Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 52
281
Elsystem / SV: Passar Volvo 740 80A generator på 340/360?
« skrivet: oktober 16, 2012, 19:53:25  »
Jag har 940 generator i min vita, tror den är 100A

282
Elsystem / SV: problem kabelhärva
« skrivet: oktober 14, 2012, 23:53:55  »
Men misstänker att insprutningshärvan är från B200F i 360?
Då skulle han nog inte ha dubbelt av kablar, för insprutningshärvorna i 360 är bara till insprutet.

Är det inte en volvo945 ftt Mikael ska ha ned i sin 360? Blir nog att rensa kabelmattan, har minnen av att någon här på forumet gjort så tidigare.


283
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: oktober 04, 2012, 00:14:47  »
När man får möte i en rondell  >:( det fick jag idag när jag skulle till jobbet, fy fan vad det var nära.

Körde den mötande vänstervarv eller vad  ???
Jo, det är en liten tillfällig rondell vid ett vägbygge på E8, jag ska göra vänstersväng bort från E8 där när jag ska till jobbet, är lika spännande varje gång, för idioter som inte kan köra i rondell och dessutom inte ser att det är en rondell fattar ju inte att de ska väja för mej då så jag får ofta bromsa mitt i rondellen för att undvika krock, men idioten idag svängde dessutom mot mej >:(
Finns 3 tillfälliga rondeller på E8 här nu och i alla tutas det + visas knytnävar och mittfinger, i rusningstid blir det långa köer när folk inte vågar köra in i rondellerna.

284
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: oktober 03, 2012, 22:40:01  »
När man får möte i en rondell  >:( det fick jag idag när jag skulle till jobbet, fy fan vad det var nära.

285
En orsak är att tryckluftsprutan jag köpte inte ville suga upp oljan/vaxet ur flaskan men jag får köpa ett annat fabrikat än Biltema så kanske det fungerar bättre?!
Testa att värma flaskan lite så oljan blir tunnare, oljan har ju också lättare att tränga in i alla porer och plåtskarvar om den är varm så den är riktigt tunn när du sprutar dit den.

286
Trimning / SV: lägga i turbomotor i 360
« skrivet: september 26, 2012, 19:35:01  »
är väll bara 16ventilarn som har annan pump (monterad utanpå blocket) sen hur mtcket högre flöde den levererar vet jag inte men det finns ju dom som kör med 16v toppen på 230 block med standard pump...
Nej, till 8v blocken finns två olika pumpar varav den som bla sitter i FT blocken brukar kallas högflödes, den är lite större så ska man köra med högflödespump i 360 tråget måste man korta pickupröret (jag och många andra på forumet har kortat det så finns nog bilder) det var en som inte kortade röret när han körde med högflödespump och det blev totalt motorhaveri.
Annars tror jag nog att lågflödespumpen räcker till fast man har oljekylda kolvar, sitter tryckventiler vid oljemunstyckena, tror de öppnar vid ca 0,5bar, antagligen sitter de där så man snabbare ska få upp oljetrycket när man startar motorn.

287
Motor / SV: b230ft
« skrivet: september 07, 2012, 22:40:02  »
ok, det kan nog stämma, du vet inte om orginalsprutet funkar till turbomotor?
Ja det gör det nog med progresiv bränletrycksregulator.
Är flera på forumet som kört med turbo och originalsprut.
Kolla hur Peter körde 2008 http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.0
Han säljer dom där extraspruten också.
Ang guiden som Frej länka till är den lite avskräckande med modifieringarna av spränkåpan, behöver inte göras om man inte ska köra dubbelmassesvänghjul (vet inte varför man skulle göra det)  'vanligt' B230 svänghjul passar direkt, urslipnigen för vevaxelgivaren måste man göra ifall man ska köra med B230FTns vevaxelgivare, men du kan ju köra med original Renixtändning och givare om du använder B200 svänghjulet.

Originalsprutet fungerar med andra tändsystem än Renix också, det behöver bara varvtalssignal från tändningen.

288
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 06, 2012, 23:09:32  »
Grattis.

289
Den tidiga fronten du har är så snygg redan som den är.  :)
Jo de är snygga nu när de blivit gamla och ovanliga, när jag köpte min första 340 (-83 med B19A) skulle jag aldrig ha köpt en 300 med tidigare fronten för då tyckte jag de var så otroligt fula, jag köpte en billig metallicblå 345GLS -81a med B19A efter att jag kvaddat -83an, då tyckte jag den var så otroligt ful i fronten, men nu skulle jag vilja ha en, saknar den förhöjda huven,fast huven är nästan allt jag har kvar av den bilen.

290
NEJ ser ju ut som du skulle ha framlysena fulla med piss  ;)

291
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--
« skrivet: augusti 27, 2012, 22:44:17  »
Oj såg ju ut att gå riktigt bra  :)

292
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 27, 2012, 18:28:02  »
Nu ser jag den  också  :D

293
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 26, 2012, 17:36:46  »
Börjar bli van med det nya utseendet på forumet nu, så detta kan jag nog leva med  :)
Hoppas du får chatten att fungera också, för den har jag saknat, tror vi har varit utan chatt i över ett år nu.

Kan du fortfarande inte se chatten?
Nej jag ser ingen chatt  >:( Finns det någon som ser den ?

294
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 20, 2012, 22:59:16  »
Börjar bli van med det nya utseendet på forumet nu, så detta kan jag nog leva med  :)
Hoppas du får chatten att fungera också, för den har jag saknat, tror vi har varit utan chatt i över ett år nu.

295
Klubben / SV: Shoutbox
« skrivet: augusti 17, 2012, 00:05:04  »
Jag ser ingen chatt jag heller  :(

296
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« skrivet: augusti 15, 2012, 19:05:01  »
Jag tycker du har så mycket rost att du kan börja fusklaga denna kaross bara så den går att köra med, medan du rostskyddar och fixar småfelen på en bättre kaross.
Kostar ju inte mycket att köpa en bättre kaross (bil) bara du hittar en bra (brukar ju dyka upp fina exemplar ibland).
Är ju betydligt roligare att fixa till en bra bil så den blir skitbra, än att fixa till en dålig rosthög så den nästan blir bra.
Blir ju också mer tid över till motor mm om du slipper rostsvetsandet.

Men gör som DU vill, det är det ända rätta ;)

297
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - SKROTA BILEN?!?
« skrivet: augusti 15, 2012, 18:51:27  »
HAMMARLACK.

Direkt på rost.

Det är omöjligt att hitta dessa bilar rostfria. Eller ja..om du nu inte hittar en som stått förvarad i flera år.

Eller hitta en som blivit rostskyddad.

298
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 15, 2012, 18:44:53  »
Hur har det gått här då? Har du fått ihop bilen eller har du lagt all tid på garaget?
Har nog lagt nästan all tid på garagebyggandet.
Men en regnig kväll demonterade jag turbon och konstaterat att flänsen borde planas, och för att få det bra gjort ska grenröret demonteras också.
När jag svetsa ihop grenröret slog sej flänsen lite så jag plana den då, men nu är den böjd andra vägen, undrar om inte spänningarna från svetsningen gått ur materialet när grenröret varit varmt (rött) några gånger så den blev sned på andra hållet nu :-\
Men kula tt hitta detta fel också, för det betyder ju att det läckte en hel del innan packningen gick sönder också, så kan ju bara hoppas på tidigare laddtryck och körbarare bil när jag får detta fixat.

Hittar bara plåtpackningar till turboflänsen.
Undrar om det finns vanliga packningar till T3fläns med delat inlopp? till T3 med enkelt inlopp vet jag att det finns men hittar inte till delat.
Hur som blir det att köpa hem fler packningar så jag har reserv också.
Tanken är ju att jag ska besiktiga den i höst innan jag ställer av den, är i slutet av augusti jag tidigast får besiktiga om jag minns rätt.

299
Elsystem / SV: el fel hjälp
« skrivet: augusti 12, 2012, 23:40:07  »
Oljetryckslampan behöver ingen jord utan bara +, den jordar via oljetrycksgivaren när det inte finns oljetryck.
Jordar du kabeln till oljetrycksgivaren så ska lampan lysa.

300
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juli 20, 2012, 19:21:39  »
Jo det kan fungera om man har grov slang.
Att det nu inte fungerar med högre laddtryck beror antagligen på att du då får mer gaser i vevhuset så det blir ett litet mottryck.

301
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juli 20, 2012, 16:17:49  »
Titta nu på bilderna på din oljeretur, och den ser ut att sitta lågt vid tråget.
Oljereturen ska in i tråget ovanför oljenivån :-\

302
Drivlina/Växellåda / SV: Tvåans växel fungerar inte
« skrivet: juni 30, 2012, 00:25:15  »
Hur mycket går det att röra spaken i när du har i 3an och 4an? alltså höger-vänster och fram-bak (utan att dra ur växeln).
Varför jag frågar det är för att utesluta att det är så mycket glapp i växellstaget att spakens rörelser inte räcker till,

303
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juni 28, 2012, 00:00:56  »
Och så vill vi ha bilder  8) Varmförzinkade bakaxeldelar har vi nog inte sett tidigare här på forumet.

304
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: juni 27, 2012, 23:57:04  »
Riktigt kul att följa detta fina bygge  :)
Kommer du måla hela bilen eller bara där det behövs?

305
Klotterplank / SV: Midsommar
« skrivet: juni 26, 2012, 16:37:36  »
Var det mer än jag som hadde kul på midsommar?? =) ett par knäckta revben och tom plånbok men kul var det  :D
Oj vad avundsjuk jag blir, för du måste haft riktigt kul då  ;)

306
Personligen skulle jag inte orka bygga om till servo som har samma utväxling som original (4,5 varv fullt höger till fullt vänster), skulle jag lägga tid och pengar på att bygga om till servo så skulle jag montera styrväxel med modern utväxling, dvs 2,5 varv fullt höger till fullt vänster.
Vill minnas att det inte är samma utväxling 300 med servo som de utan , minns inte hur många varv det är med sevo men det är lite snabbare styrning. Jag har en på gården med servo så jag kan testa.
Zyklon kör med bmw E36 styrservo och med den i en 360 blir det nog snabbare styrning än i bmwn den kommer från .
Ok, tänkte att det var som med 740. Där är det iaf samma utväxling på icke servo som på servo. Men det är ju bara att återkomma när du testat hur många varv det är på 360-servo, alltid intressant med info om 300-serien :)
Jag har för mig att E36-styrservo är 2,5varv, men styrstagen kanske måste kortas för att passa 300-serien så att man på det sättet får snabbare styrning än i en E36.
Finns 740 utan servo :o
Är >3varv ca 3,2 rattvarv i min röda med servo.
Hur snabb styrningen blir med styrväxel från en annan bil beror på hur långt ut från centrum styrstaget sitter på fjäderbenet.

307
Övrigt / SV: Till vad är dessa bussningar?
« skrivet: juni 22, 2012, 10:18:25  »
Syns ju tydligt var de ska sitta på bilderna jag stal i din projekttråd ;)

308
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« skrivet: juni 22, 2012, 10:15:17  »
Syns nu tydligt på bilden av ditt gamla stag var bussningarna från softbildelar passar :)

309
Personligen skulle jag inte orka bygga om till servo som har samma utväxling som original (4,5 varv fullt höger till fullt vänster), skulle jag lägga tid och pengar på att bygga om till servo så skulle jag montera styrväxel med modern utväxling, dvs 2,5 varv fullt höger till fullt vänster.
Vill minnas att det inte är samma utväxling 300 med servo som de utan , minns inte hur många varv det är med sevo men det är lite snabbare styrning. Jag har en på gården med servo så jag kan testa.
Zyklon kör med bmw E36 styrservo och med den i en 360 blir det nog snabbare styrning än i bmwn den kommer från .

310
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juni 20, 2012, 00:31:04  »
Målet är att sakerna inte ska rosta (dah...), därför har axelröret, bromssköldarna, reaktionsstagen och diffkåpan blivit ivägkörda på varmförzinkning.

Tänk om Volvo hade haft det målet också när bilen byggdes  :)
Blir det någon banåkardag för dej och din bil i sommar?
Angående opelbromsar så fungerade mina fint på botniaring i år när jag hade ny bromsvätska, körde på gammal ifjol = dumt :-[
Men då sparade jag lite och undvek att göra korta och kraftiga inbromsningar på slutet av långa rakan
Jag har funderar på att byta till Ferodo racingbelägg nu så då blir de antagligen bättre.

311
Övrigt / SV: Till vad är dessa bussningar?
« skrivet: juni 17, 2012, 19:05:14  »
Aldrig du kan behöva 8 av nr 2  :o
De har ju spår på mitten för att halva ska dras igenom länkarmen så den hamnar i spåret, så du behöver bara 2.
Krängningshämmaren har för tjocka öron för att nr2 ska passa där, så antagligen är det dit nr3 ska passa, men jag är inte säker för jag har aldrig sett dessa oanvända.

312
Övrigt / SV: Till vad är dessa bussningar?
« skrivet: juni 17, 2012, 16:01:13  »
1 Generator.
2 Krängningshämmare äldre som inte har hundben.
3 Något annat onödigt.

Men de var billiga, så beställ två av första , två av andra och en av sista för att se vad fan det är  ;)

313
När jag fortfarande hade min vita GLT som nästan original bruksbil blev jag ofta frågad, hur har du fått en 360 så snygg, förvånade de blev när jag svara att den var helt original  :)
-91 när jag köpt min första 300, en silverfärgade 5d 340 -83 med B19A så fick den många avundsjuka blickar, och innom ett år hade 3 andra här i byn också köpt 300, men 3serien var fortfarande ganska dyra som första bil på den tiden så de andra hade bara snikmodeller med B14 medan jag hade B19A  8)

314
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 14, 2012, 00:26:30  »
Kul att du och bilen hade kul trots mekaniskt strul!

Måste vara fantastiskt att köra med 2.2 bar ladd, även om det tråkigt nog är sent i registret!
Och fantastiskt att drivlinan höll!

Körde du med original Opelbelägg till bromsarna eller sport/racingbelägg? Standard bromsvätska och slangar?

Måste varit VARMT om navkåporna smälter  :o

Tack för bilder och text! När blir nästa tillfälle att köra?

Och sist men inte minst, kan man se time-attacken med tider och bilmodeller i tabell på någon hemsida? Vore kul att jämföra lite!
Körde originalbelägg men ska byta till bätre, vanlig DOT4 bromsvätska och vanliga slangar.
Troligtvis blir det inte kört något mer för mej i sommar, har mycke mer att göra än vad jag kommer ha tid med :-[
Nej det kan man inte för det var ingen officiell tävling, han som körde snabbast hade en dieselMercedes med gatslicks (fuskdäck   >:( ). Annars svårt att jämföra bilmodeller när man inte vet vad som finns under huven och bakom ratten.
Riktiga däck vore annars kul att testa på banan, men till det behövs bättre drivlina.
Hade ju lite problem med slirande koppling då så jag ska testa montera dit chimsen till tryckplattan.

315
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 13, 2012, 23:11:10  »
Jasså du höll på och körde så länge..  :)
Vi åkte runt 6-7 tiden redan då jag fick bogsera hem en mitsu evo 3a  ;D

Du får plana turboflänsen och dra dit turbon ordentligt nu så du kan köra 2 bar+ igen. Lägger in några bilder av bilen din också. Finns i större kvalite om du vill ha.
Jo banan var ju fri så det var svårt att låta bli  ;D
Tack för bilderna.
Tyvärr finns det mer jobb att göra på bilen än att få fast turbon  :(
Måste ju få lite ny färg på innerskärmen under turbon och ny rostskyddsmassa i hjulhuset under turbon + få dit värmeskydd för bränd färg luktar illa och så blir man orolig när det ryker från bilen.
Måste antagligen öppna och fetta hjullagren fram, för bromsarna har varit så varma att fälgarnas centrumkoppar i plast smält lite.
Bromsklossarna är också nästan slut och bakbromsarna måste ses över.
Men opelbromsarna fungerade annars ganska bra, fick köra många varv innan de blev varma och de tog någorlunda fast de var varma också.
Framdäcken höll inte två dar på banan, i fredags var de någorlunda bra men på söndagen blev de sämre och sämre och till slut riktigt dåliga och och konstigt ostadiga, redan på timeattacken fick jag vrida ratten över 180grader i kurvorna och på slutet 'tuggade' däcken så jag fick jag vrida ratten nästan 270grader.
Men motorn fungerar ju inte som jag vill, jag vill ha betydligt tidigare laddtryck, vad är det för nytta med att ladda >2,2bar från 6->7700rpm när jag bara har 1,3bar vid 5000rpm.
Jag hoppas det är WGn som tjuvöppnar så det räcker med att ge spänna fjädrarna, och inte att det är turbon som inte klarar av att ge tidigare laddtryck :-\
Ifall jag inte får den att gå bättre monterar jag nog tillbaks gamla turbon och grenröret.

Såhär ser biltemas avgasbandage ut efter 2 dar på banan.
På andra bilden är jag på väg till banan.

316
Motor / SV: är b200k lika som en b19
« skrivet: juni 11, 2012, 21:29:44  »
Sen borde B200K ha dubbelmassesvänghjul medan B19 har enkelmassesvänghjul.
Finns ingen 300 med dubbelmassesvänghju, däremot har alla med M47R (5växlar) har tunga djupa pottsvänghjulet medan de med M45R (4växlade) har plant lite lättare svänghjul. Men det passar att byta svänghjul mellan alla rödblockare.
B200K, B200E och B200F mf är alla i stort samma motor på insidan, varierar bara lite på kompförhållandet (kolvarna).
B19A och B19E är nog i stort likadana på insidan.
Vattenpumpen från Bxx passar inte B2xx.

317
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 10, 2012, 23:26:32  »
Drivlinan höll  :) men ingen bra tid  :-[
Det regna i början av dagen men det slutade kanske vid 13 tiden, så jag körde bara några varv och vänta tills banan torkat upp ordentligt, första varven på torr bana gick det förbannat bra hade laddtrycket på 2,1-2,2 bar men fick mindre och mindre laddtryck, halva turbopackningen var borta  :-[
Så då blev det bråttom att få bort det som var kvar av packningen och köra timeattack utan packning, inte kula att meka med varm turbo, problem att få bort bultarna, de riktigt skar fast och onödigt att försöka med olja när grenröret var varmt, så jag drog av första bulten och andra bulten gick också av, tredje skar fast så den gick inte att dra fast eller få bort, så jag körde timeattack med en och en halv bult  :-[
Så jag fick laddet ganska sent + att när jag äntligen fick ladd i slutet på rakorna slirade kopplingen, delvis för att jag inte hann släppa koplingsvajern innan timeattack.
Jag fick bort den ena bulten efteråt så jag kunde fortsätta köra, sent ladd pga avsaknad av packning och bultar men fan va kul, hade banan för mej själv ett tag ikväll när de flesta åkt hem, körde och körde och körde och kunde inte sluta för det var så kul, men blev tvungen att sluta pga bensinbrist, gick 80 eller 90 liter bensin på banan  ;D
Tror det blev sjätte plats i timeattack, nöjd med det eftersom bilen gick så illa just då.

318
Motor / SV: är b200k lika som en b19
« skrivet: juni 09, 2012, 23:16:39  »
Det som skiljär dom är blocket med vevstakar, kolvar och vevaxel.
Det är alltså längre vevstakar och lägre kolvar i b200,vev och ram lagren är också olika, B200 vevaxeln har 8 motvikter och B19 vevaxeln har 4 motvikter.
Nästan allt annat passar att flytta över imellan motorerna.

319
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 09, 2012, 23:07:32  »
11

320
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 09, 2012, 22:31:01  »
Imorgon är banan öppen igen så då blir det förhoppningsvis lika många varv.
Nä imorgon ska det köras >100varv minst  8)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 52