Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 53
81
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 28, 2017, 19:00:55  »
Håller tummarna

82
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 25, 2017, 23:43:17  »
Hoppas ny sensor läser problemet.
Går ju att testa med ett motstånd tills du får tag i ny tempsensor.

83
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 23:42:35  »
Tempsensorn är nog likadan.
Nej ingå andra reläer.
Jag kan inte förstå annat nu än att den får tokmycket bränsle,  om kallstartventilen inte hade något fel skulle jag demontera original btr för att få  möjlighet att sänka bränsletrycket lägre än original.
För finjustering skulle det vara bäst att ha bredbandslambdamätare, men du måste få den att gå någorlunda bra först. En vanlig lambda är nog också bättre än inget.

84
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 22:08:18  »
Alltså du har ju bara ökat motorvolymen, större motor drar in mer luft, lmm mäter upp mer luft och styrboxen ger mer bränsle, men tycker inte den borde ge så mycket att motorn inte varvar, och därför kan du under test låta den ta tjyvluft som inte l mm mäter.
Du kommer antagligen få spänna fjädern i l mm / sänka bränsletrycket senare.
Jag hade i min svarta en skada på varvtalssignalkabeln från Renix till bränslepumpsrelät / sprutet, det är skärmad kabel så det var invändig kortslutning, hur som ville motorn då inte värva.
Kan kanske också vara fel på bränslepumpsrelät så det vid högre varv kortsluter signalen från renix.
5 år är ju lång tid så är du säker att du har rätt spridare?
Tror 360 har högohm medan B230 har lågohm spridare.

85
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:22:13  »
Förlåt om frågan är dum, men har du tändkablarna rätt? 1342 medsols.

86
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 24, 2017, 21:19:13  »
Rätt.

87
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 16:21:59  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

Kan jag inte bara dra ur kontakten?
Jo om det skulle vara elfel, men ventilen kan vara trasig.

88
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 23, 2017, 15:08:14  »
Fick kanske ännu mer bränsle med ny lmm så den gick sämre😕
Testa ta loss kallstartventilen och lägg den att spruta i en flaska eller något, låt motorn ta tjyvluft genom hålet där den ska sitta eller håll för hålet.

89
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 21:17:04  »
Kallstartsventilen sitter närmast torpeden :(
Nej, kallstartventilen eller kallas den kallstartinsprutningsmunstycket sitter på insuget.

90
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 20:33:47  »
Vad händer om man kopplar spridarkablarna fel?
Inget för sprutet är inte sekventiellt.

91
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 20:30:39  »
Nej de 2 går inte att sätta fel, men tempsensorn du har till höger i bild och kallstartventilen borde passa att  växla kontakter mellan och de sitter ju nära varandra.
Stiften ser sotiga ut, de lilla du haft igång motorn borde de fortfarande nästan se ut som nya, så den får inte för lite i allafall.
Kallstartventilen kan gå sönder och släppa igenom bränsle konstant också, så det behöver inte vara felkopplat.
Men något är ju fel med bilen, men vad.


92
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 19:46:36  »
Kan det vara kallstartventilen som dränker motorn😕
Kanske möjligt att plugga i fel kontakt till kallstartventilen så den sprutar bränsle konstant.
Hur ser tändstiftena ut? Är de svarta nu får den för mycket bränsle.

93
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 22, 2017, 10:45:49  »
Vilka spridare har du?

Original svarta
De som satt i bilen innan motorbyte?
Tänkte bara så du inte i misstag monterat B230 spridarna.

94
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 21, 2017, 21:24:04  »
Vilka spridare har du?

95
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 22:12:30  »
När sensorn är borta ser du ju när du har det saknade hålet vid sensorhålet, då borde märket på remhjulet vara ca 90 grader, det ser du med ögonmått.
Tänkte när den går som tändningen får för låg spänning att du har spänningsfall på +matningen till Renix.

96
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 15:29:46  »
Av med ventilkåpan och se med ögonen om tryckarna ligger lika högt:
Kontrollera också så värkligen ettan är i ÖD när du kollar motorn, kan ju vara fel på svängningsdämparen så märket ligger fel och du monterar svänghjulet enligt det.
Men på filmen uppför sig din som dom brukar göra när generatorn slutat ladda och man försöker ta sig hem på tomt batter.

97
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 12:36:10  »
Avgas och insugsventil på cylinder 4 ska va lika mycket öppna. På ettan är de naturligtvis stängda i tändläge.

98
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 10:15:27  »
Jag brukar borra nya hål i kamhjulet för att ställa kammen om t.ex toppaen är planad. så skulle någon nolla mina motorer enligt märkena skulle det bli tokfel. Vet ju inte vad tidigare ägar av din topp har gjort.

99
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 08:18:11  »
När cylinder 1 är i tändläge (motorn nollad) ska ventilera på cylinder 4 vara lika mycket öppna. Man ser direkt om det skulle vara en kugg fel.

100
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 17, 2017, 19:41:07  »
Då är det kanske inte tändningsfel . Kan vara att tändpunkten missar graderingen pga att motorn misständer och går ryckigt.
Kanske spridarna slutar öppna vid 2500rpm, går att testa med voltmätare eller biltemas15248.
Hur uppför sig varvräknaren när den börjar baktända, står den på 2500 eller går den till 0?

101
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 16, 2017, 22:48:06  »
Vad har du för btr? Är den ny eller är det en gammal med trött fjäder? Går antagligen att öppna och spänna/byta fjäder.
Såg på förra sidan att du 2012 monterat ett B230ET block, vad är det för kam, topp planad/portad osv?
Du kan köra med lmm lös och reglera klaffen med ena handen medan du gasar med den andra.
Lambdamätningen blir felvisande om den misständer, för då far ju oförbrändt syre och bensin med avgaserna men lambdan ser bara syre och tror den går snålt.
Men jag tror fortfarande att det är något fel med tändningen, om du inte testat byta givaren tror jag att den är problemet, den fungerar på tomgång men mera varv och vibrationer gör att den inte klarar att trigga rätt😕
Men svårt att bedömma vad som är fel när man inte ser och hör motorn själv.


102
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 16, 2017, 20:35:30  »
Släpper regulatorn något till returen när den är bottnad? Om den gör det betyder det att den inte klarar hålla mer än 2bar.
Men om den inte släpper igenom något till returen nu betyder det att din pump bara ger 2bar.

103
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 16, 2017, 16:37:24  »
Fungerar tändförställningen som den ska nu ?
Testa på alla tändkablar så du vet att  du har gnista på alla.
Om förtändningen fortfarande försvinner utanför markeringen ska du testa stroboskoplampan på en annan bil så du vet att den visar rätt, finns strobolampor som blir rubbade på högre varvtal.
Obelastad varvar en motor utan problem fast den får för lite bränsle, de brukar tom vara varvilligare obelastade om de får för lite. Så om tändningen fungerar får den antagligen för mycket, hur ser stiften ut?
Co skruven påverkar mest på låga varv.

104
B19/B200 / SV: LMM CO grundinställning
« skrivet: augusti 16, 2017, 15:10:06  »
Ändrade från 7 till 4 på min svarta för några veckor sedan.

105
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 23:49:39  »
Hur mycket utanför graderingen kommer gnistan när du försöker värva upp motorn? Är det ca 180grader så är det fel gnista.

106
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 22:24:29  »
Har du b200 spjäll med  tomgångsskruv under spjällhuset? Går det inte skruva på sättet så spjället stänger mer.
Om allt annat är rätt testa byt rotor och lock. Och tändlägesgivaren eller kabeln kan ha glappkontakt så det blir triggerfel.

107
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 21:11:37  »
När du lyft bort fördelarlocket och plastsnyddel under rotorn finns det en markering på kanten, rotorn ska ligga vid den markeringen när du nollar motorn.
2000 är ju inte tomgång så 20 grader är nog rätt.
Om rotorn står mot markeringen är det något fel i renixboxen eller svänghjulsgivaren.
Jag brukar testa byta renix när jag felsöker men hittills har ingen varit trasig, men en trasig svänghulsgivare har jag bytt. Har du några extra boxar är det bara att testa byta, fast det är fel typnr går det i allafall att testa.

108
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 20:26:05  »
Nej det är renix som med hjälp av svänghjulet  bestämmer när gnistan kommer och gnistan går då till det stift som rotorn är närmast. På vilket varvtal har du 20 grader? Med eller utan vacuum?

109
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 17:53:13  »
Ska förtydliga det jag skrev tidigare, jag tror alltså att gnistan hoppar över till fel stift i strömfördelarlocket pga att strömfördelaren står så lite fel att den hoppar rätt på tomgång men när det blir mer förtändning får den närmare väg till fel stift.

110
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 16:06:47  »
Tpsswitchen gör inget med tändningen. Renix läser svänghjulshålen från start så skulle de va fel så skulle det va fel på tomgång också. 15 grader på tomgång är nog rätt (b19 med brytarspetsar ska ha 12). Är ju 8 bultat svänghjul så flyttar du svänghjulet flyttar du tändningen minst 45 grader på tomgång också.

111
Projekt / SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« skrivet: augusti 14, 2017, 15:52:47  »
Tycker det är väldigt dåligt ös här på forumet vart är folket?!.

Facebook gruppen 300power tar över trafiken mer och mer tyvärr  :(

Facebook kan inte ersätta ett forum. Finns ju ingen kategorisering ingen sökfunktion och allt gammalt bara fösvinner i flödet, så det blir en massa upprepningar när någon ställer samma fråga som någon annan ställt veckan innan.
Tycker det här börjat bli mera aktivitet på många forum nu när folk börjar inse att Facebook är skit.
En annan orsak som t.ex gjort att jag skrivit mindre på forum de sista åren är att man inte sitter vid datorn så ofta pga smarttelefonen, går snabbt och smidigt att kolla nyheter forum osv på mobilen, men jobbigt att skriva inlägg på mobilen. Jag är så gammal så ska jag göra ett inlägg med bilder eller länkar ska det göras med dator.

Detta inlägg skrev jag på mobilen och det var jäkligt jobbigt 😢

112
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 14, 2017, 15:16:29  »
Jag är säker på att du har svänghjulet rätt, annars skulle det inte vara rätt på tomgång.
Finns en markering i strömfördelaren när ettan är i tändläge ska rotorn vara mot markeringen.

113
Projekt / SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« skrivet: augusti 13, 2017, 23:01:28  »
En guide om bromsarna kan va bra.
Eller lägga till i listan här http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5761.0

114
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: augusti 13, 2017, 22:55:04  »
Ser ju riktigt fin ut på bild.
Tack för intressant läsning.

115
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 09, 2017, 10:29:52  »
Nej ta inte ur motorn i onödan.
Har du 15 grader på tomgång är det rätt, skulle svänghjulet va fel skulle det vara flyttat 45 grader.
Om inte renixboxen har något fel skulle jag säga att fördelaren står fel.
När du ökar varvet så blir ju tändningen tidigare men du har fördelaren fel så då får gnistan närmare till ett annat tändstift. Så när tändndningen går utanför graderingen beror det på att du får treanss gnista till cylinder ett.

116
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 01, 2017, 23:37:22  »
Sitter nog förfilter original.
Vindavvisarna, monterade du dom mellan rutan och gummilisten eller mellan gummilist och rutramen?
Jag har ett par liggande som jag ska montera på min svarta glt.

117
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: maj 29, 2017, 22:45:57  »
Nog läser vi  :)

Går att byta bussningar utan skruvstäd också med hjälp av en skruv eller gängstång, rörstump brickor och annat skrot, på många bilar är det smidigast så man kan byta på plats istället för att demontera alltihop för att få det i press eller skruvstäd.

118
TIPS / SV: Biltemas BMW M5 bränslepump passar 360 bolt on
« skrivet: maj 04, 2017, 20:26:20  »
Bergvik här på forumet kör med K-motorns bränsletank med inline pump utan förpump och det fungerar.

119
TIPS / SV: Biltemas BMW M5 bränslepump passar 360 bolt on
« skrivet: maj 04, 2017, 15:35:02  »
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.680

I länken ser du att jag monterar biltema 044kopia i original fästen, den är större än originalpumpen  men gick att montera i allafall utan gummiringar.

120
TIPS / SV: Biltemas BMW M5 bränslepump passar 360 bolt on
« skrivet: maj 04, 2017, 08:50:10  »
Utvendig

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 53