Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 52
201
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2015, 00:33:30  »
Jo jag har min röda kvar, vad bra minne du har, jag hade ju nästan glömt att jag har den fast den står mitt på gårdsplanen och är ivägen hela tiden, varför kör jag en opel nu när jag har en 360 på gården  :-[ tror faktist jag körde med den röda ett tag förra vintern men det skulle behövas lite rostlagning för att besiktiga den, det är hål i ett hjulhus fram nedanför vindrutstorkarmotorn och hål i en tröskel, borde ju besiktiga den nu och börja köra med den  :-\

202
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 18, 2015, 22:55:41  »
Det är nog i första hand för att alltid ha svarven varm som jag byggt det lilla rummet, snålar man på värmen i garaget så det nästan är minusgrader tar det nog länge innan svarven blir varm när man slagit på värmen, kommer också porta toppar i det rummet, kommer också med tiden ett tvättställ i det rummet + att högtryckstvätten all målfärg mm kommer att förvaras där på vintern. Jag kommer göra nästan allt i garaget men absolut inte snickra ihop något i trä finns inget värre än sågspån och trädamm, har varit mycke städande under byggtiden när jag varit tvungen att såga inne på vintern, dessutom är trä ett förbannat tråkigt material att jobba med, ganska omanligt att jobba med trä också för man blir ju fan inte svart om händerna ;)

Planerna för bilen är att fortsätta där jag sluta, först ska den få en ny turbo,tryckplatta och besiktigas, bur och riktiga stolar står högt på önskelistan.
Har också haft tankar på att byta till förra turbon och ha denna bil som gatbil och bygga en ny mera modifierad att åka bana med, för denna är nästan 100% rostfri och jag har haft den 18år så jag känner mej osäker på om jag vill sätta vinkelslipen i den :-\

203
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 17, 2015, 02:12:46  »
Jävlar vad fint garage :D
Tack
Du är ganska ny på forumet så du kanske inte minns att jag byggt garaget själv i flera år samtidigt som jag byggt hus (nyckel i hand nästan) + fixat gårdsplan.
Är bara 360in som har flyttat nu nästa på tur är svarven, den ska in i lilla rummet som jag byggt i ett hörn , ska alltid vara varmt i det rummet ska ha in lite annat där också och bra att inte få svarvspån i hela garaget.
Bifogar en dålig bild på lilla rummet hittade ingen bred dörr snabbt så jag gjorde en 115cm dör, svarven ska in igenom den dörren på något jävla vis :-\

204
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 17, 2015, 02:02:21  »
Oj oj oj det var inget dåligt garage den fick komma till!
Och rejäl port har du satt dit ser jag  ;D
Tack
6meter bred så det går att komma in med bresladd

205
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 17, 2015, 01:09:31  »
Nu har den flyttat in i sitt nya hem :)

206
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 07, 2015, 16:24:16  »
Jo :-[
Nu var jag och köpte nya vinterdäck till trailern så nu kan jag flytta bilen :D

207
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 06, 2015, 23:18:23  »
Jo bilder kommer bara jag får den flyttad, beror på vädret var så blött förra veckan så den skulle ha blivit våt ;) och så har jag bara sommardäck under trailern. Har satt upp lite lysrör i taket nu så det är klart att flytta in :)

208
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: december 31, 2014, 00:45:15  »
Nu kom den äntligen ner på hjulen igen, nya garaget är till 99% klart så den flyttas dit denna vecka.
Den ska vara körklar i god tid till sommaren och inte stå och samla damm som den gjort i 2år nu :-[

209
Framvagn/Bakvagn / SV: Volvo 360 bromsbackar HJÄLP
« skrivet: december 23, 2014, 23:45:10  »
Om de är 228,6mm passar de nog alla 300 med Volvomotor.
De med B14 har 203mm.

210
Däck och Fälg / SV: et-konstigheter på originalfälg
« skrivet: juli 17, 2014, 23:14:20  »
Kurre har rätt, brukade vara såna fälgar på tidiga 343

211
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 13, 2014, 00:17:45  »
Hur går det med garagebyggandet? vill se mer bilder på det.
Blivit ller blir det några bandagar för dej i år?

212
Teknik / SV: Curry i kupén (läckande värmepaket?)
« skrivet: juni 30, 2014, 23:54:35  »
Går att demontera hela plasthistorien, så ta inte bort metallbläcken. Hela värmepaketet siter med 4 skruvar från motorrumet ta först bort fläckt huset så ser du skruvarna.

213
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 360 byta diff
« skrivet: maj 11, 2014, 11:11:50  »
Oj ser ju nu att frågan var en månad gammal :-[
Men bra att du har det fixat.

214
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 360 byta diff
« skrivet: maj 10, 2014, 22:14:19  »
Om du byter diff ska du byta hela alltså alluminiumhuset också, för piniongen och kronhjulet är innötta i varandra och hör ihop så man kan inte bara byta ena, eller klart man kan om man inte är så seriös jag har inte testat, men mer jobb att shimsa än att byta hela klumpen.
Går nog att svetsa hållbart utan att dreven finns där om du svetsar mycket och bra, finns nog de som svetsat utan syskondreven.

215
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med växellåda
« skrivet: maj 05, 2014, 22:03:27  »
Spänn kopplingsvajern.
Kopplingspedalen ska ligga i höjd med bromspedalen eller lite högre, om den inte gör det ska den justeras.

216
Teknik / SV: Curry i kupén (läckande värmepaket?)
« skrivet: april 10, 2014, 17:29:22  »
Inne under värmepaketet, svårt att förklara utan bild. Men det är längst fram ovanför kardantunneln där de kommer in till bilen går de direkt upp till värmebatterit, så kolla om det är fuktigt där.

217
Teknik / SV: Curry i kupén (läckande värmepaket?)
« skrivet: april 10, 2014, 09:55:16  »
Slangarna till värmepaketet behöver antagligen nya slangklämmor, om jag minns rätt går det att montera extra slangklämmor utan att demontera värmepaketet.
88 så sitter nog värmekranen på slangen bakom motorn, äldre bilar har den inne i bilen nära gaspedalen.

218
http://www.bildelaronline24.se/    och   http://autopartsmarket.eu/  har ganska mycket till 300  :)

T.ex ny servostyrväxel, stötdämpare i olika prisklasser, drivknutar, topplagringar, plåtdelar, bränsletank mm som brukar vara svårt att få tag på.

219
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« skrivet: mars 09, 2014, 23:30:35  »
Det är diffen som är sönder.
Det är alltså de små kugghjulen som skar så de gick i bitar, någon bit av dom fastnade imellan kuggarna vid piniongen så därför stannade motorn när du släppte kopplingen, men när du la i backen trillade bitarna ned.
Att det rasslar i lådan när du lägger i växel tyder också på att det snurrar inne i den, så det är onödigt att kolla om kardanen snurrar.
Trolig orsak till att diffen gick sönder är att den är utsliten för att oljan aldrig blivit bytt och/eller mycket enhjulsspinn.
Hur som bort med locket bak på diffen så ser du vad som är fel.

220
Projekt / SV: 343DL - Remjohan
« skrivet: december 31, 2013, 22:44:54  »
Troligen en SEV MARCHAL generator om den liknar en Bosch.

221
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: december 31, 2013, 22:29:06  »
Snyggt, är det plenum från Klracing? Hur stort är spjällhuset.

222
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 31, 2013, 22:22:39  »
Hörde rykten om ringmärkning, grattis.

O gott nytt år SKååLLLLL

223
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 30, 2013, 01:10:23  »
Angående packning, är inte rostfritt väl hårt som packningsmaterial? Jag har testat alu-plåt mellan trekantsflänsarna i avgasssystemet och det har funkat fint för mig. Där är det ju dock ingen turbovärme.. Aluminium kanske inte håller att vistas så nära turbon..
Jo det är hårt, grentörsflänsen är ju mjukare. Så det måste vara riktigt plana ytor, därför det skulle vara bättre med packning typ vanlig avgaspackning.
Aluminium tror jag klarar bara ca650'C men har hört att någon kört med ölburksplåt och det har fungerat.

224
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 24, 2013, 18:52:57  »
Oj vad mycket vrid tidigt, noterbart också att motorn bara är 2,1L så det sitter nog en fint portad topp på den motorn 8)
Synd att man inte kan se laddtrycket på bromspappret.
Inte bra att bygga med för grova rör, för avgaspulserna tappar fart då, så 42mm utvändig diameter är nog max annars blir det kanske trögt att sparka igång en större turbo.
Gör inte om mitt misstag att göra skiljeväggen fram till wg av för tunn plåt.
Nackdelen med delad T3 fläns är att det vad jag vet inte finns 'vanliga' packningar och för att det ska fungera med t.ex rostfri plåtpackning bör flänsen vara riktigt rak. Orsaken till att det inte finns vanliga packningar är troligen att det är så smal tätningsyta imellan inloppen med delad T3.
Om du av någon anlädning ska lyfta toppen i framtiden kunde man göra en liten ändring i insugskanalerna nu när du ska köra större turbo. Men kanske intressant också att testa som det är först och se vad en framtida ändring gör med vridmomentkurvan.

GOD JUL

225
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« skrivet: oktober 08, 2013, 23:29:13  »
En spänd fiskelina eller annan tråd är ju ganska spikrak.

226
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 08, 2013, 23:24:30  »
Maxxecu tror jag också jag skulle välja om jag skulle köpa sprut idag.
Jo det är Opelbromsar jag kör med vectra 1,8 -95, kanske opeloken skulle fungera ihop med skivorna du har :-\

227
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« skrivet: oktober 06, 2013, 23:49:16  »
Snurrar kammen lätt om du monterar den utan ventiler?
Kammaxeln går ju nästan inte imot lagerlägena i toppen utan trycks upp mot överfallen.
Så om du monterar överfallen utan kammaxel och kollar om deras lagerlägen är bättre i linje (kan vara innött där om toppen blivit använd efter att den blivit lite krokig).
Bästa är ju att plana ovansidan av toppen + överfallen och arborra/hona lagerlägena på nytt, men det kostar troligen mer än en annan 531 topp.

228
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 06, 2013, 23:31:28  »
Händer det något här då, någon ny modifiering på gång till nästa sommar?
Finns tyvärr inte så många byggprojekt på forumet nu så du får bjuda till lite så vi har något bygge att följa  ;)
Vad kommer det bli för bromsok nu?
Det är ju inte så mycket gods du fräst bort från oken, detta var biltema ok eller? undrar om det är bättre material i original 240 ok.

229
om du har en fräsch så mät upp den för det är väll en vanlig kilrem? borde finnas någon med samma bredd och längd (ifall mekonomen skulle sluta ta hem)

Bra tips, ska göra detta!
Varför ska du ha en fläktrem till en B14?
Första gången jag gör ett inlägg från mobilen så hoppas det fungerar.

230
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 14, 2013, 22:34:00  »
Jo byggande tar mycket tid.
Jo jag åker antagligen till mantorp, var dit ifjol också, men gissar att det blir fler bilar iår för i fjol var det gatebil i Norge samtidigt.
Jag hoppas att Magnus och Zyklon dyker upp också + att det alltid brukar finnas många andra bilar att se.
Jag kommer antagligen att bla åka via Geiranger på vägen hem.

231
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 10, 2013, 16:50:05  »
Bra lösning på problemet med hylsan till kopplingsvajern.
Utsikten från Brahehus är känner jag igen, men det regna när jag var där 2011 men det var  inte helt fel i allafall.
Ska du på någon banträff de närmaste veckorna? Jag får semester nu och vi kommer som vanligt att åka på en semesterrunda med vagnen,vet inte vart vi åker, hade lite funderat på att åka till Danmark, men när danskarna bara sänkte ölskatten med 15% har jag ingen större lust att dra vagnen så långt ;)
Bra att du får ett riktigt garage att jobba i, men saknar lite de mysiga motorbilderna från balkongen ;)
Har ju fortfarand massa byggjobb här hemma alla kvällar och helger jag också så det ska bli skönt att åka bort en vecka eller två, så fort gräsmattan är sådd drar vi iväg.

232
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: april 29, 2013, 23:05:10  »
Alltid kul med uppstart  :D
Vad var det som var fel ?

233
Gruppköp / SV: Grupp köp super pro bussningar
« skrivet: april 24, 2013, 17:35:39  »
3 år säger ni..  ;D d e ju ett tag :D hoppas d är enligt era förväntningar!!!
Jo det har inte riktigt funnits tid,på den tid jag hunnit lägga på 360in efter detta gruppgök har det blivit grenrörsbygge mm börja ju med byggandet av huset och garaget 2010, garaget börjar vara klart på utsidan nu och hoppas få det klart så jag kan flytta in till hösten men hoppas också få ganska mycket gjort på tomten i sommar + en massa annat så tidsplanen kommer antagligen skita sej, så det blir antagligen ingen provkörning av bussningarna före 2014 för jag hinner inte få dit en ny turbo+ annat småfix, bruksbilarna mm tog för mycket av min dyrbara tid i vinter, jobbet tar också en onödigt massa tid så man borde sluta jobba  ;)

234
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 22, 2013, 22:48:12  »
Grattis till lyckad besiktning och rullande bil.

235
Drivlina/Växellåda / SV: starkare koppling till 300 b200
« skrivet: april 22, 2013, 20:29:25  »
Ja det vågar du  :)

236
Projekt / SV: Volvo 340DL -85
« skrivet: april 14, 2013, 23:52:58  »
Knappen gör att instrumentbelysningen lyser svagare.

237
Trimning / SV: 360 ft turbo.
« skrivet: april 08, 2013, 15:27:41  »
hejsan tänkte bara höra va det kan va för fel på min bil.
Ja har en förgasar turbo och kan varva normalt med  bilen när ja står still
Men när ja kör så går det bara att gasa 2500varv vad kan det beropå?
Och sen en liten fråga till kan det hända att det blir lite tryck i oljereturen eller det kanske ska vara lite tryck?
Tack på förhand:-):-)
 8)

Behövs nog mera info om motorn, trycker eller suger du igenom förgasare, vilken turbo, kam mm , har den slutat fungera eller har den aldrig fungerat osv.

Ang tryck i oljereturen, hur har du löst det med vevhusventilationen ?

238
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 08, 2013, 15:18:55  »
Tack


Hade faktist tänkt börja med diffen, men pga tidsbrist får jag vara nöjd ifall denna bil överhuvudtaget står på hjulen denna sommar  :'( har ju som sagt inte jobbat seriöst på denna bil på flera år, men nästa vinter hoppas jag att jag kan lägga ned massa tid på den  ;)

239
Drivlina/Växellåda / SV: passar kardan från 360 på 340?
« skrivet: april 03, 2013, 23:01:47  »
Okej tackar för snabbt och bra svar. Så min 5 växlade låda som jag har nu går inte att använda mot 360.ins moment rör? Mvh
Jo det går, ingående axel i lådan är samma men du måste ha främre gaveln från en 360 låda.

240
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: april 02, 2013, 21:33:17  »
Snabbt och bra jobbat :)
Hoppas du får ihop en startmapp snart så du får den uppstartad.
Är det första gången du mappar ett sprut?

Sidor: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 52