Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 52
481
Klubben / SV: Kallelse till årsmöte
« skrivet: december 12, 2011, 16:58:08  »
Om vi inte har möte på onsdag måste vi ha det imorgon, annars blir mötet efter julträffen :-\

482
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 12, 2011, 00:28:38  »
Hej Frej
Skulle kunna titta lite närmare i din tråd men 67sidor ;D,
Sid 24 och 25 bygger han och sid 34 mäter han slaget i spaken ;)
Frej har index på första sidan http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.0
borde alla ha.

483
Gruppköp / SV: Gruppköp pepparkaksformar VOLVO 360!!
« skrivet: december 12, 2011, 00:16:24  »
Nu blev det riktigt BRA  :)

484
Projekt / SV: 340 motorbyte till B230ft
« skrivet: december 11, 2011, 23:02:18  »
Tänkte på att om man ändrar pinjong vinkeln neråt får man bättre grepp. 240 axel föreslog jag för den håller bättre och usa lösningen förbladen jag minns inte om dom hette slappersbar och så finns det en bättre ide på den. men det hämmar ju att bladen vrider sig som ett S när man får bättre grepp oavsätt med orginal driv lina eller ombyggd efter bladen sitter där ändå och behöver hjälp att hålla sig raka och fina.
Man får inte bättre grepp med mer pinjongvinkel. pinjongen ska ha samma vinkel som vevaxeln men man kan kompensera lite för att bladen vrider sej, men de vrider sej inte 15grader om bladen får någon typ av hjälp.
Med original bakaxel blir det inte någon bakåt vridande kraft så bladen blir inte S formade.

485
Projekt / SV: 340 motorbyte till B230ft
« skrivet: december 11, 2011, 22:35:47  »
hade svetsat dit en 240 bakaxel i bladfjädrarna med 15graders pinjong lutning
 Hade gjort någon usa lösning för att hjälpa bladen
Behövs kanske inte 15grader pinjongvinkel om man har t.ex original momentstaget kvar eller någon usa lösning som hjälper bladen  :-\
Fast med denna budget räcker original drivlina.

486
Gruppköp / SV: Gruppköp pepparkaksformar VOLVO 360!!
« skrivet: december 11, 2011, 20:38:26  »
Om man gör om bakluckan lite på originalet, så den får lite mer modelltypiskt utseende och tar bort avgasröret och kanske luftintaget så blir den riktigt fin som pepparkaka  ;)

487
Elsystem / SV: Insprut, economy-led
« skrivet: december 11, 2011, 11:58:43  »
Kostar inte mycket och är inte svårt att bygga en till smalbandaren
exempel http://faq.thasaint.com/Lambda/

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2586.0


488
Klotterplank / SV: Julbak
« skrivet: december 11, 2011, 00:48:24  »
snott bilden  :-X  ;)
Det står 30 Peter på dan högst uppe till höger :-\

489
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: december 11, 2011, 00:46:15  »
Haha ja det var roligt, fast synd på däcken. Nu blir de ju gamla tills du ska ha dom!
Nej jag hann inte köpa nya innan jag upptäckte att jag hade

490
Klotterplank / SV: Namnbyte
« skrivet: december 10, 2011, 22:02:03  »
Finns det möjlighet att byta nick utan att regga nytt konto?

//Soderqvist

Jo tyvärr är det ganska lätt.
Gå in på din profil->ändra i profil->kontoinställningar
Men snälla byt inte nick i onödan >:(

491
Klotterplank / SV: Julbak
« skrivet: december 10, 2011, 20:28:47  »

Undrar om Peters bak smakar röv  :-\

492
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: december 10, 2011, 20:24:03  »
Nu har det kommit lite snö här :'(
En rolig sak var att jag tänkte köpa nya vinterdäck till min röda 360, men när jag tog fram fälgarna jag tänkt montera däcken på satt det redan nya vinterdäck på fälgarna, jag hade glömt att jag köpte nya vinterdäck i våras som jag nästan inte hann köra med innan snön försvan :-[ svårt att minnas allt man gjort när man turvis kör och håller igång fem olika bilar

493
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: december 08, 2011, 22:20:12  »
Säkert att du har fördelaren rätt ???
Alltså ett vanligt misstag är nog att ettan får gnistan när det är fyran som ska ha gnista.
När du nollade motorn och satte rotorn mot markeringen på fördelaren, kollade du i vilket läge kammen var då?
Jag brukar öppna oljekorken och se på kammaxeln om ettans ventiler är stängda, om de växlar är det fyran som är i tändläge.

494
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: december 08, 2011, 20:23:04  »
Har du kablarna medurs 1342?

1 3
2 4

495
Historiska träffar / SV: Julträff 2011
« skrivet: december 06, 2011, 23:05:51  »
Vad kommer ni andra att åka i för fordon till träffen?

496
Gruppköp / SV: Gruppköp pepparkaksformar VOLVO 360!!
« skrivet: december 06, 2011, 22:12:40  »
Ja precis så, så att det tydligt syns att det är en 300.
Hm en normalstor gris är kanske 100kg och en gran jag högg ner var ca25meter  ???
Eller 8-10cm blir kanske lagom.

497
Gruppköp / SV: Gruppköp pepparkaksformar VOLVO 360!!
« skrivet: december 06, 2011, 21:41:17  »
Har du gjort någon skiss på hur den ska se ut?
Hur stor blir/vill vi ha den?
Formia behöver nog lite förnyelse i standardsortimentet också ;)

498
Teknik / SV: B200k förgasarproblem.
« skrivet: december 05, 2011, 22:40:07  »
det lättaste är om du tar insuget från en 240 med strombergare eller nått och monterar ;)

Jo nu är det så att ja fått igång den, men nu har jag istället ett annat problem, efter att jag tagit bort chockvajern och den där metallbiten den sitter i som är länkad till plastbiten för gasen, öppnar inte ena spjället. Jag kan se att det finns två "vippor" som ska tryckas ner för att öppna detta spjäll men vetefan om biten ja tog bort satt kopplad till dessa?
Nu är det ett bra tag sedan jag haft men B200k förgasare att göra, men andra porten öppnas kanske med vacum (sugs upp när man varvar) så den öppnar inte bara för att du gasar när du inte har igång motorn, mekanismen ska bara hindra att den öppnar när du använder chocken eller inte trycker på gaspedalen, nu är jag inte 100 på om det var så på B200k men på många andra bilars förgasare är det så i allafall.

499
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: december 03, 2011, 16:14:37  »
Oj :o
Troligen första 300an med ställbar ratt ;)

500
Teknik / SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« skrivet: december 01, 2011, 16:21:04  »
Ok B230ET har antagligen stora gropar för att hålla ned kompet.
Förbränningsrummen är 51,7cc i 530 och blir ca 4.3cc mindre för varje mm du planar bort.
Förbränningsrummen är 53,7cc i 531 och blir ca 4.5cc mindre för varje mm du planar bort.
Så planar du 531 0,5 mm blir det samma komp som med 530.
B200 packningen har 92mm hål medan B230 kanske har 96,5, en packning är kanske 1,2mm så det går att räkna ut volymökningen men det är inte många cc.
Du behöver ju inte räkna så nogrant för man vet ju knappast så exakt med vilken komp din motor går bäst, och så kan du köra med högre komp ju vassare kam du har.



501
Teknik / SV: Tankar och funderingar kring trimmning av 360:n
« skrivet: november 30, 2011, 23:47:57  »
Tar man förbränningsrummet från en motor med större slagvolym (2,3 liter) och sätter den på en motor med mindre slagvolym (2 liter) blir alltså förbränningsrummet större i förhållande till slagvolymen. Med andra ord kompressionsförhållandet sjunker.
Jag hoppas jag har tänkt rätt och säg gärna till om jag inte gör mig förstådd!
Lite svårt kanske att ta förbränningsrummet från en 2,3 till en 2,0, när en del av förbränningsrummet sitter i kolven ;)
Det jag menar är att du måste beakta att groparna i kolvarna är olika stora.
531 har lite större förbränningsrum än 530, men en 530 som suttit på en B230 har samma förbränningsrum som en 530 som suttit på en B200 för det är samma topp, det som skiljär är groparna i kolvarna.
Om du planar mer än ca 3mm måste du byta till kortare rem eller större spännrulle.

En sak till är att B23ET vad jag vet inte har 531topp, utan en 530 och djupa gropar i kolvarna.

502
Gruppköp / SV: Gruppköp pepparkaksformar VOLVO 360!!
« skrivet: november 30, 2011, 23:23:50  »
Om de hinner bli klara till julträffen kan vi kanske ta det dyrare alternativet, för då slipper vi ju frakten :-\
Kombi är ju självklart för sedanmodellen är ju nästan en skam för 300 serien ;)
Syns tydligt på dina bifogade bilder att om det ska synas att det är en 300 ska man följa konturerna från sidorna på bilen, alltså man följer framskärmens och bakskärmens linjer, och inte huvens och bakrutans linjer för då syns det inte vilken blimodell det är.

503
Framvagn/Bakvagn / SV: GLT växelådsbalk
« skrivet: november 30, 2011, 16:58:32  »
Jag har sett en sådan under en 360 med fulröv, tror det var en 85a det också.
Började fundera hur du kan ha gjort 800inlägg när GustavE känns så obekant, men sökte runt lite och tror nu att du är GustavT?

504
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: november 30, 2011, 00:27:14  »
Finns universal hastighetsmätarwire som man monterar i gamla ytterhöljet.
T.ex http://www.skoterdelen.com/hastighetsmatarwire-universal-p-26855.aspx

505
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: november 29, 2011, 23:59:37  »
uhm glömde nämna att renix systemet är inkopplad bara för att sprutet ska funka
original tändsystemet va nog kasst när vi inhandlade bilen så jag satt i ett brytarlöst system från 240
Då kan det ju va svänghjulsgivaren eller renixet.

506
Däck och Fälg / SV: Hylsa för hjulbult
« skrivet: november 29, 2011, 22:25:50  »
Alla mina 360in har nog haft 19mm, men på GLTn var de original klädda med rostfria plåtkoppar så de skulle se ut som de var förkromade, men någon tidigare ägare hade varit för våldsam så dessa ville bara lossna och bli kvar i hylsan, så då förvandlades muttrarna till ca 18mm.

507
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: november 29, 2011, 22:15:46  »
varvräknaren är stendöd kan det va svänghjulsgivaren?
Nej då skulle du inte ha gnista.
Det går en gråkabel från renixet (tändningsboxen) till bränslepumpsrelät och insprutningsboxen, om varvräknaren också är död är det troligen fel på denna kabel nära renixet, denna kabel förgrenar sej inne i kabelknippen kanske ca 30-40cm från renixet nära torkarmotorn, så att den ena fortsätter i bilens kabelknippe till varvräknaren medan den andra går till bränslerelät (den är en av de två som är skarvade med flatstiftkontakt brevid en annan nedanför huvudbromscylindern.
Kanske fel i förgreningen av kabeln eller så är det fel på tändboxen så den inte ger ut varvtalspulser :-\

508
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: november 29, 2011, 20:19:54  »
Spridarna har ingen jord  ;)
Spridarna har konstant 12V på ena stiftet och boxen jordar ned det andra stiftet när spridaren ska öppna.
Har du testat så du har 12V på ena stitet till spridaren, om du har det kan du mäta spänningen mellan stiften i spridarkontakten när du kör den på starten.
Om boxen inte öppnar spridarna kan det bero på att den inte får varvsignal från tändsystemet.
Rör sej varvräknaren när du kör den på starten?

509
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: november 27, 2011, 20:56:35  »
Har du garage nu :)
Betyder det att det inte kommer några mysiga balkongbilder i vinter ;)

510
Historiska träffar / SV: Julträff 2011
« skrivet: november 27, 2011, 18:10:21  »
Bokat och betalt båten nu :)

511
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: november 26, 2011, 14:31:16  »
pumpen går inte när man vrider på tändningen utan när man kör på starten
jag har känt och lyssnat på spridarna dom ska klicka när dom öppnar
Då har du problem med bränslepumpsrelät. Alltså pumpen stannar när motorn startat.
Bränslepumpsrelät är det som sticker upp mitt imellan batterit och motorn, om du testar bygla där kommer pumpen att gå så bilen startar och går att köra.
Det borde vara stift 30 och 87b du ska bygla.
Finns lite utdrag ur Haynes en bit ned på denna sida  http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3980.msg50457#msg50457

512
Elsystem / SV: volvo 360 startar inte 87a
« skrivet: november 25, 2011, 22:06:50  »
När går pumpen? kan det vara så att pumpen bara går när du startar, i såfall kan det vara fel på bränslepumpsrelät.
Hur har du testat när du vet att spridarna inte öppnar?

513
Off topic / SV: xc 70
« skrivet: november 21, 2011, 16:28:37  »
Ja självklart vill vi ha bilder :)

514
Teknik / SV: Volvo 343 Rallycross
« skrivet: november 21, 2011, 15:27:54  »
Finns nog bilder om man söker
Några bilder finns här
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2826.msg32678#msg32678
Här finns en bild på wattlinken
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=316.msg3673#msg3673
Här finns lite info
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2706.40
Tror Mefistofeles här på forumet har mer bilder.

515
Trimning / SV: B21A i 360GLS B19A?!?!?
« skrivet: november 18, 2011, 17:10:33  »
och svänghjulet eftersom tändningen tar signal därifrån.
Inte om det är en bil med B19A ;)

516
Historiska träffar / SV: Julträff 2011
« skrivet: november 17, 2011, 15:52:26  »
Jag kommer också

517
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 15, 2011, 17:29:31  »
Besiktningsmannens autodata säger att 300seriens starkaste motoralternativ utan katalysator = 98kw. Skulle jag gå efter 116hk krävde han katalysator.

Nej den bromsades inte utan strypning. Men nästa sommar ska den väl bromsas med större spridare och mera laddtryck, utan strypningar.  :)

Vad står det i dina registerpapper kullke? Är turbons modell uppskriven?
Tror din besiktningsman och hans autodata har fel, bromsarna och karossen blir inte starkare med en katalysator monterad :-\
Men man förstår att han är rädd att han ska godkänna något som inte är tillåtet.

Jag var ut och hämta pappren från bilen nu, på första sidan under cylindervolym står det 2316 och under effekt står det 101kW.
Under Särskilda vilkor och anmärkningar står:
Laddningstryck 0,16
Motorns största effekt fastställd genom mätning
Motorn byttfrån 1.986l till 2.316l samt turbo monterad
Utbytta delarnas antal 01.09.2008 tillsammans 14.0%


Vill minnas att besiktningsmannen fyllde i turbomodell men att hans dator jävlades så att det hela tiden försvann när han skulle skriva ut nytt registreringsbevis. Men besiktningen har på papper att det är en garett, i en mapp tillsamans med bromspappret mm.
Hm det står inte att laddtrycket är Bar, då kan det ju lika bra vara Megapascal  :-\ 0,16MPa = 1,6Bar  ;D ;D ;D

518
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 15, 2011, 16:09:21  »
en undran....   varför just 85 kw???   e de bara för att den e på de enligt pappret utan turbo??

Jag hade varit nöjd med vad som helst under 98kw. Besiktningen godkänner max 98kw när jag ändringsbesiktar. Före ändringsbesiktning stod det 77kw i reg.boken.
98kw ~133hk  ??? 116hk+20%=139hk (~102kw). Men viktigast att den är godkänd med turbo :) så nu får du modifiera och bygga som du vill ha det :)
Gjorde ni någon bromsning utan strypnig.

519
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 14, 2011, 21:39:53  »
GRATTIS!! Var det pga. för små spridare som toppeffekten låg redan innan 4000 rpm?

Din bil är så fin på bilden. Blir sugen på en ny 300 Power Kalender!
Det var nog antagligen pga strypande insugspackningen, utan strypning skulle det nog varit omöjligt att bara ha 85kw med 0,5bar i insuget.
Jag är också sugen på kalender, tror du vi hinner göra en till 2012?

520
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 11, 2011, 17:02:06  »
Nu är den bänkad till 85 kw. om det vill sig väl blir det besiktning på fredag.
Hur lite laddtryck hade du för att få 85 kw, hur stora hål hade du i strypande insugspackning?
Är den besiktigad nu?

Sidor: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 52