Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 52
41
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 04, 2017, 22:35:26  »
Har du tanken full? Långsökt kanske men vet lastbilar kan få luft i bränslesystemet om man inte stannar motorn när man tankar, det blir liksom en grop i bränslet när man tankar och är det där silen är stannar motorn och man får lufta. Så börjar det vara lite i tanken kan kanske returen göra en grop i bensinen så pumpen suger luft, men då tycker man ju att alla med B200k skulle ha problem. Men går det att rikta om returröret i tanken?
Men lite luft ska ju inte vara problem så länge det kommer bensin också, luften åker ju med returen och bensinen fyller flotörhuset.
Har du samma problem med full tank , så är det kanske inte luft i bränslet som är problemet.

42
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 02, 2017, 16:13:40  »
Har du luft före pumpen kan ju inte pumpen va skyldig.
Har du genomskinlig slang från tanken så du ser att det kommer luft från tanken så är felet i tanken.

43
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 01, 2017, 22:22:40  »
Jo om de flyter upp är de luft (vatten sjunker).
Membranet i pumpen kan vara trasigt.
Men om du har luft i slangarna före pumpen kan det inte bero på pumpen.
Men hur mycket luft kommer de före pumpen?  Små bubblor är nog normalt och ska inte vara problem.

44
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 01, 2017, 20:20:01  »
Tror det är smuts, rost och annan skit som fastnat i din bränslepump så den pumpar dåligt på tomgång.
Säker att det är luftbubblor du ser så det inte är vatten?

45
Teknik / SV: Förgasar rokie
« skrivet: september 26, 2017, 23:31:40  »
Slangen vet inte jag vad den är till för jag har bara haft en bil med b200k, de andra har haft B19 och B200E /F.

Metallklumpen är nog bränslepumpen.
Det går plastslang innuti ena rambalken bak till tanken, den här knappast något fel, men om du har luft i filtret tyder det på att den suger luft.  Under dynan i baksätet finns en svart plastlucka undet den hittar du andra änden av bränsleslangen så kolla där om det är sönderrostad slangklämma eller murken gummislang där.

46
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 22:12:24  »
Hur kan jag mäta varvtalet med multimetern?
Om du har en multimeter som mäter frekvens Hz så är det bara att räkna.
Men de andra elfelet ska du ju iallafall fixa förr eller senare så lika bra att göra det nu för att utesluta att det inte hänger ihop med att bilen går dåligt, om det t.ex är glapp i strömlåsbotten eller något relä.

47
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 18, 2017, 17:22:12  »
Det kan störa varvtalssignalen om det är glappkontakt så jetronic tror att motorn går på 20000rpm och sprutar in massa bränsle.
Du kan ju mäta varvtalet vid spridaren med multimeter.
Strömförsörjningen till Renix går ju från bilens elkrets, får Renix för låg spänning orkar motorn inte värva, som jag tror jag sa tidigare går din motor som dom brukar gå när generatorn slutat ladda och batterit blir tomt, blir nog samma problem om Renix får för låg spänning.
9:1 med A-kam är inga problem, finns bla b19 som har så original.



48
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: september 16, 2017, 23:01:22  »
Grattis.
Glöm inte att ta mycke bilder.

49
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 14, 2017, 15:56:57  »
Vad blev det för spänning vid spridarna med nya boxen?
Testat med en annan mätare?  Jag har varit med om att en multimeter  visat tokfel pga vibrationer när jag mätte laddspänning och hade mätaren att ligga på batterit, visade typ 30volt  men när jag lyfte upp den visade den normalt.

50
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« skrivet: september 11, 2017, 22:05:36  »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?
Jo det har han fast den var intryckt. Inte originalsvart heller utan ommålad från blå.
Ok då har han inte. Jag kommer ju knappast att ha turen att hitta en dörr så det blir nog att jag målar en. Svart  360 tycks vara ovanligt.

51
Projekt / SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 10/9-17
« skrivet: september 11, 2017, 20:32:28  »
från en svart 360 han skulle skrota.

Svart☺ har han en svart höger bakdörr?

52
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 11, 2017, 12:17:22  »
Håller tummarna för att det är där felet är.

53
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 02, 2017, 17:15:43  »
Är nästan bara bränslestyrboxen kvar som kan ha något fel. Har du extra att testa med eller möjlighet att låna.

Du hade bytt alla tänddelar, har du de gamla kvar kan du testa byta kablar och lock.
Det är inte alla gånger som nytt är = felfritt.

54
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 01, 2017, 23:02:11  »
Som simlar sa så är 10v bra. Sjunker ju till 10v över batteripolerna när du startar.
Men när du inte har igång motorn så du har vakuum ska trycket vara 2.5bar.

55
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 01, 2017, 07:43:02  »
Kan membranet i original bränsletrycksregulator vara trasigt så den får bränsle via vakuumslangen?

56
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 31, 2017, 23:22:49  »
Tempsensorn är nog likadan.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

Mätte upp 1 bar vid tomgång och 1,5 vid gas.
Alltså toklågt bränsletryck!!

Motsägelsefullt  ::)

Jo men han var ju tidigare upp i 2.5 till 3 bar.
På tomgång ska det vara lite under 2bar och fullgas 2.5.
Undrar om det kan vara problem med bränslepumpsrelät så det släpper så fort han gasar 😕 men det här han antagligen testat bygla.
Var nya mätningen med bara original bränsletrycksregulator?

57
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 28, 2017, 19:00:55  »
Håller tummarna

58
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 25, 2017, 23:43:17  »
Hoppas ny sensor läser problemet.
Går ju att testa med ett motstånd tills du får tag i ny tempsensor.

59
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 23:42:35  »
Tempsensorn är nog likadan.
Nej ingå andra reläer.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

60
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 22:08:18  »
Alltså du har ju bara ökat motorvolymen, större motor drar in mer luft, lmm mäter upp mer luft och styrboxen ger mer bränsle, men tycker inte den borde ge så mycket att motorn inte varvar, och därför kan du under test låta den ta tjyvluft som inte l mm mäter.
Du kommer antagligen få spänna fjädern i l mm / sänka bränsletrycket senare.
Jag hade i min svarta en skada på varvtalssignalkabeln från Renix till bränslepumpsrelät / sprutet, det är skärmad kabel så det var invändig kortslutning, hur som ville motorn då inte värva.
Kan kanske också vara fel på bränslepumpsrelät så det vid högre varv kortsluter signalen från renix.
5 år är ju lång tid så är du säker att du har rätt spridare?
Tror 360 har högohm medan B230 har lågohm spridare.

61
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:22:13  »
Förlåt om frågan är dum, men har du tändkablarna rätt? 1342 medsols.

62
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:19:13  »
Rätt.

63
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 16:21:59  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Kan jag inte bara dra ur kontakten?
Jo om det skulle vara elfel, men ventilen kan vara trasig.

64
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 15:08:14  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

65
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 21:17:04  »
Kallstartsventilen sitter närmast torpeden :(
Nej, kallstartventilen eller kallas den kallstartinsprutningsmunstycket sitter på insuget.

66
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 20:33:47  »
Vad händer om man kopplar spridarkablarna fel?
Inget för sprutet är inte sekventiellt.

67
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 20:30:39  »
Nej de 2 går inte att sätta fel, men tempsensorn du har till höger i bild och kallstartventilen borde passa att  växla kontakter mellan och de sitter ju nära varandra.
Stiften ser sotiga ut, de lilla du haft igång motorn borde de fortfarande nästan se ut som nya, så den får inte för lite i allafall.
Kallstartventilen kan gå sönder och släppa igenom bränsle konstant också, så det behöver inte vara felkopplat.
Men något är ju fel med bilen, men vad.


68
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 19:46:36  »
Kan det vara kallstartventilen som dränker motorn😕
Kanske möjligt att plugga i fel kontakt till kallstartventilen så den sprutar bränsle konstant.
Hur ser tändstiftena ut? Är de svarta nu får den för mycket bränsle.

69
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 10:45:49  »
Vilka spridare har du?

Original svarta
De som satt i bilen innan motorbyte?
Tänkte bara så du inte i misstag monterat B230 spridarna.

70
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 21, 2017, 21:24:04  »
Vilka spridare har du?

71
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 22:12:30  »
När sensorn är borta ser du ju när du har det saknade hålet vid sensorhålet, då borde märket på remhjulet vara ca 90 grader, det ser du med ögonmått.
Tänkte när den går som tändningen får för låg spänning att du har spänningsfall på +matningen till Renix.

72
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 15:29:46  »
Av med ventilkåpan och se med ögonen om tryckarna ligger lika högt:
Kontrollera också så värkligen ettan är i ÖD när du kollar motorn, kan ju vara fel på svängningsdämparen så märket ligger fel och du monterar svänghjulet enligt det.
Men på filmen uppför sig din som dom brukar göra när generatorn slutat ladda och man försöker ta sig hem på tomt batter.

73
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 12:36:10  »
Avgas och insugsventil på cylinder 4 ska va lika mycket öppna. På ettan är de naturligtvis stängda i tändläge.

74
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 10:15:27  »
Jag brukar borra nya hål i kamhjulet för att ställa kammen om t.ex toppaen är planad. så skulle någon nolla mina motorer enligt märkena skulle det bli tokfel. Vet ju inte vad tidigare ägar av din topp har gjort.

75
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 08:18:11  »
När cylinder 1 är i tändläge (motorn nollad) ska ventilera på cylinder 4 vara lika mycket öppna. Man ser direkt om det skulle vara en kugg fel.

76
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 17, 2017, 19:41:07  »
Då är det kanske inte tändningsfel . Kan vara att tändpunkten missar graderingen pga att motorn misständer och går ryckigt.
Kanske spridarna slutar öppna vid 2500rpm, går att testa med voltmätare eller biltemas15248.
Hur uppför sig varvräknaren när den börjar baktända, står den på 2500 eller går den till 0?

77
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 16, 2017, 22:48:06  »
Vad har du för btr? Är den ny eller är det en gammal med trött fjäder? Går antagligen att öppna och spänna/byta fjäder.
Såg på förra sidan att du 2012 monterat ett B230ET block, vad är det för kam, topp planad/portad osv?
Du kan köra med lmm lös och reglera klaffen med ena handen medan du gasar med den andra.
Lambdamätningen blir felvisande om den misständer, för då far ju oförbrändt syre och bensin med avgaserna men lambdan ser bara syre och tror den går snålt.
Men jag tror fortfarande att det är något fel med tändningen, om du inte testat byta givaren tror jag att den är problemet, den fungerar på tomgång men mera varv och vibrationer gör att den inte klarar att trigga rätt😕
Men svårt att bedömma vad som är fel när man inte ser och hör motorn själv.


78
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 16, 2017, 20:35:30  »
Släpper regulatorn något till returen när den är bottnad? Om den gör det betyder det att den inte klarar hålla mer än 2bar.
Men om den inte släpper igenom något till returen nu betyder det att din pump bara ger 2bar.

79
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 16, 2017, 16:37:24  »
Fungerar tändförställningen som den ska nu ?
Testa på alla tändkablar så du vet att  du har gnista på alla.
Om förtändningen fortfarande försvinner utanför markeringen ska du testa stroboskoplampan på en annan bil så du vet att den visar rätt, finns strobolampor som blir rubbade på högre varvtal.
Obelastad varvar en motor utan problem fast den får för lite bränsle, de brukar tom vara varvilligare obelastade om de får för lite. Så om tändningen fungerar får den antagligen för mycket, hur ser stiften ut?
Co skruven påverkar mest på låga varv.

80
B19/B200 / SV: LMM CO grundinställning
« skrivet: augusti 16, 2017, 15:10:06  »
Ändrade från 7 till 4 på min svarta för några veckor sedan.

Sidor: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 52