Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 52
401
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 26, 2012, 23:38:02  »
BILDER NU !!!!!!

402
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 26, 2012, 20:52:34  »
Nu har volvon ny topp och allt där till, MED den spikar som fan!
Fick reda på i efter hand att är toppen planad mer än 1,6 mm så ska man ha en kam rem från någon ford. Synd att ingen så något innan.

Ingen som har några tips?
Orkar inte riva allt igen!
Nej du ska inte ha någon annan rem när den är så lite planad.
Ska vara planad mer än 2,5 mm innan det ska bytas rem, och fick du originalremmen spänd är det inget problem.
Kamaxeln går lite efter nu ja, men det är så lite så det har ingen större betydelse på en originalmotor, tror faktist det gör större skillnad ifall att du bytt till vx3 kam, går kanske bättre med Akam.
I vilket skick var toppen du monterade nu, nya ventiler, styrningar och nyfrästa säten eller annars bara bra ??
Går att flytta fram kamaxeln genom att borra ett nytt hål i kamdrevet.

En sak till vad menar du med att den spikar?? och när gör den det??
Kamaxeln går ju som sagt lite efter så märket kommer inte vara exakt när du nollar motorn, kan det då va som så att du satt den en kugg tidigare 

403
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 25, 2012, 20:20:07  »
B200E tycker jag är bästa original motorn i 300
B200E är att det är LU-jetronic insprutning (utan lambda, utan katalysator och utan varvstopp).
B200F betyder att det är LE-jetronic insprutning (lambda, katalysator och varvstopp i sprutet).
B200K har förgasare.
Normalt så finns B200E fram till 87 medan B200F sitter i bilar från 88->

404
Om det är en läcka skulle det vara tomt i ena delen av bromsvätskebehållaren :-\
Ovanligt att huvudbromscylindern får något fel, men det är klart att allt är ju möjligt.

405
Usch det är segt att laga rost nu när jag varit alldeles för mycket i garaget det senaste.

Dessutom verkar det som om bilprovningen trampat sönder mina bromsar för nu tar pedalen i botten  >:(
Vad göra, byta huvudbromscylinder!?
Nej nej, man kan inte vara för mycket i garaget  8)
Jävla bilprovning som förstör din bil  ;)
Tror du ska testa att liksom lufta bromsarna först så du ser om du har tryck fram till alla hjul :-\ när du gjort det kan vi fundera vidare på vad det är som är galet.

406
Säljes / SV: 343 Kaross med halvbur och växellådor
« skrivet: februari 23, 2012, 23:24:52  »
I och med att ingen är intresserad så åker skiten bort. Det är väl antagligen för mycket jobb för någon i denna klubben..... Kan ta bort tråden.
Hade du väntat att någon ska vara intresserad innom 9 dar  :o tror inte det är så stor efterfrågan på tomma karosser om den inte är riktigt hel och fin.
Ska du hitta någon intresserad behövs nog mera information, bågen är nog många intresserade av men ska någon ha karossen till något bygge behövs behövs lite bilder och info om hur tom och rostfri den är :-\
Varför skulle det vara mer jobb för någon i denna klubb än i någon annan ?

407
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 22, 2012, 23:31:33  »
Varifrån är det smidigast att skaffa material till grenrör? Hur tjockt ska det vara?
Tryckkärlsrör och svetskrökar får du smidigast från någon vvs firma (men kanske inte billigast), grenrörs och turbo flänsarna köpte jag från Klracing.se, dp flänsen gjorde jag själv.

408
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« skrivet: februari 22, 2012, 23:17:00  »
Sen har jag en Vakum givare som sitter på toppen, vad gör den?
Är det en givare med slanganslutningar så är den troligen till EGR

409
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: februari 22, 2012, 23:10:26  »
Är det månne bara att lossa dom 4 bultarna från kardanröret till lådan samt splinesen innuti för att dra isär paketet?
Ja, glöm ej att du måste ta bort bultarna vid splinesen för det är svarvade spår i axlarna så de går inte isär annars, och var försiktig så du inte drar långa axeln ur momentröret (det ska inte gå men några har gjort det).

410
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« skrivet: februari 21, 2012, 22:48:12  »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.


Då blir det till att borra 2 nya hål,
hoppas på att man hinner göra allt innan torsdag.

Tack för alla hjälp :)
Är de oborrade  :-\ vad jag mins brukar de bara vara ogängade och pluggade på endel toppar, givaren längst bak invid fyrans insug minns jag i allafall ska ha M14 x 1,5 gänga.

411
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« skrivet: februari 21, 2012, 22:28:36  »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.

412
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: februari 21, 2012, 22:19:07  »
Illa men tur att du upptäckte det nu så du får fixa läckan samtidigt.
Vilken lamell köpte du, 230mm ?

413
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 19, 2012, 23:47:37  »
Bildelar i MDF  ??? ca. 15cm  :-\ har du gjort nya vevstakar  ::)
Antar med tanke på cellplasten tidigare i tråden att du gör formar till något insug som ska göras av glasfiber  :-\

414
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 19, 2012, 22:16:57  »
Har hunnit jobba lite på grenröret nu så kan uppdatera med ett par bilder från igår, idag glömde jag ta bild så får spara dagens jobb till nästa uppdatering.
Bild 1 påbörjat röret till wg, blir delat med en 2mm plåt fram till wg så därför jag delat på rörkrökarna.
Bild 2 utprovning av wg placering.

415
FAQ/Vanliga frågor / SV: Vilka motorer passar i en 360?
« skrivet: februari 16, 2012, 16:19:35  »
Ja utsidan är likadan på alla rödblockare, sålänge du använder originalmotorfästena, oljepump, oljetråg, lamell och svänghjul om du har renix då renixet tar tändningen från svänghjulet, annars så är allt bolt-on.
Nja B2x4 är nog också en rödblockare men är inte likadan på utsidan.
Är inte säker men läst någonstans att längden på vattenpumpen skiljer så om du tänkt använda höfläkten så finns det risk att den tar i kylaren.
Jo längden skiljär så nu kan du vara säker  ;)
Sen om du vill/orkar så kan du knacka om motorkoden vid insuget så den blir samma som på din b19, men det är overkill då den texten knappt syns och lite smuts på det syns texten inte alls. Och om du vill att den ska vara ännu mer lik en b19 så kan du ta ventilkåpan från den och montera på b230in.
Tror inte B19 har någon motorkod vid insuget :-\
Ska man ta ventilkåpan från B19 till B230 måste man ta toppen också, 398 och 405 topparnas ventilkåpor passar inte 530,531 eller 631 topparna.

416
Trimning / SV: Inställning av Ellemann88 kam i en B230?
« skrivet: februari 14, 2012, 16:58:43  »
Just nu är den kammen inställd så fyrans insugsventil öppnar 3-3.1mm i ÖD, låter det som en vettig inställning, vet tyvärr inte vad jag fått det ifrån.
Fick du inga uppgifter vad det är för kam??
Går ju inte att säga hur kammen ska stå för att fungera bäst i din motor, du måste testa.
Hur mycket är avgasventilen är öppen då?
En bra grund att börja med för de flesta kammar är att ha insug och avgasventilerna lika mycket öppna i ÖD, och från det kan man testa sej fram, är ju antagligen därför du har ställbart kamdrev  ;)

417
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« skrivet: februari 13, 2012, 19:50:40  »
Kanske byta kamrem samtidigt ifall att den inte nyligen är bytt.

418
Förslagslådan / SV: Nytt forum
« skrivet: februari 11, 2012, 20:17:07  »
Vad har du druckit Frej  ??? jag ser inga pratbubblor  ;)
Men en konstig sak jag kom på är att det går att ändra 'Antal inlägg' jag lade till ett par ettor före i min profil så det blev 111678  ;) lade tre ettor först så det blev över miljonen men då visades inte siffrorna utan det stod
 'Antal inlägg: jag är en tönt!'

419
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: februari 04, 2012, 12:53:12  »
Ser bra ut  :)

Är oversiktsbilden gammal eller har ni fortfarande grönt ute  ???

420
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: februari 03, 2012, 23:26:22  »
Är det så jävligt  ??? har minne av att jag sett mellanhylsor i plast, men om det var med desa wirar eller någon moppevajer minns jag ju inte  :-\

Jo det är så jävligt, men ska kolla om det går att ta ut hela wiren från höljet. Om det går så kanske man kan laga wiren och pilla tillbaka den i höljet igen. Men blir inte på några dagar åtminstone för det är lovat -24c fram till och med tisdag (är -31°C just nu) så är inte så sugen på att gå ut :-\
Nej fy fan nu ska man bara sitta inne och dricka öl och bara ligga och leka med penis  ;) fast jag är lovad -3°C och snö till måndag, tror vi har -26°C nu.

421
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 021111--
« skrivet: februari 03, 2012, 22:01:06  »
Hej Zyklon jag hoppas du inte glömmer bort oss på 300power nu när du startat/flyttat din projekttråd till rejsa.nu (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78109&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Har bara skrivit i den här tråden en gång tidigare men jag har följt den i tystnad i 2år.

Gillar ditt bygge, det har spårat ut riktigt ordentligt sen du startade 2007 med budget-turbo :D
Bra att ni visar på andra forum att 300 intresset finns, funderar jag också på att göra, alltså visa nästan färdigt utprovat bygge på annat forum så det ser bra ut och fler inser att det går att bygga 300, men jag tänker inte glömma att uppdatera på detta 300 forum också, dock finns inte mycke diskusioner om avanserade motorberäkningar mm här men det är på detta forum kunnskapen om 300 serien finns, blir det tal om 300 serien på annat forum är kunskapen om 300 lika stor som hos äldreboendets kökspärsonal  ;)

422
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 021111--
« skrivet: februari 03, 2012, 21:24:35  »
Kommer vi få se denna racebil rulla på banorna i sommar, körde långt för att hoppas få se den på gatebil i somras  :-[ hade inte tillgång till internett daga¨rna innan så jag visste ju inte att det fortfarande var problem då, hoppas den börjar fubgera som den ska nu, en sak jag funderat på är kommer dina triggerfel pga tändmissar eller tändmissar pga triggerfel, jag tror på det första.

423
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: februari 03, 2012, 21:14:50  »
Jo men tänkte mest på att det är olika storlekar på drivändarna på wiren, den är större vid navet än den är vid hastighetsmätaren.
Är det så jävligt  ??? har minne av att jag sett mellanhylsor i plast, men om det var med desa wirar eller någon moppevajer minns jag ju inte  :-\

424
Projekt / SV: BusRäsern 2012 (Bildupdate 11/11)
« skrivet: februari 03, 2012, 20:22:39  »
298mm tror jag det var =). Ni får se bromsoken sen när det är dags för det ;)
Har du någon bild på bromsarna monterade ?

425
Projekt / SV: Sugtrimmning av vinterbilen! Nu med film!
« skrivet: februari 03, 2012, 20:20:00  »
Dom är rena självmordsaxlarna dom där dummingarna med hål rakt i genom röret som gör att det rostar gott inifrån.
Brukar vara hål rakt i genom rör, annars skulle det inte vara rör  ;)
Men troligen glöms det ofta bort att rostskydda dessa på insidan när folk rostskyddsbehandlar bilen  :-\

426
Projekt / SV: Sugtrimmning av vinterbilen!
« skrivet: februari 03, 2012, 20:16:23  »
okej!

Någon som har koll på vad denna vaccumgivaren gör för något?
Hålet den sitter i är inte med på topp från insprutmodellen..
den sitter i vattenkanalen, men dess funktion är jag ute efter.. kan man skíppa den eller måste man ha den?
Har den inte något med EGR att göra?

427
Klotterplank / SV: Biltema Avgastempmätare?
« skrivet: februari 03, 2012, 20:03:51  »
Den var ju faktist billig också  :o
Undrar hur givaren ser ut, denna mätare är ju fan billigare än vad en avgastempsensor kostar annars  :o
Fan vad dessa ska bli populära bland snöskoteråkarn, de kommer ju ha en till var cylinder när de är så billiga, för de som inte haft skoter så kan jag tala om att en avgastämpmätare kan förhindra dyrt dyrt dyrt motorhaveri, syns direkt på avgastemp om t.ex en förgasare börjar frysa så ena cylindern börjar få för lite soppa vilket oftast betyder att en kolv ganska snart smälter = om det går som med min skoter, så smalt kolven först och allt gick i bitar = dyrt dyrt dyrt, hade man haft avgastempmätare hade man troligen noterat att något var galet, vad jag har fått förklarat upptäcker man ett pågående lagerras med avgastempmätare också,för i en 2T motor börjar bränslet förångas i vevhuset ifall att ett lager har fel och går varmt och då blir förbränningen snål = hög avgastemp.
Skål skål och skål, måste dricka så mycket jag hinner nu innan kärringen kommer hem ;D

428
Klotterplank / SV: FREDAG!!
« skrivet: februari 03, 2012, 19:44:40  »
Japp nu var det fredag och kallt som fan  - 26'C  :-[ har varit tvungen att va hemma från jobbet i två dar pga kylan, men har inte fått något gjort på 360in, för jag har haft en gubbe här som gjort garantireparationer på huset.
Men det är ju fredag nu så skål på er alla.

429
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: februari 03, 2012, 19:36:05  »
Du har möjligtvis inte provat den där universal?
Jag har bara testat på snöskotern, men bör fungera bra i en 300 också för vanligtvis är det ju inget fel på höljet  ;)

430
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« skrivet: februari 03, 2012, 16:22:24  »
Att dra 900kg husvagn ska inte vara några större problem, jag brukade dra en biltransporttrailer (trailer + en toyota + hjul mm = ca1400kg+) med min GLT på den tiden jag hade den som otrimmad bruksbil, var faktist riktigt bra dragbil, fanns många som hade stora terängbilar eller skåpbilar att dra trailer med, men de var alltid ivägen så man var tvungen att köra om dom i uppförsbackarna då de kröp fram i 60-70  :) var inga problem att hålla 100+ i långa uppförsbackar med 360in, och på rak väg gick det bra att hålla 130 eller mer, bara man hade rätt lastat = tunga verktyg mm i backluckan så gick den stadigt på vägen.
Men en husvagn är tyngre att dra än en trailer pga luftmotståndet, men viktigt att du lastar tungt i bilen, t.ex extra vatten, extra gasol, extra batteri, 100liter ÖL, verktyg, svärmor eller något annat tungt du vill ha med dej lastar du in bak i bilen så går den mycket stadigare efter vägen, men så är det med alla bilar jag dog min 1200kg husvagn + allt extra utemöbler, dator, tv, grill, verktyg, kläder mm med en olastad V70, det kändas ostadigt över 80 men efter ett besök på Ikea var bilen plötsligt full med tunga spånskivor och gick riktigt stadigt på vägen  :)

Det är kortare fjädrar fram original på GLT så den är lite lägre.
Plastbiten över luftintaget kallas Snowcap på Volvospråk.

431
Trimning / SV: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« skrivet: februari 02, 2012, 22:41:14  »
B230FT i 360-guiden säger något sådant ja.. men är det dubbelmassesvänghjul från 940 som används i den guiden!?

Ja 20.4mm är korrekt. Dock finns ju 20.6mm angivet ibland också men vet inte om det är felskrivet då eller inte eller om det är så lite att det inte spelar roll.
Men 20.4mm fungerar för det kör jag med!

Ja det är dubbelmassesvänghjul i den guiden, vanliga djupa (ej dubbelmasse) 940 svänghjulet med 60-2 kör jag med så det är inga problem.
Tror detta med splinesen kanske har att göra med hur man mäter  :-\

432
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 30, 2012, 22:36:45  »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

Planen är 1 maj, men det var det ifjol också..   :(

Har beställt en fjädrad 5puckad 228mm sinterlamell, får se när den dyker upp.
Jo men 9-10.6 ska den vara utprovad och körbar (hoppas jag hinner själv också  :-[ ).
Varifrån beställde du den ?

433
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 30, 2012, 16:31:03  »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

434
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2012, 22:17:54  »
Till Bergvik, jag har kört ofjädrad lamell nu, och funderar på att köra ofjädrad sinterlamell också för jag tror inte så mycket på fjädrar,för ska det vara fjädrat så ska fjädrarna vara tillräkligt hårda för det vrid man har i motorn, är fjädrarna anpassade för originalmotor och man har en motor med mycket maer vrid blir det ju som ett kraftigt ryck i drivlinan när fjädrarna bottnar.

Till Frej, När har det blivit brist på Volvo svänghjul  ;) är ju bara att plana av svänghjulet om det blir slitet, fast jag kör ju så lite så slitaget är inget större problem.
JO jag kör så snällt  ::)

435
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2012, 11:49:36  »
Bra jobbat med bruksbilen, hoppas det ger resultat!
Tack, jo hoppas det fungerar nu, jag skulle liksom inte ha tid med något bruksbilsmekande nu, är ju mycket roligare och viktigare att jag får den vita klar innan våren kommer.
Men framtidsdrömmen om en superbruks 360 finns kvar, det skulle vara en 5d med kanske 200 driftsäkra hp, fullutrustad med allt som ac, elspeglar, servo,kjolar osv + abs tc mm mm
Ska ju ha bytt till bättre koppling i den vita också, men har inte så hög budget för det nu så jag funderar på att testa med sinterlamell :-\

436
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2012, 00:46:10  »
Jaha du har en så ny bil ja, ursäkta mitt lilla påhopp på de tusen sjöarnas land då ;)

Vilken duktig besiktningsman haha, men då får du anledning att fixa det där hålet då  :)

Tusen  ??? vi har cirka 190000 sjöar  8) men tror ni har fler.
I torsdags var jag till en verkstad och skulle ta avgastest på den röda, fick det bra på tomgång men på förhöjt varvtal gick värdena upp, och justera vi så de var godkänt på 2000rpm blev lambdan och HC för högt på tomgång, men idag har jag bytt lambdan och felsökt,mätte fram att ett fel var att spjälllägesbrytaren inte gav signal för uppsläppt gaspedal, var bara att släppa gasvajern lite så fungera det, kontrollmätte också lmm och den var ok, ska testa göra nytt avgastest på måndag, om det inte går att få till det då ska jag testa byta lmm eller spänna fjädern, bilen går bättre och bättre för alla ändringar jag gör, men bara jag fått den besiktigad ska jag i allafall byta kamaxeln för detta är nog den lataste 300an jag haft  :-[

437
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 19, 2012, 22:55:40  »
Får nog lov å montera lös växellänkaget från lådan tror jag så jag kan dra hela drivlinan bakåt. Vill inte dra ner momentröret så spaken kommer neråt och riskera att böja änden av kardanstången. Eller kan man montera bort hela spaken på nåt vis?
Det går att ta bort stor del av växelspaken (förkromade delen), det sitter en sprint från sidan innanför damasken, då blir spaken så kort att det inte blir några problem, du behöver ju inte dra ner momentröret förrän du dragit drivlinan en bit bakåt (lägg i trean), och motorn brukar också luta sej lite bakåt när man tagit bort drivlinan, så risken att du böjer något finns inte om du är försiktig.
Men det går nog att ta ta loss spaken och länkaget också, ovanför momentröret sitter de monterat i gummikuddar med 2 M6skruvar, du slipper till att skruva bort dessa med en 10mm nyckel nedifrån (en på var sida om momentröret), går ju ett stödstag framåt också,som sitter fast med en pinne och låsning i spränkåpan, den där pinnen som ser ut att inte gå att demontera räcker det att du skjuter ut ett par cm för att staget ska gå att lyfta för ena hålet är uppskuret.
Ang bränslepump, så kör jag med biltemapump fast det känns fel :-[ vet ju inte om pumpen bara är på gränsen att räcka till eller om det finns marginal,så jag tror jag ska byta till en pålitligare pump nu, skulle vara bra att kunna logga trycket så man ser att den faktist räcker till när man ger full gas, och att montera två pumpar är kanske säkrare, men då kanske man inte vet om ifall att en plötsligt dör innan det är för sent och motorn är fördärvad. Två feltema pumpar är ju inte heller gratis så kanske lika bra att skaffa EN bra pump från början. Fast det är ju många som kört feltema pump och jag har inte hört om att någon haft problem.

438
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 18, 2012, 23:34:48  »
Växelstaget och spaken sitter på momentröret ja, ska du ha ned hela drivlinan i ett stycke? i såfall behöver du bara ta bort själva spaken och backspärren/backljusspärren inifrån så följer länkaget med drivlinan.
Motonet har Bosch 044 pump för 185€ http://www.motonet.fi/web/guest/muut

439
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« skrivet: januari 15, 2012, 19:57:44  »
Vet inte om det är märkning på samma ställe på de gamla blocken men så här sitter det på tidig B230 i allafall:
Nej finns 'tyvärr' ingen märkning på B19 och B23, att jag skrev tyvärr beror på att jag själv köpte en B23 en gång och det var en B19 när jag öppna den.

440
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 15, 2012, 19:48:45  »
Ännu en anledning att inte bo i Finland! Kan inte siffrorna men det där liknar ju gränsvärdena för nya bilar i Sverige  :o

Undrar också varför man inte får ha "snålt lambda". Borde väl vara grundat på något avgasreningstekniskt..

Bra att du inte bytte krängningshämmarstaget i onödan och trodde på dig själv och din känsla!

Skönt att de inte hittade rost eller annat jobbigt på den röda då!
Bara du hittar felet till den höga co-halten så är du ju i hamn sen  :)
Tror gränsvärdena är ganska samma i Sverige, min röda är en -90a så den måste ha fungerande katt.
Tror nya bilar får ha CO 0,2%
Nästa bruks 360 ska vara lite äldre så jag inte behöver ha katten fungerande.
En lustig sak är att min vita skulle klara kraven för kattalysatorbil fast den inte har katt.
Anatagligen är det så att när bilmodellen skulle intypas som lågemissionsbil gjordes mätningar när bilen kördes, så dessa tomgångsmätningar är bara för att testa så det inte är något fel, funkar det på tomgång gör det troligen det vid körning också, så antagligen därför lambda inte får va snålt, alltså man ska inte kunna ha den att gå snålt på tomgång för att få CO innom gränsvärdet, för då skulle den ju kanske i allafall ha för stora utsläpp under körning  :-\
Jo han hittade mitt rosthål som ingen besiktningsman tidigare gjort, jag har ett hål i hjulhuset nedanför vindrutetorkar motorn, jag har alltid satt dit en smutsig trasa inför besiktnig som ingen vill röra vid i onödan, så de inte skall se hålet, men besiktningsmannen stod länge och funderade vad det var han brukar kolla på denna bilmodell, och tillslut kom han på det och började skrapa bort snön ur hjulhuset och hitta mitt lilla hål, men jag behöver inte fixa det till ombesiktningen om jag inte vill utan det kommer att stå som reparationspåpekande i registerutdragetm, så får se om jag får lust att fixa det.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 52