Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 52
161
Teknik / SV: Kombatibilitet 340/360. Dragkrok, servo etc. Vad passar?
« skrivet: februari 21, 2016, 21:03:18  »
Finns ju massa olika dragkroksfabrikat, men volvos dragkrok till 360 3/5D samma modell som sitter på min svarta ser jag inget hinder att skulle passa en bil med B14.

Styrväxeln från 360 passar nog 340 men fästen för pumpen och remhjul får du nog göra själv om du har B14.
Men en bil med B14 kan ju inte vara tungstyrd utan servo om topplagringar mm är ok.

162
Drivlina/Växellåda / SV: nollställa b14
« skrivet: februari 11, 2016, 13:37:41  »
Du behöver inte nolla en B14 för att lyfta toppen.

163
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: januari 28, 2016, 16:39:35  »
Vilket turbogrenrör fungerar bäst i våra bilar?

Det du bygger själv för dina behov.
Av originalgrenrören fungerar och passar 940 bäst.

164
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: januari 22, 2016, 15:14:51  »
På min svarta Glt sitter pulsair och egr,  men fanns inte på min vita och inte på din,alla är ju Glt-87 så konstigt att det finns på min svarta.

165
Momentrör och växellänkaget passar.

166
Antar att du har m45r låda bilen (4vxl).
Om det är samma utväxling kan du byta bara själva diffen som nödlösning, kronhjul och piniongen är ett par som hör ihop om man är seriös.
Piniong från m47r passar inte ihop med m45r.
Men varför inte montera hela m47r låda och diff i bilen? Det är inte mycket mer jobb, det som tar mest tid är att lossa drivaxlarna och det måste du ju göra fast du bara byter diff. Och så slipper du shimsa mm

167
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: januari 20, 2016, 13:35:52  »

- Varvstopp (Sitter det ett Renix från B200F kanske?).

* Dra åt hjullager H.B. (glappt).


Grattis till nya bilen.

Aldrig hört att någon B200E skulle ha varvstopp, möjligen kan det ha suttit rotor med varvstopp från början.

Sitter nog tyvärr inte spännbara hjullager bak.

168
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 09, 2016, 17:35:24  »
Hur går det här då ?
Ser ut att bli en vinter med bra is,så hoppas på många bilder från iskörningen.

169
Köpes / SV: 345 eller 360
« skrivet: januari 03, 2016, 08:56:39  »
http://m.blocket.se/vasterbotten/Volvo_360__Laga_mil__Skattebefriad__Rostfri_64548587.htm?ca=11&w=3
Kanske inte så nära dej och inte den billigaste, men kanske bättre att lägga några timmar på att hämta än att lägga hundratals timmar på att bygga bil av ett vrak.

170
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: december 28, 2015, 23:26:54  »
Har du målat parkeringsrutor på golvet?

171
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: december 28, 2015, 23:23:35  »
Tack!
Jag har lite det problemet nu; det går oproportionerligt mycket tid till att sopa golvet varje gång man är ute och mekar...
Det problemet har jag också + allt torkande och tvättande av golvet, men jag har ju byggt garaget att meka i så jag försöker att inte vara så överdrivet rädd om golvet så kanske det blir lite lättare att leva  ;)
När man svetsar under en bil fungerar det bra att t.ex lägga en gammal bakplåt under så man inte förstör golvet, bra att ha under när man jobbar med bromsar också så man inte behöver lägga tid på att torka upp bromsvätska från golvet.

Simlar ang billyftar kanske vi borde starta en ny tråd om det, jag går i tankarna att köpa höglyftande saxlyft tror de är mest ur vägen när de inte används, en tvåpelarlyft är så mycket ivägen om man ska ha in en traktor, båt eller annat stort.
Ska man t.ex jobba med trösklarna går det ju t.ex att lägga fyra höga pallbockar under bilen och släppa ner lyften.
Saxlyften går att använda som svets/arbetsbord när man jobbar med annat än bilar också.

172
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: december 28, 2015, 22:53:07  »
Brukar följa med bultar när man köper nya drivknutar annars.

173
Framvagn/Bakvagn / SV: Bättre bromsar fram
« skrivet: december 28, 2015, 22:43:24  »
Jag har skivorna mellan fälgen och navet, och längre hjulbultar.
Ang navstyrningen så går det nog att köra utan också, när man har bil med hjulmuttrar centrerar muttrarna fälgen riktigt bra, finns bilar som saknar centrumstyrning, bla äldre 300 har ingen centrumstyrning bak.
De flesta fälgar har större centrumhål än navstyrningen på våra bilar så man brukar få göra centrumringar i allafall om man vill ha navstyrning.
Du kan ju kanske plansvarva bort lite på utsidan av navet så kanske original hjulbultar räcker till  :-\
Zyklon har gjort en liknande lösning som du tänker göra    http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.2360

Glöm inte att lägga upp bilder på bromsprojektet ;)


174
Historiska träffar / SV: Träff?
« skrivet: december 25, 2015, 16:30:53  »
Kanske VROM 2016, 300 blir ju 40år 2016 ;)

175
Projekt / SV: 360 GLT(urbo)
« skrivet: december 18, 2015, 18:12:45  »
Rätt soppatryck vid max laddtryck (0.7bar) är just 2.5kg soppa.
Sätter jag en vakumstyrd linjär btr som vid 0.7bars laddtryck ger 2.5kg soppatryck blir det ju vid landsväg då jag har 0.5bar vakum: 2,5 bar - minus 0,7bars laddtryck - 0.5bar =1.2kilos soppatryck vid landsväg.

Är inte det väldigt lite soppatryck?
Kommer ens spridarna ge en spridarbild?
Blir ju samma tryckskilnad alltså samma spridarbild.

176
Drivlina/Växellåda / SV: B14 sprängkåpas bultmönster
« skrivet: december 17, 2015, 21:56:36  »
340 finns också med D16 = Renault 1,6 diesel, det är i grunden samma block som B172 som också sitter i 340. Tror dessa har samma sprängkråpa som B14 :-\ 

177
Projekt / SV: 360 GLT(urbo)
« skrivet: december 16, 2015, 17:43:03  »
Ingen vakumstyrd btr :-\

178
Teknik / SV: Vajer
« skrivet: december 12, 2015, 20:17:34  »
Den är av, fyrkantiga delen sitter nog kvar i mätaren. Fyrkantiga delen är gjord i plast så får du bara ut delen som sitter kvar i mätaren kan du kanske limma ihop den.

179
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 23, 2015, 23:22:20  »
Nej det vet jag inte. Men är dina cylindrar runda så är det nog inom toleransen.
När du haft olja i alla cylindrar och bara lite i icn skulle jag gissa att största problemet varit vevhusventilationen.

180
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 17, 2015, 23:13:19  »
Kanske bra tillfälle att byta till B230 block innan du lägger mer pengar i gamla blocket  :-\ har du turen att hitta ett b230 block som inte behöver borras blir det ju inte så dyrt.
Du har inte intercoolern full med olja?
Jag får nog kolla mina ventilfjädrar då.

181
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: juli 26, 2015, 21:50:33  »
Jag är så avundsjuk på din nya bil.
Ang lykttorkarmekanismen på -76 har jag för mej det ska vara samma typ som gamla saab, kan det tro vara så lika att det går att modifiera från en 96 eller 99  :-\

182
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: juli 26, 2015, 21:36:09  »
Var hem till Peter förra helgen, riktigt kul att se monsterbilen färdigbyggd  :)
Jag stod nog och drägla när jag tittade på motorn halva natten, så Peter fick nog tvätta framskärmarna efteråt  :D
Alltså en riktig racebil med utställningsklass på lackeringen enligt mej.
För de som missat finns bilen här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78155&postdays=0&postorder=asc&start=0
Jag fick höra motorljudet också  ;D


183
Köpes / SV: Glt Fälgar
« skrivet: juli 11, 2015, 23:58:33  »
Ok
Jag ska ut och dra husvagnen lite nu ett par veckor, vet inte riktigt vart men kanske Danmark, om det blir så att jag åker söderut ringer jag dej.
Jag tror såna här fälgar skulle göra passa bra under min svarta Glt med längre bultar och 20mm plattor och fortfarande se original ut.

184
Köpes / Glt Fälgar
« skrivet: juli 07, 2015, 23:12:48  »
Glt fälgar enligt bild önskas köpas

185
Köpes / Svart Bakdörr
« skrivet: juli 07, 2015, 23:08:59  »
Behöver en ny höger bakdörr till min svartmetallic glt -87a passar från alla 300 som har bakdörrar.
Min bakdörr är lite onödigt bucklig så jag hoppas någon har en bättre att sälja till mej, jag kan hämta om någon har innom 100mil.
Jag har grönmet, blåmet, silvermet, mörkgråmet och röd så det är bara svart som jag är intresseraad av  ;)

186
Projekt / SV: 360 projektet turbokonverterad m20b25
« skrivet: juni 01, 2015, 23:05:30  »
Helgalet och kul bygge :)
Trodde det var omöjligt att få en Bmw att se bra ut men detta blir nog den snyggaste Bmwn  ;)
För antar den kommer vara reggad som ombyggd Bmw?

187
Trimning / SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« skrivet: juni 01, 2015, 22:57:10  »
Ska du köra 16V måste du ha ventilurtag i kolvtoppen, och så har jag för mej att B234 toppen har för stora ventiler för B19, B204 har mindre ventiler men kan vara svårt att hitta en B204 topp, blir nog billigare lättare och roligare att bygga 16V på en B230.

188
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 26, 2015, 23:02:05  »
Snyggt.
Hoppas det blir någon bandag i sommar.

189
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2015, 20:00:22  »
Fredag igen så hoppas på mer uppdate om du håller återupptagit traditionen :)
Kul när allt passar.
Vet du om det blir någon bandag i sommar?
Jag har börjat göra klar min vita nu så i sommar ska det köras mycket  ;)

190
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 18, 2015, 22:44:22  »
Trevlit att det verkar löpa på smidigt. Behövde du göra nån vanlig besiktning?
Jo trevligt när det går smidigt, nej jag behöver inte göra någon vanlig besiktning när den var besiktigad i sverige, det räckte med att jag visade kopia av besiktningsprotokollet som Opus bilbesiktning mailat till mej.
Någon har limmat ett E på bakluckan så i registreringen står det nu att det är en 360GLTe  ;D

191
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 18, 2015, 17:55:10  »
Nu var den regbeiktad  :) nu är det bara att vänta på skattebeslutet från tullen och betala den så får jag hämta ut regskyltarna  :)

192
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 16, 2015, 22:54:35  »
Är färgen på innertaket som jag tycker är det bästa med GLT

193
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 16, 2015, 22:51:56  »
Hade in svartingen ikväll och justera dörrlåsen och fixa tätningslisterna.
Bild 1. mina båda GLTn ;)
Bild 2. har minne av att det var någon som nyligen undra hur man justerar in dörrarna, bara att släppa de tre skruvarna lite och flytta in, är fyrkantiga hål i plåten så hänger dörren lite kan man flytta det nedåt också.

194
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 14, 2015, 13:49:51  »
Jag siktar inte alls på hög effekt och jag byter inget utan jag bygger ihop en motor av de delar jag har liggande.
Allternativ 2 är B200 med liten turbo och ladda typ 0,5bar.
Driftsäkerhet och körbarhet är viktigast.
kommer nog bli en egen projekttråd för denna bil snart :)

195
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 12, 2015, 18:42:34  »
Ja vi pratade ju om att det vore skönt att gå "all-in" och bygga om totalt och inte besikta alls.  ;D

Jo men den röda är 5dörrars, jag vill bygga på en 3dörrars.

196
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 12, 2015, 14:18:02  »
Jo jag köpte den i Boden på armevägen, säljaren sa att han hade garage någonstans, kan ju inte finnas så många svarta Glt i boden så troligen är det din garagegranne. Eller finns det fler Glt att hämta i Boden  :)

197
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 12, 2015, 01:01:16  »
Jo det blev av  :) tack för hjälpen.
 fick kontakt med säljaren först på söndag kväll så först då blev det klart att jag skulle hämta den på måndag, så jag lastade allt jag skulle ha med spänband, reservhjul, verktyg osv och kopplade på trailern på söndag kväll gick och lade mej 01,00 somnade inte utan låg och funderade om jag hade glömt något osv, steg upp 03,00 matade katterna och for hemmifrån 04.20 och kom hem 00,30 så det tog 20+ timmar att åka 1250km med trailer i varierande vinterföre.
Gjorde en miss, tänkte att  det går ju bra att växla pengar till kronor på första bästa bank i Sverige, för är det någon valuta de har så är det kronor men där tog jag fel :-[ åkte först till handelsbanken i Boden men de kunde inte växla in mer än 200€ så jag gick in till Swedbank där fick jag inte växla något alls, konstigaste banker jag varit in på, för jag har alltid trott att banker har pengar och inget annat :-\ så det blev att åka till Forekbank i Luleå, så det gick mycket tid i onödan, tar tid att hitta någonstans att parkera med trailer också.
Hur som är jag nöjd med bilen och köpet.
Nej Bergvik jag vet inte vad du menar att jag vet att jag kan göra med den röda  ???
Planerna för den svarta är till att börja med,byta fälgar och däck, styrservon från den röda, ett B230A block och kolvar, FTstakar, portad 530topp, extraktorgrenrör osv osv osv

198
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 10, 2015, 22:20:47  »
Hämta hem en till GLT 87a igår att göra till bruksbil, ingen rost bara någon pensionärsbuckla, svart 360 är nog ganska ovanlig tror jag.

199
Teknik / SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« skrivet: januari 31, 2015, 01:47:52  »
Så uppförde sej min v70 när jag hade kondensvatten i intercoolern som frös.
Vet ju inte så mycket om din bil men kolla membranet i btr, vevhusventilation, tändkablar, ta kompressionstest för kanvara ventilfel om den låter mer än innan.

200
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 23, 2015, 15:22:54  »
Ojoj så fint garaget är!  :)

Ser ut att vara perfekt storlek att skruva i och bra tänkt med skilt rum för slipning/portning osv.
Måste komma förbi någon gång på ett garagebesök.  :)
Tack

Men jag tycker garaget borde va större, det blir ju aldrig för stort ;)
Ja du är välkommen på garagebesök.
Håller på flyttar in nu

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 52