Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 52
81
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 23:49:39  »
Hur mycket utanför graderingen kommer gnistan när du försöker värva upp motorn? Är det ca 180grader så är det fel gnista.

82
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 22:24:29  »
Har du b200 spjäll med  tomgångsskruv under spjällhuset? Går det inte skruva på sättet så spjället stänger mer.
Om allt annat är rätt testa byt rotor och lock. Och tändlägesgivaren eller kabeln kan ha glappkontakt så det blir triggerfel.

83
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 21:11:37  »
När du lyft bort fördelarlocket och plastsnyddel under rotorn finns det en markering på kanten, rotorn ska ligga vid den markeringen när du nollar motorn.
2000 är ju inte tomgång så 20 grader är nog rätt.
Om rotorn står mot markeringen är det något fel i renixboxen eller svänghjulsgivaren.
Jag brukar testa byta renix när jag felsöker men hittills har ingen varit trasig, men en trasig svänghulsgivare har jag bytt. Har du några extra boxar är det bara att testa byta, fast det är fel typnr går det i allafall att testa.

84
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 20:26:05  »
Nej det är renix som med hjälp av svänghjulet  bestämmer när gnistan kommer och gnistan går då till det stift som rotorn är närmast. På vilket varvtal har du 20 grader? Med eller utan vacuum?

85
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 17:53:13  »
Ska förtydliga det jag skrev tidigare, jag tror alltså att gnistan hoppar över till fel stift i strömfördelarlocket pga att strömfördelaren står så lite fel att den hoppar rätt på tomgång men när det blir mer förtändning får den närmare väg till fel stift.

86
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 16:06:47  »
Tpsswitchen gör inget med tändningen. Renix läser svänghjulshålen från start så skulle de va fel så skulle det va fel på tomgång också. 15 grader på tomgång är nog rätt (b19 med brytarspetsar ska ha 12). Är ju 8 bultat svänghjul så flyttar du svänghjulet flyttar du tändningen minst 45 grader på tomgång också.

87
Projekt / SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« skrivet: augusti 14, 2017, 15:52:47  »
Tycker det är väldigt dåligt ös här på forumet vart är folket?!.

Facebook gruppen 300power tar över trafiken mer och mer tyvärr  :(

Facebook kan inte ersätta ett forum. Finns ju ingen kategorisering ingen sökfunktion och allt gammalt bara fösvinner i flödet, så det blir en massa upprepningar när någon ställer samma fråga som någon annan ställt veckan innan.
Tycker det här börjat bli mera aktivitet på många forum nu när folk börjar inse att Facebook är skit.
En annan orsak som t.ex gjort att jag skrivit mindre på forum de sista åren är att man inte sitter vid datorn så ofta pga smarttelefonen, går snabbt och smidigt att kolla nyheter forum osv på mobilen, men jobbigt att skriva inlägg på mobilen. Jag är så gammal så ska jag göra ett inlägg med bilder eller länkar ska det göras med dator.

Detta inlägg skrev jag på mobilen och det var jäkligt jobbigt 😢

88
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 15:16:29  »
Jag är säker på att du har svänghjulet rätt, annars skulle det inte vara rätt på tomgång.
Finns en markering i strömfördelaren när ettan är i tändläge ska rotorn vara mot markeringen.

89
Projekt / SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« skrivet: augusti 13, 2017, 23:01:28  »
En guide om bromsarna kan va bra.
Eller lägga till i listan här http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5761.0

90
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: augusti 13, 2017, 22:55:04  »
Ser ju riktigt fin ut på bild.
Tack för intressant läsning.

91
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 09, 2017, 10:29:52  »
Nej ta inte ur motorn i onödan.
Har du 15 grader på tomgång är det rätt, skulle svänghjulet va fel skulle det vara flyttat 45 grader.
Om inte renixboxen har något fel skulle jag säga att fördelaren står fel.
När du ökar varvet så blir ju tändningen tidigare men du har fördelaren fel så då får gnistan närmare till ett annat tändstift. Så när tändndningen går utanför graderingen beror det på att du får treanss gnista till cylinder ett.

92
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 01, 2017, 23:37:22  »
Sitter nog förfilter original.
Vindavvisarna, monterade du dom mellan rutan och gummilisten eller mellan gummilist och rutramen?
Jag har ett par liggande som jag ska montera på min svarta glt.

93
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: maj 29, 2017, 22:45:57  »
Nog läser vi  :)

Går att byta bussningar utan skruvstäd också med hjälp av en skruv eller gängstång, rörstump brickor och annat skrot, på många bilar är det smidigast så man kan byta på plats istället för att demontera alltihop för att få det i press eller skruvstäd.

94
TIPS / SV: Biltemas BMW M5 bränslepump passar 360 bolt on
« skrivet: maj 04, 2017, 20:26:20  »
Bergvik här på forumet kör med K-motorns bränsletank med inline pump utan förpump och det fungerar.

95
TIPS / SV: Biltemas BMW M5 bränslepump passar 360 bolt on
« skrivet: maj 04, 2017, 15:35:02  »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.680

I länken ser du att jag monterar biltema 044kopia i original fästen, den är större än originalpumpen  men gick att montera i allafall utan gummiringar.

96
TIPS / SV: Biltemas BMW M5 bränslepump passar 360 bolt on
« skrivet: maj 04, 2017, 08:50:10  »
Utvendig

97
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 01, 2017, 22:31:13  »
Kul med fungerande bil, hoppas den fungerar felfritt på Gelleråsen.

Men kan bilar vila sig i form? då måste min vara i riktig toppform för den har vilat lääänge  ;)

98
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 01, 2017, 22:21:47  »
Här kommer bilderna jag inte lyckades få med i förra inlägget

99
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 27, 2017, 22:40:08  »
Gick ju inte att köra med mina 20mm spacerplattor när skivorna flyttats till utsidan av navet, så jag körde utan men har haft problem med att bultarna var onödigt långa +att det ser jävligt ut om hjulen sitter för långt in, så jag testade först biltemas spacers (första bilden) men de har onödigt stor diameter så besiktningen skulle se dom (får inte ha spacers i finland). så jag gjorde nya av 10mm aluminiumplåt (andra bilden).
Den svarta är nybesiktigad utan anmärkning nu +att jag har 2andra bruksbilar nybesigtigade så nu kan jag fortsätta med den vita
 :)

Hm fungerar inte att ladda upp bilder nu  :(   Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör

100
Elsystem / SV: Tändningslås 340-81
« skrivet: april 10, 2017, 22:06:39  »
Kan inte vara reläfel.
Jag gissar på glappkontakt i kontakten bakom säkringsdosan.
Eller kabeln som är ansluten till pluskabeln vid batterit.

101
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 05, 2017, 23:02:41  »
13mm splines går inte när hålen är 13,2.
Men 14mm går att svarva till så de passar, splinsen är ju ganska djupa så finns antagigen lite kvar av dom fast man svarvar ner bultarna t.ex till 13,4mm.
Till min vita gjorde jag egna bultar utan splines och det fungerar, men nu behöver jag längre bultar till den svarta och det är ganska tidskrävande att göra 16st, så det skulle vara smidigare att modifiera Subaru bultar.

102
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 04, 2017, 22:22:53  »
Vilka Subaru-bultar passar 300? hålen i navet är 13,2mm och splinsen på bultarna 13,5 jag hittar inga bultar med de måtten, i allafall inte M12x1,25.
Vi har 2 Scania på jobbet och ramarna på dom ser ut som de var av pepparka på dom också, 15år och vägsalt har gjort sitt.

103
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 21, 2017, 22:30:54  »
Hade tur fanns ett söndagsöppet varuhus nära mej som hade ett styrstag på lager, passande 300 med utvändig gänga så det var nog egentligen till 343 76->79, men gick att modifiera för att passa servostyrväxel 8) passar nog omodifierat också men då hade jag förlorat lite styrvinkel och så hade det inte gått att låsa med körnarslag.
Första bilden visar hur de är olika och andra bilden modifierat och monterat.

104
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 21, 2017, 22:16:35  »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.

Tror inte det är så många här som minns vad du stoppar i för diff  ;D
Hoppas du får i den till slut!

Finns bilder på sid 7 o 8, det är en 1031diffklump, jag svarvade bort flänsen med fästhålen där kronhjulet varit fastbultat på den och svarvade bort centrum från den delen av 360 diffen som är kronhjul och borrade och gängade nya hål på det som finns kvar av 1031 diffen så det går att bulta fast.
Kommer antagligen bli en aussilocker i den.

105
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 11, 2017, 20:27:35  »
Fick dit styrservon också, men nu måste jag hitta ett nytt styrstag för ett var krokigt och det är inte samma stag som bilar utan servo  :(

106
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 11, 2017, 20:21:46  »
Blev problem att få in specialdiffen i huset, hade ju måttat att den exakt skulle rymmas in, och det gör den men var omöjligt att få dit den hel, men efter lite aluminiumfilande går det precis att få dit den i delar, med andra ord måste hjulet skruvas fast inne i huset.


107
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: mars 01, 2017, 09:30:03  »
Högra lagerhuset blir lite utflyttag. Blir ju naturligtvis nya lagerhus för de större lagren men själva aluminiumhuset behöver inte modifieras.
Kommer kapa drivaxlarna och svetsa på plattorna från original medbringare, om de inte håller så har jag nu hittat ett företag som kan tillverka nya.
Har stått stilla länge nu men har nyligen tagit fram den och har hittat nya lager till den.
Tror inte denna blir någon enkel lösning tog mycket tid att svarva i härdat gods och behövs ju en locker till denna också, men bygger ju denna för att få en hållbarare diff så kommer köra den öppen först för att se att den fungerar.
Den kommer nog bli färdigbyggd men diffen jag har nu tycks hålla bra öppnade den nyligen och den såg ok ut kanske lite mer glapp en när jag monterade den.

108
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: februari 28, 2017, 23:28:23  »
Går nog att få in 940diffen i 360 huset om man vill.
Stått still ett tag med mitt diffbygge men kommit lite längre än bilderna i länken nu.
(långt ned på sidan)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.240

109
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 22, 2017, 22:44:02  »

bladfjädrar är ingen höjdare även om det sitter på Corvette..

Vad är nackdelen med bladfjäder på en bil med dedionaxel?

110
Projekt / SV: rusty 340 Diesel
« skrivet: januari 22, 2017, 00:17:59  »
Var i Finland bor du? typ diesel finns inte i Sverige , därför många vill se bilder.

111
Projekt / SV: 360GL B200K -> F
« skrivet: januari 22, 2017, 00:15:25  »
Angående bilderna sänd ett pm till Frej så kan han uppdatera dej till meddlem med rätt att ladda upp bilder direkt på forumet, eller bara vänta för Frej är inne ganska ofta och läser nog detta😃

112
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2017, 00:09:45  »
Har druckit för många öl för att göra fredagsuppdatering dessutom tror jag det hunnit bli lördag Skål😊

113
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: januari 22, 2017, 00:07:39  »
Jag ska prata med Peter Björck när jag träffar honom någon gång framöver och se vad han säger - kanske har han något lite modernare som man kan stoppa i... Kapacitetsmässigt är ju de jag har ganska bra, men det finns säker lite att hämta med annan spraybild och lite bättre noggrannhet.

Blir sugen på att kolla mina spridare och eller uppgradera till nya!
Jag är också sugen att byta på den svarta för att sänka förbrukningen.

114
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 22, 2017, 00:05:02  »
Haha allting blir bättre på bild.. den var så pass risig så den hade rostat i C-stolpen  ;D

Såna småsaker skulle Frej rostlaga på ett par kvällar☺

115
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: januari 22, 2017, 00:00:53  »
Skulle också behöva byta ruta påmin svartaa. Syns ingen rost men troligen minst ytrost att fixa till.

116
Projekt / SV: 360GL B200K -> F
« skrivet: januari 21, 2017, 23:56:23  »
K->F tänker du montera originalsprut?
Bergvik här på forumet uppdaterade till sprut utan att byta tänk och det fungerar.

117
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: januari 21, 2017, 23:53:05  »
Coolt med udda lösningar.

118
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 03, 2017, 23:27:09  »
Så det inte blir missuppfattningar.
Transaxel kallas det alltid när växellådan och differentialen sitter ihop som en enhet (gör det på alla 300).
Torquetube kallas delen som sammanbinder motorn med transaxel, tror att vi brukat kalla det momentrör här på forumet (rätta mej om jag har fel).

119
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 03, 2017, 23:08:02  »
360 drivlina

120
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 03, 2017, 23:06:29  »
Trasig 340axel

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 52