Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 52
521
Stereo/Styling / SV: extramätare
« skrivet: november 09, 2011, 14:42:07  »
Såhär har jag monterat mina 3 mätare.

522
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 30, 2011, 22:15:28  »
Kul att den börjar bli klar nu.
Var skall du bänka bilen?
Med 0,2-0,3 bar gissar jag på 160+hk :-\

Ska bänka den hos autosport kosonen.

Tror du det blir så mycket hk vid det låga laddtrycket? Tips på hur jag kan strypa den lite till då för att få ner effekten?
Ja det tror jag, med så lågt laddtryck blir mottrycket också lägre, så motorn kommer ''tyvärr'' att fungera bra med så lågt laddtryck.
Ett tips är ju som jag sa tidigare att göra en special insugspackning med för små hål, kanske 20mm, för vid bromsningen mäter man ju trycket i insuget efter gasspjället, så en strypande packning skulle ju betyda lite hk i förhållande till insugstryck.

523
Projekt / SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« skrivet: oktober 29, 2011, 15:03:35  »
Kul att den börjar bli klar nu.
Var skall du bänka bilen?
Med 0,2-0,3 bar gissar jag på 160+hk :-\

524
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280911--
« skrivet: oktober 12, 2011, 23:20:07  »
Det blev förflyttat så åker upp imorrn  :)
Och hur gick det då ???
Hoppas den är mappad och fungerar som den ska nu.

525
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: oktober 10, 2011, 22:26:01  »
Alukylaren kommer från en nascarbil så den hoppas jag räcker till  :)
Så det är så stor kylare, så det är alltså den som syns framför balken också  :-\ det trodde jag var icn, men var ska du få plats för icn  :-\

526
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: oktober 09, 2011, 23:03:40  »
Hur ser en hydraflowklämma ut ? flexar de tillräkligt? fast du har ju troligen motorn stumt monterad.
Vad har du för kylare, ser ut som original :-\
Ser bra ut med Race finish.

 

527
Drivlina/Växellåda / SV: TIPS till att svetsdiffa min 340!
« skrivet: oktober 01, 2011, 23:21:34  »
Och tänk på var du har fast jordklämman när du svetsar.
Men alla förstår nog att man inte ska ha svetsströmmen att gå igenom ett kullager, så detta var nog ett onödigt inlägg  :-\

SKÅL

528
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: oktober 01, 2011, 23:12:25  »
Har du hem bilen nu.
Detta kommer nog bli en lååång projekttråd, när det är 100 inlägg på 3 sidor redan innan du har hem bilen ;)

530
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --FILMUpdate 130911--
« skrivet: september 24, 2011, 22:01:04  »
Ska ni byta hobby och börja med fiske  :o  eller öppna begravningsbyrå när ni börjat fylleplanera för en 343 likbil i paint ???

531
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --FILMUpdate 130911--
« skrivet: september 23, 2011, 17:36:32  »
vart chockad av hur illa tändmapen såg ut  :o
15 grader förtänning vid 2 bar och som mest 28 grader utan ladd.På bränsle sidan så  låg den mellan 10-11,5-1 på laddtryck  :P
som grädde på moset så funkar inte laddtrycksyrningen fel bakom spakarna/eller fel kopplat ?

15 grader vid 2bar absoluttryck eller laddtryck, vilket varvtal och vad är det för kompförhållande i motorn?
Man ska nog antagligen ha tur om allt extra som laddtrycksyrning mm ska fungera bra från uppstart ifall man inte är en riktig sprutnörd som dagligen kopplar in sprut.
På tiden att denna bil börjar fungera som den ska nu, lycka till med mappandet, mappandet är ju ett av det bäst med motorbyggande och man lär sej mycket av det.
Vad ska zyklon göra hela vintern när 360in redan är färdigbyggd inför sommaren 2012  :-\

532
Historiska träffar / SV: Julträff 2011
« skrivet: september 22, 2011, 21:34:08  »
Datum skulle vara bra att veta nu så man kan planera lite och kan fixa så man får ledigt från jobbet då.

533
Teknik / SV: Re:Hjullager + fläkt?
« skrivet: september 20, 2011, 21:51:05  »
Min är en GLT -83, b19E, å på den byter man lagret utåt. I Haynes står det att det är det äldre navet å att det "besvärliga" navet kom -86. Stämmer knappast, då jag oxå bytt på en nyare som hade lagret pressat utifrån. Den var väl från typ 89-90 nån gång.

Har även bytt på en med ett helt annat nav med två "vanliga" kullager som skulle pressas ur åt var sitt håll, men den var äldre, typ -80??? å jag vill minnas att det inte var volvomotor i den. Det navet hade en svarvad fläns som gick igenom fästplåten på bakaxeln.

kullke!!! Vet du om lagren passar mellan dom olika naven så det bara är tätningarna som skiljer, eller om allt är olika?


Jag tror att det passar, när jag köpte nya lager till min GLT-87 så kom det med nya låsringar så då trodde jag det var felpackat, men lagren passade.
Jag har svaga minnen av att det är samma lager på alla 360.

Edit: Stämmer inte. Finns minst 2 olika storlekar på lager.
/Frej

Vad menade du med den där editeringen Frej? noterade du att jag skrev samma lager på alla 360 och inte 300,i allafall de äldre B14 bilar har ju haft andra lager än 360, ca76->85 hade B14 bilar två lager ca-86 och nyare hade samma lager som 360.

534
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: september 19, 2011, 23:02:37  »
antagligen den grymmaste motorn som suttit i en gubbblå 300 hittills.

"Antagligen"  8)
Ja och nog en av de tuffaste rödblockare som suttit i någon Volvo, för jag har inte sett eller hört om någon annan 16v rödblockare med både turbo och kompressor.

535
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: september 15, 2011, 15:55:50  »
Men Peter, den ser ju fortfarande ganska precis lika ut som när jag titta på den i juni  ;)
Kanske kardanaxeln är på plats nu?
Alltså denna bil måste jag bara se på banan nästa sommar, antagligen den grymmaste motorn som suttit i en gubbblå 300 hittills.
 

536
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 11, 2011, 20:51:09  »
Vita bilar e överskattat  ;D ;)
Inget skitsnack på detta forum Tack     >:(
Alla vet ju att vita bilar är snabbast.      ;)

Det vet jag också har ägt 3 st innan. Men nu ska jag testa en röd.
Jag har också en röd 5dörrars -90 med servo som bruksbil och den är riktigt lat, men det beror nog på original B200F med kat och skit.
Finns det bilder på de 300 du ägt? har som inget minne av dina 300bilar, tror jag börjar bli gammal och glömsk  :-[

537
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 11, 2011, 19:39:33  »
Vita bilar e överskattat  ;D ;)
Inget skitsnack på detta forum Tack     >:(
Alla vet ju att vita bilar är snabbast.      ;)

538
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 10, 2011, 23:55:42  »
Kul att du äntligen har hittat en 360.
När kommer bilderna?

539
Elsystem / SV: Säkringsdosa skiljer?
« skrivet: september 05, 2011, 22:57:58  »
Tror inte de är olika, jag har i allafall inte hittat någon skillnad.

540
Förslagslådan / SV: Nytt forum
« skrivet: september 03, 2011, 22:59:59  »
Saknar chatten  :'(

541
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --FilmUpdate 150811--
« skrivet: september 03, 2011, 15:02:23  »
Biltemaspolarna har jag redan avverkat 4st av ;) SKROT!
Är det biltemaspolar du haft monterade nu som förstört hela säsongen för dej ???
Har du testa med nya spolar nu?
Kanske dax att montera en gammal fördelare med brytarspetsar nu så du får åka lite med bilen ;)

542
Projekt / SV: 360 nästan original
« skrivet: augusti 29, 2011, 22:23:57  »
Inte? Det är ju inte en turbokam från början. Den var med i Volvos sportpaket man kunde köpa, men inte i turbopaketet. Sen har det visat sig att VX3, K och A är originalkammarna som folk verkar gilla bäst till Turbo. Jag räknar med att motorn blir lite varvigare än med A-kam, så det blir till att vänja om sig. Jag tror inte jag får effektförlust. Jag ska göra en utvärdering senare, skulle vara kul att ha en K-kam också, så får man testa de originalarna som alla snackar om. Det sitter ju A-kam idag. :)

Vi får se sen. Jag ska ju skaffa en V16 från enem i framtiden, när plånboken inte är så smal längre :)
Antar att du menar sportpaket B, där ingår VX (kanske lite bättre sugkam än VX3) tror inte det är kamaxeln som gav 20hk, när det i satsen också ingick 531 topp och avgastrim, tror faktist att det skulle gett mycket mer toppefekt med en A-kam,  eller någon annan original-kam, att Volvo valde VX-kam till detta sportpaket var antagligen noga utprovat som strypning för att hålla ned maxeffekten,få ett bra register,låg bränsleförbrukningen, miljökrav mm + att de antagligen monterade dessa paket i nya bilar som hade garantin kvar också :-\

543
Projekt / SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« skrivet: augusti 29, 2011, 16:36:49  »
Nähä, då blir det väl inga caltracs då :(

Det spinner ganska bra när jag ska iväg på strippen, men då brukar jag hålla mig kring 5000 varv och slänga upp kopplingen. Kör på 215 i bak, men spinner på ettan och tvåan. Kör jag i rondellerna eller i korsningar på tvåan eller tillochmed trean ibland, så släpper det och skriker och har sig i däcken. Senast i morse till väg till jobbet låg jag i breställ i korsningen vid jobbet utan att använda handbroms. Då har jag väl samma problem som Malheus då. Ikväll kommer ju dessutom en VX3 åka i som jag hittade för en riktigt billig slant. Nästan gratis faktiskt. Köpte den igår av Magistern på garaget.
Slutar kanske spinna med VX3 kamen ;)
Du kan ju alltid montera VX3an och göra en utvärdering när du har en. Fungerar det inte kan du sälja den för en dyrare slant till någon turboåkare.
Jag vet ingen som kört VX3 i en sugmotor innan så ska bli intressant att höra hur motorkaraktären blev.

544
Motor / SV: 360in får nytt liv med en b230
« skrivet: augusti 28, 2011, 23:34:00  »
nu är motorn i bilen men jag kliar mej i huvudet slangen som går från vevhusventen ner i tråget ska den va stumt nere mot tråget eller ovanför oljenivån?
Den ska gå ned till botten av tråget annars fungerar den inte som det är tänkt. Den är till för att olja som blåser ut via vevhusventilationen ska rinna tillbaks i oljetråget.

545
Projekt / SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« skrivet: augusti 27, 2011, 22:05:46  »
Va? är du säker på det? isf. får jag verkligen skämmas!  :-[

Jag vet som sagt att det finns någon här på forumet som byggt sådana (eller åtminstone planerat, minnet sviker) så isåfall hade han också fel.
Och han som brukar köra lagligt streetrace med snabba tider i norrtälje har ju vridit sina bladfjädrar till S så jag är inte helt säker på att det inte gör nytta.
Jo det finns på forumet, http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6190.0 men Quinnan Motorsport
kör med stel axel så han hade inte fel.
Ingen med original axel har knappast vridit bladfjädrarna till S, men om man monterar en stel axel på bladfjädrarna utsätts de för en bakåtvridande kraft och då är dessa stag en bra lösning.
Iden med dessa stag istället för t.ex stegar eller vad de kallas är ju att de bara hindrar axeln från att vridas bakåt inte framåt, så hjulen kan fjädra individuellt.
Med en original 300 axel trycks ju naturligtvis hjulen fram, och axeln sitter ju ovanför bladisarna så då blir det en liten vridande kraft framåt, och det hindrar inte denna typ av stag, men har man ok bussningar i original reaktionsstag räcker det långt.

546
Projekt / SV: 360 nästan original - HJÄLP!!! :(
« skrivet: augusti 27, 2011, 15:30:31  »
Sån här  :P


FÄSTE!!
http://www.youtube.com/watch?v=5rF7_j2vQUE
Är ju på bilar med stel axel som vill vrida sej som dessa stag gör någon nytta, en original 300 bakvagn har inte det problemet,finns ju ingen vridande kraft i axeln för diffen sitter ju fast i bilen ;)
Har man problem med att det spinner med original eller nästan original motor ska man nog byta däck till att börja med.
Med t.ex 205/50 15 och 112hk ska man nog medvetet bjuda till lite för att det ska spinna.

547
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 25, 2011, 21:44:16  »
Att ha EGT att titta på när man mappar turbobil är väl ett stort plus i jakten på hästkrafterna!?
Har du värmeskyddande slang/strumpa trädd på kabeln till givaren?
Eller kommer den skadliga värmen genom givaren och ut i början på kabeln?  :-\
Egt är ju bra att ha när man inte mappar också för att se att allt är som det brukar va, t.ex ett läckage på trycksidan gör ju att turbon måste jobba mer för att hålla upp trycket = stängd WG = mer mottryck = mer värme.
Nej, jag har avgasbandage på grenröret + en avskärmning över turbo och grenrör, kabeln är stålomspunnen och man kan ta i den efter att man kört med bilen, så den blir inte utsatt för värme utifrån, så den skadliga värmen kommer nog genom givaren.
Skulle kanske vara bättre med mindre instick alltså ha sensorn längre ut, men jag vill ha den mitt i kollektorn så jag har ganska mycket instick :-\

548
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 24, 2011, 22:30:43  »
Inte kul med en söndrig sensor utan att veta orsaken till varför den går sönder.

Går det att mäta upp kabeln för att utesluta att den tagit åt sig av värmen?
Sensorn skulle jag klara mej utan om jag viste säkert att inte avgastempen blir för hög nu, jag borde ha stannat och kollat färgen på turbo och grenrör när sensorn gick sönder :-[
Jag har möjlighet att ansluta två EGT sensorer till sprutet, så jag funderar på att ha en före och en efter turbon, och ha den före turbon monterad bara när jag loggar, och ha den efter turbon bara för att kolla så det inte visar något onormalt när man kör :-\
Svårt att mäta kabeln utan att ha sönder den när den är stålomspunnen,men den förra var kortsluten där den går in i sensorn om jag inte minns fel.

549
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 24, 2011, 22:12:06  »
Tråkiga nyheter, trist att höra. Aldrig kul när man "får för sig" att bilen börjar gå sämre/bli sjuk.
Vad kostar en EGT? Billigare än en lambdasensor? (WB)

Apropå filmen.. tyckte minsann mig höra lite enhjulsspinn i några kurvor  ;)
Nä men jag tror jag vet varför den går sämre i år också ;) ska testa ändra en sak när jag får tid.
En EGTsensor kostar 65€ (585kr) så den är lite billigare än en bblambdasensor.
Jag kunde inte känna eller höra enhjulsspinn, däremot fick man släppa gasen för att inte dra ut röven.
Annars är det ett lååååångsamt varv på filmen, första varvet så har kalla däck, kunde inte banan och första varvet käringen åkte med så jag tog det lugnare, när jag ökade lite försvann kameran ;)
Borde ha haft Bergvik att hålla kameran när han åkte med.

550
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 23, 2011, 19:44:17  »
Så har man tagit livet av en EGTsensor igen :-[
Hann för första gången i år se på lcdn vad jag hade för avgastemp vid full gas (1,5bar) när jag drog förbi en bilkö, 1150C en kort stund för att sjunka snabbt till 4C = död sensor, kan jag ha haft så hög avgastemp eller visade den fel när sensorn gick sönder :-\ eller gick sensorn sönder pga hög avgastemp :-\
Sensorn ska överleva 1100C men kabeln bara 350C.
Har ju vad jag minns aldrig haft egt över 1000C tidigare år, jag kollade snabbt tryckslangarna men ska nog också kolla så jag inte har någon läcka vid icn, för en tryckläcka kan ju orsaka höjd avgastemp :-\
Körde ju inget med bilen ifjol men tycker nog annars att den iår svarar mycket sämre på gasen än 2009, alltså den är inte lika rapp som jag vill minnas att den var 2009 :-\

551
Projekt / SV: Volvo 360 GLS - Nu med turbo
« skrivet: augusti 21, 2011, 10:17:20  »
Blir nästan samma pysande när laddtrycket trycks tillbaka mot turbon  :-\
Ta inte livet av turbon  >:(

552
Projekt / SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« skrivet: augusti 20, 2011, 21:49:28  »
Kvällens gåta: Vad är det som går och går och låter "Vroom Pschh!"?
Ang 'Pschh!' jag ser ingen dumpventil på dina bilder  :-\

553
Projekt / SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« skrivet: augusti 20, 2011, 21:46:40  »
Kul att höra att den är körbar nu :)

554
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --FilmUpdate 150811--
« skrivet: augusti 16, 2011, 23:19:59  »
Här finns ett gäng beg vag tändspolar till 'vettig summa' http://www.vems.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=1156

555
Projekt / SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« skrivet: augusti 16, 2011, 22:35:10  »
Nej. Jag har kommit fram till att det är lamellen som går för trögt på splinesen.  :(
Den gick ju att röra med handkraft in och ut på axeln, och sådär jättestark är jag inte.

Ska försöka en gång ännu att på något vänster få den att röra på sig, annars får jag riva ner drivlinan och byta lamell.
Lamellen får inte gå det minsta trögt på splinesen, den ska gå att putta med ett finger och nästan glappa, brukar räcka med att det med åren blir damm och skit i splinesen så blir bilen trögväxlad.
Så blir nog tyvärr att ta ner drivlinan nu :(
När du kan röra den med handkraft finns det hopp, fast det troligen är rätt splines i Audilamellen så är din axel antagligen så sliten att splinesen blivit lite omformade, kan kanske bero på att lamellen du kört med tidigare inte haft 100% rätt form på splinesen  :-\ jag har varit med om att originallamellen från en bil gått trögt på splinesen i en annan bil.
Går att vika ett fint sandpapper och putsa till splinesen lite, för det är inte mycket som behöver slipas bort, och försök se var i splinesen det kärvar (antagligen längst ut) så du vet var du ska slipa.
Att försöka slipa in splinesen med pasta brukar inte fungera så bra, i allafall inte med ventilslippasta för den är så grov att den pressas undan från det trängsta stället och bara tar där det inte behövs, någon finare pasta kanske skulle fungera bättre.

 

556
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --BildUpdate 210811--
« skrivet: augusti 14, 2011, 22:44:35  »
Hittat någon lösning på problemet ännu?
Kom på att det kanske skulle gå att utesluta att felet sitter i sprutet om man lurade meppsensorn lite :-\
T.ex köra motorn på 0,5bar men samtidigt ge mappsensorn 1bar, t.ex med en cykelpump (tror ingen har lungor att blåsa 1bar :-\) slår den ifrån kan det inte vara spolarna för de klarar ju >0,6bar, men slår den inte ifrån vet du ju att motorstyrningen fungerar för minst 1bar, så då skulle felet antagligen vara svag gnista = problem med spolarna :-\

557
Projekt / SV: 360R
« skrivet: augusti 14, 2011, 22:19:38  »
Hitta en film från mantorp speed festival där jag och knotan är med på  :)

http://www.youtube.com/watch?v=nD5ZHuO4Ra4
Varför var inte jag med där  :( :( :( :(

558
Projekt / SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« skrivet: augusti 14, 2011, 20:18:54  »
Här tog inspirationen att skruva slut. Får ta nya tag nästa vecka
Nu är nästa vecka nästan slut  ;) så hur går det har du fått kopplingen att fungera ???

559
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 10, 2011, 23:07:50  »
Är det stora guppet kvar i slutet av långa rakan ?
Sambon filmade första varvet runt banan när hon åkte med, och det ser nog ut att vara två gupp i slutet på långa rakan, i allafall hoppa kameran fast det gjorde den ju annars också ;)
http://www.youtube.com/watch?v=6Z3GMl4Dz6Y
Känns nog kanske mer i en F1 bil som inte har lika bra komfort som en 360 ;)
Kom annars på att när man har käringen med på en bana är det inte så smart att efter några varv runt banan säga att 'nu tar inte bromsar längre för de är varma' följande varv runt banan var det ett jävla rop att man inte ska åka så fort om man inte har bromsar ;D

560
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: augusti 09, 2011, 15:51:48  »
Men visst säger inte att det absolut inte behövs diffbroms, men det är inte det första man behöver i en 360 faktiskt.
De som kör drifting har nog kanske större behov av diffbroms än vad jag har :-\

Sidor: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 52