Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ERMR

Sidor: 1 2 3 [4] 5
121
Historiska träffar / SV: 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: december 21, 2016, 22:14:06  »
Kul att några redan svarat 😃

Ska även kolla med några riktigt gamla forumsrävar om de är sugna, de hängde här för drygt 10 år sedan.

122
Historiska träffar / 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: december 19, 2016, 23:56:21  »
Hej alla!

Då jag tycker det har varit lite skralt med träffar på sommaren i klubben så tänkte jag att då gör jag slag i saken.
Visst är det trevligt att ses på andra evenemang men här tänkte jag att vi tar en ren klubbträff med endast 300.

Platsen är inte spikad men jag tänkte mig ett ställe där vi kan parkera på samma ställe och även med trevlig omgivning där man kan ta en fika, platser som Hagaparken, Drottningholm, Djurgården och liknande. Några andra förslag? Något som passar bättre/sämre?

Vet att det är väldigt tidigt men känner att det är lika bra att vara ute i god tid så att så många som möjligt har möjlighet att planera in det. Är datumet bara spikat så spelar det ju mindre roll vart i eller runt Stockholm träffen blir.

Så vilka är intresserade?

Kommer:
ERMR
Mefistofeles

Kanske:
Kurre86
FREJ

123
Projekt / SV: Volvo 360 GL Redline-88
« skrivet: december 19, 2016, 20:27:20  »
Riktigt fin bil du har.

Har sett flera som tagit bort listerna och det ser riktigt bra ut tycker jag. 340 hade ju smalare lister som också ser trevligare ut än de tjocka på 360. Fördelen med att ha de kvar är ju att de stoppar dörruppslag.

Ser att du saknar den röda linjen på de dörrarna också. Den får du inte ta bort på de andra. Är ju riktigt snyggt. Borde inte vara så svårt eller dyrt att få någon firma att sätta på liknande på dörrarna som saknar randen.

124
Framvagn/Bakvagn / SV: 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 11, 2016, 14:13:58  »
Hittade bilder på 440 och 360 spindlar och det stämmer. Dessa kommer inte att fungera  :(
Konstigt att de listar de som samma styrväxel.

125
Framvagn/Bakvagn / SV: 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 11, 2016, 13:46:01  »
Men enligt hemsidan så är det samma styrväxel om du väljer 360 och 440. Samma artikelnummer samt att båda står som vänsterstyrda.

Någon som har en bra bild på en 300 där man ser framvagnen samt en på en 400?

126
Framvagn/Bakvagn / SV: 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 10, 2016, 04:53:22  »
Kollade på laga.se och på bilderna på 440 styrväxel så ser fastsättning ut väldigt mycket som på 360.
Styrväxel med servo kostar från 370 kr.  Känns som att man skulle köpa en bara för att prova.

Stämmer detta så kommer ju alla i klubben ha servo snart  :D

Pumpen får man plocka från någon annan B2xx och slangar är ju minsta problemet.

127
Framvagn/Bakvagn / 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 10, 2016, 04:37:34  »
Hittade detta
https://www.rexbo.eu/servotec/steering-rack-stsr527l?c=100199
Någon som vet om det stämmer?
Isf borde det gå ganska lätt att hitta på skroten.

128
Klotterplank / Tekniska klipp
« skrivet: december 04, 2016, 13:34:01  »
Hej på er alla!

Ibland springer man på saker som man inte visste om. I detta fall hur en kardan rör sig vid brytning och om den inte är helt i linje.
Men vad det än är så tänkte jag att vi kan dela intressanta klipp på saker som rör bilar och deras uppbyggnad här.

Inte konstigt att folk som svetsar om en kardan i garaget har svårt att få balans i den.
https://m.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0

129
Övrigt / SV: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« skrivet: november 17, 2016, 11:28:35  »
Servostyrning behöver du inte oroa dig för. Sitter på en av hundra. Sitter det på bilen du hittar och du inte vill ha det så köper jag det av dig.

130
Övrigt / SV: 340/360 vs 240 mekarvänlig? svårt att hitta delar?
« skrivet: november 16, 2016, 20:06:03  »
Tycker det är bra bilar men de är lite trötta. Köper du en med B200 så brukar de ha runt 110hk och jämför man det med 240 eller 740 som brukar ha 115hk så  är det ingen större skillnad. Fördelen med B230 är att man har mer vrid vid låga varv. Är du normal händig så klarar du av att byta till en B230 om du vill ha mer pulver. Satsa på en B230FB då de har 130hk och är lätta att få tag på.

Sällan stolarna på 360 är slitna som på 240. Tror mer det beror på att de brukar ha lägre miltal vid samma årsmodell snarare än kvalité på stolen.

Reservdelar är inga problem på vanliga slitdelar däremot så kan det vara svårare att hitta begagnade delar i bra skick och eftermarknads delar om man jämför med 2/7/940.

360ins drivna är lite mer känslig om man jämför mot de med stel bakaxel. Men sladdar man med huvudet och inte varvar till 6000 innan man släpper kopplingen så brukar det inte vara några problem. Däremot så är det vanligare att man kör sönder diffen och drivaxlar än på stelaxel. Diffen är ju bara svetsa om den ger sig eller innan i förebyggande syfte. Drivaxlar brukar gå att hitta på skroten för en billig peng, samma på alla med manuell låda (tror jag).

131
Klotterplank / SV: Nån som kört 300 i Stockholmstrafiken idag!?
« skrivet: november 10, 2016, 22:45:12  »
Jag var ute och körde men inte med någon 300. Bruksbilen en Skoda Yeti fick bekänna lite färg. Har fortfarande sommarhjulen på så lite halt var det. Tur att den är fyrhjulsdriven annars hade jag säkert suttit fast.

132
Gästbok / SV: Köpa sin första 340 lite frågor
« skrivet: november 07, 2016, 21:34:34  »
Låter som en bra bil. Riktigt lågt miltal. Är det en -88 så bör den vara manuell också vilket jag skulle föredra.

Ryggstödet ska gå att fälla. Tror bara det är sedanerna 344 som inte går.

Har dålig koll på B14 motorn men generellt så byter man inte kam kedjor. Så låter motorn bara bra så är det bara köra.

Vet inte ang radion men det borde du se fort. 240 och 740 hade alltid kablar men 340 som var billiga bilen vet jag inte säkert. Har aldrig sett någon utan.

Har bara ägt en 343 variomatic och den gick att köra 120-130 men då jag inte litade på den så provade jag bara en gång, köpte den som reservdelsbil.

133
Säljer nu min projekt bil då jag inte får någon tid till den.
Bilen är köpt av Peter Schmidt och var när jag köpte den ombyggd med bur, 240 bakaxel med lamelldiff, bmw växellåda 6-växlad som är anpassad för B230, kardan finns och sitter på plats. 3-skivig koppling som passar växellåda och B230 finns också.

Bakaxeln är ombyggd till 4 bult och med skivor och ok med inbyggd handbroms. Vajrar är dragna och fungerar.

Kardantunneln är självklart breddad så att lådan får plats. Lådan, kardan bakaxel mm sitter monterat på bilen.

Hela framvagnen är renoverad. Balken, bärarmarna och lite fästen lämnades in på blästring och pulverlack. Ser bättre ut än nytt. Ihopsatt med polybussningar. Finns även polybussningar till hela bakvagnen.

Det behövs en del eljobb, skulle uppskatta 2 helger om jag själv skulle göra det (är inte så duktig på el) samt att få i en passande motor och att bygga bromsar fram.

Till bromsarna fram så finns det Wilwood ok. Finns även en turbo BW S200 som klarar ca 550hk.

Slumpar iväg den med alla delar för 10000kr vid snabb och smidig affär. Det är tokbilligt men helt ok om den går till någon i klubben som vill bygga klart den. Måste hämtas på trailer då den saknar motor. Chassit är fullt rullande så det är inga problem.
Växellådan får man 6000kr för, koppling med svänghjul 2500kr, turbon 1500kr, Wilwood oken 2000kr bara här är man över de 10000kr. Men tycker det är tråkigt att sälja en fin, 98% rostfri 360 i delar. Då kommer delarna med största sannolikhet i en 940 eller 240 och inte i en 300.

Bilen är vit och 3-dörrars. Har inga bilder då min förra telefon dog. Men ni vet nog hur en vit 300 ser ut.

Bilen finns i norra Stockholm.

Första kontakt på PM där kan ni få mitt telefonnummer.

Jag kan tänka mig att byta till mig tillbehör till en 344. Se min köpesannons. Så har du servo, vinge, c-lås, elspeglar, jalusi, kjolpaket eller något annat kul så kan det tas som dellikvid.

134
Drivlina/Växellåda / SV: Svårt att få i växel 1,3 och 5 360 -88
« skrivet: november 07, 2016, 12:24:21  »
Känns spaken sladdrig när du har växel i?
Skulle gissa på att bussningarna i länkaget är helt slut.

135
Teknik / SV: Vaccumslang
« skrivet: september 27, 2016, 21:29:56  »
1 & 3 ska kopplas ihop.
2 bör gå till fördelaren, för att justera tändningen.
4 ser ut att gå till egr systemet på avgassidan.

Är bara 100% säker på 1 & 3.

136
Klotterplank / SV: Vad gör du just nu??
« skrivet: september 17, 2016, 14:21:33  »
Inte 300 relaterat men skönt ändå.

Ute i Stockholms skärgård under helgen. Björkskär igår och Sandhamn idag.

137
Trimning / SV: 360 b230fk dör vid gas
« skrivet: september 12, 2016, 22:59:09  »
LH 2.4 eller Renix?
Låter som tändningen är/står fel.
Är det luftmassemätare eller luftmängdmätare du menar när du skriver lmm?
Uppspänd? Är detta gjort rätt så det inte är för mycket? Då den går bättre utan... Har du provat att justera ner den lite?

138
Köpes / Tillbehör till 360 4-dörrars sedan
« skrivet: september 05, 2016, 19:55:39  »
Jag köpte en fin original bil igår och söker nu tillbehör till den.
Denna annonsen http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9432.0
Allt är av intresse då jag vill få en fullt utrustad 360.

Saker som saknas är bla.
Jalusi för sedan.
C-lås
Servo
Elspeglar med knappats
Dimljus
AC
mm

Har ni något tillsalu eller tips på någon som säljer något så hojta till.

Edit. Glömde
Alu fälgar original.
Vinge till bakluckan.



139
Säljes / SV: Mormors röda Volvo från 1988
« skrivet: september 04, 2016, 22:42:09  »
Då var denna såld till mig 😃
Tack för snabb och smidig affär.
Bilen har gått ca 7300 mil och jag kan inte hitta någon rost alls.

Finns två små bulor på huven. Sen har lacken ganska mycket tvättrepor men absolut inget som lite rubbing och vax inte tar bort.

Kommer en projekt tråd och lite bilder när jag har tid att hålla på med den. Nu står den varmt och torrt i mitt garage.

140
Foto/Film / SV: Sveriges snabbaste 300?
« skrivet: augusti 29, 2016, 23:39:38  »
Var på Tierp igår och kollade på EM tävlingen i Dragracing och denna 340 var där även denna gången.
Han kör fortfarande i 8.9sek klassen men det gick lite fortare än så. 8,286sek. Då han körde ordentligt för fort så förlorade han den repan men kul va det att se en riktigt snabb 300 ännu en gång.

141
Foto/Film / Sveriges snabbaste 300?
« skrivet: juni 19, 2016, 16:48:40  »
Var på EM tävlingen i dragracing på Tierp idag. Många trevliga och snabba bilar som alltid.
Extra roligt var det att se en Volvo 340 rulla ut till start. 8.905 blev tiden.
Sveriges snabbaste 300?
Bilen går fortare men klassen den körs i så är 8.900 det snabbaste du får åka.
Tyvärr förlorade han som har bilen trotts ett nästan perfekt lopp då reaktionstiden blev för lång.
Bilen hör hemma i Örebro trakten.
Sitter kompressormatad V8 på 900hk i den och den väger runt 1000kg.
Om någon har mer info eller bilder så upp med de i tråden.

142
Gästbok / SV: Hello
« skrivet: april 24, 2016, 22:49:44  »
Hi Pierre and welcome.

That's a really nice car you have there. And to be the owner for 37 years is amazing.
Please post more pictures of your car.

143
Förslagslådan / SV: Bil i Krutcupen
« skrivet: april 21, 2016, 00:58:03  »
Kör man asfalt så behövs mer pulver i motor. Många som kör asfalt har lite dyrare bilar. GTIer, BMW 325, Clio RS, 308 RC m fl. Då måste motor, bromsar, väghållning mm uppgraderas till bättre.

Grus känns absolut som det billigare alternativet. Sen skadar det ju inte att hänga i ett B230 block för lite mer vrid och en H kam så är man runt 140hk. Övriga saker är ju billigt. Förstärka, lätta mm.

144
Förslagslådan / SV: Bil i Krutcupen
« skrivet: april 19, 2016, 00:37:55  »
Känner till korvcupen också men nästa tävling är 7 maj och tror inte det är rimligt att ha en bil färdig tills dess. Nästa race efter det är 29 oktober och det känns lite i längsta laget.

Men har klubben en bil och de som är med och delar på bilen vill köra i andra tävlingar så är det självklart bara köra på. Man får dock läsa reglerna noga då Krutcupen tex tillåter svetsad diff medan korvcupen inte tillåter det.

145
Förslagslådan / Bil i Krutcupen
« skrivet: april 17, 2016, 14:20:26  »
Hej alla i klubben!

Undrar om det finns intresse för att ha en bil tillsammans i klubben för att köra med i Krutcupen.
Mer om Krutcupen kan ni lösa om på www.krutcupen.se

Val av bil behöver vi ju inte fundera på 😃

Sen är ju frågan om man ska köra asfalt eller grus.

Jag håller till norr om Stockholm men är intresset större på andra delar av landet så är jag gärna med och sponsrar och kör på tävlingar som är på rimligt avstånd.

Bra eller anus?

146
Projekt / SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: mars 23, 2016, 22:20:04  »
Tråkigt för Peter att blocket inte höll när motorn skulle mappas i fredags. Spricka i cylinder 2. Redan vid 1,5 bars tryck och straxt under 500 whp.

Hoppas att allt övrigt är helt och att han har den klar till första racet.

147
Köpes / SV: Nackstöd baksäte
« skrivet: februari 04, 2016, 21:27:59  »
Tror du får bygga eget. Har aldrig sett någon 300 av 3 eller 5 dörrars med nackstöd bak. Tror inte det fanns eller finns plats för de när man fäller sätena. Kan ju ha funnits men att det är lika ovanligt som servo, c-lås, AC, elspeglar, elhissar, taklucka, extramätare, kassettbandshållare eller något av alla andra ovanliga original tillbehör till 300.

4 dörrars tror jag det är standard eller åtminstone vanligt tillbehör/standard från något år.
Kanske går att modda in baksäte från en 4 dörrars om du kan klara dig utan att kunna fälla sätet. Eller om det går att flytta över nackstöden från en 4 dörrars till ditt baksäte.

Glöm för allt i världen bara inte att nackstöd är där för säkerhetens skull. Dåligt eller fel fastsatt så kan de vara mer fara än nytta för de som sitter där om olyckan skulle vara framme.

148
Projekt / SV: Danne08a: 360 isbil. Ev busbil?
« skrivet: januari 27, 2016, 01:30:09  »
Fin bild från isen och trevligt med en Impreza GT i förgrunden. Har varit sugen på att importera en ett längre tag. Men pengarna räcker inte till... Skulle så gärna vilja ha en 22b.

Vad har du för vinge på din 360? Såg att den var lackerad. Har du någon bättre bild?

149
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: december 30, 2015, 04:44:57  »
Försök hitta bultar som inte är i rostfritt. 12.9 eller 10.9 har båda bättre hållbarhet än rostfritt, ibland även 8.8 men det beror på vilket rostfritt stål det är.

Billigt och bra att använda som bussningar är hockeypuckar. Bra kvalitet i plasten och gratis runt närmsta IP. Körde med det som motorkudde i två år utan minsta bekymmer. Mer ljud och vibrationer än original men ingen katastrof.

Sen är frågan hur fästena / diffen tycker om påfrestningarna som blir högre med stumma bussningar. När allt sitter ihop som det gör på 360, där hela drivlinan är stel och inte har någon del kan ta upp skillnader mellan motorns rörelser och diffen så tror jag det är lämpligt att byta motorfästena till nya i samma hårdhet.

Det kan inte vara så att fästena idag har gett upp pga motorns vridningar vid gas och motorbroms?

150
Klotterplank / SV: Val av billyft - vilken är bäst?!
« skrivet: december 30, 2015, 04:17:41  »
Jag har kikat på en lågt lyftande saxlyft. De lyfter ca 95cm och man brukar kunna hitta bättre begagnade för 5-10 tusen beroende på skick och fabrikat.

Hade jag haft garage med 3,5m eller mer I takhöjd så hade jag satsat några kronor mer på en 2-pelare. På andra plats kommer högt lyftande saxlyft.

Körbanelyft (4-pelare eller sax) går helt bort. Körbanorna är fan ivägen jämt. Vi har en på jobbet för hjulinställning och till det fungerar de ok och är ett nödvändigt ont men till allt annat så föredrar jag 2-pelare eller saxlyft.

151
Framvagn/Bakvagn / Bättre bromsar fram
« skrivet: december 28, 2015, 21:48:36  »
Ska bygga bättre bromsar fram på bilen.
Funderar på följande skivor http://www.eliseparts.com/products/show/21/1069/aluminium-belled-rotors-s1/
Sen får det bli aluminium centrum till dem.
Original så sitter ju skivorna skruvade på insidan av navet. Ser ingen fördel med det då det gör det väldigt mycket jobbigare när man vill ta av skivan.
Nackdelen med att flytta skivan till framsidan är att jag behöver byta hjulbultarna till längre, det tänkte jag göra iaf. Samt att styrningen för fälgen blir kortare men den är ju ganska lång från början så bör ju inte vara några problem.
Känns säkrare att bromsskivan är klämd mellan navet och fälgen än att den sitter med fyra mindre egna skruvar.

Vad säger ni?

152
Köpes / SV: 345 eller 360
« skrivet: december 15, 2015, 00:38:57  »
Denna i Värmland? http://m.blocket.se/varmland/Volvo_360_GL_valvardad__nybes__nyskatt_64154424.htm?ca=11&w=3

Eller denna också i Värmland. http://m.blocket.se/varmland/Volvo_340_63588571.htm?ca=11&w=3

Börjar tyvärr bli ont om 300or i fint skick. När jag köpte min första riktigt fina för 10 år sedan så fick jag en 100% rostfri som såg ut som ny inne, ute och i motorrum för 8000kr. Va mycket för en 300 då. Idag går de på 25-30000 i det skicket de 1-2 ggr/år någon dyker upp.
Sen tycker inte jag att jag förstör min bil bara för att jag bygger om den. Vi är alla olika och har olika intressen runt våra 300or men oavsett om man vill ha varenda skruv original eller inte så måste vi här på forumet respektera varandra. Olika åsikter är självklart att vi kan och ska ha men att kalla det att man förstör tycker jag inte är direkt rätt ordval. De flesta av oss här modifierar våra bilar.

153
Säljes / SV: 340 reserdelsbil bortskänkes
« skrivet: november 24, 2015, 23:17:05  »
Tyvärr inte. Hittade inte reg beviset så den står fortfarande i vägen. Har fått ett nytt men inte haft tid att ta tag i det.

Vill du ha den?

154
Framvagn/Bakvagn / SV: Polyurethane bussningar
« skrivet: november 07, 2015, 19:38:58  »
Hi Dai,

I ordered bushes from you. I have e-mailed you because I didn't get one set of bushes to the torque rods. That I have paid for. I ordered 2 sets because I have mounted a second torque rod on the left side.
Can you please reply to my e-mail.

I'm also interested in a set of strut top mounting that was sold out when I placed my last order.
But the lack of response on e-mail makes me a bit worried about ordering from you again.

Best regards
Tomas

155
Säljes / SV: 340 reserdelsbil bortskänkes
« skrivet: oktober 18, 2015, 18:12:17  »
Den går på skroten i slutet av nästa vecka om ingen vill ha den.

156
Däck och Fälg / SV: Fälgar som passar i 8x15"
« skrivet: oktober 14, 2015, 23:36:07  »
Har sett dessa och de är riktigt snygga.
Men vill ha fälgar där ekrarna är ute i kanten. Eller snarare tror jag att jag måste ha det för att de bromsar jag tänkt använda ska passa.

Har 4-kolv ok som jag vill ha på fram med större skivor och är rädd för att de kommer ta i ekrarna när man har så mycket fälgkant.

157
Säljes / SV: 340 reserdelsbil bortskänkes
« skrivet: oktober 14, 2015, 23:29:29  »
Glömde skriva.
Vet inte vad det är för årsmodell men det är "nya" karossen. Skulle tro att det är en 86 -+1år.
Kommer inte ihåg regnummer så kan inte kolla upp det just nu.

158
Säljes / 340 reserdelsbil bortskänkes
« skrivet: oktober 14, 2015, 23:24:50  »
Hej,

Har en 340 3-dörrars som är fin i karossen.
Jag har tagit lite delar från den, lyktor fram och bak, vingen, yttre backspeglar, gummilisterna som tätar mot dörrarna, låset på bakluckan. Kanske något mer som jag inte kommer på nu.

Motor är B14 och vattenpumpen låter men inget läckage.
Den är automat = remdrift.

Inredningen är grå. Bilen har stått i ca 1 år och förra vintern användes den inte där av är det lite ytligt mögel invändigt. Går säkert att tvätta bort om man vill.

Står på 13" plåt. Tror det är sommardäck men har inte kollat... vet inte skick.

Behöver man fina plåtbitar eller en fin kaross att göra ett bygge på så är den lämplig.
Bilen finns i Upplands Väsby norr om Stockholm. Går att starta med startkablar men då alla lyktor saknas så rekommenderar jag att man hämtar den med släp. Vill någon köra så är jag inte polis :)

Har inte tid att skruva loss saker så allt eller inget.
Vill ingen ha den så går den på skroten i slutet av nästa vecka.
Har inga bilder men vid seriöst intresse så kan jag ta några och mejla.

159
Däck och Fälg / Fälgar som passar i 8x15"
« skrivet: oktober 04, 2015, 23:45:24  »
Letar fälgar i 8x15" och gärna lätta.
Tänkte köra lite bana nästa år och då var planen att köpa Toyo R888 i dimension 225/45-15.
Tanken är att bygga större bromsar fram nu i vinter, ventilerade 280mm. Vill då ha fälgarna hemma så att man ser att allt fungerar. Dumt om oken tar i när man är klar.

Har budget på ca 5k för fälgar och det jag hittat än så länge är.
Axe ex8 och Team Dynamics Pro Race 1.2 som båda ser ut att ha bra plats för ok.

Båda tycker jag dock ser lite för moderna ut. Fördelen med PR 1.2 är att de går att beställa i exakt det ET man vill ha om man köper nya, dock kostar nya mer än budget...

Vet att det finns många olika kopior på BBS RS men tycker inte alls om dessa.

Har ni några andra tips? Gärna äldre modeller som man kan hitta beg för bra pris.

160
Framvagn/Bakvagn / Polyurethane bussningar
« skrivet: juni 02, 2015, 11:18:24  »
Tjena,

Hittade PU bussningar på www.classicswede.co.uk
Känner inte igen bussningen som kallas Rear spring shackle bushes.
Någon som vet var den sitter i bakvagnen?
Sen har ju 360 ett stag på höger sida bak parallellt över bladfjädern. Kan det vara bussningarna som kallas Torque rod? Står att de bara är till 340 och finns till 1.4 och 1.7 motorerna. Där av blev jag osäker...

Tacksam för snabb hjälp då jag vill beställa så fort som möjligt.

Sidor: 1 2 3 [4] 5