Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sjs

Sidor: 1 [2]
41
Teknik / Re:Vad för motor i alla olika 345?
« skrivet: februari 24, 2006, 14:59:03  »
I 345L/DL fanns B14.1E, B14.2E, B14.1S och B14.2S motorerna, 70hk@5500rpm, 105Nm@3500rpm. Samma effekt/vrid för alla dessa. "S" modellerna ENDAST i SVERIGE.
345GLS 2,0 hade B19A, 92hk@5400rpm, 160Nm@3300rpm.

Enligt vad jag vet, har 345 tillverkats från 7.1979-6.1982. 1983 hette alla visst 340.

Sen om du vill veta ALLA 5D modellers motorer, så här finns en säkert 99,9% omfattande lista av 300 seriens ALLA motorer, från 1976-1991, tyverr är en del av texterna på finska, men det väsentligaste borde komma fram.

http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo300/300sarjan%20koneet.txt

42
Teknik / Re:oljepump fra 200
« skrivet: februari 24, 2006, 10:53:12  »
När jag plockade ihop min "B254G" panna, alltså blocket från en Penta AQ171A båtmotor (2,5L 16v) tog jag oljepumpsmekaniken från Penta motorn, och ENDAST foten från 360:ans B200K motor.

Oljorna som jag har är Mobil F1 5W50 fullsyntetiska, och oljetrycket sjunker ALDRIG under 3,5bar, men går även aldrig över 5,5bar.

Alltså, oljepumpsmekaniken går att ta från en "STOR" volvo (200/700/900 serie) eller från en Penta motor, BARA DU TAR FOTEN från 300 seriens motor, och förstås tråget.

43
Trimning / Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« skrivet: februari 09, 2006, 23:51:47  »
Har bara att jämföra med B14.4E motorn, som satt i orginalt, SJUKHAL mot den, B200K, även skithal och helt från annan planet än den. Samma gäller B200F. B200E kommer lite närmare än B200F, men skillnaden mellan B200E och min "B254G" är otrolig.

Nästan lika bra reaktionsförmåga på gasen, som t.ex Mazda 6, och Honda Accord, nu talar vi alltså NYA bilar. :)

44
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: januari 29, 2006, 00:24:01  »
Härligt, finns bilder under & efter reparationen?
Japp, här på samma plats finns bilderna:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/tolppaan/

45
Trimning / Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« skrivet: januari 17, 2006, 21:44:39  »
Själv kör jag med 13kg limpan, alltså 300 seriens standardhjul, och är EXTREMT nöjd med det, i kombination med min "B254G" motor, alltså AQ171 2,5L 16v pentamaskin, med megasquirt spruta.

Går som en skitin' hora, som vi brukar säga här, reaktionsförmågan är helt från annan planet jämfört med ALLA standard rödblockar motorer jag kört, och bilen är skithal på vintern, oberoende varvtal eller vinterdäck. Draget börjar redan vid 1500rpm, och fortsätter över 6000rpm, stoppande vid dendä jäkla varvstopparn vi 6200rpm. ::) :D

Vågar inte tänka heller, vad som skulle hända, om jag skulle lätta bort en 10kg från svänghjulet, nu redan är bilen svår att handskas med på vintern, trorts hyggliga dubbdäck. Blir släng på i varje korsning, oberoende vill man eller inte. Något annat än B200 motorerna. ;D

46
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: januari 17, 2006, 21:31:28  »
Fixat redan, inte blev det nyvärt, men inte dåligt heller. Men mer kan man inte kräva för 43,9 euros materialkostnader. :)

Nå, på samma gång blev det ny baklucka och registerplåtsbakgrund. Gamla bakluckan var skråmig och hade bulor, efter att farsan haft bilen i 11 år före mig, och den hade sett en och annan vedtransport. Registerplåtsbakgrunden var helrutten från övre kant, men konstit nog, så var innerplåten nästan intakt på samma plats som tur. :)

47
Teknik / Re:Rostskada, vad göra?
« skrivet: januari 05, 2006, 17:46:30  »
Tror han menar den 15cm långa, och 8cm breda "balken" som går RAKT bakom innerstänkskärmskanten till framhjulet. Är en av dom vanligaste rostplatserna. Den går alltså i breddriktning under bilen, från rambalken mot tröskeln eller "sparklådan".

48
Teknik / Re:Snålställa?
« skrivet: januari 05, 2006, 17:42:52  »
Vill du snålställa, så montera megasquirt bränsleinsprutning.

Sparar snabbt in det du investerat. Har redan sparat in investeringen på min 340DL med 2,5L 16v panna. Går snålare än 2,0L sprutamaskin, fast ja gasar o inte kör särskilt ekonomiskt. :D

Annors vet jag inte hur man snålställer en B14, hade själv en sån i min, och det skiljde inte nästan något på bränsleåtgången oberoende av "co" skruvens ställning.

Såhär ställde jag min:
Kör motorn varm, och ställ tomgången till runt 900-1000rpm, sedan börjar du skruva inåt "co" skruven, tills motorn börjar gå sämre, sen skruvar du ut runt ½ varv.

Vid långsam motorbromsning i en lagom nedförsbacke runt 2000rpm, så får bilen inte knycka, då skruva ut co-skruven 1/4 varv. Om det däremot smäller i avgasröret, skruva in 1/4 varv.

Kolla tändstiftens färg efter lite körning, bör vara kaffebruna. Om de är vita/grå, skruva ut ½ varv. Om de är svarta, skruva in ½ varv.

49
Teknik / Re:kopplingsbyte 360
« skrivet: januari 05, 2006, 17:34:32  »
Jo, tryckplattan är densamma, så om man har en lite häftigare motor i 360:an, så går den rakt. T.ex BMW M3 tryckplattan lär gå "bolt-on", och den lär hålla MMMMMYCKET. Men priset även därefter.

Kopplingen lär vara samma som någon golf 2:a, dvs. 21mm axel, 24 splines. Och åtminståne finska Moposport (sälger allamöjliga trimdelar) har sinterlameller till golffen. Diametern är 215mm vad jag vet, MEN svänghjulet har plats för 228mm om jag vet rätt. Kom inte ihåg att mäta min, när jag monterade std. 360 kopplingen (som nu slirar lite med min "B254G" teknik ;D).

50
Teknik / Re:Adapterplattor?
« skrivet: januari 05, 2006, 17:30:06  »
Adapterplattor är åtminståne olagliga här i finland, och jag skulle inte vara villig att lägga mitt liv på prövo med såna, och 150km/h.

Borde väl inte vara så svårt att få tag på fälgar med 4x108 bult.

51
Teknik / Re:FRONTPLÅT SÖKES
« skrivet: januari 05, 2006, 15:17:09  »
Har nog besiktat bilen med plåten redan, inget att klaga om. Ser PRECIS ut som orginal, bara om man fäster sig på nedre kanten, då man är under bilen, kan man se skillnaden.

Och det bästa med "Plåten" är att den rostar aldrig. ;)

52
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: januari 05, 2006, 15:06:32  »
Var och lade omkull en lyktstolpe här för en dryg vecka sen, så projektet står stilla för tillfälle. Skadorna blev inte stora, fast farten var 50-60km/h med sladd på.  ::)

Bakändan tog sig in 20cm på förarsidan, kofångaren klarade sig nästan hel, största problemet är bagageutrymmets golv, att få de uträtat. På samma gång får jag ta itu lite med rosten, som finns under bagageutrymmets luckans packning.

Några bilder:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/tolppaan/

53
Drivlina/Växellåda / Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« skrivet: december 18, 2005, 21:08:16  »
Jag förstärkte min "Hylsa" med att sätta extra svetspunktar på den. På den jag har, hade "sprännringarna" lossant från själva hylsan, så det var bara att svetsa den försiktigt. Värm inte för mycket med svetsen, annors kan härdningen ge upp.

Det finns många som inte tror hylsan håller seriösa effekter, jag tror den håller bra upp till 300-400hk, SÅ LÄNGE man inte "smäller" med kopplingen, har lådan BRA spänd till kardanröret OCH har hylsans insexbultar på rätt spändhet.

Kompisens 360GLT -86 (270tkm) hylsa rasade p.ga. att den bakre insexan hade skruvat ut sig. Samma tänkte hända farsans 360GLi -90 (215tkm), där hade bakre bulten skruvat upp sig ett varv. Om man har en 360 med över 200tkm på mätaren, som inte någon har spänt bultarna på, SKALL MAN GÖRA DET GENAST. :)

På en 360GL -87 med 286tkm på mätaren, var "hylsan" på god väg att rasa, en hastigare smäll med kopplingen skulle ha gjort susen.

54
Drivlina/Växellåda / Re:360 Glt med skorrande vxllåda 1988
« skrivet: december 18, 2005, 20:59:35  »
Jag skulle först spilla ut oljan, sen sätt in BRÄNNOLJA, 3L som de skall vara. Hör skitgalet eller hur?

Jo, brännoljan är tunnare än ATF oljan, så den spolar ut allt metallspån osv. från lådan, medan du lyfter upp bakändan, och sätter motorn igång, och växlar och gasar lite hit o dit med hjulen i luften. Sen in med ny ATF olja igen.

Felet är nog endel att 2:ans synkringar är slut, eller så är de skitiga. Om ringarna är slut, så är det dags för byte av låda.

Blir gott med morotslåda, potatislåda, kålrotslåda och växellåda till julbordet. ;D

55
Slask / Re:Vita blinkersglas, Deadline 28 Jan 2006
« skrivet: december 18, 2005, 20:53:55  »
Låter ganska dyrt för "bara" 30 par bilinkerglas....

Skulle vara intresserad, MEN att sätta bort 900kr för ett par glas, och inte ens få med gula lampor, eller ens baksidan till blinkersena (som oftast går sönder, då man demonterar glaset) så tycker jag det är dyrt. ::)

Tänkte att jag ska försöka hitta någon bilmodell, som skulle lätt gå att ta plastet ifrån.

Men ifall jag mittiallt omvänder mig, så meddelar jag nog. Offret är väl i kraft en stund, när exakt i januari skall beställningen ske?

56
Projekt / Re:360 Cab och 340 Tic
« skrivet: december 18, 2005, 20:43:52  »
Är intresserad om detta, att sätta in en 200/700/900 seriens volvos inälvor i en 300 series differential. Vad allt bör moddas, och hur gör man det?

Tror inte att nuvarande diffen som jag har från en 360GL -85 3,27:1 tycker om ca 340hk? ;)

Har en 5v 340GL diffkåpa till förfogande, och skulle gärna bygga på den. Bara man skulle veta lite hur folk har gått till väga. :)

57
Framvagn/Bakvagn / Re:Bromsfading
« skrivet: december 16, 2005, 15:03:53  »
Tydligen ska jag då först prova med nya/nyare skivor fram på min 340:a, bromsarna försvinner nämligen till 95% efter 3 bromsningar från 140->40km/h. Bromskraften vid besiktning ligger runt 1,7kN framme, och 1,2kN bak, så skivorna är m.ao. färdiga efter 330tkm. ;D

58
Projekt / Re:340DL, 340HP?
« skrivet: december 16, 2005, 10:30:06  »
Japp, de ska hända ännu MYCKET åt bilen och motorn, AGA diffen får man tyverr slumpa med finska besiktningen, och jag gillar annars heller inte såna "patent". ;)

Turbo ska det komma, som kanske "340HP?" tyder på. Nu tror jag mig ha något runt 170-200hk, och 230-250Nm. Går som en raket, 0-100 borde gå på under 7s (har inte mätt, p.ga hala vägar, och ingen diff, och 185/70/13 däck). Borde ha diff, för att kunna mäta 0-100 vettigt, för båda hjulen sätter duktigt tomt efter 2500rpm, om man är för hastig med kopplingen. ;D Är MYCKET nöjd med effekten, kan berätta att det är något annat än B200E. ;D 120-180km/h verkar gå runt 10s med 5:e växel. ;D

Motorn ska även bänkas för 138hk (finska lagen tillåter bara modellseriens effektivaste motor + 20%, alltså B19E/B200E 1983-1985 115hk+20%=138hk), för att få den besiktad. Sen ska den även bänkas på riktigt, bara jag hittar en plats för det.... finns ingen på 100km håll åtminståne...

Kamaxlarna vill jag nog inte byta mera uppåt, det knycker till så fandammit runt 3500-4800rpm, där bästa vridmomentet tycks vara. Kammarna är ju Volvo Penta AQ171:ans, verkar vara en hel del bussigare än B234F:s kamaxlar.

Spridarna ska jag byta, för nuvarande B234F tycks inte räcka ens utan turbo, bränslet tar slut runt 5200rpm, och varvstopparen ligger på 6200, som är för lite... 7000rpm skulle vara rätt. Men detta beror ju på renix tändningen från AQ171, men den ska som sagt även bytas till COP (Coil On Plug) via megasquirtten.

Både fjäderbenen och fjädrarna fram skall bytas till 360, och fjädertallrikarna höjas lite, och kanske kapar jag bort något smått från fjädrarna...

Det finns ju åtminståne en annan 300 med 16v utan turbo, B230 block + B234F topp. :)
http://www.higgins340.fsnet.co.uk/

59
Projekt / 340DL, 340HP?
« skrivet: december 15, 2005, 15:39:38  »
Japp, även hit har jag hunnit med mitt smågalna projekt.

Idén är att få ut så mycket sprut från farsans gamla 340DL som blivit min, för en billig peng. Orginalt B14.4E maskin, 330tkm på mätaren, och fungerade väl. Före konversionen blev även M45R lådan bytt till M47R.

Motorn som jag fick tag på var en Volvo Penta AQ171A -86, alltså B230 + 86mm vevaxel, och montera megasquirt på den, istället för 2x44mm solex förgare. Renix tändningen behålls till en början, toppen var sönderkorroderad på 4.cyl avgaskanal, som är normalt för VP alutopp motorer, den svetsades, och sedan lite uppsnyggning av kanaler. Insuget och avgassidan från B234F. Vevstakarna byttes naturligtvis mot "dom bättre" 13mm tjocka, för ökad hållbarnet. Insprutningen och senare tändningen sköts via Megasquirt med Extrakod. Svänghjulet och kopplingen är till början std. 360, kopplingen slirar dock mellan 3500-4500rpm vid fullt gaspådrag med 3. och 4. växlarna vid omkörning.

Nur har jag satt ut runt 2000e på bilen tillsammans, och tekniken är bytt, allt fungerar lagom, men framvagnen behöver en seriös översyn. Med 185/70/13" däck tar däcken i hjulhustaket vid skarpa gropar, då man har någon över 50kg på höger framsäte. Har redan nya 360 framfjädrar, men bromsarna måste åtgärdas, för de räcker inte närapå till.

Bakaxeln är från 360, samma växellådan, kardanen och diffen med 3,27:1 utväxlning, men dit skall ännu en diffspärr, bara jag får tag på en. Motorn är så pas vridstark, att man kan sätta gummi på asfalten med båda tassarna på 1800rpm, och gasa fram och tillbaks. ;D Men inget sladd får man på, p.ga. S L A P P framfjädring och ingen diffspärr.

Bilder efter krock med stubbe för ett år sen:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340dlkolari/

Egengjord fram"plåt"
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340DLetuhelma/

Trimmning alá "B254G"
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/b254.html

60
Avstannade Projekt / Re:Flintys 340 turbo
« skrivet: december 15, 2005, 15:28:21  »
ANNAMMA vilken turbo :o

Okej, o ja som trodde att jag hade sjuka planer, när jag kastade in min lilla maskin..... som jag tänkte ännu montera en turbo på.... ::)

Men varifanifrån får man vettiga frambromsar till en 300:a.... inget problem på vintern, men på sommaren, när man lastade 3 gånger upp till 150 under 3 minuter, så slutade bromsarna ta. Som tur var man på en raka, o inte på en kurvig väg. ;D

P.S. Orginalbromsar 330000km körda, o 2,5L 16v panna i 340DL:n ;D

61
Varifrån kommer människor, som startar sånähär diskussioner.

Troligen från såna platser, där de inte har fått prova en BIL, som inte är skithal på vintern, så som ryssbilar är. ;)

Jag gillar 300 serien över allt, skulle inte byta bort min XLB344531FC022066 (japp, karossnummret sitter i minnet ;)) för en ny bil heller. :D

62
Teknik / Re:FRONTPLÅT SÖKES
« skrivet: december 15, 2005, 15:12:16  »
Köpte själv till min 340DL -85/86 en frontplåt from volvo, kostade 80euro. Hos Finska Motonet (motsv. biltema) kostade den 198e. Sen gjorde jag en form av plåten i glasfiber, och gjöt av en ny "plåt". Blev helt ok, inte perfekt, men bra.

Jäkligaste i jobbet, var när plåten är ju tvådelad, och ihopsvetsad, och så är den "spetsig", att få ut den nya "Plåten" från formen.

Bilder:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340DLetuhelma/

Orsaken till en ny frontplåt:
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo%20340DL/340dlkolari/

Hittade en stubbe på en H A L skogsväg ;)

Sidor: 1 [2]