Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 53
761
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: november 30, 2010, 19:17:53  »
Numera har jag dock motorvärmare på jobbet och varmt garage hemma!
Därför du har så rostig bil  ::)

762
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: november 30, 2010, 14:27:29  »
Tusan vad det är halkigt ute nu. Is eller snö överallt.

Någon som har bra tips på hur man ska få igång bruksbilen utan motorvärmare i vinter?  ::) Tycker den börjar kännas seg nu redan vid -15 C.
Har du inte motorvärmare eller har du inte tillgångt till motorvärmarstolpe på dagarna?
Bensinvärmare skulle ju fungera bra men dyra att köpa :-\

763
Projekt / SV: Vinter/busbilen 360 GL 16V
« skrivet: november 30, 2010, 13:36:41  »
Hur kan ni ha så mycket snö där i södra Sverige?
Jag bor i höjd med Umeå och här har vi ca 30cm.  :-\
30cm :o jag har ca 5cm snö.
Vi har vanligtvis mindre snö och varmare än många andra på forumet, beror antagligen på att vi bor vid kusten för längre in i landet har de ju vanligtvis kallare och mer snö, att vi har varmare på den finska sidan av pölen än vad de har vid kusten på andra sidan beror delvis på att havsströmmarna går i nordlig riktning här, medan den går i sydlig riktning på svenska sidan.
Kanske dax att skaffa vinterdäck nu när man börjar se avåkningsbilder här :-\ Måste ju ha vinterdäcken på i morgon enligt lag, men jag ligger hemma och är sjuk så jag orkar inte idag.

764
Stereo/Styling / SV: Kjolpaket
« skrivet: november 29, 2010, 22:59:56  »
Hej alla.

Jag har lämnat över tillverkningen till Peter Schmidt. Jag har ingen tid över att hålla på pga jobbet.
Peter lägger ut mer info efter som...mvh uffe
Hur går det? kommer det info snart?

765
Övrigt / SV: Ljus strömställare
« skrivet: november 29, 2010, 18:08:35  »
Ja det gör den nog.
Det är nog samma ljusströmställare på alla 300 1983->1991

766
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 29, 2010, 11:48:05  »
Då är besiktningsmännen här väldigt bra på att prata skit.
När jag besiktade morsans Omega märkte dem att vi monterat en 50/40 sänksats på den.
Då sa dem att vi måste visa upp TUV papper som stämmer överens med bilens modellbeteckning.
Tänkte inte mer på det eftersom jag hade papper hemma på den.

''Likaså skall ändringsbesiktning utföras på en bil som tagits i bruk före år 1993, ifall det meddelas att höjden på chassit ändrats år 1993 eller senare eller om det annars är uppenbart. För ändringar av höjden på chassit som gjorts före år 1993 behöver inte ändringsbesiktning göras, utan på dem tillämpas normala bedömningsgrunder vid periodisk besiktning.''

Om ni monterat nya fjädrar var det ju kanske uppenbart att det var gjort 1993 eller senare, men några papper ska inte behövas ifall att omegan var äldre än 1993 :-\

767
Projekt / SV: Vinter/busbilen 360 GL 16V
« skrivet: november 27, 2010, 22:54:37  »
Du är helt ensam om att ha åkt av med 360n i år :):


Detdär var förra vintern eller? finns ju iknappast så mycket snö någonstans ännu i vinter?

768
Projekt / SV: Sandvik - Volvo 340 "Vinterpulkan"
« skrivet: november 25, 2010, 21:26:11  »
Har fått problem med att bakaxeln rör sig i längsled i vänster sida. Såg att det bara fanns reaktionsstag i höger.
Vad är det egentligen för atomklyvare som designat dessa bilar?

Hur har ni löst detta problem?
Man behöver ju inte lösa ett problem som man inte har ;)
Ditt problem med att axeln rör sej beror nog på sänkningsblocken, hjulcentrum är nog för högt i förhållande till bladen så det blir en vridande kraft.
Du löser nog problemet med att montera ett reaktionsstag till och/eller smida ner bladfjädrarna.

769
Framvagn/Bakvagn / SV: Trumbromsar 340 vs 360
« skrivet: november 25, 2010, 19:11:48  »
man får helt enkelt knacka bort trumman och kolla
Det behöver man nog inte, man ser ju på handbromsvajrarna villka bromsar man har.
343,345 och 340 med B19 och alla 360 har ju vajrarna vid bladfjädrarna och under tanken medan bilar med B14 har vajrarna högre upp och ovanför diff och vxllåda, ser på Sandviks projekt att hans 340 -91a också har de mindre bromsarna, så alla B14 bilar har antagligen de mindre bromsarna, vilka bromsar bilar med B172 eller D16 har minns jag inte.

770
Shopen / SV: Sänkningsfjädrar fram
« skrivet: november 23, 2010, 00:18:02  »
Sidan Frej länka till har ju Superflex till krängningshämmaren också.
http://www.performance-parts.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=28&Itemid=2
Kanske skulle göra ett gruppköp från Holland :-\

771
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Film lördag kväll)
« skrivet: november 22, 2010, 00:36:07  »
Hoppas inte 100kr rabatt gör att du får betala frakten själv då :-\

772
Klotterplank / SV: Vad gör du just nu??
« skrivet: november 15, 2010, 15:54:09  »
Någonstans har jag sett att de finns att köpas men mins ej var de var, men det går bra att köra utan bromssköldar också.

Vad gör dom för nytta egentligen.. är det för att hindra att skivorna får en kalldusch eller har det med kylluft/luftflöde att göra?
De gör nog ingen större nytta, blir ju sämre kylning att ha dom där, finns många bilar som inte har broms sköldar.
Vad säger svenskbilprovning om man är utan, finska bilbesiktningen har aldrig påpkat att jag är utan när jag tagit bort dom så då vet dom ju inte om det ska sitta på min bil eller inte, men jag har sett gubbar som varit inne på verkstad och bytt sköldar på sina 300 när de försökt besiktiga med halvt bortrostade sköldar

773
Teknik / SV: Remskiva vattenpump B19
« skrivet: november 15, 2010, 15:26:54  »
Ja så ser B200 flänsen ut, konstigt kan B19 ha funnits med viskofläkt:-\
Och när jag tänker efter så är det ju olika vattenpumpspackningar till Bxx och B2xx, så det är ju självklart att de inte passar.

774
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: november 14, 2010, 21:40:00  »
håller på och tar skoterkort ;)
Vad är det för kort ???

Det är ett kort man behöver för att köra snöskoter lagligt :D Ska också ta det i vinter. :D
Är det något nytt ni har i Sverige? I Finland får man fortfarande köra skoter bara man har t.ex bilkörkort.

775
Klotterplank / SV: Vad gör du just nu??
« skrivet: november 14, 2010, 21:12:49  »
Just nu trådlyfter jag en av alla Bekkistrådar ;)

Annars håller jag just nu på att knacka fram ny bromssköld i verkstan. De finns väl inte att köpa nånstans längre!?
Har en mall jag kan skanna in och lägga upp på forumet framöver. Funkar till både höger och vänster sida. Dubbel hålbild.
Någonstans har jag sett att de finns att köpas men mins ej var de var, men det går bra att köra utan bromssköldar också.

776
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: november 14, 2010, 19:53:42  »
håller på och tar skoterkort ;)
Vad är det för kort ???

777
Teknik / SV: Remskiva vattenpump B19
« skrivet: november 12, 2010, 22:22:30  »
Alla rödblock har väl samma bultmönster för pumpen på blocket  ???

Men annars har du nog rätt att det är en "B200-pump" du fått tag i.
Har de samma bultmönster :-\ det ska undersökas närmare, dumt av mej i såfall att köra med B200 pump som är dyrare än B19 pump när jag ändå kör med elfläktar.
Jag tror också att Cp Tuttle har en B200 vattenpump men den kan ju ha suttit på en B19 ifall den passar :-\

778
Teknik / SV: Remskiva vattenpump B19
« skrivet: november 12, 2010, 16:35:56  »
B200 remskivan passar inte till B19 vattenpumpen, B200 har viskofläkt. B200 remskivan har >50mm centrumhål och B19 <15mm centrumhål.

779
Teknik / SV: Svårstartad L-Jetronic -88
« skrivet: november 10, 2010, 22:17:31  »
Vilken pinne på sprutet går den gulröda till? Enligt listan nedan är det en gulröd på den men den gulröda ska gå till gasspjällskontakten.
Jo men det sitter ju en flatstiftshane på den gulröda, jag tror att denna gulröda är till för märkesverkstädernas mätutrustning, den finns ju bakom motorn i 360 :-\ jag ska gå ut och titta i min bruksbil nu.

NU har jag varit ut och tittat, och jag hade rätt den var gulröd  8), den är inte ansluten till något utan den bara hänger där nära fyrans insug.

Så nu kan vi gå vidare och fundera på Duetts startproblem, själv har jag inte haft så mycket problem med insprutningen men har minne av att några här på forumet haft liknande problem.

780
Teknik / SV: Svårstartad L-Jetronic -88
« skrivet: november 10, 2010, 17:11:21  »
Den gul-röda ska nog inte vara kopplad till något.
360 -88 bör ha LU-jetronic = lambda,eller är det inte ett sprut med lambdasond så är det ett LE-jetronic (påpekade inte för att vara viktig utan för att du ska ha lättare att söka info om sprutet).

781
Säljes / SV: Beg sparco 3-lagers race overaller + racing skor 1100:-
« skrivet: november 09, 2010, 18:52:55  »
Jag är intresserad, men är ju inte säkert att jag kommer på träffen :-\

782
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: november 07, 2010, 22:39:43  »
Om jag kommer så kommer jag nog med den röda 360in

783
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: november 06, 2010, 22:59:01  »
Avstånd till närmaste flygfält?

närmsta är örebro flygplats, ca 3mil från peter :) kan säkert ordna så någon kommer och hämtar upp dig :) jag åker iaf förbi där på väg till peter :)
Tack men går ju inte några direktflyg dit , så med flygbyte i Helsingfors och Köpenhamn så går det på 6000kr+ tur retur för en person om jag skulle boka nu, brukar bli dyrare ju senare man bokar:( betydligt billigare att ta direktflyg till t.ex Arlanda

de va väl lite väl saftigt kanske? :P
går det inge inrikes mellan arlanda å örebro? annars kanske någon från sthlm ska dit med?
Jo det var dyrt, gjorde bara en snabb sökning Vasa-Örebro så det var antagligen snabbaste eller billigaste resväg men skulle ta nästan 10 timmar. Går tydligen inget flyg från Stockholm till Örebro på lördagar :-\ Men billigast är nog att ta någon extra dag ledigt från jobbet och köra 360 till träffen :-\

784
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: november 06, 2010, 21:20:10  »
Avstånd till närmaste flygfält?

närmsta är örebro flygplats, ca 3mil från peter :) kan säkert ordna så någon kommer och hämtar upp dig :) jag åker iaf förbi där på väg till peter :)
Tack men går ju inte några direktflyg dit , så med flygbyte i Helsingfors och Köpenhamn så går det på 6000kr+ tur retur för en person om jag skulle boka nu, brukar bli dyrare ju senare man bokar:( betydligt billigare att ta direktflyg till t.ex Arlanda

785
Klotterplank / SV: LÖRDAG!!!
« skrivet: november 06, 2010, 20:01:11  »
Se om någon startar ett SÖNDAGs ämne i morgon :)
Jag kom nyss hem från garaget min vita är nästan klar nu så den blir antagligen klar i morgonkväll, inte för det går att köra nu för det är påfruset och halt som fan men jag moste köra ut den för att få in Callen och kolla generator på den, fanskapet slutade ju ladda i somras när det var som mest bråttom med husbygget, den har v6 motorn så det är trångt som fan att få bort generatorn >:(
Men nu dricker jag öl och gör om elen här inne, mycket att göra om för att få det som man vill ha det när man köpt ett 'färdigt' hus.
Skååål

786
Historiska träffar / SV: Vinter träff lördagen den 11/12-2010
« skrivet: november 06, 2010, 19:39:41  »
Avstånd till närmaste flygfält?

787
Klotterplank / SV: ACTION?
« skrivet: november 03, 2010, 22:02:17  »
Hej hopp, är det så att alla inklusive mig mekar i garagen och (exlusive mig) inte hinner skriva på forumet?

Tycker det är dåligt med aktivitet just nu och då har jag ju inget kul att vila ögonen på när jag tar ett break från mekandet!

Comments?  :P
Vi tar det medvetet lite lugnt på forumet så du ska ha mer tid att rostlaga istället för att kolla uppdateringar på forumet ;)
Själv har jag husbygget och garagebygget som gjort att jag inte hann få ut bilen på vägen denna sommar :-[ Huset bor jag i nu men grunden till garaget är inte klar ännu, kommer vänta till våren med att gjuta garagegolvet, hade ju planerat att garaget skulle varit uppe nu så jag hade kunnat isolera och göra klar insidan över vintern, men när går något som planerat >:(
Bara lite småsaker kvar på bilen + oljebyte så är den klar, men kommer knappast bli torr asfalt mer i höst så någon körning blir det nog inte :(
På hösten brukar man ju alltid ha en massa stora planer på olika vinterprojekt som ska vara klara till nästa sommar, men som det ser ut nu kommer jag inte hinna göra så mycket på bilen denna vinter, men hoppas att alla andra här hinner bygga mycket i vinter så det blir många uppdateringar i projakttrådarna.

788
Projekt / SV: Quinnan's Streetraceprojekt (Filmupdate s.6)
« skrivet: november 03, 2010, 15:57:03  »
gillar huvudströms brytarn de kan man kalla diskret ;)
Jo och bra stöldskydd också, för vilken jävla biltjuv förstår att vrida på tanklocket innan han tjuvkopplar bilen ;)

789
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (11 Bilder Mån. kväll)
« skrivet: november 03, 2010, 15:51:25  »
Bra jobbat med med rostlagningen Frej.
Men hur har du lyckats hitta en bil med så mycket rost, kanske rostigaste 360in som finns :o
Volvo 300 brukar ju inte rosta så farligt mycket  :-\
Men bilar som aldrig blivit rostskyddad av tidigare ägare, ofta körda på saltade vägar och stått i varmgarage varje natt brukar ju rosta mycket.

790
Däck och Fälg / vinterdäck
« skrivet: oktober 17, 2010, 20:59:01  »
Någon som har koll på däcktest eller har egen erfarenhet av vilka dubbdäck som är bäst nu ???

791
Elsystem / SV: Generatorproblem/elproblem volvo 360 glt -88
« skrivet: oktober 16, 2010, 11:27:46  »
Köpte du ny laddningsregulator? tar ett tag för nya kol att bli in nötta, så kanske därför det tog en stund innan den börja ladda riktigt :-\

792
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (Bildupdate Fredag sid 57)
« skrivet: oktober 16, 2010, 00:37:15  »
Finns det någon originalplåt kvar överhuvudtaget kvar på din bil ;)
Sådär kommer många av oss riktiga 300 fantaster att få byta plåt om 10-20år när det blir brist på fina 300 karosser :)
Man borde köpa alla rostfria 360in man hittar nu och rostskydda så man har att köra med livet ut :-\
Skål

793
Projekt / SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 011010--
« skrivet: oktober 15, 2010, 23:02:10  »
Såhär har jag monterat hallsensorn för kammen eller snarare agregataxeln, har den där förgasarmotorerna har bensinpumpen.
Men har ju fortfarande fördelaren kvar så jag har inte hunnit testa om det fungerar

794
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: oktober 15, 2010, 22:55:59  »
Hade lite snö i morse >:( och jag som inte hunnit få klar sommarbilen ännu :-[

Ojoj var i Finland bor du?

Här i Småland var det ett par minusgrader och lite is på vägbanan mellan körfälten. Dags för vinterdäck på frugans bil.
Jag bor nära Vasa (i höjd med Umeå) bor vid kusten, så nog därför jag normalt har mindre snö och varmare på vintern än många av er andra här på forumet fast ni bor längre söderut :-\
Inte var det mycket snö vi hade, har ca25km till jobbet och på en strecka på ca5km var det lite snö.
Har inte hunnit få klar den vita, man nästa vecka kanske den är klar så då hoppas jag på varm och torr asfalt.

795
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: oktober 15, 2010, 21:47:44  »
Orättvist.. jag vill också ha snö!
Vad ska du ha snön till då ???

796
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: oktober 15, 2010, 21:33:39  »
Hade lite snö i morse >:( och jag som inte hunnit få klar sommarbilen ännu :-[

797
Elsystem / SV: Generatorproblem/elproblem volvo 360 glt -88
« skrivet: oktober 15, 2010, 21:30:16  »
Ja oljelampan ska lysa när man vrider på tändningen och det ska batterilampan också göra.
Den lilla svarta kabeln har nog inget med generatorn att göra, den ska du plugga i oljetrycksgivaren som sitter på motorblocket nära generatorn ;)
Kolla röda kabeln som går från generatorn till startmotorn, du kan också se över jordkablarna och batterikablarna.
Om det tog 3-4 minuter innan den var uppe i 14V, var det på tomgång? hade du igång många förbrukare lampor osv? var batterit fullladdat innan?

798
Projekt / SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 011010--
« skrivet: oktober 15, 2010, 21:03:46  »
Mellanalternativet är att ha Wasted spark. Dvs. två stift per tändspole. Då slipper du kam-givaren OCH fördelaren men istället så är det stiftet som inte är i kompressionsfas som får mesta gnistenergin eftersom det går att tända stiftet som inte är under tryck lättare. Vet inte om det stämmer för det är nåt jag snappat upp på nätet bara.
Antar att det inte stämmer, för om jag förstått rätt blir tändstiften liksom seriekopplade via tändspolen, så exakt lika stor ström går igenom bägge stiften.
Men kam-givare bör man nog ha annars måste man ju tända alla stift samtidigt, för boxen vet ju annars inte i vilket halvvarv vevaxeln står, för svänghjulsgivaren 'ser' ju inte om det är cyl1-4 eller cyl2-3 som är uppe.

799
Projekt / SV: turbokonvertering av 360.. Nu version 3.0! --BildUpdate 011010--
« skrivet: oktober 15, 2010, 17:38:07  »
Verkar ju som precis ALLA har problem med sina ombyggnationer på veven med div. VR givare etc..
Är det inte bättre att köra fördelarlöst med separat tändning? Typ VAG spolar eller Edis (ford)? med en trigger på Kammen..?

Eller vad blir enklast/billigast/driftsäkrast till detta sprutet..ni som vet ;)
http://www2.haltech.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=77
Du ska inte trigga på kammen pga remfladder, på kammen kör man bara kamsynk för att veta i vilken fas motorn är när man kör separata spolar medan man triggar på veven.
Jag kör med VRgivare från B230FT 60-2

800
M12x1,25.
Min 360 -90 hade också 16mm bultskallar där, på alla andra 300 jag haft har det varit 17mm.

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 53