ska ner i den i framtiden, men det blir ingen monstermotor utan en motor med så brett register som möjligt.

37
Projekt / SV: Volvo 343 -85
« skrivet: mars 08, 2020, 22:58:04  »
Snyggt. Jag viste inte att vinylskärmaskiner fanns, så googlade och fick habegär, hur kan jag ha klarat mej utan 🤔

38
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 15, 2019, 01:04:17  »
Nu vet ju inte jag mycket om rakt fram körning.
Men du flyttade ned kuggstången 50 mm, gjorde du något annat som du inte visat i tråden?
Om du bara flyttat ned kuggstången kommer du få mycket toe-out vid gaspådrag och toe-in vid inbromsning.
Vet inte om det här någon betydelse i dragracing men alla hundradelar är ju viktiga och blir bilen orolig i styrningen är den knappast rolig/säker att köra.

39
Klotterplank / SV: FREDAG!!
« skrivet: december 13, 2019, 23:00:04  »
SKÅÅL

40
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 27, 2019, 21:06:53  »

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 53