Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 52
241
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: mars 27, 2013, 22:36:31  »
Hur har du gjort coilovers fram?
Ska du på någon bankörning med den i sommar?

242
Om jag nuvhittar en som är grövre, passar den ändå?
Ja om du hittar en grov drivaxel med knutar så passar den, har alltså inge betydelse vilken motor det sitter i en 300 så passar drivaxel med tillhörande knutar. Vad jag minns så fanns de klenare knutarna inte att köpa som reservde från volvo, utan de sålde komplett grövre drivaxel istället. Biltema hade kompletta drivaxlar också, men det var ju på den gamla goda tiden när Biltema fortfarande hade bildelar.
Så antagligen därför  man ibland kan hitta grova drivaxlarna under en äldre 300.
Hur grova är de grova drivaxlarna?
Och när byttes det till grova drivaxlar?

24splines diameter ca26,5mm.
Bilar med B200E/F har de grova.

Lite info http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2554.msg41692#msg41692


243
Om jag nuvhittar en som är grövre, passar den ändå?
Ja om du hittar en grov drivaxel med knutar så passar den, har alltså inge betydelse vilken motor det sitter i en 300 så passar drivaxel med tillhörande knutar. Vad jag minns så fanns de klenare knutarna inte att köpa som reservde från volvo, utan de sålde komplett grövre drivaxel istället. Biltema hade kompletta drivaxlar också, men det var ju på den gamla goda tiden när Biltema fortfarande hade bildelar.
Så antagligen därför  man ibland kan hitta grova drivaxlarna under en äldre 300.

244
När vi ändå är inne på drivaxlar så kan jag inflika att bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar, och de äldre bilarna (brytpunkt runt -85) har inte insex utan 10mm bult som håller drivknuten.
Men vad menar du med att de äldre bilarna inte har insex?
Han skrev nog bara lite fel, det är de nyare som inte har insex, de har M8 med 10mm skalle.

245
Teknik / SV: Svänghjul b200?
« skrivet: mars 17, 2013, 20:44:39  »
Det är ju en b200 han har = Renix.

Märket på remskivan mot 0märket på skalan = cyl 1 i ödp
Sätt upp svänghjulet mot vevaxeln så att det första hålet efter ett av de två glesare gapen står 90' i förhållande till motorns lodlinje.
Alltså hamnar ett av hålen som fattas i nederkant av startmotorhålet.

246
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 17, 2013, 19:41:27  »
Sagt och gjort, så snart frambromsarna på bruksvolvon var bytta bar det iväg till garaget.
Vad har du för bruksvolvo  ???

247
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 13, 2013, 21:35:53  »
Trimmade du katten också  :o när det är en sax och ett kattben på startmotorbilden  ;)
Finns det möjlighet att modifiera för att få dit ett till axiallager?

248
Ingen rostuppdatering här på 5 månader  :-\  och du har inte varit in på forumet på 8dar, det är ovanligt hoppas bara att du inte är allvarligt sjuk eller bytt hobby.

249
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 03, 2013, 20:03:05  »
Är för kallt att jobba på garagebygget nu  >:( men fördelen är ju att jag kan lägga lite tid på annat då  ;)
Hamrade till nya brickor till stagen då de gamla hade onödigt stora hål i centrum.

250
Drivlina/Växellåda / SV: Hylsan på lådan
« skrivet: mars 03, 2013, 00:03:12  »
Varför är du så bekymrad över hylsan?? finns nog annat som går sönder innan den hylsan går sönder.
Som jag sa håller hylsan utan modifieringar bara skruvarna är dragna, finns de som rensat splinesen i hylsan men då har nog skruvarna varit lösa i många år så splinesen blivit utslitna.
Vill du vara 100% säker på att hylsan inte går sönder ska du demontera den och kolla så splinesen inte är slitna, om de inte är slitna är det bara att montera igen och då kan du vara ganska säker på att du aldrig kommer rensa splinesen.

251
Drivlina/Växellåda / SV: Hylsan på lådan
« skrivet: mars 01, 2013, 21:57:43  »
Det är en splineshylsa som det sitter 2 klämmor på, och det lönar sej att spänna insexskruvarna på klämmorna ibland, för sitter en skruv löst slits splinesen ut ganska snabbt.
Men har man skruvarna spända så är det inga problem med hylsan.
Man kommer åt att spänna skruvarna om man tar bort gummipropparna under momentröret.
Att vissa säger att det är gummikoppling beror antagligen på att bilar med B14 har splineshylsor fastvulkaniserade med gummi i ändarna av långa axeln.

252
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 01, 2013, 17:20:15  »
Jo men det händer inte så mycket denna vinter  :-[
Problemet med för hårda bussningar är ju troligen bara att stagen kroknar där mina var rostiga och böjda, antagligen när staget böjs max neråt t.ex när man lyfter bilen som stagen kroknar, så jag funderar på att korta stötdämparna.
Bankörning är svårt att planera in då jag inte vet om jag hinner få bilen klar till sommaren.

253
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 27, 2013, 23:14:57  »
Ja det kan hända mycket på 15år ;)

Ska dem vara 13,3mm original eller var det det som passade bäst i bussningarna dina? Tänkte om det försvunnit så pass mycket material pga rost.

Bussningarna är inv 13mm, och stagen var riktigt längst in där brickan suttit (där jag kapa dom) ca 13mm och brickan hade 13,5mm hål så jag valde att göra dom 13,3mm

254
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 27, 2013, 23:06:11  »
Jag har haft loss dessa stag tidigare så jag viste de var lite rostiga men mindes inte att de var så rostiga, fast det var ju på slutet av 90talet så det kan ju ha rostat lite till på ca 15år  :-\
Nu är de 13,3mm de var <10mm.
Nu ska de putsas och få lite ny färg, de blev bara hastigt avskrapade och penselmålade förra gången jag hade loss dom, konstigt att jag inte blästrade dom då :-\ jag blästrade ju massa andra delar till bilen på mitt dåvarande jobb fjäderben, bromstrummor, länkarmar, främre motorbalk, bromsok mm. tror nästan det var så att jag inte blästrade dom för att de var så dåliga att jag snart skulle byta dom.   

255
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 27, 2013, 22:44:38  »
Äntligen har jag haft lite tid att jobba med bilen.
Byter till super pro bussningar men blev lite extra jobb.
Bild 1. Stagen var lite rostiga
Bild 2. Kapade bort det rostiga och tog en bit av en M20 10.9 bult och gängade den M12x1,5
Bild 3. Ett stag fixat
Bild 4. Borrade 40mm in i det som var kvar av staget och gängade M12 och drog dit biten jag gjort av M20 bulten och limmade med gänglåsning.

256
Gruppköp / SV: Grupp köp super pro bussningar
« skrivet: februari 26, 2013, 19:57:02  »
Fick mina idag :D
Tack
Hoppas jag hinner montera dom  innan sommaren :-[
De är fortfarande inte monterade  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Husbygget, garagebygget och tomten tar all tid, för att inte tala om all tid jobbet tar, så fritiden blir lidande  >:(

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)
Montering pågår  8) tog nästan 3år  :-[

257
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: februari 24, 2013, 22:16:17  »
jag började med bilen straxt efter jul o det är ganska mycke jobb kvar !! målet är att va klar till april/maj
Jo men då har du hunnit göra mycket, om nya kopplingen kom idag har du jobbat på bra när du hunnit få i motorn luftat kopplingen och hunnit börja bygga tryckrör  :)
Har du bockat till burrören själv? ser ut att vara riktigt bra passform.

258
Däck och Fälg / SV: Hjulmuttrar??
« skrivet: februari 17, 2013, 23:50:28  »
Ja M12x1,25 ska det vara.

259
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 13, 2013, 20:20:03  »
Du är inte ensam om att inte hinna med allt som planerats, jag kanske hinner med 5% av det jag planerat, tycker vintern är på tok för kort.

260
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: februari 04, 2013, 22:23:59  »
Är bilderna gamla eller var kan man ha bankörning i januari  :o

261
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: februari 03, 2013, 19:53:30  »
Om felet är inne i bilen så får inte tändoxen spänning, kan ju vara en tillfällighet att den starta när du rengjort kopplingarna så testa nu när den inte startar att du inte har spänning, så du kan utesluta att renix eller tändlägesgivaren har något fel.

262
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: februari 01, 2013, 21:38:10  »
220Ω +/- 60Ω ska det vara så antagligen är din ok.
Vevaxellägesgivare är nog samma som tändlägesgivare.
Har du + spänning till stift 3 alltså av stiftet i kontakten med tre stift så ska det vara spänning till stiftet närmas vevaxellägesgivarkontakten (tror det är blå).
Och om du mäter mellan mittersta stiftet i kontakten med tre stift och jord ska det vara 0Ω (orange tror jag).

263
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 23, 2013, 00:09:09  »
hoppas på att hitta ett här i finland också
På finska kallas det Silmälaakeri.
laakeri=lager?
Silmä=???
Fritt översatt blir det nog ögonlager, jag kan inte så bra finska men bildelar och att läsa bilannonser har jag lärt mej ganska bra :)

264
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 22, 2013, 22:11:20  »
hoppas på att hitta ett här i finland också
På finska kallas det Silmälaakeri.

265
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2013, 00:02:48  »
Är tydligen en To4E jag har  :-[
Garretts produktnr 466742-9012 är kommer tydligen från dumper A25C.

266
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2013, 11:58:41  »
Grattis, som vanligt: skönt att hitta felet!
Jo, men det brukar vara skönare att hitta billiga fel  ;)

267
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2013, 11:54:40  »
Det där såg inte kul ut :(

Får man fråga vad du har för turbo?
Det bör inte vara så värst svårt att hitta ett turbinhjul, de sitter oftast fast i axeln.
Kolla på http://www.ebay.co.uk/ där borde det gå att hitta.

Det  är en volvo typskylt på den där det bla står T04E, men när jag söker på det hittar jag bara turbon som ej liknar min.
Det bästa kanske skulle vara om jag hittade någon firma som renoverar turbon, dit jag kunde skicka turbon för att få hjulet bytt och balanserat.

268
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2013, 00:48:22  »
Ja nu har bilen stått orörd i ett halvår :-[
Men i fredags tog jag mej tid att jobba med den i ett par timmar, men jag hann inte göra mycket annat än demontera bla wg och konstatera att någon stulit lite av skiljeväggen i röret till wg, ja det ser ut som någon skurit bort den med plasmaskärare.
Jag hade gjort väggen ända fram till wg ventilen men nu slutade den 35 mm från ventilen.
Men en del av den saknade väggen återfann jag :D   den hade fastnat i turbons avgashus  :(
Där hade den roat sej med att svarva turbinbladen.
Lite synd på en nästan ny turbo utan glapp, men kul att hitta orsaken att bilen gick så illa ifjol, när jag startade upp den efter att jag bytt till denna turbo och grenrör gick den bara på 3burkar pga att det ärgat i en spridarkontakt, så innan jag hittat felet varför den inte gick på alla cylindrar då så hade nog detta med skiljeväggen inträffat, kanske orsaken till att skiljeväggen gick sönder var tokhög avgastemp :-\
Blir nog att göra skiljeväggen av >6mm plåt nu, undrar om det går att få tag i nytt turbinhjul till min turboeller hitta en ny turbo som passar utan ombyggnad (har tidsbrist).
Kraven på en ny turbo är T3fläns med delat inlopp, 6bultad dpfläns och är en fördel om det står garrett på den pga att bilen har blivit godkänd med en garrett.

Första bilden ser man att väggen blivit kortare, syns på byggbild på förra sidan hur väggen såg ut då.
Andra bilden ser man skadorna på turbon och den del av väggen jag hitta i avgashuset.

269
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: januari 13, 2013, 00:48:48  »
Ser virkelig bra ut som vanlig, også oppmerksom på at du har installert en vifte for friskluftinntak, er kanskje litt varmt å fjerne luft fra motorrommet i sommer?

270
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: december 02, 2012, 23:11:20  »
Jo jag har sett den.
Att det inte syns så många 300or beror nog antagligen på att de som klippt ihop filmen tycker att konståkarna gör sej bättre på film.

271
Teknik / SV: Hartighets relä "bosch drehzahlrelais"
« skrivet: december 02, 2012, 00:08:01  »
Har du B200k (förgasare) ?  B200k har en sådan grunka bredvid renixet, om jag mins rätt så styr den någon ventil i förgasaren som stänger av bränslet vid motorbroms.

272
Avstannade Projekt / SV: vinterbilen 360 GL-88
« skrivet: november 06, 2012, 17:16:34  »
Samma bil på ny bild, har han köpt tillbaks den eller  ???

273
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 05, 2012, 16:14:35  »
Aj det låter inte roligt alls kullke  :(

Håller tummarna och hoppas det löser sig någorlunda smidigt.
Sa till dom idag att jag vill ha alla balkarna bytta.
Blev lovad att grunden fixas riktigt nästa vecka, men det tror jag först när jag ser det.
Men går det att flytta Kiruna går det nog att lyfta ett litet hus och fixa grunden också ;)

274
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 04, 2012, 23:01:37  »
finns väll nått som heter yttrandefrihet i detta land??
Jo och i mitt land också :)
Yttrar mej hur jag vill så länge jag inte skrivit under på att inte göra det, och det kommer jag inte att göra för då skulle jag ju inte ha något att hota dom med, nu vill de att jag skriver på ett avtal innan de 'fusklagar', men jag kan ju inte behöva skriva på något för detta är ju en garanti reparation, antagligen vill de tysta mej för det finns troligen en jävla massa hus med samma fel bara att husägarna inte vet om det, för hur många husägare förutom jag kryper omkring under huset med vattenpass och laserinstrument.

275
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 04, 2012, 21:03:05  »
När betongbalkarna under huset tydligen har underdimensionerade armering så de börjat kröka sej.

Och älvsby skithus vill att jag skriver på ett avtal som bla skulle förbjuda mej att skriva detta inlägg.

Nej nu! Det är ju katastrof!!  ???
Jo
De påstår att betongbalkarna nog varit böjda från början, så nu vill de lyfta huset och lägga distansklossar imellan grund och hus, och byta golven inne för att dölja felen.
Men jag har massa bilder tagna under huset som visar att grunden var rak när huset var nytt, och enligt experter kommer betongbalkar som börjat krokna fortsätta kröka sej, så det håller inte i längden.

276
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 04, 2012, 00:38:35  »
När betongbalkarna under huset tydligen har underdimensionerade armering så de börjat kröka sej.

Och älvsby skithus vill att jag skriver på ett avtal som bla skulle förbjuda mej att skriva detta inlägg.

277
Övrigt / SV: dragkrok 340 till en 360?
« skrivet: november 03, 2012, 17:26:29  »
Förstår att det är skillnad mellan kombikupe och sedan, men från Kurre86 svar tycker jag mig få den bilden att dragkrok från 340 sedan inte skall passa till 360 sedan? Nån som kan svara på detta?
340 med B14 har ju inte reserhjulsbalja.
Finns ju massa olika fabrikat på dragkrokar, det finns dragkrokar som passar både bilar med och bilar utan reserhjulsbalja.

278
Elsystem / SV: Passar Volvo 740 80A generator på 340/360?
« skrivet: november 01, 2012, 16:46:13  »
Jag har 940 generator i min vita, tror den är 100A

Bolt on?
JA, men nu blir jag osäker undrar om den kanske kom från en 740 med B230A, men fanns 740 med 80A eller 100A?  :-\
Det som gör mej fundersam nu är om generator i en del 940 sitter på insugssidan och ifall de passar att flytta till avgassidan.
Jag ska titta närmare på generatorn nästa gång jag är till garaget och tittar till min kära bil  :)  har minne av att det sitter en volvo etikett på den så det bör ju gå att få fram vilken bil den suttit i.

Hitta en bild på generatorn nu

279
Teknik / SV: B200E, interference motor?
« skrivet: oktober 22, 2012, 23:42:31  »
Jag vet att ventilerna inte  slår i kolvarna, har själv haft kamremsbrott på nästan original B200E, toppen planad ca 1,5mm och ventilerna slog inte i kolvarna.

280
Teknik / SV: B200E, interference motor?
« skrivet: oktober 22, 2012, 21:48:29  »
Ventilerna slår inte i kolvarna i B200E motorn vid kamremsbrott  :) om inte toppen är mycket planad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 52