Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 52
361
Framvagn/Bakvagn / SV: Vikt. Väghållning..
« skrivet: april 25, 2012, 18:26:28  »
Styva upp den fram först och se hur du tycker den är att köra då innan du ändrar något baktill.
Finns ju de som kör med dubbla bladisar men jag tycker 300 är ganska styva baktill original, nästan så jag skulle vilja prova mjukare bladfjädrar.
Jag kör med GLTfjädrar fram (original på min glt) sänkt genom att undre fjäderfästet är nedflyttat lite, m10w40 i alla stötdämpare, den ligger riktigt bra på banan men skulle vara för hård och stötig som bruksbil.

362
Framvagn/Bakvagn / SV: Vikt. Väghållning..
« skrivet: april 25, 2012, 17:47:37  »
Varför ska du ta bort bladfjädrarna ???

363
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 23, 2012, 23:10:04  »
Såhär blev röret från wg, blev tvungen att dra det ända ned innan anslutning till dp för att få till det med flexröret.
Blev lite trångt vid kupefläkten men det gick, blir att linda extra mycket avgasbandage på dp så inte fläktmotorn får för varmt.
Blir trångt att byta oljefilter också :-\
Svetsa dit en mutter för lambdan och en nippel för tempsensor och skvätta på lite zinkspray på rören nu, så imorgon blir det avgasbandage och slutlig montering.

364
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 22:41:37  »
Tack för update, det där styrgummit känns bra att ha ett friskt på bilen..
Fick byta mitt efter att det spruckit lite så att det blev lite "lustig" känsla när man skulle styra..
Inte för att jag tror att det skulle kunna göra att man tappar styrningen helt, men är inte övertygad heller.
Mitt är sprucket så jag byter inför besiktningen, första gången jag köpt ett nytt, jag trodde inte de fanns att köpas.
Dessa gummin brukar förstöras om de får motorolja på sej också.

365
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 21:31:27  »
Jasså den ska sitta där.  :)

Hur många temperaturingångar finns det på ditt vems? Kul att den snart är klar, akta så du inte kör sönder den till juni bara.  ;)
Ja det sitter ett svart plastskydd på det original, men det får inte plats på min  :-\
Finns 2 ingångar för avgastemp, tänkte bara ha egt sensorer i grenröret när jag mappar, medan jag normalt bara kommer ha en efter turbon där det är lite svalare så kanske sensorerna håller lite längre :-\
Ser ju egt på displayen i bilen.
Var kanske lite optimistisk när jag skrev att den snart är klar  :-\ rörjobbet och olja till/från turbo är nästan klart.
Kvar att göra är laddtrycksstyrning, hitta ny plats för expansionskärl och ny spolarvätskebehållare,montera powerflex bussningar i framvagnen och så ska den ju mappas om lite också mm mm

366
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 20:35:21  »
Rattaxelgummi, det var helt nytt för mig. Det sitter antagligen någonstans på rattaxeln?

Är det två stycken nipplar för avgastemperatur?
Rattaxelgummit sitter nere vid styrväxeln på bilar utan servo.
Ja det är två nipplar för avgastemp, är ju ett twinentry grenrör så jag har en på var sida, kommer en nippel på dp också 10cm efter turbon.
Bilen är nästan klar nu ;)

367
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: april 21, 2012, 21:02:41  »
Nu blir det väl ingen mer snö? Hoppas jag..
Hoppas jag också, men tyvärr tror jag det kommer snö nästa vinter också  >:(

368
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 21, 2012, 20:45:07  »
Har provmonterat allt nu och börjat göra röret från wg (tyvärr är bilden tagen innan jag gjorde wg-rör mm).
Dp flänsen plansvarvade jag efter att jag svetsat på ett ca 10cm långt rör, för den drog sej ganska konvex.
Börjar fundera hur jag fick något gjort innan jag köpte svarven :-\ den behövs ju till allt.

369
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 21, 2012, 20:41:02  »
Har tydligen inte uppdaterat på ett bra tag nu.
Köpte ett nytt rattaxelgummi.

370
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 16, 2012, 17:14:59  »
Hur går det med insuget????

371
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 15, 2012, 00:03:25  »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

Jo, med motorvarv menar jag 2 varv, 720 grader.
Spridarna är nog fyrhåliga. Funderar på om öppningstiden blir för kort på tomgång med så stora spridare, ca 2ms verkar den ligga på när jag kommer närmast tomgång.
Ok
Nej tror nog inte öppningstiden blir för kort, finns ju de som kör ännu större spridare.
Jag har nog <2ms på tomgång med 727cc spridare.

372
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 21:21:07  »

På tomgång visar lambdan afr 18-22, men jag misstänker att det är oförbränt bränsle som kommer ut i avgasröret så lambdan visar fel? Några tips någon?
Om den får tokmycket bränsle så den inte riktigt går på alla burkar på tomgång kommer det inte bara oförbränt bränsle, utan det kommer oförbränd luft med avgaserna då också så lambdan tror det går snålt.

373
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 21:14:04  »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

374
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 021111--
« skrivet: april 01, 2012, 12:03:54  »
Oj vad den ser bra ut eller lite som riktig banbil från 1900talet  :-\
Jag hoppas få se denna skapelse på banan i sommar.

375
Övrigt / SV: 3-serien Utskrotningshotad enligt tidningen Klassiker
« skrivet: mars 30, 2012, 22:24:47  »
Ja det är synd att 300-bilarna har fått så pass dåligt rykte fastän dem är riktigt bra :'(

Har upptäckt att den inte ens finns med på GCP.se :( Volvo har hänvisat mig dit varje de få gångerna jag letat original-reservdelar till min bil, men den finns ju inte ens med på hemsidan :-\
I Finland har 300 varit populära och haft rykte ungefär som andra bilar. Att de kanske varit mindre populära i Sverige beror antagligen kanske på att de inte är riktig volvo när de inte är byggda i Sverige  :-\

Att våra bilar inte finns med på GCP beror på ett avtal som Volvo har med Holländska staten, det fick jag iallafall till svar en gång när jag fråga GCP varför de inte har något till 300  :(

376
Notera att du har bara lite rost innanför stötfångaren, tack vare att du har en äldre 300 som har luftutsläpp i C-stolparna, våra nyare 300an (ca84->) brukar va mycket rostigare där ovanför kabeln till nrbelysning där du inte har rost:(
Alltså t.ex min vita som ser ut att va ett toppexemplar på den har jag bytt plåten baktill en gång, så njut av att ha en bil som bara har lite förfulande ytrost och fixa den och bygg vidare på bilen och njut av livet, SKÅL :)

377
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: mars 24, 2012, 23:09:35  »
Oj vad fin tavla  :o

378
Köpes / Nivomater V70
« skrivet: mars 24, 2012, 22:57:36  »
Ja precis som rubriken är jag i behov av nivomat stötdämpare till V70 AWD 2,0turbo -97,
om någon vet var jag får nya billigt eller vet om eller har bra beg så är jag intreserad.
Åkte på ombesiktning pga bakdämparna och vill inte byta till vanliga för då blir jag tvungen att byta fjädrar också + att jag lastar mycket och drar ofta släp eller husvagnen så jag vill ha nivåmater.
Och jag hämtar inte, utan vill ha de skickade ;)

379
Gästbok / SV: sänka bilen
« skrivet: mars 21, 2012, 23:39:59  »
Flytta bladfjädern till ovansidan av axeln  :o då höjer du ju bilen en hel del  :-\

380
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 20, 2012, 23:53:19  »
byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

Okej så du kör 4-växlat och långa diffhuset nu då?

Vilken opel-lamell handlar det om?

Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

Okej, tur att du har rost där och ingen annanstans ;)

Håller med dig om bilderna  >:(
Nej nej, har bara momentröret från bil med M45, det passar till M47 men axeln till M45 har inte lika djupt spår (försvagning) efter splinesen, om du mins hur det såg ut där Peters axel gick av, så därför jag kör med den äldre axeln i hopp om att den håller lite mer nm.

Att jag skrev att det var tur att det bara var rost beror på att det är bättre än att splinesen skulle ha vridit sej eller skadats, för det skulle ju ha betytt att axlarna varit dåliga och det inte varit någon ide att montera ihop igen med likadan axel.

Ska köra med denna lamell från KL http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/opel-3/215mm-vw-golf-7_8x28-6-puck-sinterlamell-2.html
Så tydligen Opel Astra F, hur en sådan bil ser ut vet jag inte  :-\

381
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2012, 21:18:15  »
Har den kärvande lamellen med svetsningen av centrumet att göra? Men gissar att du inte svetsade på plats och därför hade märkt detta vid monteringen.

De som skriver text har bilder infogade i texten, alltså bilder från andra sidor då man hänvisar med dess webbadress.
Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

382
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2012, 21:00:55  »
Är det för att lamellen tagit fast som du tar ner drivlinan eller märkte du det nu när du tog ner den?
Jag tog ner drivlinan för att byta lamell, men märkte att den tagit fast så jag har nu kapat sönder den för att få bort sprängkåpan, byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

383
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 18, 2012, 20:54:23  »
Håller tummarna för att det blir en lyckad gjutning efter allt slit.

384
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:58:23  »
Lamellen hade tagit fast på axeln så jag blev tvungen att skruva loss tryckplattan igenom hålet i sprängkåpan.
Men nu får jag inte bort lamellen från axeln  :-[ har testat med avdragare samtidigt som jag värmt lamellcentrum och kylt axeln med kylspray, men den sitter fortfarande kvar.
Så imorgon blir det att kapa sönder lamellen för att få bort den, antagligen är axelns splines skadat så därför den sitter fast, men jag ska i allafall ha sprängkåpan och tryckplattan så det blir att kapa sönder skiten  8)
Och jo jag vet inte hur man får in text imellan bilder, så därför blev det fyra inlägg  :-[

385
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:49:34  »
Vad är det för fel på min bil  ??? sprängkåpan ryms ju inte att demonteras imellan kaross och motorbalk  :-[
Fick ta till milt våld för att få ned den.
Ser ut som motorbalken är lite böjd uppåt i bakkant antagligen för att jag brukar lyfta bilen under balken, fast det har jag alltid gjort med mina 360in och det har aldrig tidigare skadat balken, men kanske har det blivit ett lyft för mycket  :-\ Men får försöka dra ned balken innan jag försöker montera tillbaks drivlinan.

386
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:41:32  »
Fick testat min växellådslyft nu, det är en mc-lyft jag hittat på soptippen, men fungerade utmärkt att lyfta ned vxllåda och diffen med.

387
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:38:47  »
Grenröret är nästan klart nu, flänsarna är planade med fil och sandpapper :P
Ska par ha på lite zinkspray nu innan jag lindar på avgasbandaget.

388
Avstannade Projekt / SV: 360evo trallala
« skrivet: mars 11, 2012, 19:21:35  »
Tack för att du tittar in och skriver lite i din gamla tråd Hasse!

Vet du vad som händer med din gamla bil, om den byggs färdigt som du påbörjade eller blir original eller nånting helt annat?
Gissar på att bilen inte skrivs om på detta forum av den nya ägaren för då hade jag väl upptäckt detta!?

Mvh Frej
Har du dåligt minne Frej  ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5435.40
Och jo du har upptäckt bilen på detta forum, du har själv skrivit att det är Hasses bil på sidan jag länkar till.

389
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: mars 11, 2012, 00:14:49  »
Hur går det här då  ???

390
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 09, 2012, 22:25:28  »
Oj imponerande fint.
Nästa projekt blir att gjuta en 16v aluminiumtopp till din B15 då eller   ???

391
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 08, 2012, 22:53:57  »
Jag hittar inte "Egen titel" i mina profilinställningar :-[
Kan det vara något som ni administratorer har möjlighet att göra i era profiler  :-\

Jag hittar den på dig, tryck här får vi se vad som dyker upp: http://www.300power.com/forum/index.php?action=profile;area=forumprofile;u=251

Titta en bit ned på sidan, raden ovanför signaturen.
Nej där finns inget  :-[
Ovanför signatur finns AIM, MSN och YIM.

Ajdå, men då får du be mig skriva dit något om du vill ha  :)
Ja gör det tack  :)

392
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 08, 2012, 16:31:22  »
Jag hittar inte "Egen titel" i mina profilinställningar :-[
Kan det vara något som ni administratorer har möjlighet att göra i era profiler  :-\

Jag hittar den på dig, tryck här får vi se vad som dyker upp: http://www.300power.com/forum/index.php?action=profile;area=forumprofile;u=251

Titta en bit ned på sidan, raden ovanför signaturen.
Nej där finns inget  :-[
Ovanför signatur finns AIM, MSN och YIM.

393
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: mars 06, 2012, 19:32:46  »
Jag börjar misstänka att det är en felaktig tändkabel, så den bara går på 3 cylindrar på högre varv och under belastning :-\
En film på 'spikningen' hade underlättat.

394
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 04, 2012, 00:28:46  »
Jag hittar inte "Egen titel" i mina profilinställningar :-[
Kan det vara något som ni administratorer har möjlighet att göra i era profiler  :-\
 

395
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 03, 2012, 16:06:25  »
Bra  :)
Men går det att få det att synas i moderatorers och administrators profiler att de är betalande medlemmar också?
I Frejs profil syns det att han är betalande, har han kommit på någon lösning på hur man får det att synas?
Finns det någon lista över vilka som är betalande medlemmar?

396
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: mars 03, 2012, 12:44:35  »
BF95.
Ifall han kör på BF95 räcker det kanske att byta till BF98 (jag utgår ju alltid ifrån att ingen kör på 95an  :-[).
Blir inte så hög komp med 1,9mm planing, men en kombination av körning på 95 och att den kanske gått lite för snålt kan kanske få den att spika  :-\ så 98 i tanken och lite skruvande på co-skruven är kanske lösningen :-\


397
Har du något momentstag ??? om det glappar eller saknas studsar däcken vid hjulspinn.

398
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: februari 28, 2012, 23:34:11  »
Nu har jag bytt till a-kam så får vi se hur det blir,
polaren så att vx3 kammen är bara för turbo bilar.
Så imorgon blir det start.
Hoppas du får den att fungera nu  :)
Ja vx3 är lämplig om man kör turbo, men är från början en sugmotorkam.

399
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 27, 2012, 23:42:48  »
Då ska vi köra mera info om toppen och bilen:

B200E
530 topp som är planad 1,9mm
VX3 kam
In slipade ventiler
original kam rem men vi fick modda spännaren lite för den spände inte alls upp så mycket som vi ville.   
Allt är nollat så som det ska vara

När man börjar gasa så spikar den.
Ska testa imorgon att hälla i E85 och se om det hjälper något.

Jag har läst att planar man mera än 1,6mm så måste man byta till en kamrem med 122 tänder.
Men alla säger olika värkar det som :/
Så vad är sant?

Igen som bor i Stockholm som kanske är lite mera kunnig på Volvo 8v?
Ok
Då är nog toppen ok i allafall. :)
Kan variera lite hur mycket man kan plana innan det blir problem med remspännaren,hur nötta dreven mm är och så kanske inte alla remmar är exakt lika långa, så att säga exakt hur mycket det går att plana med originalrem och spännare är omöjligt, så kanske därför folk säger olika  :-\
Vet inte om det finns rem med 122tänder som har fyrkantiga tänder  :-\ jag löste det med större remspännare en gång när jag planat mycket.
Men har du nu remmen spänd är det inga problem, har du planat 1,9mm så går kamaxeln ca 2-3grader efter och det har ingen större betydelse, går som jag sa att flytta kamdrevet lite om man vill.
Jag har själv haft en B200E som jag planade toppen på utan att bry mej om att modifiera kamdrevet och det var inga problem (minns inte om jag kanske planade den 1,5-2mm) efter en tid modifierade jag kamdrevet för att få det rätt men det blev ingen märkbar skillnad.
Är ju nog kanske vx3 kammen som gör att din motor spikar.
Men varför tog du inte A-kammen från gamla toppen och montera i den nya  ???
A-kam är nog lite bättre än vx3, är bla mycket mindre överlapp med vx3.

400
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 26, 2012, 23:38:02  »
BILDER NU !!!!!!

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 52