Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - flinty

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7
81
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: september 13, 2007, 21:12:52  »
Extra extra!

Natten till onsdagen börnade en gammal yngling med sin fulblåa 360 efter att först ha gjort ett misslyckat försök till helvarv i en medelstor rondell i en litenstor stad.
Under burnouten som började vid 1000rpm vred båda bakhjulen loss mot den nylagda asfalten och orsakade sidledes förskjutning i bakkant av fordonet.
När ~3000rpm passerats började fordonets bakre axel att studsa mot vägbanan. Då tryckte ynglingen på gasen än mer för att hämma tendensen till studs men detta misslyckades fatalt och ett mindre avbrott uppståd någonstans i drivlinan sen 5000rpm passerats. Putt med liten bil skedde sedan i ett hundratal meter i uppförsbacke tills fordonet kunde lämpas av på lämplig parkeringsplats.

I klartext: Min drivlina har slutat driva! Inget rassel inget dunk, inga drivaxlar/drivknutar som gått.
Misstanke 1: Hylsan till växellådan har gått åt skogen
Misstanke 2: Nåt litet diffdrev har lämnat in, men då borde det rassla lite kanske!?

Jag har fått in bilen i garaget precis och ska göra en nogrann undersökning!

Jag återkommer i text och bild när jag fått vetskap om problemet!

/"Ynglingen"

Hehe, härligt beskrivet  :)
Ja det kan ju även vara inre drivaxel som har gått av, när jag kört av dom så har det varit oförskämt tyst.

82
Avstannade Projekt / SV: Flintys 340 turbo
« skrivet: september 13, 2007, 20:59:05  »
Ja den vintern ser vi fram emot då, och även tidigare uppdateringar  ;)

Hur kollar du tryckplattans kondition? Mäter fjädertrycket?  :P

Ja man kan mäta upp hur mycket den klämmer men det tror jag inte ska vara nån fara för den har aldrig slirat, men det är värre med solfjädrarna som urtrampningslagret ligger emot, står lagret stilla och kopplingen snurrar så,,,   :-\

Men jag gör en hårfin bedömning, lite scrap-head challange över det, håller det en tävling till i Karlstad så får det bära eller brista  ;D
"If you gonna die, die with your boots on"   8) 8) (citat Iron Maiden)

83
Avstannade Projekt / SV: Flintys 340 turbo
« skrivet: september 13, 2007, 20:26:24  »
Gøy å se at du er på gang igjen.

HX 55...hehe, burde kunne blåse den motoren i fillebiter. Får satse på at det holder 201 m iaf ;)

Sånn den blir når den står ute hele året vet du ;)

Hehe,, ja nog ska jag ha möjlighet att spränga motorn om jag vill, den här snigeln tvekar inte en sekund för att ladda 2,5 bar flera mil i sträck  8)

Herrejösses, blir kul i fortsättningen med din 360 "återupplivad!  8)

Ja jag hoppas att det kommer att bli trevligt, :) Jag har ju lite värre planer för den nu så det ska hända en hel del i vinter är det tänkt.

Lite uppdatering ska jag även komma med, slog en signal till Halvarsson racing och hörde om han hade nån kamaxel som låg och tog upp plats på hyllan, svaret var positivt så nu är jag en lycklig ägare till en en H-kam. Bra pris var det med så jag kunde inte tveka.

Monterade den och slapp till och med att shimsa in ventilspelet, startade upp den för att kolla lite hur den verkade i gången och respons, efter lite varmkörning så började det låta lite väl illa från kopplingen och när jag varvade upp sista gången så slog det gnistor från sprängkåpan, bövlar också,,,, då hade urtrampningslagret skurit, så den planerade körningen på flygfältet imorgon blev ju inställd.

Så nu har jag iaf helgen räddad då jag vet vad jag ska göra,  ;D riva hela drivlinan för att byta lagret och kanske även tryckplattan om den är för dålig.
Hoppas bara den håller en, alltså bara en enda gång till för planen är ju som sagt att köra i Karlstad, sen i vinter så åker den nog i soporna och en Tilton 7,25" 3-skivig koppling inhandlas.

84
Avstannade Projekt / SV: Flintys 340 turbo
« skrivet: september 12, 2007, 20:49:25  »
Jaha ja,, då sitter dennya turbon monterad då. Satan va slut den gamla va, när jag startade uppden rörde den sig över 3 mm  :o tog man tag i impellern så slog den i godset. Den är inte allt för bra för spoolup´en, herregud det tog ju ett halv sekel att få upp nå tryck i helgen.
Men jag lånade HX55 från ford/saab-motorn, den gick med på det för den morrade iaf inte åt mig när jag skruvade bort den.  ;D
För det första så var 55:an större än den gamla så jag började lite lätt med en liten hammare att bereda plats, hmm,, det slutade visst med storsläggan  8) kan inte förstå att höger sida blir mer och mer bucklig  ;D.
Då det kändes alldeles förlösande att ha fått utlopp för en del aggression från gångna helgen så flöt jobbet på fint, en ny avgasfläns från turbon skulle fixas till så jag svarvade till den gamla. Efter en hel dels letande så lyckades jag få fatt i ett 3,5" avgasrör, det var en liten stump med en liten böj på. Perfekt satt som en fläskläpp, sågade till en liten övergång till resterande avgasör som var 3".
Passade på att kontrollera funktionen i wastegate 1 och 2, spände även upp fjädrarna lite då jag tänkt koppla in laddtrycksstyrningen senare.

Nån gång den här veckan ska jag och erikkihl låna flygplatsen och mappa våra bilar, visserligen skulle jag behöva ett rejält luftfilter först för jag vette fasen om det jag har i papp från en mindre lastbil är i så bra kondition. En polare har haft ett riktigt K&N-filter men 105mm anslutning på men det har tydligen fått fötter  :(.

Nya turbon HX55 med en liten bit 3,5" rör iaf  ;D         notera även en konstig vinkel på skruvkanten på skärmen   ::)


Fan, den blev till att se lite elakare ut när han är enögd

85
Projekt / SV: lundh's glt
« skrivet: september 10, 2007, 07:09:01  »
Hej välkommen i klubben :)
Ja som sagt, photobucket.com funkar bra. Gör så själv med mina bilder.
Men ska du verkligen ta bort AC? Det finns ju inte allt för många 300:a med den utrustningen vad jag har sett iaf. Men det är ju säljbart på forumet visserligen så det kommer ju till användning ändå.  ;)

Du får gärna lägga upp bilder på AC-installationen så man får se hur det ser ut.

86
Avstannade Projekt / SV: Flintys 340 turbo
« skrivet: september 09, 2007, 20:58:53  »
Ja sådär,, nu har jag varit i Råda på dragrace så nu är jag sur,,, nä förresten jag är inte sur, jag är skitförbannad  >:( Har aldrig varit på en tävling och fått så dålig tid. Visserligen så klantade jag mig rejält då jag i nervositeten satte varvstoppen på 5500rpm istället för start-launchen  :-[

Hade heller inte hunnit mappa riktigt ordentligt innan jag kom dit när det som vanligt var tidsbrist nar jag ska göra nåt, så bilen gick som en hink med skit. Turbotrycket kom inte riktigt förrän jag fått i trean och då var det ju nästan slut på dom 201 metrarna som vi var tillsagda att åka så fort vi kunde.

Så nu har jag bestämt mig, nu jävlar ska här byggas ordentligt!!! Nästa tävling kommer jag bara att byta turbo till  HX55 och mappa om skiten, men sen i vinter kommer det att byggas en rejäl bakvagn med antingen 4-link eller stegar.
stegar är ju lättare att handskas med men jag tror att det bästa är en rejäl 4-link för nu är jag trött på det här. Känns som att jag vill ha samma halvskabbiga utseende på den som den är nu fast när man öppnar huven eller tittar in i den så ska den vara i tip top  :o.
Ett par rejäla dragslicks på en fet bakaxel med Detroit-locker eller nåt, supra-lådan och en skrämd motor. Vette fasen om jag ska ta ford/saaben och trycka i sen i vinter, den står ju trots allt ihopskruvad.

Det enda i bildväg jag kan bjuda på är en jag tog själv när jag stod i lineup-kön

Fan va skamfilad den börjar att bli nu alltså  :( den som var ett hyfsat skick för några år sen.

87
Projekt / SV: Redhead85s 360 Hybrid
« skrivet: september 02, 2007, 18:50:01  »
Sen så hade jag och flinty en lösning på frikoppling av kompressor men när jag var hos peter så fick jag en fin
genomgång av hur det kunde bli billgare samt effektivare.

Har jag pratat för mycket strunt nu tro  ??? :-[
Isf skyller jag på att jag knappt sett en kompressor  8)

88
Avstannade Projekt / SV: Flintys 340 turbo
« skrivet: september 01, 2007, 21:09:57  »
Hej Fliny, kul att du är på gång igen!

datortrubbel kan man ju få nog av hemma, om det dessutom drabbar bilen/mappningen är det inte kul, det vet jag  :P

Ja det kan man ju få hjärnblödning av

En fråga, har du räknat ut att du behöver 1600cc eller varför så stora spridare? Antar att du ska köra på etanol då eller?

Jag och en polare köpte varin uppsättning bosch 1600cc spridare till våra projekt, jag skulle ha till min ford/saab-motor och han till sin merca-turbo. Ingen av oss hade ju fått igång våra motorer och erik behövde andra spridare då en av hans 1000cc hade skurit eller nåt, så att det var uträknat till 340 var det absolut inte,  :)

Jag hade ju bestämt mig att köra min ford/saab-motor på etanol och då skulle inte 1000cc räcka till mer än ca 500hk så det var därför jag skaffade 1600, köpte dom för ett bra pris på Ebay.

Tuff gammal bmw han har din polare! Det blir nåt att tävla mot då med 340:n!?  8)



 Ja den är helrå,, fy fan vilket monster :o måste få skryta med att jag fått äran att köra den  :D herrejävlar säger jag bara,,,, låg på 100km/h på fyrans växel och klämde plattan i mattan och sen började det spinna, spann ända upp till 200km/h sen släppte jag,, helvete va långa svarta lakritsremmar det råkade bli  ;D
Kan lugnt säga att det måste nog upp i i Peters klass om man ska börja konkurrera med den bilen.  8)

Åter igen, "välkommen tillbaka"!


Tack så mycket,, har varit en del på forumet men jag skriver aldrig mycket, men nu får man ju inte hålla igen när den äntligen hoppat igång

89
Avstannade Projekt / SV: Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: september 01, 2007, 01:44:34  »
Citat från: Bekkis
[/quote

har ju hört talas om att man ska kyla turbon men detta är ju löjligt ;D

Haha, ja jag har ju inte vattenkylt aggregat så en karl tar vad han har och kör snökylt  ;D

Nu jäklar i norra ishavet och torskar i helvetet har den äntligen återuppstått ur sin längre tids dvala, under påtryck av min omutbart envisa omgivning har jag tvingats till att göra ett motorbyte då den andra motorn inte kom överens med mig och helt sonika talade om att: -Nä nu skiter vi vad han tycker och vill, vi smälter kolven på fyrans cylinder så var det själva fan om vi inte ska få vara i fred ett tag. Så det var ett fint hål i kolven och cylindern skulle vara avundsjuk om man gämförde den med en form till tennsoldater.
En gammal B23 har fått hamna i fräsen hos mig när Redhead var hos mig på praktik i garaget, fick ju ändå passa på fixa mitt block också när vi O-ringade hans block. Så nu ska vi se om jag ändå inte kan få ha kvar toppackningen lite bättre än förut.

Men bara för att det mekaniska var färdigt så ska ni väl ändå inte tro att det skulle vara smärtfritt att börja mappa den,, onej nej nej. Hade ju i min inbillning fått för mig att det skulle bara vara att kasta i 1600cc spridare och koppla upp datorn, mappa ner den och köra,, jojo,,,, tjenare  ::)

Här är en bild som visar hur en dator kan se ut som inte funkar tillfredsställande ,, ;D



Får kanske även att berätta bakgrunden till att det blev på detta lilla vis, jag har ju Hestec-insprutning på 340 och det mappas genom ett MS/Dos-baserat program. Efter att ha provat åtta datorer utan att lyckas få kontakt med den satans boxen och bara ha lust att elda upp hela bilen, pissa på resterna och sätta sig sedan i ett hörn och skära sig i handlederna. Då liksom råkade det visst bli så att jag brusade upp lite.   8)

Men tillslut,  :D ur den mörkaste natt kom sedan en strimma ljus av hopp, lyckades jag lösa problemet efter att ha snackat med Jan på Halvarsson Racing där jag köpte sprutet. Jag hade använt en för ny dator, eller ja, för nytt program inlagt helt enkelt.
Hestec ballar ur om det är nyare än första version av Windows 98, är det version 2 ja då vill det sig inte. Alla jag provat hade nyare program förutom det som så oförklarligt gick sönder  ;) .
Så jag lyckades få tag på en 200Mhz superduper dator på den lokala datorbutiken, dom tittade lite konstigt på mig när jag sa att jag ville ha den äldsta laptop dom hade. Efter att ha varit försvunnen ett tag så dök han upp tillbaka med högprestanda-burken. 200kr fick jag ge, då fick jag med väska, adapter och manual  :-*
Blir jag riktigt idiotförklarad om jag talar om att jag även beställt batteri från USA till den,,   ;D

Så inatt har jag och erikkihl provat att mappa inför dragracet i Råda den 8-9 september då vi lånbyter spridare, han har mina 1600 och jag tog hans 1000, men fick ge upp efter bara två repor då min TPS lämnat in till dom sälla jaktmarkerna. Förbaskat också,, nu när den började röra på sig ordentligt så ska det stupa på ett skitfel. Ska byta ut den till en ny imorgon hade jag tänkt.

Min turbo är även så slut att dimman i Lützen skulle vara som klar sikt gämfört med vad den här släpper ut men den får gå så länge det håller.

erikkihl har byggt en BMW med M5 3,8 och turbo http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4083&postdays=0&postorder=asc&start=0

90
Projekt / SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« skrivet: augusti 14, 2007, 16:29:35  »
hehe tack för den infon där Frej! lagom frestande!!

.. men tror ja kör med denna koppling så länge de "håller".. så kan ja ta ner diffen o bakvagnen o svetsa o ha mig samtidigt sen =).. är ju trotts allt min vinterbil så är ju då den ska fungera =)..

Jag köpte koppling på Volvo kostade, 2000kr, du ska ha lameller från 360 och tryckplatta från 740 turbo. Det går att köpa dessa separat på Volvo så det är inte en hel sats som det alltid är på eftermarknads-reservdelar.
Sen kan man ju uppgradera direkt med en sinter-lamell då hugger det ännu bättre.
Jag har aldrig haft några problem med slirande koppling efter att jag körde på det konceptet, och jag har plågat min bil en del  ;D

91
Slask / SV: Domänavgiften för 2007, deadline 24 Juni.
« skrivet: juni 27, 2007, 21:50:28  »
Ja sådär,, lite sent men nu är det betalat iaf :)

92
Slask / SV: Domänavgiften för 2007, deadline 24 Juni.
« skrivet: juni 13, 2007, 17:17:05  »
Jag är me också :)

Säger som ovanstående talare :)

Även om jag inte har tid att bygga bil pga husrenovering så får jag iaf bidra med nåt iaf.  ;D

93
Trimning / SV: för stor turbo???
« skrivet: juni 02, 2007, 20:40:37  »
har ramlat över en turbo från en Volvo FH12 eller 16 och jag undrar om det är någon mening att bygga på en så stor turbo??

har hört om folk som försökt och inte fått ladd före varvstoppen :P

snacka med farbror flinty. han har en som är snäppet mindre. den va seg men han lyckades iaf

flinty här,, :)

Då ska vi först försöka klara ut vad det är för turbo, om det är en från en FH 12 är det en jättebra snigel, och är det från en FH 16 är det inte lika bra (dock är den ju större ;D ).
Finner du någon bricka med nr och namn på turbon?

Finns inte det kan vi kolla lite hur den ser ut, antingen har du ett HX 55 eller HX 60 aggregat. Det sistnämnda är lite väl grovt för våran del men på en stor bmw-6 så pressar dom ut över 1000 hk med HX 60. Som jag fattat lite generellt så orkar HX 55 till ca 800 hk på en bmw-6, en bekant körde med en 3,2l bmw och HX 55 han hade fult ladd (, 1,8 bar) vid ca 3600 rpm.

Såg även en person på TPC (tror han hette Toffe-2ventil eller något) han hade byggt en helt extrem Volvo 8v rödblock med 670 hk  :o men han hade typ bottnat HX 55:an.

Min 340 har ett gammal turbo från en 10 l bussmotor, har jag fått mappa den lite mer så tror jag att det funkat rätt bra även om den var lite gammal och seg.

HX55 är en rätt så modern turbo som utnyttjar energin från avgaserna så har man inga läckage i trycksystemet så har man i regel lägre avgasmottryck än vad man har i laddtryck vilket gör att det krämar ur mer effekt.

Skickar med lite bilder så vi ser hur dom ser ut ungefär

HX55


Den gamle på 340


94
Projekt / SV: Re:Redhead85s 360 Hybrid
« skrivet: april 18, 2007, 22:39:51  »
Ser ut som du kortat staget under kulan, stämmer?


Svarar åt honom, :) det är tvärtom, alltså staget under kulan är förlängt med 2cm för att få en längre hävarm, högre utväxling och därmed tätare lägen

95
Trimning / SV: kromade grenrör till turbo
« skrivet: april 18, 2007, 22:31:13  »
Skulle det passa med turbon uppåt/framåt, alltså om man vänder grenröret upp&ner?

Sätter man det med kollektorn uppåt så kommer du inte att få på tändkablarna utan att kapa i flänsen. Kommer inte riktigt ihåg vad det var mer när man satte det på det här viset, ska kolla framöver men jag drar snart på semester så då blir jag i Spanien en vecka.

Grenröret ser ju fint ut det gör det, men det passar bäst på hyllan som prydnad. Vill man ha att göra med att bygga om eländet så är det fritt fram att köpa men jag rekommenderar ingen att köpa det.

96
Trimning / Re:kromade grenrör till turbo
« skrivet: april 15, 2007, 01:23:19  »
det här ett skitgrenrör av första kvalitet,, det kommer ALDRIG att passa på en original volvo så länge som ni inte modifierar bilen eller grenrör. Har själv sett detta grenrör och kontrollerat hur det passar och det passar inte ett skit!!!

Bilderna som är länkade till från blocket är från en volvo 140/240 med RÖRRAM och ombyggd torpedvägg. Tänk på hur fan en downpipe skull få plats ens på den där bilen!!
Det finns inte ens plats till turbon utan att den tar i rambenet även om jag så gämför med en 740.
Det passar inte hur gärna ni än vill, det greröret kommer från ebay.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VOLVO-240-TURBO-MANIFOLD-AND-T3-T4-TURBO-KIT_W0QQitemZ330109487574QQihZ014QQcategoryZ33742QQrdZ1QQcmdZViewItem

97
Projekt / Re:Volvo 360 GT
« skrivet: april 04, 2007, 19:51:44  »
Jag var och besiktigade bilen och den seglade igenom. Sorligt nog så körde en tjej på mig på en parkering och tryckte in dörren :( . Får se vad försäkringsbolaget säger, har jag otur så kostar det mer att laga än vad bilen är värd och den blir inlöst.

Nej för allt i världen !! Vägra gå med på inlösen! Tjafsa lite med dom , envisas dom fortfarande ska du be om kontantreglering, alltså du får en summa att laga upp bilen själv.

98
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: januari 31, 2007, 22:53:30  »

Va bort å fick lite tips och råd om min bil och passade på att ta lite kort.
Här kommer en mängd bilder.
Och här har vi mannen legenden.




Jaja, senaste tiden har jag jobbat så förbannat mycket att jag inte haft någon ork kvar att göra något överhuvudtaget i garaget, just nu har vi byggt timmerrede på en ny lastbil som vi hämtade för två veckor sedan, så det har varit långa dagar och sena kvällar. Och därav den förfärliga röra som är i verkstaden nu  :'(
Så brukar det inte se ut, jag hatar när det är oordning men imorgon så är den klar och då ska det städas och sedan fortsätta med mina projekt.  :D

99
Projekt / Re:Redhead85s 360 Hybrid
« skrivet: januari 31, 2007, 22:42:43  »
Citera
Jag har inget extra MS.

Hur lät diskussionen med Flinty?
Citera

Hur det lät,, ?  ??? Bla bla bla ,, haha, nejdå.  ;)

Jag anser när man lägger ner såpass mycket jobb och även pengar på en 16V motor med både kompressor och turbo så vill man ju även att det ska hålla och vara pålitligt.
Det kostar alltid mer än vad man först räknade på, ett riktigt sprut är en mycket god investering, man har mer koll på motorn, större säkerhet för motorn då man kan finjustera det mesta. Man får större möjlighet att välja spridare etc.
Även om det byggs på billigt vis så drar kostnaderna iväg när det ska summeras, balansering vev + svänghjul ~ 1200:- , lager och ringar ~1000:- , div packningar osv.

Mvh flinty

100
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: oktober 08, 2006, 21:09:27  »
[quote

Har även beställt en diffbroms som kommer så småningom.
Citera

Ah, va kul, rena julafton att få paket sen. Jaha jag gissar det blev en Detroit locker?

101
Projekt / Re:Sleeper
« skrivet: oktober 02, 2006, 22:13:25  »
Men fy f#n va fränt. Kompressormatat 300-serie, nu snackar vi projekt alltså.  :P
Vilket drag det ska bli,, mumma

102
Projekt / Re:Flintys ford/saab projekt
« skrivet: oktober 02, 2006, 21:57:55  »
På motorfronten så går det långsamt framåt iaf. Kom fram till att jag inte kunde köra med original Pinto vev med tillhörande svänghjul då det skulle bli för litet för att få på en koppling som skulle hålla, så det var bara att börja jaga en cosworthvev.
Fann en komplett med svänghjul på fmcs.nu som hade kommit från en Sierra cosworth RWD. Köpte en ny tryckplatta och sinterlamell så nu ska den klara strax över 700nm,,  :P
Sen blev det även en balansering på alltihop.

Har provmonterat allt i toppen och justerat ventilspel men måste riva allt och fräsa lite i toppen för jag köpte starkare topplocksbult och då blev det för tajt,,  :( men det ska gå rätt så fort bara jag får igång fräsen vi har köpt.  :D Måste ta lite bilder på det också.

Har även svetsat klart mitt grenrör och har mina funderingar på att jag ska skicka det på coating också. Så fort jag stiftat tryckplattan så ska jag börja muttra ihop underdelen, och få den klar så det bara är att kasta på toppen när den är ihopsatt tillbaka.

103
Projekt / Re:Flintys ford/saab projekt
« skrivet: oktober 02, 2006, 21:45:41  »
Lite info om bilen vill ni säkert ha,

En Ford Sierra -84 som är byggt för NSHC långlopp.
Ställbara fjäderben coilovers AVO bak och fram. Bara dom kostar 12 000kr
Godkänd med vagnbok.
Stol och 3" bälte.
Motor Opel kadett GSI 16V 2,0l, fick även en motor till med på köpet.
Helsvetsad kaross
Extra uppsättning med däck och fälgar, varav 2 helt nya och dom på bilen har bara gått 7 varv på Gelleråsen



Motorn hurrar jag inte över men den är ju helrenoverad och funkar fint så den ska säljas komplett med låda. Den andra motorn har jag redan sålt till min bror
 

104
Projekt / Re:Flintys ford/saab projekt
« skrivet: oktober 02, 2006, 21:29:08  »
Ja efter en lång tids frånvaro pga det ena än det andra så är jag tillbaka och det med stormsteg  ;D.
Blev väckt av en kompis sent en natt som hade hittat en bil som han sa jag bara var tvungen att köpa. Fattade nästan ingenting vad han pratade om nyväckt som jag var,  :) så det var bara att knata in till datorn som jag fått låna av nämnda kompis. Och där fick jag se en bild av denna bil



Fick även klart för mig att den hade blivit prissänkt från 27 000 till 15 000kr !!!  Så det var bara att gå upp tidigt på morgonen och ringa på bilen och göra klart att jag kommer ner och hämtar bilen. Ringde sen till min mor (hon jobbar på banken) och talade om att jag ska köpa en bil  :D och det är bråttom.
Sagt och gjort, drog iväg och hämtade den så nu står den hemma och myser på min uppfart.

105
Historiska träffar / Re:Vallåkra
« skrivet: augusti 04, 2006, 20:25:19  »
Jag har dåliga nyheter. Jag har inte möjlighet att komma på Vallåkraträffen. Är även helt utan dator efter att åskan slog sönder rubbet hemma. Kylskåpet och en klockradio klarade sig, det var det enda,,  :'(
Fick låna grannens dator en stund.

Mefistofeles: Ska försöka fixa pengar så fort jag kan så du får betalt för t-tröjan.



Mvh Daniel /flinty/

106
Slask / Re:Tshirts
« skrivet: juli 04, 2006, 17:31:03  »

Citera

Ja det hade jag glömt. Det finns i storlekarna XS S M L XL XXL.

Det måste givetvis alla svara på vilken storlek man vill ha annars trycker jag upp Large.
Citera

Storlek M till mig

107
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juli 02, 2006, 21:12:50  »
Det var tråkigt att höra med motorn..

..men denna tråden blir aldrig tråkig i sig  ;)

Får vi höra, hur lyckades du skicka oljan in i bilen?  :P

Jo när jag blåste kolvarna så åkte allt tryck ut i vevhuset så det sköt allt som hette packningar, packboxar, oljesticka osv,, och där kabelhärvan till motorn går in till boxen blåste det lös gummitätningen som jag nog inte satt dit helt ordentligt så det sprutade in olja där.
Det sitter ett lock bak på toppen där fördelaren sitter på en del och det var där som det sprutade värst, fan va olja det är överallt,,

Och nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra,, om jag orkar byta motor och fixa till den och köra på Rudskogen eller om jag ska lägga dom pengarna på ford/saab motorn. Kostar ju som sagt 1500kr bara i avgifter för att köra där hela helgen + bensin, mat däck. Så det blir ju snabbt pengar ,,  :-\

108
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 30, 2006, 00:51:18  »
:'( jaja...du får ta det igjen til neste år;)

Eller så slenger du i b23et motoren;)

Klart att jag kan montera i den men det känns som att det bara blir som förra året,, åker dit efter att ha skruvat ihjäl sig och sen spränger den motorn också,,  måste även ha tag på en ny växellåda med,,, blää

109
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 30, 2006, 00:01:02  »
Jaha,, då var den motorn sprängd då,,,  :'(  gjorde det så ordentligt att det blev till och med olja in i bilen,,  :o är nog rejäl härdsmälta på minst två kolvar.
Blev nåt skit med 3:ans växel också, så ni kan stryka mig från listan på Rudskogen iaf.  Känner att jag inte har nån lust att lägga energi och pengar på den just nu så en kompis har lovat hjälpa mig med det andra motorbygget så det blir klart inom ca två månader.

Känns mer lockande att bygga en 500hk motor istället,,

110
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 27, 2006, 22:54:30  »
Kul att höra att den går!  :)
Ska du köra den i bromsbänk och finjustera mappen där? Se till att filma i så fall!

Skulle kunna  köra den på rullande landsväg isf, Halvarsson Racing ligger inte mer än några mi bort för mig :D ,  men då får det bli med en annan motor, den som sitter i nu tror jag inte ens kommer att hålla genom mappningen ens.
Och en kamera ja,, hmm, får nog ta och skaffa mig en egen så jag kan lägga upp lite filmer.
Men blir det bromsning så ska det filmas,, :)

111
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 27, 2006, 21:54:11  »
Låter som om du haft kul senaste dagarna  ;)

Kör du B200-block nu  ???

Vad är det för spridare, bottnar dom med bensin eller E85 i tanken?

Har du smalbandslambda och mappar efter?

Kul!
/Frej

Jag kör med,, håll i er nu,, B230 med dom smala stakarna  ::) väntar på att skjuta den till månen. Gör jag det får jag panikbyta till en B23ET som sitter i 760:in jag köpte. Eller om man skulle fixa till B200, det blir ju mindre vrid.

Spridarna är från en Saab 9000 turbo, och jag kör på bensin bf98 och lambdan som jag har är en vanlig original som nog suttit i min bil sen den blev byggd.   8)

112
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 27, 2006, 21:29:17  »
Ja efter en stenhård helg där jag hela söndagen tillbringade att lova mig själv att aldrig aldrig aldrig mera någonsin ta en endaste droppe alkohol något mera så lyckades jag på måndagen att start på min vita fara. :)

Så idag har jag varit ute och plågat så mycket jag orkat för att kunna mappa bilen och det var lite spännande i hällregn,, då fick man än en gång känna känslan att nästan skita på mig.
Satte varstoppen på 7200rpm och jag tror att jag redan har bottnat spridarna på 0,9bar,,  :(  men jag kan lova att det skjuter iväg nåt fruktansvärt efter ca 5900rpm och ändå till 7200rpm. Jag har inte hunnit med att mappa klart bränslet så tändningsmappen är väldigt tam, så den är lite trög att få igång men det blir bättre.
Testade lite på lägre varv och den vill redan börja ladda lite på 3000, ca 0,2-0,3.

Fast jag tror att jag ska köpa en ny lambdasond, litar inte helt 100% på den här.

Hmm, tror att jag ska ta mig en kall öl innan jag lägger mig,,  ;) ;D

113
Trimning / Re:dubbel toppakning?
« skrivet: juni 21, 2006, 19:09:04  »
Jag körde min bil lite över ett år med 1 bars laddtryck utan att sänka kompressionen, men jag hade ett hembyggt grenrör, hur mycket bättre  940 grenrör är vet jag inte men dom gamla som satt i 760 och 240 är verkligen hemska, vid laddtryck på 1,5 bar så har man ett mottryck på 3bar

114
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: juni 20, 2006, 23:05:16  »
[quote author=Performance
Är riktigt tajt att ta sig in och ut ur bilen nu kan jag lova, ser tillräckligt komiskt ut när nån ska sätta sig där och ratten är borttagen.
Instruktionsfilm "Tjockisens guide till instigning i rejsbil" kommer att komma, såfort jag lärt mig att kliva in någorlunda graciöst!  ;D
Citera

hmm,, du kanske kan ta några tips från dom på Hejbilist.nu   ;D

http://hejbilist.nu/dorrlas.htm

Dom fick ju till en bra lösning  :D

115
Slask / Re:Tshirts
« skrivet: juni 20, 2006, 22:46:32  »
Hejsan,, trodde nästan att jag hade anmält det redan  ??? jaja, jag tar 1st Alt 1:Svart t-shirt med vit tryck fram och bak (med nickname) Pris 250 + ev frakt. Och storleken får bli medium

116
Foto/Film / Re:Wheelie
« skrivet: juni 18, 2006, 22:05:10  »
underbart ,, ja jag kan bara säga underbart

117
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 18, 2006, 20:40:57  »
antilag, det är ett annat ord för responssystem va?

Alltså det dom kör med i rally, låter tändningen inträffa i grenröret för att hålla fart på turbon!?

 Anti-lag system ALS , responssystem, osv,, javisst är det så, helt rätt.
Man ställer in så att när du släpper gasen och motorn är över ett visst varv så backar det tändningen upp till 40 grader, + att det fetar på blandningen så att det blir ofullständig förbränning i cylindern och en stor mängd bränsle antänds i grenröret, därav alla härliga knallar i avgasröret,, :) Men det sliter oerhört på materialet, plågar det mesta i motorn, turbo, ventiler, grenrör, kolvar osv.

Försökte även att starta idag,, men se den gubben gick inte  >:( Efter en halvdags felsökning kom jag fram till att en av mina hallgivare har gett upp  :'(  meningen var att jag skulle satt en extra i fördelaren och även använt den hallgivaren som sitter där original men det ville heller inte funka. Suck, så jag får åka till Jan och köpa en ny givare och bygga om helt enkelt.

118
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 17, 2006, 01:02:59  »
Ja då är vi två stycken på 300power som "mappar gammal volvo med PC"   ;D du var först och jag apar efter, ;) hoppas det blir fler.  

*Host* Har kört MS sen i höstas *host*  ;) ;D

Sen är Performance hyffsat nära provstart med MS hoppas vi.

Vad har Hestec-sprutet för funktioner?

Ooops  :-[ :-[
Dåligt av mig att jag inte vet bättre,, sorry.  Får skylla på att jag har för mycket att göra så jag inte hinner att uppdatera mig på forumet ;).

Hestec ja, ja det har väl det mesta utom att det inte är sekventiellt, annars finns det mesta , antilag, datalogg, launchkontroll, styrning av lustgas,  vattensprut , laddtrycksstyrning, etc
Jag kommer att köra wastefire också så jag kör utan fördelare.

http://home.swipnet.se/halvarssonracing/hestec.htm

119
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 15, 2006, 23:08:45  »
Sådär ja, nu är alla kablar dragna och kopplade i kontaktstycken, är bara att montera givarna och koppla in tändning och spridare. Får se om jag hinner starta imorrn för jag har lovat hjälpa en kompis som bygger Bmwturbo, en liten best på 3,2l med stoor turbo och Nira-sprut,, :P

Frej. Ja ja funderade på att göra nåt liknande och använda original boxens anslutningar,, men jag kom fram till att jag kommer aldrig att använda original igen så det blev att klippa kablarna vid kontaktstycket. Och hade jag inte haft ditt kopplings schema hade jag nog blivit galen.
Ja då är vi två stycken på 300power som "mappar gammal volvo med PC"   ;D du var först och jag apar efter, ;) hoppas det blir fler.  


edit stavfel

120
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: juni 14, 2006, 22:47:09  »


Har haft inscannat från Haynes men hittar inte det nu och har ingen skanner till datorn för tillfället..

har dock min inkoppling för Megasquirt väldokumenterad, där i står vilka stift (och vilka kablar med färger) som används på LU-Jetronic 8)

Bifogar ett exel-ark
Citera

Super,, :) såg även att det bara finns en signal till spridarna. Blir att dra lite extrakablar  ;)  
Kanon, ska försöka tvinga igång min stackars skrivare så jag får med det till garaget.  ;D
Tack så mycket , friskt kopplat ,, hälften brunnet  ;D

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6 7