Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 52
121
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: januari 03, 2017, 22:48:52  »
Fin batteri och catchtank hylla.
Ang spridarna, när du har så fin motor och dessutom mapbart sprut skulle det inte vara bättre att satsa på nyare modernare spridare med bättre sprutbild?



122
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 03, 2017, 22:37:29  »
Det är gummiändarna på B14 axeln som brukar gå sönder pga ålder.

Har du någon bild?
Är det hardyskiva? Eller någon egen patenterad lösning av Volvo/DAF?
Nej har ingen bild och det är inte hardyskiva, axeln består av ett aluminiumrör med splineshylsor fastvulkaniserade med gummi i ändarna. Denna lösning är till för att det inte ska bryta axeln när motorn rör sej, b14 motorn sitter ju med fyra motordynor och växellådan sitter också med fyra fästen. B19/B200 har bara två motorfästen och två växellådsfästen för de sitter ihop med ett rör så de blir som en enhet. Sitter stödlager inuti röret och en 20mm axel.

123
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 03, 2017, 20:03:00  »
Stämmer på automaterna men rören ska vara samma om det är manuell låda.

Nej bara B19/B200 som har transaxel.

B14 manuell och B14 variomatic har två olika modeller på kardanaxel vad det verkar.
Medan den manuella ska vara samma som på 1,7-litersmodellen.

Det är därför snubbarna på 300-mania kör sönder drivlinan med renaultmotor.
Och att få renaultmotor ihop med transaxel är nog inte helt enkelt.

Om ni med rören menar axeln mellan koppling och växellåda så är det helt olika.
Det är gummiändarna på B14 axeln som brukar gå sönder pga ålder.
Ska nog inte vara omöjligt att få ihop det med 360 axel, tror 360 axeln är ganska lagom lång så det är bara att ta en b14 sprängkåpa utan lagerdel och göra en adapterplatta så den passar på 360 röret.
Grova drivaxlarna (från nyare 360 med insprutning) med nya drivknutar håller mycket effekt, en frisk diff håller också ganska mycket, att folk kör sönder drivknutar mm beror ofta på att de är utslitna.
Finns det inte någon som kör 360 drivlina ihop med renaultmotor?

124
Teknik / SV: b14 renix tändsystem på b200k
« skrivet: december 13, 2016, 22:58:17  »
Det går att använda tändboxen. Men det är troligen lite olika tändförställningskurvor i b14 och b200 tändboxarna. Om det blir sämre eller bättre med b14 tändbox än med b200k box vet jag inte. Men själv skulle jag nog testa köra med b14 tändningen och inte brytartändning.

125
Övrig konvertering / SV: 240 Bakaxel
« skrivet: december 12, 2016, 15:36:38  »
Ni kan skicka pm  till Frej så han gör er till medlemmar med rättighet att lägga upp bilder direkt på forumet.

126
Framvagn/Bakvagn / SV: 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 11, 2016, 14:27:46  »
Ja det syns på bilderna att rattaxeln ligger framför kuggstången på fyrahundra styrväxel.
Ofta fel listat på såna sidor.

Högerstyrd går att modifiera http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7289.msg109421#msg109421

127
Framvagn/Bakvagn / SV: 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 10, 2016, 13:22:04  »
Antagligen passar de med lite modifiering. Men bilen skulle styra åt fel håll tyvärr.
Styrväxel och styrstag sitter på framsidan på 300 och baksidan på 4serien.
Om du får tag på en styrväxel från en högerstyrd kan du använda den, det har någon gjort men minns inte vem.

128
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: december 02, 2016, 20:21:31  »
Jag kommer tyvärr inte.
Dels pga tidsbrist, men mycket för att jag bla köpt en gammal traktor jag egentligen inte hade råd med så det blir att leva snålt några veckor.
Hoppas jag har möjlighet att komma en annan gång.

129
Teknik / SV: Illalåtande tickande ljud från hastighetsmätaren. Volvo Dl -88
« skrivet: oktober 17, 2016, 23:31:47  »
Testat olja hastighetsmätarvajern?

130
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: oktober 13, 2016, 22:54:16  »
Hur går det här då?

131
Stereo/Styling / SV: Söker hjälp med installation av stereo i en 340 dl -88.
« skrivet: oktober 09, 2016, 22:33:22  »
Sockerbiten skulle jag gissa är högtalarkablar.

132
Evenemang / SV: Vrom och Vallåkra
« skrivet: september 23, 2016, 13:52:46  »
Fanns en 340 b14 i fint skick och en fin GLSsedan

133
Evenemang / SV: Vrom och Vallåkra
« skrivet: september 23, 2016, 13:46:28  »
Ok jag var till vallåkra på lördagen och Vrom på söndagen, På vallåkra såg jag ganska exakt 0st Volvo300, men det var inte så mycket annat att se heller, t.ex fanns det inte många PVn och det var inte så många bilar som faktiskt var i utställningsskick, men några riktigt fina byggen fanns det, men bruksbilar med bucklor, rost, tejpade stötfångare osv hade jag inte väntat mej att se på Vallåkra.
Däremot på Vrom Fanns det så mycket att se att man inte hann titta på allt.
Bla denna 360GLT -86a 52000km, lädersäten, den var på blocket för bara 20000kr så jag funderade på att köpa den men någon hann före och ställde ut den på Vrom, den var ju i nyskick hade jag vetat det innan hade jag köpt den direkt, för en Glt i så fint skick och så billigt hittar man aldrig igen, men hoppas nya ägaren tar bra hand om den

134
Historiska träffar / SV: 300 Powers Julträff 2016
« skrivet: september 22, 2016, 21:59:30  »
Bra med en julträff :)
Blir kanske att ta en långtur med den svarta.
Finns ju antagligen hotell i Strängnäs inom rimligt avstånd?
Angående Facebook anser jag att det förstört många bra forum när diskussionerna flyttat dit, och att hitta fakta och gamla inlägg där är ju krångligt och kanske omöjligt, tacka vet jag detta forum med bra sökfunktion.

135
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: september 07, 2016, 11:08:16  »
Om jag museibesiktar bilen när den blivit 30år blir den skattebrefiad och besiktning vartannat år +att försäkringen blir nästan gratis. Men för att ändringsbesikta till det ska den först bli godkänd av någon veteranbilsorganisation = bilen skall vara i fint originalskick och ingen bruksbil.

136
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: september 05, 2016, 23:17:23  »
Ser ut att bli bra, de ska bara få ny färg och däck så blir de lagom + att det är originalfälgar så jag kan museibesikta med dom.

137
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: september 05, 2016, 23:10:54  »
Den vita ska nu få servon jag var och hämta från Stormen.
Den svarta ska få fälgarna jag hämta från FET60ii och elfönsterhissarna jag köpte av Stormen om de passar.
Någon som vet om fönsterhissarna från en 3dörrars passar till en 5dörrars??

138
Köpes / SV: Glt Fälgar
« skrivet: september 05, 2016, 22:52:35  »
Tack men jag var och hämtade fälgarna av FET60ii samtidigt som jag var till Vallåkra.

139
Evenemang / Vrom och Vallåkra
« skrivet: augusti 12, 2016, 00:01:06  »
Någon här som ska till Vallåkra eller Vrom med sin 300?

140
Säljes / SV: Styrservo och fönsterhissar
« skrivet: augusti 08, 2016, 13:29:41  »
Jag hämtar allt nästa vecka.
Kan du p ma  telnr så hör jag av mej.

141
Köpes / SV: Svart Bakdörr
« skrivet: augusti 01, 2016, 22:35:53  »
Lyfter tråden och hoppas det finns någon som har en någorlunda fin dörr utan bucklor, lite ytrost nedtill är mindre jobb att fixa än att lyckas måla om en hel dörr.

142
Köpes / SV: Glt Fälgar
« skrivet: augusti 01, 2016, 22:28:09  »
Har du fälgarna kvar så kan jag hämta om ett par veckor?
Eller finns det någon annan här som har fälgar liggande?

143
Trimning / SV: 4-spjäll isf singelspjäll
« skrivet: juni 02, 2016, 22:54:30  »
Hej och välkommen till forumet.
Intressant om du kommer köra original motorstyrning utan luftmängdsmätare, antar du kommer göra så du får en motsvarande signal till styrboxen men styrt av varvtal och spjällvinkel.

144
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 25, 2016, 21:01:17  »
Kul att se kullke, men den där kabelbiten var det runt framrutans rutlist då?

Nej sidorutorna, det är förardörren på bilden,  med kabel trycks listen mot rutan.
Motorn är uppstart nu, jävligt kul att höra motorljudet när jag inte hört den på nästan 4år.

145
Säljes / SV: Blocket
« skrivet: maj 14, 2016, 23:19:32  »
Någon som känner till något om denna bil https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_340_t5_66069267.htm?ca=11&w=3 vem som byggt den osv frågar för jag funderar på att köpa den

146
Teknik / SV: Kompression och toppar
« skrivet: maj 14, 2016, 23:14:54  »
Volymskillnaden mellan 405,531 0ch 398,530 är nog obetydlig.
Iallafall B19A 340 -83 har upphöjning på kolvtoppen medan 240 med B19 och kanske äldre 300 med B19 har plan kolvtopp.
Vill minnas att 340 hade 10:1 i komp medan 240 hade 9:1 i komp.
Jag hade en 340 B19A -83 som jag borrade till 92mm, då valde jag B21E kolvar som hade plan topp för B21A kolvar hade grop.
Jag har också Haft en 345GLS B19A och den hade plana kolvar om jag inte minns fel.

147
Säljes / FLYTTAD: Kompression och toppar
« skrivet: maj 14, 2016, 17:28:01  »
Det här ämnet har flyttats till Teknik].

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9375.0

148
Teknik / SV: Kompression och toppar
« skrivet: maj 13, 2016, 23:36:58  »
Det är samma toppar på b23 och b19.
Alla toppar har lika stora förbränninsrum förutom 631toppen som sitter på b230k.
Ja det är kolvtopparna som har olika stora gropar, B19 finns både med förhöjd och plan kolvtopp, b21a har grop och b21e har plan kolvtopp, b23 har antagligen alltid grop.
Volymen på original förbränninsrum har jag glömt.

149
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: april 10, 2016, 00:46:54  »
Angående rosten på dina tankband, så montera jag en sprillans ny dragkrok på min v70 ca samtidigt och den är också jävligt rostig nu fast bilen är nästan nyskick  >:( blir att demontera den och blästra den nu, så fixus har inte lyckats bättre, så jag funderar på att göra en ugn och börja pulverlackera allt.

150
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 10, 2016, 00:25:04  »
Balkarna var lite hoptryckta av vårdslös domkraftsanvändning under min svarta så jag borrade hål innifrån för att knacka ut bucklorna med dorn.

151
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 10, 2016, 00:18:25  »
Homer kollar nya bilen förra våren, hans komentar blev att husse får nog trimma lite här

152
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 10, 2016, 00:12:45  »
Biltemas 044 kopia får plats på original bränslepumps plats

153
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 10, 2016, 00:08:37  »
Går framåt här men långsamt, ska försöka uppdatera lite mer nu när jag jobbar mer med bilen.
Ett litet tips som jag gjort med alla mina 300 är att trycka in en kabel eller liknande imellan gummilist och rutram för att minska vindbruset

154
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 02, 2016, 22:54:22  »
Oj! Snyggt jobbat! Vart i styrväxeln sitter den där bussningen?
På högra sidan runt kuggstången, hålet är 22mm och den är 32mm utvänigt, den är lätt att byta man behöver bara demontera högra styrstaget och svänga ratten allt till vänster trycka in öronen på bussningen och dra ut den och trycka dit en ny om man har, jag köpte en ny från Volvo i början av 90talet men antar att de inte längre finns att köpas så jag gjorde nya.
den som satt där glappade över 1mm. Blev ju lite hårdare bussning nu för original är gjord i nå gummiliknande material.

Den svarta gick igenom besiktningen igår utan anmärkning bara beröm för fin bil. Besiktningsmannen sa att 360 var en av de bästa bilarna som fanns på 80talet, han hade jobbat på ett företag som köpt en ny GLT i mitten av 80talet och den var så fin och snabb bil då att alla ville köra den. Själv hade han haft en 343.
Jag har råkat ut för många besiktningsgubbar som haft 300 själv och de brukar vara experter på att veta var de ska hitta rosten så tur att jag bara har rostfria bilar nu.

155
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: mars 02, 2016, 22:19:13  »

La i original ventilfjädrar då jag upptäckte att bugpack fjädrarna inte såg ut att må riktigt bra. Fjädern verkar vara för lång så den trycks ut åt sidan i mitten.
kullke kör inte du också med dessa? Kanske lönar sig att kontrollera dom så dom inte brister om dom slits på mitten som mina.

Jag lyfte ur kammen ikväll men svårt att se om fjädrarna var nötta som dina, syntes inget i tryckarna att de skulle nötts mot fjädrarna (syns det i dina tryckare att de nötts imot fjädrarna) man tycker ju det skulle vara blankpolerat i lyftaren där fjädern nött imot :-\
Det kan ju också vara så att vi inte har exakt samma fjädrar, kan ju ha olika fjäderbrickor också för det har funnits olika fjäderdiameter i rödblocken-
Vad är det för ytterdiameter på dina fjädrar, mina är <32mm, tryckarna som satt i nu är 34,5mm invändigt hittade en uppsättning i garaget som är 35mm så jag funderar om det skulle vara ide att byta till de ifall att mina fjädrar också slits så kanske de skulle slitas mindre.
Jag skulle liksom inte ha lust att lyfta toppen bara för att byta fjädrar när jag inte ser några skador på fjädrarna, och så tror jag de får nötas ganska mycket innan de går av + att jag inte tror att det blir större haveri än en bränd ventil i värsta fall ifall en fjäder skulle gå av, fast med min otur skulle ventilen lossna och åka in i sylindern.
Jag ska försöka syna fjädrarn en gång till om jag inte ser något så kör jag med dom iår, har planerat ventilbyte men inte i vinter för det finns så mycket annat att fixa på bilen nu.

156
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: mars 02, 2016, 21:42:50  »
Men du hade ju grundat och rostskyddat nya tankbanden på sid14  ???
Hur kan det bli så rostigt på bara 8år :-\ men det är ju bara ytrost.

157
Elsystem / SV: Elproblem, Startmotor?
« skrivet: februari 27, 2016, 13:18:21  »
Det är nog inte kortslutning ;ftatstiftskontakten ger ju ström till solenoiden som är induktiv så det är normalt att det gnista lite.
Har bilen ståt länge eller är det kallt?
Har du fullladdat batteri?
Ta en hammare och knacka på solenoiden det brukar oftast hjälpa.

158
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 26, 2016, 22:33:51  »
Nu har jag börjat med min vita igen, så jag hoppas ha den klar i god tid innan sommaren :)
Den svarta ska besiktigas inkommande vecka.
Den svarta har blivit rostlagad, rostskyddad, målats trösklar + nedtill fram och bak så nu är det rätt färg, var vanlig svart innan ej metallic. Bytt kamrem bromsar mm, stötdämpare bytta och fjädrar kapade.
B230 motorn är på gång men inte klar.
Var glapp i kuggstången också så jag gjorde en ny bussning (den vita på bilden, svarta är original) gjorde en till den vita samtidigt så den ska också bytas. Men har ju servo på den röda som jag tror den svarta kommer få, hade ju tänkt montera servon på den vita men den kommer nog få en annan styrväxel för snabbare styrning, men hur som måste jag ha det glappfritt vid besiktning. Skål alla  ;)

159
Framvagn/Bakvagn / SV: 360 grA broms/vexellåda
« skrivet: februari 25, 2016, 22:10:48  »
Är det samma skivor och diff som på den här bilden?

160
Teknik / SV: Kombatibilitet 340/360. Dragkrok, servo etc. Vad passar?
« skrivet: februari 21, 2016, 21:03:18  »
Finns ju massa olika dragkroksfabrikat, men volvos dragkrok till 360 3/5D samma modell som sitter på min svarta ser jag inget hinder att skulle passa en bil med B14.

Styrväxeln från 360 passar nog 340 men fästen för pumpen och remhjul får du nog göra själv om du har B14.
Men en bil med B14 kan ju inte vara tungstyrd utan servo om topplagringar mm är ok.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 52