Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 53
401
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: mars 24, 2012, 23:09:35  »
Oj vad fin tavla  :o

402
Köpes / Nivomater V70
« skrivet: mars 24, 2012, 22:57:36  »
Ja precis som rubriken är jag i behov av nivomat stötdämpare till V70 AWD 2,0turbo -97,
om någon vet var jag får nya billigt eller vet om eller har bra beg så är jag intreserad.
Åkte på ombesiktning pga bakdämparna och vill inte byta till vanliga för då blir jag tvungen att byta fjädrar också + att jag lastar mycket och drar ofta släp eller husvagnen så jag vill ha nivåmater.
Och jag hämtar inte, utan vill ha de skickade ;)

403
Gästbok / SV: sänka bilen
« skrivet: mars 21, 2012, 23:39:59  »
Flytta bladfjädern till ovansidan av axeln  :o då höjer du ju bilen en hel del  :-\

404
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 20, 2012, 23:53:19  »
byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

Okej så du kör 4-växlat och långa diffhuset nu då?

Vilken opel-lamell handlar det om?

Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

Okej, tur att du har rost där och ingen annanstans ;)

Håller med dig om bilderna  >:(
Nej nej, har bara momentröret från bil med M45, det passar till M47 men axeln till M45 har inte lika djupt spår (försvagning) efter splinesen, om du mins hur det såg ut där Peters axel gick av, så därför jag kör med den äldre axeln i hopp om att den håller lite mer nm.

Att jag skrev att det var tur att det bara var rost beror på att det är bättre än att splinesen skulle ha vridit sej eller skadats, för det skulle ju ha betytt att axlarna varit dåliga och det inte varit någon ide att montera ihop igen med likadan axel.

Ska köra med denna lamell från KL http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/opel-3/215mm-vw-golf-7_8x28-6-puck-sinterlamell-2.html
Så tydligen Opel Astra F, hur en sådan bil ser ut vet jag inte  :-\

405
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2012, 21:18:15  »
Har den kärvande lamellen med svetsningen av centrumet att göra? Men gissar att du inte svetsade på plats och därför hade märkt detta vid monteringen.

De som skriver text har bilder infogade i texten, alltså bilder från andra sidor då man hänvisar med dess webbadress.
Nej det har inte med svetsningen att göra, det var nog lagom glapp när den monterades, jag var rädd för att splinesen skulle ha vridit sej lite, men som tur var hade det bara rostat otroligt mycket (kör nog för lite med bilen).

Att hänvisa till bilder på andra sidor skulle förbjudas  >:( är så tråkigt när bilderna försvinner efter ett tag.

406
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2012, 21:00:55  »
Är det för att lamellen tagit fast som du tar ner drivlinan eller märkte du det nu när du tog ner den?
Jag tog ner drivlinan för att byta lamell, men märkte att den tagit fast så jag har nu kapat sönder den för att få bort sprängkåpan, byter till ny axel samtidigt kom lagerljud ur den gamla (blev en från en bil med M45 nu också för jag tror att de är bättre).
Opel lalmellen gick inte alls att få på axeln först men efter lite försiktigt filande började den passa, så har nu slipat in den med ventilpasta tills den blev lagom glapp.

407
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 18, 2012, 20:54:23  »
Håller tummarna för att det blir en lyckad gjutning efter allt slit.

408
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:58:23  »
Lamellen hade tagit fast på axeln så jag blev tvungen att skruva loss tryckplattan igenom hålet i sprängkåpan.
Men nu får jag inte bort lamellen från axeln  :-[ har testat med avdragare samtidigt som jag värmt lamellcentrum och kylt axeln med kylspray, men den sitter fortfarande kvar.
Så imorgon blir det att kapa sönder lamellen för att få bort den, antagligen är axelns splines skadat så därför den sitter fast, men jag ska i allafall ha sprängkåpan och tryckplattan så det blir att kapa sönder skiten  8)
Och jo jag vet inte hur man får in text imellan bilder, så därför blev det fyra inlägg  :-[

409
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:49:34  »
Vad är det för fel på min bil  ??? sprängkåpan ryms ju inte att demonteras imellan kaross och motorbalk  :-[
Fick ta till milt våld för att få ned den.
Ser ut som motorbalken är lite böjd uppåt i bakkant antagligen för att jag brukar lyfta bilen under balken, fast det har jag alltid gjort med mina 360in och det har aldrig tidigare skadat balken, men kanske har det blivit ett lyft för mycket  :-\ Men får försöka dra ned balken innan jag försöker montera tillbaks drivlinan.

410
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:41:32  »
Fick testat min växellådslyft nu, det är en mc-lyft jag hittat på soptippen, men fungerade utmärkt att lyfta ned vxllåda och diffen med.

411
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 18, 2012, 19:38:47  »
Grenröret är nästan klart nu, flänsarna är planade med fil och sandpapper :P
Ska par ha på lite zinkspray nu innan jag lindar på avgasbandaget.

412
Avstannade Projekt / SV: 360evo trallala
« skrivet: mars 11, 2012, 19:21:35  »
Tack för att du tittar in och skriver lite i din gamla tråd Hasse!

Vet du vad som händer med din gamla bil, om den byggs färdigt som du påbörjade eller blir original eller nånting helt annat?
Gissar på att bilen inte skrivs om på detta forum av den nya ägaren för då hade jag väl upptäckt detta!?

Mvh Frej
Har du dåligt minne Frej  ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5435.40
Och jo du har upptäckt bilen på detta forum, du har själv skrivit att det är Hasses bil på sidan jag länkar till.

413
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: mars 11, 2012, 00:14:49  »
Hur går det här då  ???

414
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 09, 2012, 22:25:28  »
Oj imponerande fint.
Nästa projekt blir att gjuta en 16v aluminiumtopp till din B15 då eller   ???

415
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 08, 2012, 22:53:57  »
Jag hittar inte "Egen titel" i mina profilinställningar :-[
Kan det vara något som ni administratorer har möjlighet att göra i era profiler  :-\

Jag hittar den på dig, tryck här får vi se vad som dyker upp: http://www.300power.com/forum/index.php?action=profile;area=forumprofile;u=251

Titta en bit ned på sidan, raden ovanför signaturen.
Nej där finns inget  :-[
Ovanför signatur finns AIM, MSN och YIM.

Ajdå, men då får du be mig skriva dit något om du vill ha  :)
Ja gör det tack  :)

416
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 08, 2012, 16:31:22  »
Jag hittar inte "Egen titel" i mina profilinställningar :-[
Kan det vara något som ni administratorer har möjlighet att göra i era profiler  :-\

Jag hittar den på dig, tryck här får vi se vad som dyker upp: http://www.300power.com/forum/index.php?action=profile;area=forumprofile;u=251

Titta en bit ned på sidan, raden ovanför signaturen.
Nej där finns inget  :-[
Ovanför signatur finns AIM, MSN och YIM.

417
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: mars 06, 2012, 19:32:46  »
Jag börjar misstänka att det är en felaktig tändkabel, så den bara går på 3 cylindrar på högre varv och under belastning :-\
En film på 'spikningen' hade underlättat.

418
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 04, 2012, 00:28:46  »
Jag hittar inte "Egen titel" i mina profilinställningar :-[
Kan det vara något som ni administratorer har möjlighet att göra i era profiler  :-\
 

419
REGLER / SV: Klubbmedlemskap
« skrivet: mars 03, 2012, 16:06:25  »
Bra  :)
Men går det att få det att synas i moderatorers och administrators profiler att de är betalande medlemmar också?
I Frejs profil syns det att han är betalande, har han kommit på någon lösning på hur man får det att synas?
Finns det någon lista över vilka som är betalande medlemmar?

420
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: mars 03, 2012, 12:44:35  »
BF95.
Ifall han kör på BF95 räcker det kanske att byta till BF98 (jag utgår ju alltid ifrån att ingen kör på 95an  :-[).
Blir inte så hög komp med 1,9mm planing, men en kombination av körning på 95 och att den kanske gått lite för snålt kan kanske få den att spika  :-\ så 98 i tanken och lite skruvande på co-skruven är kanske lösningen :-\


421
Har du något momentstag ??? om det glappar eller saknas studsar däcken vid hjulspinn.

422
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: februari 28, 2012, 23:34:11  »
Nu har jag bytt till a-kam så får vi se hur det blir,
polaren så att vx3 kammen är bara för turbo bilar.
Så imorgon blir det start.
Hoppas du får den att fungera nu  :)
Ja vx3 är lämplig om man kör turbo, men är från början en sugmotorkam.

423
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 27, 2012, 23:42:48  »
Då ska vi köra mera info om toppen och bilen:

B200E
530 topp som är planad 1,9mm
VX3 kam
In slipade ventiler
original kam rem men vi fick modda spännaren lite för den spände inte alls upp så mycket som vi ville.   
Allt är nollat så som det ska vara

När man börjar gasa så spikar den.
Ska testa imorgon att hälla i E85 och se om det hjälper något.

Jag har läst att planar man mera än 1,6mm så måste man byta till en kamrem med 122 tänder.
Men alla säger olika värkar det som :/
Så vad är sant?

Igen som bor i Stockholm som kanske är lite mera kunnig på Volvo 8v?
Ok
Då är nog toppen ok i allafall. :)
Kan variera lite hur mycket man kan plana innan det blir problem med remspännaren,hur nötta dreven mm är och så kanske inte alla remmar är exakt lika långa, så att säga exakt hur mycket det går att plana med originalrem och spännare är omöjligt, så kanske därför folk säger olika  :-\
Vet inte om det finns rem med 122tänder som har fyrkantiga tänder  :-\ jag löste det med större remspännare en gång när jag planat mycket.
Men har du nu remmen spänd är det inga problem, har du planat 1,9mm så går kamaxeln ca 2-3grader efter och det har ingen större betydelse, går som jag sa att flytta kamdrevet lite om man vill.
Jag har själv haft en B200E som jag planade toppen på utan att bry mej om att modifiera kamdrevet och det var inga problem (minns inte om jag kanske planade den 1,5-2mm) efter en tid modifierade jag kamdrevet för att få det rätt men det blev ingen märkbar skillnad.
Är ju nog kanske vx3 kammen som gör att din motor spikar.
Men varför tog du inte A-kammen från gamla toppen och montera i den nya  ???
A-kam är nog lite bättre än vx3, är bla mycket mindre överlapp med vx3.

424
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 26, 2012, 23:38:02  »
BILDER NU !!!!!!

425
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 26, 2012, 20:52:34  »
Nu har volvon ny topp och allt där till, MED den spikar som fan!
Fick reda på i efter hand att är toppen planad mer än 1,6 mm så ska man ha en kam rem från någon ford. Synd att ingen så något innan.

Ingen som har några tips?
Orkar inte riva allt igen!
Nej du ska inte ha någon annan rem när den är så lite planad.
Ska vara planad mer än 2,5 mm innan det ska bytas rem, och fick du originalremmen spänd är det inget problem.
Kamaxeln går lite efter nu ja, men det är så lite så det har ingen större betydelse på en originalmotor, tror faktist det gör större skillnad ifall att du bytt till vx3 kam, går kanske bättre med Akam.
I vilket skick var toppen du monterade nu, nya ventiler, styrningar och nyfrästa säten eller annars bara bra ??
Går att flytta fram kamaxeln genom att borra ett nytt hål i kamdrevet.

En sak till vad menar du med att den spikar?? och när gör den det??
Kamaxeln går ju som sagt lite efter så märket kommer inte vara exakt när du nollar motorn, kan det då va som så att du satt den en kugg tidigare 

426
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *TOPPEN PÅ PLATS!*
« skrivet: februari 25, 2012, 20:20:07  »
B200E tycker jag är bästa original motorn i 300
B200E är att det är LU-jetronic insprutning (utan lambda, utan katalysator och utan varvstopp).
B200F betyder att det är LE-jetronic insprutning (lambda, katalysator och varvstopp i sprutet).
B200K har förgasare.
Normalt så finns B200E fram till 87 medan B200F sitter i bilar från 88->

427
Om det är en läcka skulle det vara tomt i ena delen av bromsvätskebehållaren :-\
Ovanligt att huvudbromscylindern får något fel, men det är klart att allt är ju möjligt.

428
Usch det är segt att laga rost nu när jag varit alldeles för mycket i garaget det senaste.

Dessutom verkar det som om bilprovningen trampat sönder mina bromsar för nu tar pedalen i botten  >:(
Vad göra, byta huvudbromscylinder!?
Nej nej, man kan inte vara för mycket i garaget  8)
Jävla bilprovning som förstör din bil  ;)
Tror du ska testa att liksom lufta bromsarna först så du ser om du har tryck fram till alla hjul :-\ när du gjort det kan vi fundera vidare på vad det är som är galet.

429
Säljes / SV: 343 Kaross med halvbur och växellådor
« skrivet: februari 23, 2012, 23:24:52  »
I och med att ingen är intresserad så åker skiten bort. Det är väl antagligen för mycket jobb för någon i denna klubben..... Kan ta bort tråden.
Hade du väntat att någon ska vara intresserad innom 9 dar  :o tror inte det är så stor efterfrågan på tomma karosser om den inte är riktigt hel och fin.
Ska du hitta någon intresserad behövs nog mera information, bågen är nog många intresserade av men ska någon ha karossen till något bygge behövs behövs lite bilder och info om hur tom och rostfri den är :-\
Varför skulle det vara mer jobb för någon i denna klubb än i någon annan ?

430
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 22, 2012, 23:31:33  »
Varifrån är det smidigast att skaffa material till grenrör? Hur tjockt ska det vara?
Tryckkärlsrör och svetskrökar får du smidigast från någon vvs firma (men kanske inte billigast), grenrörs och turbo flänsarna köpte jag från Klracing.se, dp flänsen gjorde jag själv.

431
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« skrivet: februari 22, 2012, 23:17:00  »
Sen har jag en Vakum givare som sitter på toppen, vad gör den?
Är det en givare med slanganslutningar så är den troligen till EGR

432
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: februari 22, 2012, 23:10:26  »
Är det månne bara att lossa dom 4 bultarna från kardanröret till lådan samt splinesen innuti för att dra isär paketet?
Ja, glöm ej att du måste ta bort bultarna vid splinesen för det är svarvade spår i axlarna så de går inte isär annars, och var försiktig så du inte drar långa axeln ur momentröret (det ska inte gå men några har gjort det).

433
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« skrivet: februari 21, 2012, 22:48:12  »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.


Då blir det till att borra 2 nya hål,
hoppas på att man hinner göra allt innan torsdag.

Tack för alla hjälp :)
Är de oborrade  :-\ vad jag mins brukar de bara vara ogängade och pluggade på endel toppar, givaren längst bak invid fyrans insug minns jag i allafall ska ha M14 x 1,5 gänga.

434
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *PROBLEM MED TOPP BYTE!*
« skrivet: februari 21, 2012, 22:28:36  »
Skulle byta toppen idag, men upptäckte att det är en massa givare på gamla toppen som den nya inte har.
Sen va den rätt mycket ner planad mot den gamla hade ca11,8 nya hade 9,6mm.


Sen så hade jag en massa skit under grenröret som jag aldrig har sett förr,
Vad gör dom? Går det att plugga?

Hjälp till nu!
Flytta över givarna från din gamla topp så blir det rätt.
Antar 9,6 är höjden på förbränningsrummen ca 2,2mm planat är inte för mycket, så du kan montera toppen.

435
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: februari 21, 2012, 22:19:07  »
Illa men tur att du upptäckte det nu så du får fixa läckan samtidigt.
Vilken lamell köpte du, 230mm ?

436
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 19, 2012, 23:47:37  »
Bildelar i MDF  ??? ca. 15cm  :-\ har du gjort nya vevstakar  ::)
Antar med tanke på cellplasten tidigare i tråden att du gör formar till något insug som ska göras av glasfiber  :-\

437
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 19, 2012, 22:16:57  »
Har hunnit jobba lite på grenröret nu så kan uppdatera med ett par bilder från igår, idag glömde jag ta bild så får spara dagens jobb till nästa uppdatering.
Bild 1 påbörjat röret till wg, blir delat med en 2mm plåt fram till wg så därför jag delat på rörkrökarna.
Bild 2 utprovning av wg placering.

438
FAQ/Vanliga frågor / SV: Vilka motorer passar i en 360?
« skrivet: februari 16, 2012, 16:19:35  »
Ja utsidan är likadan på alla rödblockare, sålänge du använder originalmotorfästena, oljepump, oljetråg, lamell och svänghjul om du har renix då renixet tar tändningen från svänghjulet, annars så är allt bolt-on.
Nja B2x4 är nog också en rödblockare men är inte likadan på utsidan.
Är inte säker men läst någonstans att längden på vattenpumpen skiljer så om du tänkt använda höfläkten så finns det risk att den tar i kylaren.
Jo längden skiljär så nu kan du vara säker  ;)
Sen om du vill/orkar så kan du knacka om motorkoden vid insuget så den blir samma som på din b19, men det är overkill då den texten knappt syns och lite smuts på det syns texten inte alls. Och om du vill att den ska vara ännu mer lik en b19 så kan du ta ventilkåpan från den och montera på b230in.
Tror inte B19 har någon motorkod vid insuget :-\
Ska man ta ventilkåpan från B19 till B230 måste man ta toppen också, 398 och 405 topparnas ventilkåpor passar inte 530,531 eller 631 topparna.

439
Trimning / SV: Inställning av Ellemann88 kam i en B230?
« skrivet: februari 14, 2012, 16:58:43  »
Just nu är den kammen inställd så fyrans insugsventil öppnar 3-3.1mm i ÖD, låter det som en vettig inställning, vet tyvärr inte vad jag fått det ifrån.
Fick du inga uppgifter vad det är för kam??
Går ju inte att säga hur kammen ska stå för att fungera bäst i din motor, du måste testa.
Hur mycket är avgasventilen är öppen då?
En bra grund att börja med för de flesta kammar är att ha insug och avgasventilerna lika mycket öppna i ÖD, och från det kan man testa sej fram, är ju antagligen därför du har ställbart kamdrev  ;)

440
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *AKUT HJÄLP!*
« skrivet: februari 13, 2012, 19:50:40  »
Kanske byta kamrem samtidigt ifall att den inte nyligen är bytt.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 53