Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 52
681
Projekt / SV: Turbokonvertering av 360.. Nu version 4.0! --BildUpdate 220111--
« skrivet: januari 27, 2011, 15:49:33  »
det är som sagt SPM grejjer alltihop =)

jasså Frej? brukar de va viktfel på dom? mätte faktiskt aldrig för va övertygad om att dom skulle vara "inom" gränserna när dom är så bearbetade?

Ska inte sticka ut hakan här men har läst nåt sånt på nåt annat forum..  tex: http://www.zatzy.com/teknik/226680-kvalite-pa-sten-parners-vevstakar.html
Det var en gammal diskussion från 2005 de Frej  ;)
Spm kolvarna till rödblock fanns inte ännu våren 2009 när jag behövde kolvar, men det klagedes ju en gång i tiden mycket på spms kolvbultar, så det hade nog antagligen hunnits klagas och diskuterats på alla motorforum om de nya kolvarna inte var bra.
Men väga och mäta tycker jag man alltid ska göra, jag vägde LGstakarna och wisecokolvarna och de var ok.
 

682
TIPS / SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« skrivet: januari 26, 2011, 23:36:15  »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)

Hur menar du? Hur mycket behövs från 400an för att få dit på 360? Okhållare måste ju byggas ochnavet antar jag passar från 400?
skivan sätts bara dit istället för trummorna och sen får man så klart bygga en okhållare som man bultar i orginal hålen för "damskyddet" till trumman sen får man modda lite med vajrarna men det såg väldigt smidigt ut faktist
Är det rätt storlek på centrumhålet? så skivan centreras?

683
Klotterplank / SV: Katt älskare
« skrivet: januari 23, 2011, 21:28:02  »
Går tydligen att drifta med katter också
http://www.youtube.com/watch?v=3Gy0EkpIdj8&feature=related

684
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« skrivet: januari 18, 2011, 16:40:52  »
I en svetsfog, vilket innebar en 6 meter lång stråle rakt över hela garaget!! Aja, jag försöker ikväll igen så förhoppningsvis kommer det upp en film inom närmsta dygnet.
Synd, men tur i oturen att det läckte lite i garaget nu direkt och inte senare på en varm turbo.
Hoppas det går bättre ikväll.

685
Projekt / SV: Turbokonvertering av 360.. Nu version 4.0! --BildUpdate 150111--
« skrivet: januari 16, 2011, 22:09:50  »
Kör på samma röda som på bilen.  :)
Nej nej, den röda färgen kan han använmda  i motorrummet innan han lyfter i motorn som naturligtvis ska vara blå ;)

686
Projekt / SV: Turbokonvertering av 360.. Nu version 4.0! --BildUpdate 120111--
« skrivet: januari 15, 2011, 20:32:07  »
Oj fina bilder :)
1200cc Spridare räcker ju till 700hk med 90% öppningstid

687
Avstannade Projekt / SV: 300power byggd 360???
« skrivet: januari 14, 2011, 22:36:06  »
härligt :) skulle du köra med orginalsprut eller hur var det?
Det var tanken, men sista ordet är väl inte sagt där kan jag tänka mig :)
Då går det kanske att uppdatera till mapbar cpu 'billigt'  :-\
http://www.turbo-tuner.co.uk/default.htm

688
Projekt / SV: Robins Räcer
« skrivet: januari 14, 2011, 22:29:34  »
Antar att det är styrstagsänden Robin menar? Finns väl inte mycket andra vinklar att justera på våra bilar?  :)
Jo jag antog det men när Robin skrev i chatten att vänster framhjul står snett utåt blev jag fundersam, för vrider man lite på ratten blir det ju höger framhjul som står snett utåt ;)

689
Projekt / SV: Robins Räcer
« skrivet: januari 14, 2011, 16:06:39  »
Nu har jag justerat in vänster framhjul så gått jag kan/orkar och nu känns den både stabilare och som att de rullar lättare för att komma upp i 160 nu är inga större problem men sen ska man över det gåre slött:/ men inte lika slött som innan dock :P
Nu förstår jag inte vad du menar med justerat in vänster framhjul vred du ratten lite till höger ???

690
Elsystem / SV: Inget halvljus...
« skrivet: januari 12, 2011, 21:42:15  »
Ljusomställaren är nog en möjlighet

691
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« skrivet: januari 10, 2011, 17:35:44  »
Och motivationen får jag tacka bilprovningen för ;)
Hoppas jag har motivation till våren att verkligen sätta in dödsstöten var det gäller rost på bilen!
Kanske forumsfolket kan hjälpa till att påminna mig framåt våren  :D
Snällt av bilprovningen att ge dej motivation, och vi ska nog påminna dej ;)
Mycket rostiga skrotbilar som skulle rulla på vägarna om de inte skulle vara lag på årsbesiktnig ;)

692
Avstannade Projekt / SV: 300power byggd 360???
« skrivet: januari 09, 2011, 01:47:26  »
Man kan ju se till att ha bränsle i tanken med, men vill man ha lite bränsle i tanken = låg vikt så kanske det är bra med säkerhetsåtgärder.
Själv har jag inte kört bana men upptäckt fenomenet på väg till macken med få liter kvar och host i kurvorna (högerkurvor med 360:n  :P )
Det problemet har jag också, om jag har mindre än halv tank i min vita med originaltank (rakt fram), så jag har också planer på två tankar med kuber framför bakaxeln.

693
Avstannade Projekt / SV: 300power byggd 360???
« skrivet: januari 09, 2011, 01:39:30  »
då får det bli en låg bil och en hög drivlina, bara jag får under motorn under huven :)
Går ju att höja huven lite ;)
Jag tycker att motorn och motorbalken sitter för lågt original på 360, det är ju inte mycke markfrigång under oljetråget original om man sänkt bilen lite och ändå är bilen hög under golvet. Så om det finns möjlighet att ha motorn och motorbalken högre än original så tycker jag du ska ha det lite högre än original :-\
Men ska du montera motorn högt för att ha bilen låg ska ju hjulhusen förstoras en hel del.
Hoppas du årkar bygga klar bilen, tyvärr brukar ju inte alla såna här större seriösa projekt bli färdigbyggda.

694
Klotterplank / SV: Katt älskare
« skrivet: januari 08, 2011, 21:05:55  »
Inte så lätt att få djur att göra som man vill på film, förstår inte hur de lyckas i kattmatsreklamer.
Jag skulle ta en bild på min Homer i tomteluva, det är ju inte det lättaste, hinner ju inte få på luvan innan den åker av, så jag passa på när han sov men då vaknade han och gäspade precis när jag tog bilden :-[

695
Projekt / SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 050111--
« skrivet: januari 06, 2011, 19:11:38  »
Fan va snyggt det blir, och bra!

Och uttag för dumpventil kanske?
Jo det är riktigt snyggt.

Dumpen tror jag nog han monterar före spjället och inte på plenum :-\

696
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: januari 04, 2011, 22:14:13  »
När det ska vara så satans svårt att hitta någon som säljer vändskär och svarvstål >:( >:(

vad ska du ha för stål? Coromant?
Bla ja

697
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Mera rostbilder 4/1
« skrivet: januari 04, 2011, 21:58:36  »
Det sitter väl snabbkontakter vid säkringsdosan har jag för mej, bara att rycka ur.

Jo, men i de kontakterna sitter väl även kablarna till instrumenbrädan ihop?
 
Jo men det är 3 kontakter, så om jag inte minns fel är det bara  bandkabeln i ena kontakten :-\

Tror tyvärr att jag minns fel :-[

698
Teknik / SV: Startproblem 360glt -88
« skrivet: januari 04, 2011, 15:40:44  »
Pumpen går när du drar runt den på startmotorn, men så fort du släpper nyckeln stannar bränslepumpen, isåfall är det fel på bränslepumpsrelät :-\

699
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: januari 03, 2011, 23:46:32  »
När det ska vara så satans svårt att hitta någon som säljer vändskär och svarvstål >:( >:(

700
Stereo/Styling / SV: Dubbel-Din
« skrivet: januari 02, 2011, 22:31:16  »
Ta två gamla stereo apparater och kolla om båda går in ;) borde ju funka om dom går in :)
Jo ska mäta och se, jag yror att dubbeldin är smalare och högre än hålet i 360, för en vanlig stereo är smalare än hålet, och hitta på något forum att de inte ryms på höjden i andra gamla volvo, men allt går ju nog att få att passa :-\

701
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis Bilder FÖRSTA JANUARI
« skrivet: januari 02, 2011, 22:25:04  »
Undrar hur volvo byggt bilar när du fick all rost och vi andra nästan blev utan :(
Men starkt jobbat Frej, du har snart bytt allt, bytte du inte vänster bakskärm också en gång om jag inte minns fel?

702
Stereo/Styling / SV: Dubbel-Din
« skrivet: januari 02, 2011, 20:59:20  »
Borde ju gå då stereon har som en "låda" i samma storlek om du fattar vad jag menar
Ja det var nog det jag undrade om det är samma storlek på såkallade Dubbel-Din lådan som stora hålet i 360 :-\

703
Stereo/Styling / Dubbel-Din
« skrivet: december 31, 2010, 20:54:43  »
Går det att få plats med en Dubbel-Din i en 300, är Dubbel-Din som det talas om idag samma som gamla volvo bigfront?
Går lite i planerna att bygga en ny superspecialbruks 360 så därför jag undrar.
Skål

704
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« skrivet: december 31, 2010, 15:09:53  »
2 - CO-halt tomgång, för hög 5,6 (3,5) trots en viss etanolinblandning. Tycker inte bilen går såå fett. Går bra i allafall.

Angående CO:n så får det bli 100% E75 vid ombesiktningen. Fick 2" med det i tanken förra året.
Något är ju fel om CO är för hög :-\ E75 rättar ju inte till felet utan lurar bara besiktningen och dej själv.
En bil som går bra har ok avgasvärden så det skall inte behövas någon skild besiktningsmapp.
T.ex min vita klarar avgaskraven för katalysatorbil utan katalysator när den är mappad för att gå bra, den går sämre om jag fettar på med mer soppa för att få högre CO

705
Foto/Film / SV: 360GL-88 [Esther]
« skrivet: december 31, 2010, 11:45:34  »
men har funderingar på att slänga på en 531 med vx3 som man planat 1-1,5mm och kanske extraktor grenrör :P
Du ska nog ha en K eller H kammaxel med vx3 kammaxel går den ju sämre än med originalkam.
Snygg färg på bilen.

sitter väl a kam i denna org och vx3 är ju bättre än a kam iallafall vid turbo körning av org kammar.
men får se va man hittar..

Problemet med k eller h kam är ju att bilarna brukar bli helt döda på lite lägre varv så man får ligga högt i varv hela tiden för det ska hända något.
föredrar att ha lite kvar i botten så man kan köra enkelt mm i stadstrafik mm.. är iallafall så på 740 b230f. men får se va som händer..
beror vad som finns att få tag på när man ska inhandla sakerna..

kanske slutar med en k lr h kam :p
Jo VX3kam är lite bättre än Akam på turbomotorer men de är ganska lika, men på sugmotorer är VX3 sämre än A, och jag utgick ifrån att du inte skulle ha turbo när du kanske skulle ha extraktor grenrör.
K eller H är inte så jävla vassa kammar så heldöd på lägre varv blir den ju inte, går ju att testa flytta hela kammen några grader om man vill ha bättre botten.
Ska du ha en motor som drar från botten så är kanske en lite portad 530 topp bättre än en 531

Men du har ju en RacingVit 3 dörrars 360 så då är det nästa ett måste att bygga riktig värstingmotor  ;)

706
Projekt / SV: 360 E30 Turbo (Bildupdate 29/12)
« skrivet: december 30, 2010, 21:56:03  »
Hur gör man smidigast när man bygger egna balkar? Snackade med grannen som sa att det inte var helt lätt att få det bra ifall man skulle bocka själv. Men på ett eller annat sätt kommer det lösa sig :)
Jag skulle använda fyrkantprofilrör t.ex 60x60x2

707
Foto/Film / SV: 360GL-88 [Esther] fälg bild
« skrivet: december 30, 2010, 21:51:22  »
Jag hade nog behållit silver på fälgarna eller målat svart kanske. Står själv inför samma dilemma snart med mina plåtfälgar.
Fult med helsvarta fälgar (borde förbjudas) men svart centrum med silver fälgbana brukar va snyggt

708
Foto/Film / SV: 360GL-88 [Esther]
« skrivet: december 30, 2010, 21:46:25  »
men har funderingar på att slänga på en 531 med vx3 som man planat 1-1,5mm och kanske extraktor grenrör :P
Du ska nog ha en K eller H kammaxel med vx3 kammaxel går den ju sämre än med originalkam.
Snygg färg på bilen.

709
Fakta/Guider / SV: Styrleder
« skrivet: december 29, 2010, 21:30:41  »
B14 bilarnas inre styrled har utvändig gänga emot styrväxeln, så kanske de passar till 360 med servo :-\

710
Avstannade Projekt / SV: 300power byggd 360???
« skrivet: december 29, 2010, 20:41:05  »
Kolla vad det sitter för däck på bilmodellen drivlinan kommer från (antagligen större än vad som ryms i 360 hjulhusen).
Se också vid vilket varvtal motorn i donatorbilen vs din motor jobbar (har max vrid), men jag tror nog du får ta så stora som du får plats för. Beror ju också på vad du ska ha bilen till.

711
Projekt / SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« skrivet: december 28, 2010, 17:55:22  »
Kullke då är du den ända jag känner som är nöjd med sprutet  :-\ Alla andra har blivit besvikna och sålt vemset och
köpt link eller vipec. Priserna har gått ner på dom så det finns ingen direkt enorm pris skillnad längre.
För övrigt så finns det riktig support , handbok, hemsida osv till link/vipec . Knotan kan fylla i om han vill,
han kan mer om sprutet än jag.
Nöjdast mins jag att jag var när den starta på första försöket ;)
Jag har inte hört om någon som varit helt missnöjd, har det varit någon som inte fått det att fungera direkt har det visat sej att dom gjort något fel själva eller att någon sensor varit trasig eller någon hemmagjord trigger som inte fungerar. Man ska ju nog fundera två gånger när man kopplar in ett sprut första gången oberoende vad det är för sprut.
Vad jag förstått är det ganska lika att mappa olika sprut.
Priserna på de riktiga spruten har gått ner men man ska ju se vad som ingår också, hur många tänd spridarutgångar som finns,och alla har ju inte inbyggd bblambdastyrning mm, vad jag fattat måste man köpa till programeringskablar, kablage, programuppdateringar mm till endel sprut, och allt extra = dyrt.
Knotan :o han har ju talat för MS och Vems här på forumet tidigare.
Hur som lär man sej en hel del intressant av att mappa sprut, att mappa är nog halva nöjet med att bygga en ny motor :)
Finns ju så mycket olika sprut men Klracing har ju DTA S80 Pro för 12850kr och det klarar att köra 5 cylindriga motorer med Direct fire och Fullt seqventiellt insprut.

712
Projekt / SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« skrivet: december 25, 2010, 23:16:05  »
Vill bara varna för vems sprut ! Det finns bättre och mer användar vänligare grejor ,prata med knotan han vet och kan rek ett bra sprut.
Vad är det du tycker inte är användarvänlighet med Vems? Jag har inte haft några större problem med Vems.
Nya Vemstune har jag inte hunnit byta till ännu men det ser ännu användarvänligare ut.
Vi pris jämförde MS med Vems en gång här på forumet, och kom fram till att ett MS blir nästan lika dyrt som Vems om man ska ha samma funktioner, och då är ju Vems ett färdigt välbyggt sprut med bra kontakter mm, garanti och bra suport (beroende på vem man köper av) jag har ännu inte hört talas om att något Vems gått sönder. Bra också att ha allt i samma box, bblambdastyrning mm.
VemsTune kan man ju ladda ner och se vad man tycker om användarvänligheten innan man köper sprutet, skulle va bra om man kunde göra det till alla dyrare sprut också så man kunde jämföra lite innan man bestämmer sej (eller uttalar sej).
MS har jag ju ingen erfarenhet av så jag kan inte uttala mej, men jag tror att om någon har problem att få det att fungera beror det ofta på att man använt gammal tps och tempgivare mm som man plockat på skroten, tror inget sprut fungerar med trasiga givare.
En fördel med att lära sej använda och mappa ett billigt sprut som Vems är ju att man kan köpa fler och använda i bruksbilen, vinterbilen osv, blir ju kanske lite onödigt dyrt att ha t.ex Nira i alla bilar man har.

713
Teknik / SV: 343 GLS "konstigt ljud"
« skrivet: december 25, 2010, 14:32:57  »
hastighetsmätarvajern

714
Drivlina/Växellåda / SV: Kopplingsbyte b14
« skrivet: december 23, 2010, 12:49:41  »
Kopplingen skulle jag tvivla på då det var den jag bytte idag  :) men ska kolla på stången imon när jag hissar upp bilen på jobbet :D
Bytte du hela koplingen (lamell + tryckplatta) eller bytte du bara lamellen, i såfall är det tryckplattan som är slut.
Skulle transaxeln vara trasig skulle det nog lukta bränt gummi och bilen skulle knappast röra sej fram.
Kopplingsviren ska justeras så pedalen står i höjd med bromspedalen. Är viren så spänd att koplingen slirar pga av det så står nog pedalen jävligt högt :-\

715
Teknik / SV: Vad har hänt/ är det topplockspackningen?
« skrivet: december 23, 2010, 00:38:21  »
Tror inte du behöver ta kompprov, ifall att det läcker syns det nog på tändstiften.
Läcktätare brukar ibland kunna göra underverk.

716
Projekt / SV: Jyllskars - Volvo 350 GLT
« skrivet: december 20, 2010, 17:41:21  »
Har kanske stött på ett litet bekymmer ???
Urtrampningslagret ligger ca 1mm från tryckplattan när man drar tillbaka armen,
Är det någon fara eller borde jag försöka få lite mer spel?

Annars verkar allt passa bra :)
Det kan nog bli bekymmer i framtiden, för när kopplingen slits blir spelet mindre.
Så jag tycker du ska försöka få mer spel.
Bra att det passar bra annars.

717
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 14, 2010, 23:42:36  »
kullke: Hur ser den äldre modellen ut?
http://www.blocket.se/boden/Fin_Volvo_360_gls_31191695.htm?ca=5&w=3 finns en ännu äldre fälg också men den är superful.

718
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: december 14, 2010, 15:22:07  »
Bergvik & kullke: Har ni rostfria originalplåtisar? Sökt på skroten osv men det är inte enkelt att hitta några rostfria.
Vill inte börja från några rostiga, blir så mycket onödigt jobb då.
Jo nog av den där modellen, men de äldre och snyggare har nog lite rost.

719
Teknik / SV: vattnet försvinner !!
« skrivet: december 14, 2010, 00:24:52  »
Skruva ur stiften, ser ett ut som nytt så har det blivit tvättat = trasig topppackning.
Behöver ju inte komma vatten ner till oljan fast packningen läcker lite.
Vanliga läkage är ju annars vattenpumpen och slanganslutningarna under värmeelemäntet inne i bilen.

720
Projekt / SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 181110--
« skrivet: december 13, 2010, 23:54:44  »
tack :D jo de börjar bli lite mer race nu ;)

hehe förstod du inte peter ;) jo jag har ett liknande program..  men bilderna är ganska stora från början o när det är mycket rött med så e det skitsvårt att få ner dom under 100.. finns det ingen möjlighet att vi kan öka den gränsen lite lr?
Peter och jag är nog för gamla för sådant nördspråk ;)
Varför krångla till det när det finns Paint ???
Att färgerna på bilderna inverkar på storleken hade jag ingen aning om, det är alltså därför bilderna blir lite olika stora i datorn om jag tar några bilder med kameran?
Ibland är det iriterande om man har en bild som är t.ex 104kb, så gör man höjd och bred till 90% i Paint och så blir bildjäveln ca 120kb >:( hur är det möjligt, då minskar man med några % i gången tills man har en bild under 100kb i storlek med ett frimärke >:(

Sidor: 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 52