Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 52
1
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« skrivet: juni 29, 2021, 21:19:18  »
Röf/gul kabeln ska inte vara ansluten till något.
Vet inte varför den finns men troligen för att volvo kunde mäta något där.

2
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021! (3st kvar!)
« skrivet: november 15, 2020, 23:53:30  »
Jag betalade en gång 250kr.
Det var 10 nov. Enligt min bank var utländsk valuteringsdag 12nov.
Skrev kullke som meddelande.
Kan det va så att du ser samma betalning två gånger fast det bara är en?
Bergvik skrev ju ovan att han gärna tar 2st så antagligen han som betalt 320kr 🤔

3
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021! (Klar för leverans!)
« skrivet: november 06, 2020, 23:50:48  »
Har inte möjlighet att använda Swish.
Men om du skickar bankuppgifter i pm till mej, och så betalar jag naturligtvis för porto till Finland.

4
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« skrivet: september 19, 2020, 20:20:39  »
Intresserad

5
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 08, 2020, 10:35:13  »
Har betalt, men tar antagligen några bankdagar innan du ser betalning från utlandet.
Tack för att du sköter om detta så forumet finns kvar.

6
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: maj 06, 2020, 20:35:04  »
Jag vill minnas att jag är skyldig dej 61kr för domänavgift från 2018 så jag betalar det nu samtidigt om du skickar bankuppgifter i pm.

7
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« skrivet: maj 04, 2020, 23:01:31  »
Tråkit att höra.
Men hoppas du kommer igång med bilbyggandet igen snart, för det har varit ett intressant projekt att följa.

8
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 28, 2020, 22:48:49  »
Jag är naturligtvis med :)

9
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2020, 23:49:36  »
Jo de vill jag ha :)

10
REGLER / SV: Inget inlägg = risk att få sitt konto raderat
« skrivet: april 02, 2020, 21:51:28  »
Bra om vi skulle slippa dessa, men varför gör dom det och vad får dom ut av det.
Och alla skit inlägg de gör, vad är detta för jävla språk en del av dom skriver på t.ex  ÑÐ°Ð¹Ñ ?

11
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 23, 2020, 22:21:59  »
Modifierar bort spänningsfallet i den vita nu samtidigt, den var inte riktigt likadant kopplad som den svarta fast båda är 87or. Men den hade lika stort spänningsfall.
Polsvängde svänghjulsgivaren och det lilla det flyttade tändningen blev nog en förbättring.
En D-kam har bara lite mer duration och lite mer lyft än en A-kam.
Lite info om originalkammarna finns på forumet http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9577.0

12
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 22, 2020, 21:09:03  »
Hann byta D-kam i den svarta idag, den blev överraskande mycket snabbare men känns som den skulle behöva lite tidigare tändning.
Modifierade bort lite av spänningsfallet till strålkastarna också.
Hade 1,6V spänningsfall från batteri till strålkastarna, men det är inte så konstigt när strömmen ska ta en omväg på >5meter, dessutom går strömmen till strålkastarna trots relän igenom belysningsreglaget, kanske det är medvetet volvo gjort så att det blir mycket spänningsfall så glödlamporna ska hålla längre.
Hur som drog jag en direkt+ från batteri till relän under instrumentbrädan och fick ned spänningsfallet till 0,5V, så det blev mycket ljusare framför bilen nu.
Som ni ser på bilden kommer både styrströmmen och matningen till relän från ljusreglaget, jag fick fundera en stund innan jag kom underfund med vad relän har för uppgift när det är kopplat så, kom fram till att det fungerar som backventil, skulle man ta bort det och bygla skulle det gå att köra med dimbakljuset på fast man inte har körljusen påslagna.
Man skulle få ännu mindre spänningsfall om man skulle ha ett relä som matade omkastarrelät i säkringsboxen.
Men ville ha en simpel lösning, petade bara ut stiftet ut kontakten och satte batteriplus (svarta på bilden) direkt i relän.

13
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2020, 20:24:37  »
Liten uppdatering.
Sökte fram extraktorröret jag byggde till den vita 2002 och montera i den svarta nu, jag hade ju gjort det delbart för det var trångt att få dit det, men i den svarta fick jag konstigt nog dit det utan att dela på det .
Jag byggde nu ihop ett avgassystem av biltemas 63,5mm rör och böjar, monterade också två fullflödesdämpare från biltema, men som väntat blev bilen så högljudd att den blev okörbar, bytte den sista dämparen till biltemas rostfria (79-9022) och den dämpar ganska bra trots att den är liten.
Men bilen är fortfarande onödigt högljudd, så jag ska montera en tredje dämpare under bilen.
Den går faktiskt lite bättre med extraktor och grövre rör trots att allt annat är original, ska testa byta till en D-kam nu, mer trim än så vill jag inte ha i den svarta nu, bygger på en B230 som ska ner i den i framtiden, men det blir ingen monstermotor utan en motor med så brett register som möjligt.

14
Projekt / SV: Volvo 343 -85
« skrivet: mars 08, 2020, 22:58:04  »
Snyggt. Jag viste inte att vinylskärmaskiner fanns, så googlade och fick habegär, hur kan jag ha klarat mej utan 🤔

15
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: december 15, 2019, 01:04:17  »
Nu vet ju inte jag mycket om rakt fram körning.
Men du flyttade ned kuggstången 50 mm, gjorde du något annat som du inte visat i tråden?
Om du bara flyttat ned kuggstången kommer du få mycket toe-out vid gaspådrag och toe-in vid inbromsning.
Vet inte om det här någon betydelse i dragracing men alla hundradelar är ju viktiga och blir bilen orolig i styrningen är den knappast rolig/säker att köra.

16
Klotterplank / SV: FREDAG!!
« skrivet: december 13, 2019, 23:00:04  »
SKÅÅL

17
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: november 27, 2019, 21:06:53  »

18
Trimning / SV: B19a med 531
« skrivet: november 06, 2019, 10:34:46  »
Den passar nog så gott som direkt på B19.
531 har 94mm långa förbränningsrum men bör fungera med B19 packning som är samma som B21 packning så hålen är antagligen nära 94mm.

19
Drivlina/Växellåda / SV: Hackig start med varm motor
« skrivet: augusti 17, 2019, 15:14:01  »
Är alltså motorn orkeslös/rycket på låga varv med lite gas när den är varm? Startar du på tvåan gasar du ju lite mer.
Gissar i så fall att den får för lite bränsle på tomgång, är det bil med förgasare gissar jag på tjuvluft eller kanske det bara går att skruva ut bränsleskruven några varv, den kan ha blivit inskruvad för avgastest av tidigare ägare.

20
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 20, 2019, 22:57:48  »
Tack för intressant läsning, väntar på bilder.

21
Trimning / SV: Justerbar vevstake
« skrivet: april 01, 2019, 17:57:26  »
Ganska onödiga, jag brukar köpa de längsta jag hittar och böja stakarna så dom blir lagom långa :)

22
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 10, 2019, 21:10:22  »
Nu har jag till slut hunnit fixa till batterifästet i den svarta. Någon hade lyckats svetsat dit ett fäste från en 343, men det värsta var rostskyddsmassan de kladdat dit.
Jag blev inspirerad av Frejs rostlagning så jag kapade bort alltihop, då inträffade något så jag har nästan ingen tid att vara i garaget längre , men till slut blev det klart, men pga tidsbrist blev det inte fullt så seriöst som det var tänkt från början.
Tvivlar på att den vita kommer ut på vägen i sommar.

23
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: januari 03, 2019, 20:07:52  »
Du har nog blivit professionell rostlagare.
Jag blev så inspirerad av din rostlagning, så i förrgår kväll började jag göra om en fusklagning som någon tidigare gjort på min svarta. Men hann bara passa in första plåten innan stormen gjorde att vi blev utan el i 6 timmar. har röjt bort vindfall på gårdsplanen nu så i morgomkväll blir det att fortsätta rostlagningen.

24
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: november 21, 2018, 22:42:29  »
Grattis

25
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: oktober 28, 2018, 21:42:51  »
Fått igång den?

26
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 02, 2018, 23:00:45  »
Snygga muttrar! Kul med personer som ger sig på att göra även detaljerna själv.

Denna typ finns att få tag i för vettiga pengar. Bult på bilden men finns även som mutter.
https://www.mekonomen.se/Document/Image?fileName=37%5c37-050026202%5c20.jpg&size=product
Nu har du ju de du gjort själv men det är ett tips till de som inte har möjlighet att göra egna.

Tack, ett bilbygge blir aldrig klart om man gör alla små detaljer själv.
Tyvärr har inte Mekonomen, bulten du länkar till passar inte mina Kosei fälgar. Det är konan mitt på muttern som trycker mot fälgen, orsaken till att mina muttrar börjat gå av är att bultarna borde varit lite längre, har bytt spacerplattor fram och ska göra nya dit bak.
De nya muttrarna har jag svarvat ur 20mm 10.9 bultar.

Dessa hittade jag men osäker om de är rätt för måtten på bilden stämmer inte riktigt med mina muttrar
Det som på bilden är 16mm ska vara 16,5mm och det som är 15mm ska vara 18mm.

27
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 01, 2018, 21:13:03  »
Fick ju problem med en insexhjulmutter i höstas, svårt att få tag på nya så kom på iden att göra en själv,men svårt att göra insex så det slutade med att jag gör alla nya.

Bild 1 från vänster, 1 en hel mutter, 2 en mutter gick av, 3 en prototyp som blev för kort, 4 en halvklar, 5 en nästan klar som ska slipas för 13mm hylsa.
Bild 2 som det ser ut nu.
Förslag på ytbehandling mottages tacksamt.

28
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 29, 2018, 22:35:54  »
Vackert!  :D
Några planer denna säsong?
Tack
Jo planer finns men om jag hinner 😶
Den svarta blev besiktigad igår.
Båda är nyvaxade och körbara, den svarta har blivit lite rostlagad och så har jag fixat lite småbucklor.
Har lite rost att fixa på den vita också.
Ska amputera bort original btr  för jag har en teori om att den flödar för lite för nya bränslepumpen, var ju tvungen att mappa om låglast pga pumpbytet. Och det känns fel att köra med ett bränsletryck som påverkas  av batterispänning. Går att pwm styra pumpen också men känns onödigt när jag bara har en 044 kopia.
Antagligen kommer jag börja köra på etanol nu när det nu finns en mack som har det  här nära .
Sätena i den svarta är lite slitna så söker lädersäten. Den svarta ska ju behållas original så är intresserad av alla originaltillbehör.

29
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 08, 2018, 21:01:55  »
2 st nytvättade GLT  :)

30
Elsystem / SV: Söker Kopplingschema och kunskap om 360
« skrivet: mars 28, 2018, 22:52:28  »
Tyder ju på att grå kabeln är kortsluter till jord.
Har det varit en förgasarbil eller insprutare från början?  På bilar med sprut är grå förgränad till varvräknare,bränslepumpsrelät och styrboxen. Tänkte om sptutet är borttaget och kabeln ligger och kortsluter😕
Jag har hafft flera 340 med förgasare och två 360 med förgasare och ingen av dom hade varvräknare.

31
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: mars 07, 2018, 22:59:42  »
Skulle vara intressantare att följa tråden om man kunde se alla bilder 😩

Nu ser jag bilderna , betydligt intressantare nu 😊

32
Elsystem / SV: Ingen tändning.
« skrivet: mars 05, 2018, 23:05:44  »
Felet är nog i bilens elsystem och inte tändningsfel, så vilken motor och tändsystem det är här ingen betydelse i detta fall.
Om startmotorn drar har du ju ström fram till tändningslåset, händer inget när du vrider på tändningen? (Kupefläkt osv).
Kan det vara tändningslåsbotten som har fel, kolla det. Annars kan det vara tändningsrelät som du själv sa eller kontakterna som  sitter på insidan av säkringsdosan (bakom handskfacket).
Hur tjuvkopplade du enligt Youtube?

33
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: februari 26, 2018, 18:40:35  »
Trådlyft så ingen missar☺

34
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: januari 29, 2018, 19:39:53  »
Jag är naturligtvis med och bidrar.
Antar att klubbkassan är tom nu?

35
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: januari 13, 2018, 14:21:23  »
Snyggt.
Ser ju att den sitter monterad istället för Renix.

36
Teknik / SV: 360 vägrar starta, råd om felsökning uppskattas starkt!!
« skrivet: december 19, 2017, 14:32:29  »
Plusskabeln från batterit till säkringsdosan. Den är ansluten till batterikabeln nära plusspolen, där brukar det vara problem med dålig kontakt.
Annars är det problem med tändningslåsets bottem eller tändrelät.
Eller kontakterna innanför säkringsboxen. Hur som är ju felet på plussmatningen till allt som styrs via tändningslåset.



37
Framvagn/Bakvagn / SV: Bromstrumma 360-88
« skrivet: november 19, 2017, 22:20:46  »
Våld är lösningen på problemet.
Simlar om man gör som Frej så går det, " fjäderbelastade klacken" är ju bara en tunn plåt så den ger sej nog om man tar i och skruvar in justeringen med lite våld.

38
Framvagn/Bakvagn / SV: Renovera stötdämpare/fjäderben?
« skrivet: november 19, 2017, 17:45:09  »
Mineral

39
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 19, 2017, 18:08:33  »
Besiktad idag☺utan fel. Så nu får jag montera tillbaks spacerplattorna.
Jo Frej jag har en 20 år gammal plan att montera dubbla original, det har bara inte blivit av ännu😶
Har ju alltid haft problem med att bultarna mellan turbo och grenrör släpper, men har nu monterat 12.9 (svänhjulsbult) och Nordlock brickor och hittills ser det utt att fungera.

40
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: oktober 18, 2017, 21:56:26  »
Besiktning imorgon☺
Har kört lite med den nu, ligger otroligt bra på vägen och mycket roligare att köra med powerflex bussningar i framvagnen och servo, har ju tidigare bytt olja i dämparna så nu skulle jag bara behöva hårdare krängningshämmare.
Noterade också när jag ställde på den att jag i augusti hade varit ägare i 20år ☺ alltså otroligt vad åren går känns ju som jag nyss köpt bilen och jag är fortfarande förälskad i min bil. I december blir bilen 30 år, så den vara 10 när jag köpte den, någon annan här som tagit banklån för att köpa sin 360?

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 52