81
Framvagn/Bakvagn / SV: Styrvinkel
« skrivet: september 06, 2014, 14:30:53 »Den där nån hette nog Ackerman faktiskt ;-)
Kikar man på länken som jag postade 3 inlägg upp så kan man enkelt se hur ackerman fungerar =)
Bra länk! Men det blir väl rätt komplicerat när man har hög fart i kurvor, då kanske ackermann inte är att föredra.. vem vet. Men i vanligt trafikbruk så lär det ju spara en hel del däck om man har ackerman som låter däcken följa rätt radie då man svänger.
Jo, jag skrev nån för att det var Ackerman som patenterade det, men uppfinnaren är någon annan, verkar vara oklart vem som uppfann det
It was invented by the German carriage builder Georg Lankensperger in Munich in 1817, then patented by his agent in England, Rudolph Ackermann (1764–1834) in 1818 for horse-drawn carriages. Erasmus Darwin may have a prior claim as the inventor dating from 1758.
från http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry