Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 52
321
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 09, 2012, 22:26:32  »
Oj är den så hög framtill, ladda ju bara 1 bar där så du får ta en ny bild i morgon och se om det syns skillnad  :)
Idag har jag tvättat, felsökt, modifierat, testat och mappat  :)
Ladda ju som mest 1,2bar igår, mistände om jag försökte på mer, har ökat uppladdningstiden för tändspolen och knackat ihop tändstiften lite, så nu laddar jag 2,1 bar, men vilken skillnad, knappt man vågar gasa nu  :)
Den klippte av på högre varv, men jag hade tydligen satt ett varvstopp på 7700rpm så jag höjde det till 8000rpm.
Satt in en till regleringsratt för laddtrycket i bilen nu, så kan smidigt testa höja laddet imorgon.
Överläver original drivlinan morgondagen är det onödigt att jag uppdaterar till annan drivlina i framtiden  ;D

322
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 08, 2012, 23:21:25  »
Blivit många varv på banan idag  8)
Men bilen går inte så bra, den är lat innan laddtrycket kommer riktigt vid 4000rpm vilket gör att i kurvor där jag tidigare kunde köra på 3an måste jag nu ned i 2an, och då är 2an för låg så jag måste upp i 3an precis när jag kommer ur kurvan.
Ska se över tändmappen lite imorgon och höja laddtrycket till 2bar eller mer tills på söndag då det blir en låååång dag på banan ;D
Jag körde många varv idag och försökte hitta idealspåret och gränsen för däcken, för på söndag ska det köras timeattack.
Styvare krängningshämmare är med i framtidsplanen nu också, för när jag ligger precis på gränsen kränger bilen lite.

323
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 07, 2012, 16:50:06  »
'Fuel Press'  bränsletryck ? tror Ms att du har bränsletrycksgivare så den försöker kompensera ?

324
Bilar med B14 och M47R har lägre utväxling 3,82:1. Men var kanske en felskrivning så det är det du vill ha ?

325
Gruppköp / SV: Grupp köp super pro bussningar
« skrivet: juni 05, 2012, 23:34:50  »
Fick mina idag :D
Tack
Hoppas jag hinner montera dom  innan sommaren :-[
De är fortfarande inte monterade  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Husbygget, garagebygget och tomten tar all tid, för att inte tala om all tid jobbet tar, så fritiden blir lidande  >:(

326
Etanol / SV: Kom precis på ett sätt att lösa kallstarter
« skrivet: juni 05, 2012, 00:17:53  »
En liten bensintank och en primerpump från en snöskoter.

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=104268

327
Jag är 97,6% säker på att det är samma till alla årsmodeller :)

328
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 04, 2012, 16:47:33  »
Hur mycket laddar du nu?
Jag gissar på att turbon är effektiv till 1 bar, om du laddar mer än den klarar vinner du ingen effekt (högt avgasmottryck),
Kanske söka vad andra laddat med original turbo, kanske klarar den lite högre laddtryck i din bil när du har en aning mindre motor.

329
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 04, 2012, 16:21:27  »
Du kanske kör för nära trottoarkanten då  ;)
Tar ju tid att fixa ifall det är fel på servo styrväxeln, så kanske bäst att montera en vanlig så länge, servo tar ju effekt från motorn så det går kanske snabbare att köra utan ;)
Tycker faktist min vita är riktigt lättastyrd utan servo nu, tycker nästan den röda med servo är tyngre att styra men den har antagligen fel på topplagringarna.
Bra om den går som en raket  ;D
Vad kör du med för grenrörspackningar? jag köpte original från Volvo de var inte billiga men jag har tröttnat på läckande packningar så nu hoppas jag de håller bättre.

Testkör inte sönder bilen innan carnia nu bara, min står i garaget och vilar törs inte köra med den så den går sönder innan helgen, ska bara köra den på trailern på torsdag, hoppas den håller för det :-\

330
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 03, 2012, 21:48:18  »
Nu är pärlan helt klar för körning på botniaring nästa helg  8)
Nytvättad, vaxad och mögelsanerad  ;)
Går ganska bra med nya turbon, har det riktigt bra mappat nu också.
Får ladd innan 3000rpm och från ca 4000 till över 7000 har jag stadigt laddtryck på 1,45bar trotts att jag inte haft tid att fixa riktig laddtrycksstyrning, kommer köra så på fredag och hoppas drivlinan håller, och så höjer jag laddet lite till söndag med risk att något i drivlinan går sönder :-\
Jag har något som räknar varven i drivlinan när bilen står på tomgång, troligen ett lager i momentröret men det skiter jag i för med tur kan det kanske hålla länge  8)

331
Trimning / SV: konstigt fel 360 turbo
« skrivet: juni 02, 2012, 14:36:05  »
MaxxEcu verkar riktigt bra med tanke på resultaten på bilar som har det.
Beror nog mycket på att det bara blivit monterat på utvalda bilar, dessa bilar skulle nog fungera lika bra med annat sprut t.ex ms, bara att det kanske tar längre tid att lära sej Ms och få det mappat och klart.

http://www.maxxecu.se/

332
Trimning / SV: konstigt fel 360 turbo
« skrivet: juni 02, 2012, 13:36:15  »
Bra  :) roligare att ha ett programerbart sprut.
Troligen får du mer ur motorn med Ms när du får slänga lmm
Ska du ha Ms till tändningen också?
Jag kan inte så mycket o Ms för själv kör jag med Vems, skulle jag köpa sprut nu skulle det kanske bli MaxxECU.

333
Trimning / SV: konstigt fel 360 turbo
« skrivet: juni 02, 2012, 13:22:20  »
T.ex när den inte gick över 3500rpm med 465cc spridarna, gick den då att varva längre om du höjde bränsletrycket?
Har du lambdamätare? går ju annars att mäta från originallambdan med voltmätare också, så att du säkert vet ifall den får för lite eller för mycket bränsle.
Har du ställbar bränsletrycksregulator ? linjär eller progressiv?


Fungerade bilen innan motorbytet?

334
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 31, 2012, 23:07:51  »
Tack Frej men jag borde ha hittat felet tidigare  :-[ hade ju loss kontakterna i höstas när bilen inte startade och mätte fram att det var glappkontakt vid säkringen, men det var så lite ärgat vid spridarna att det knappt gick att se så jag missade det.

Orolig  :o trodde du faktist jag skulle sälja en familjemedlem  ;)

335
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 31, 2012, 22:04:58  »
Snabbaste volvon i stan tror jag inte.. än..  ;)
Ok, men troligen har du snabbaste 360in och det är inte illa :D

336
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 31, 2012, 21:32:12  »
Är allt klart för Carnia här då?
Provkört något?

Ha do snabbast Volvon i stadin no?

337
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 31, 2012, 21:26:23  »
Jo den fungerar ganska bra nu 8)
I höstas när jag skulle flytta den gick den illa, men trodde jag fixat felet när jag bytt mina ärgade säkringshållare och gjort komptest bytt tändkablar, tänstift mm, men den gick illa när jag startade upp den nu i vår, men det var bara en spridarkontakt som var lite ärgad så den bara gick på 3 burkar, så det var ett litet billigt fel som tog tid att hitta.
Jag har murat och rappat garagegrunden nästan klar nu, så imorgon kväll ska jag fixa lite på bilen, måste ändra lite i bränslemappen också men bara lite, enligt en logg jag körde igår visar lambdan riktigt bra upp till 6000rpm men över det får den en aning för mycket.

338
Drivlina/Växellåda / SV: V-lådan elr bakaxeln??!
« skrivet: maj 30, 2012, 22:37:56  »
Tja!

Har bytt bakaxel en gång och det var ett jobbigt  arbete.... nu så tar ingen växel alls...
kan det vara v-lådan som har pajat, att alla drev har rasat, elr bakaxeln som har farit igen..... eller kan det vara kopplingsvajer som behövs spännas elr har den vajern gått av?? Behöver hjälp, har grejern till bilen iaf;)
Kan vara splineshylsan som farit. (den finns innuti momentröret och förbinder långa axeln med ingående axel på vlådan).
Går kopplingsvajern av faller pedalen ned mot golvet, kopplingsvajer ska justeras så pedalen ligger i höjd med eller aningen högre än bromspedalen, ska vara lite spel så det går att lyfta pedalen lite med foten.

339
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 30, 2012, 17:50:04  »
Denna biljävel fungerar inte bra nu  >:(
Går inte alltid på alla cylindrar, ska testa byta tändspole mm ikväll.
Var och monterade 4 nya däck idag så nu måste bilfan börja fungera, annars är däcken till salu och köparen får bilen på köpet.

340
Teknik / SV: Handbroms
« skrivet: maj 29, 2012, 16:56:49  »
Du ska nästan aldrig spänna handbromsvajern  >:(
Bort med trummorna och se vad som är fel, om det är självjusteringen eller ifall det är dax att byta bromsbackarna.
Ser inte ut som Simlars andra bild, för det är bakbromsar på bilar med rödblockare, det är annorlunda självjustering på B14 bilar.

341
Drivlina/Växellåda / SV: Svänghjul platt/tunnt på B2xx?
« skrivet: maj 25, 2012, 00:11:10  »
Ja det gör det  :)

342
Teknik / SV: Tanklock
« skrivet: maj 23, 2012, 00:07:15  »
Finns minst 2 olika original tanklock, äldre har inte samma som nyare jag vet inte när det byttes men t.ex locket från en 83a passar inte på en 87a.

343
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« skrivet: maj 16, 2012, 21:27:42  »
Någon som sitter på ett ställbart kamdrev? Kant kugg!!! 
Vad ska du med ett ställbart kamdrev till?
Jag har justerat många kammar i flera motorer men aldrig haft ett ställbart kamdrev, jag borrar bara nya hål efter behov.
Tog en bild på ett drev för att visa hur jag menar.

344
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« skrivet: maj 16, 2012, 21:20:10  »
Tändningen går inte att justera, eller det går om man modifierar så sensorn vid svänghjulet blir flyttbar.

345
Motor / SV: 850 t5 funkar d??
« skrivet: maj 14, 2012, 21:59:30  »
Tydligen fungerar det för Topfuel och Steffen att montera 5a i 360, så kolla deras projekttrådar så ser du hur lite eller mycket jobb det är.

346
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 12, 2012, 22:44:51  »
Snyggt motorrum!  :)
Tack, men det kan bli snyggare, och det ska det bli i framtiden  ;)

347
Stereo/Styling / SV: stereo kablarna
« skrivet: maj 12, 2012, 11:28:13  »
Brun är oftast jord i 300.
De andra är det bäst att mäta fram med en multimeter eller provpenna, det skall man göra fast man tror sej veta, jag koppla fel för 20år sedan och tog livet av en stereo, efter det har jag alltid dubbelkollat så jag kopplat rätt.
DubbelDIN är lite högre och smalare än en originalstereo, allt går ju att modifiera så det passar  ;)

348
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 11, 2012, 21:52:49  »
Provstartade den i söndags så nu är den nästan klar för provkörning och mapning, bara lite småsaker kvar att fixa 8)
Tändkablar hade jag kortat så många gånger vid tändhattarna att jag blev tvungen att göra nya, problemet med tändkablarna är att jag inte hittar nya bra tändhattar, jag skulle vilja ha liknande original i plåt, kommer in fukt i kablarna med bakelittändhattarna så de ärgar. Kör alla med färdiga kablar nuförtiden eller varför har det blivit så svårt att hitta tändhattar  :-\

Såhär ser det ut i motorrummet nu

349
Teknik / SV: avgasrör
« skrivet: maj 10, 2012, 22:16:20  »
Alltså bara bakre ljuddämparen, mittendelen (den med främre ljuddämparen) kan inte vara samma på bilar med katt som bilar utan katt.
Den andra du länkar till är för 4dörrars sedan.

350
Teknik / SV: avgasrör
« skrivet: maj 10, 2012, 20:17:00  »
b200f har ju katalysator :-\
Ska du ha hela avgas eller bara bakre delen ny.

351
Säljes / SV: SÄLJES
« skrivet: maj 09, 2012, 17:54:28  »
Var det denna bil där ni hade problem med variomaticen ? fick verkstaden den lagad?

Jag tror inte du får några bud med så lite info.
Bild och var bilen finns skick mm först så kanske det kommer bud.
Och kanske byta rubrik t.ex till '343 DL 88:a variomatic'.

Regler för säljes:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1873.0

352
Teknik / SV: Servo 360
« skrivet: maj 09, 2012, 17:45:57  »
Tyvärr har inte alla GLT servo  :(
Vanligast tycker jag det är att servo finns i GL årgångarna 89 och 90, och vanligare tycks det vara med servo i fulrövarna :(

353
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 07, 2012, 16:22:59  »
Jo kompressorhuset måste naturligtvis vridas tillbaks då, det jag undrar över är vad det är för typ av packning där och om det är risk för att det blir läckage.
Orsaken till att jag vill ha den nedåt så den inte syns är ju att det inte är samma turbo som bilen blivit ändringsbesiktigad med.

354
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 06, 2012, 22:55:09  »
Kan jag ta bort de fyra M6 skruvarna och vrida så typskylten hamnar nedåt?

355
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 03, 2012, 22:44:14  »

Kullke: Jag tror inte det är hårdvaran på MS som är problemet, de nya spridarna har ju samma "elektriska" detaljer som original. Ca samma resistans 15,1ohm.
Nej knappast, men jag tänkt mest på induktansen.
Undrar om det är större risk att spridarnålen studdsar ifall att man har lågt bränsletryck  :-\

356
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 21:55:20  »
Nej jag har inte testat högre än 1,2 för det ploppade upp en ruta som sa att man måste vara expert för att ändra såpass.
Jo, det kompenserar för batterispänningen, minns inte hur mycket nu och lambdaregleringen är avstängd.
Men du är ju nästan expert  ;)
Hur mycket det ska kompenseras för batterispänningen är ju troligen olika för olika spridare, men är ju svårt när man aldrig har all info om spridarna, och att själv bygga en flödestestare för spridare känns ju lite överkurs.
Jag kan inget om MS för att kunna spekulera om det kan vara något med underdimensionerad flybackdiod i ditt ms för de nya spridarna, skulle behövas en Expert på ms för att klura ut det.

357
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 21:22:01  »
Provade ändra injector dead time mellan 0,9 till 1,2 men det hade ingen stor inverkan.
Testat höja det ännu mer till t.ex 1,5?
Du har ju troligen lägre batterispänning på tomgång också, kompenserar du för det i MS?
Du kör väl inte med lambdareglering?

358
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 20:28:13  »
Har du fortfarande original bränsletrycksregulator tycker jag du ska byta till en justerbar, är ju antagligen viktigare med jämnt tryck om man har större spridare.

359
Gästbok / SV: Volvo 360 topp
« skrivet: april 29, 2012, 22:17:14  »
Du kan vara säker på att inget kommer att hända när allt hänger i luften  :)
Jag brukar kapa skallarna på de drivaxelskruvar som är rundade.

360
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 28, 2012, 00:29:56  »
Tack
Jo det är kul, men har blivit bråttom att få den klar nu, för det blir att fortsätta med garagebyggandet mm så fort det blir varmare.
Dp är 3'' men krymper till 2,5'' vid första dämparen, kommer bli 3'' hela vägen när jag får tid att fixa det, troligen nästa vinter.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 52