Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ERMR

Sidor: 1 2 3 4 [5]
161
Säljes / SV: Jalusit
« skrivet: december 18, 2014, 12:07:41  »
Är ev intresserad. Är det till nya eller gamla bakluckan?
söker en till gamla bakluckan och med fästen.

162
Elsystem / SV: Byta blinkerslampa i spoiler
« skrivet: oktober 06, 2014, 00:35:58  »
Var ett tag sedan jag lossade en stötfångare men kommer jag ihåg rätt så ska man bara dra den rakt ur. Är inget som jag haft problem med så har inte tänkt på det.
Har för mig att det sitter en vit w5w lampa där innanför.
Dra inte i sladdarna utan i lamphållaren.

163
Övrigt / SV: Vanlig besiktning vid import?
« skrivet: september 18, 2014, 22:05:31  »
Skulle jag vara dig så sök på flashback. Finns mycket info där.

164
Säljes / SV: Säljes: 360 -84 i delar eller hela bilen
« skrivet: september 15, 2014, 17:32:22  »
Tjena,
Kan behöva lite delar.
Går bilen att köra om man får i en ny tändkabel eller behövs mer saker?

165
Framvagn/Bakvagn / SV: Dubbla fjädrar bak?
« skrivet: juli 30, 2014, 17:04:17  »
Då fjädern ligger under den fjädern som sitter i karossen så gör den varken till eller från som sänkning om man ser till fjäderns tjocklek. Hade den legat på översidan så hade den sänkt lite men då får man problemet att klämma fast den ute i kanterna. På bilden kan man även se sänkblock som är monterade.

166
Framvagn/Bakvagn / SV: Dubbla fjädrar bak?
« skrivet: juli 29, 2014, 20:06:08  »
Vet inte då jag inte monterat dubbla fjädrar men tippar ca 5 cm då en bekant hade det på sin isbil och den såg hög ut.

167
Framvagn/Bakvagn / SV: Camber på stel bakaxel?
« skrivet: juli 27, 2014, 21:08:08  »
Borde fungera med motsvarande shims som är vanligt på VW. Vill man ha mycket camber så får man ta en en distans på några mm och sen sätta dit shimset.

168
Framvagn/Bakvagn / SV: Dubbla fjädrar bak?
« skrivet: juli 27, 2014, 20:59:20  »
Under om du vill ha bilen hårdare.
Du kommer höja bilen lite då bilen inte sätter sig lika mycket när du har två blad. Så har du inte sänkblock så skulle jag rekommendera att sätta dit det i samtidigt.

169
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: juli 22, 2014, 23:36:03  »
Är ni säkra på att dessa diffar är Torsen?
Jag har skruvat lite med Audi och deras Torsen diffar ser inte alls ut så där. Mycket fler drev. Se på denna länk http://m.youtube.com/watch?v=fvocsePIg4M
Hittar denna modell från Eaton och då kallar de den för TrueTrac fast funktionen känns snarlik fast med en simplare konstruktion (för mig är simpelt BRA då det är färre saker som kan gå sönder) Länk till Eaton diffen http://m.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc
Fast båda modellerna kanske kallas för Torsen trots olika konstruktion?

170
Framvagn/Bakvagn / SV: Styrvinkel
« skrivet: maj 25, 2014, 17:52:39  »
Blir inte riktigt rätt att dividera med två.
När hjulen står rakt fram så påverkar toe vinken. Sen så svänger innerhjulet i en kurva mer än ytter för att hjulen inte ska "gnugga". De ska ju följa rätt spår i förhållande till bakhjulen.

Det du förklarar så kan du ju mäta total vinkel som hjulet kan vrida sig och det kan ju vara intressant men det är inte riktigt samma sak.

Varför vill ni öka styrvinkel? Tycker 300 svänger bra original dock skadar det inte med en snabbare utväxling i styrväxeln. Eller är det för drifting?

171
Drivlina/Växellåda / SV: Diameter på medbringare mot drivaxel
« skrivet: maj 04, 2014, 01:05:10  »
Tack för hjälpen.

172
Projekt / SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/23"
« skrivet: april 29, 2014, 00:42:45  »
Ok. Då är det ju en lite snällare kam iaf. Tänkte på om det var en rallycross kam eller liknande. De går ju inte så bra på låga varv.
Vi får hoppas på insug då du bygger ett.

173
Projekt / SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/23"
« skrivet: april 28, 2014, 22:03:00  »
Kul att det fungerar. Bra jobbat.
Var det något fel på kammen eller inställningen på den eller att den inte passar med övriga delar i motorn?
Har dålig koll på KGs kammar så vet inte hur karaktären borde vara med den.
Kanske en månen 7 eller något åt det hållet skulle fungera om du vill ha mer effekt.

174
Peter har koll så följ hans råd. Om det inte fungerar så hör av dig.
För mig efter lite snabb eftertanke så känns det bättre att borra uppe än nere.
Det bör bli högre tryck i nedre delen av dämparen då den sidan tar upp hela bilens vikt. Det är också vanligare att dämparen bottnar i nedre än övre läget och när man svetsar igen hålet så kommer det inte bli helt runt på insidan och då bör packningen ta stryk. Så själv ser jag inga fördelar med att göra det längre ner om man inte gör det i botten/undersidan av cylindern.

Men då jag aldrig gjort detta och bara gör antaganden så skulle jag följa Peters råd.

175
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: april 27, 2014, 20:15:13  »
Alltid hört att man ska välja 2,0t för att den har samma borr som T5 och T6 medan T4 inte har det.
Fast säger du det så stämmer det säkert. Volvo som driver fram är inget intresse hos mig.

Vet att Peter kör med dubbla a-ramar, från F1!
Tänkte då 140 är vanligt på lowcost så kan det ju vara ett bra alternativ om du vill ha 5-bult. Klarar du av att bygga om till stel bakaxel, lådan fram, mm så är det säkert inga problem för dig att få dit dubbla a-ramar fram.

Har för mig att någon tittade på 240 spindlar för över 6-7 år sedan men att det inte gick. Kommer inte ihåg exakt varför. Tror det var något med styrarmen.

Är själv lite sugen på att prova Golf spindlar. De är lösa från fjäderbenet så man lätt kan göra ben i rätt längd, ställbar camber på skruv, 4x100 bultdelning (lite större nav dock) och det finns stora ventilerade bromsar som passar bolt on. Nackdelen är ju att originalfälgar inte passar men jag vill ändå ha minst 280mm skivor och då behövs 15". Sen skadar det ju inte att det är vanligt med fälgar till gamla VW. Det blir även problem med hastighetsvajern men det blir det på vad man än byter till...

176
Drivlina/Växellåda / SV: Diameter på medbringare mot drivaxel
« skrivet: april 27, 2014, 13:39:55  »
Gör gärna det. Får se när jag kommer till bilen nästa gång. Fullt upp även nästa helg... Hoppas kunna flytta den till jobbet om någon vecka.

177
Drivlina/Växellåda / SV: Diameter på medbringare mot drivaxel
« skrivet: april 27, 2014, 10:08:57  »
Ingen som har en lös diff liggandes och kan mäta? Min 360 står 10mil ifrån mig annars hade jag kunnat mäta själv under bilen.

178
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: april 27, 2014, 10:02:51  »
Låter som bra planer.

Ska du trimma på en alu 4a från x40 så gå på en 2,0t. Den är hållbarare än T4an och så har den samma mått i cylindrarna som T5 så det är lättare att få tag i delar.

Är det någon som satt dit spindlar från 140 på en 300? Då kan man ju bygga med dubbla a-ramar och få bättre väghållning samt rätt bultdelning om man kör med 240 bakaxel.

179
Drivlina/Växellåda / Diameter på medbringare mot drivaxel
« skrivet: april 23, 2014, 19:00:12  »
Någon som vet ytterdiametern på medbringaren mot drivaxeln?
Jag vet att drivaxeln är 93mm så medbringaren bör vara 94-95mm men skulle vilja veta exakt.
Om någon har en närbild på en lös medbringare så skulle det också vara uppskattat.

180
Hur har det gått för dig? Fått ordning på motorn?
Läste på Savar turbo om personer som sugtrimmat B230 med vassare kam (Månen 7) att den stört lmm med insugspulsen. De löstes genom att flytta lmm ca 30cm längre bort med ett rör samt att ha en längre bit även till filtret.
Nu vet jag att det är stor skillnad på luftmassemätare och luftmängdmätare men kanske störs båda av insugspulsen?

181
Övrigt / 344 345 samma dörrar?
« skrivet: april 06, 2014, 12:01:04  »
Någon som har koll på om man kan flytta dörrarna från en 344 sedan till en 345?
Hittade en billig resevdelsbil i samma färg som min där dörrarna är i mycket bättre skick.
De ser lika ut när jag jämfört på bilder men det betyder ju inte att det passar i verkligheten...

182
Gick tillbaka lite i din tråd och hittade något som ev kan ha med problemet att göra.
Har du bytt till nya insuget och gasspjället från 960?
Isf är jag 95% säker på att felet beror på 960 spjället.
Moderna spjäll stänger helt = ett jävla undertryck. Sen har man en tomgångsmotor som styr mängden luft vid tomgång. Då 360 inte har tomgångsmotor och ditt nya spjäll behöver det så blir det knas.
Gamla spjäll reglerade man ju med en skruv så att spjället inte stängde helt, det finns även lösningar med borrat hål i spjälltallriken eller att de har en slits för att släppa igenom tomgångsluft.
Har du inte bytt insug och spjäll så kan du bortse från det här.

183
När får du över 35grader i förtändning när du ställer fördelaren? Vid anslutning av vacumslangen eller vid högre varv?
Renixen är ju också ansluten till vacum om jag minns rätt och frågan är om du kanske har för högt vacum. Har du tillgång att kunna mäta vacumet?
Du kan ju prova lite lätt med att låta lite undertryck läcka ut och se om det blir bättre.

Går motorn bra på högre varv?

184
När du ställer tändningen på B230A så gör man det vid tomgång och UTAN vacumslang ansluten till fördelaren. Ta av den och plugga med valfri skruv. Original ska tändningen stå 12-15 grader vid tomgång 8-900 varv.

Har du mätt upp kaminställningen eller går du på Erlands uppgifter?

185
Prova googla fram vilka Renault som har samma B14 som i din bil (samma årsmodell). Och kolla sen på Meka eller Mekonomen om det finns en variant du inte redan provat. Annar så ring till Renault de bör kunna få fram det. Kan det sitta B14 i R5, R19, tidiga Clio?

186
På din beskrivning med att den inte vill varva och med vilken tändning du har så tror jag felet ligger där. Skulle jag vara i dina skor så skulle jag sätta tillbaka tändningen i original, förutom svänghjulgivaren då den inte är så rolig att skruva på.

Sätter du original tändning och motorn efter det går bra så är det ju bara backa tändningen lite i taget tills du kommer "rätt".

Skulle kunna vara kablarna till spridarna som är förväxlade också. Vi gjorde det felet en gång när vi monterade ett Nira och det tog ett bra tag att hitta... nu vet jag inte hur avancerat originalsprutet är på 360 eller om det ens är möjligt med original kabeldragning.

Tycker inte det låter som komp-problem. Fast nu har jag bara lyssnat via min mobiltelefon och den avger inte det bästa ljudet...

187
Projekt / SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/03/16"
« skrivet: mars 16, 2014, 08:54:37  »
Ser bra ut!
Ska bli trevlig att se bilderna efter dagen arbete.

188
Projekt / SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« skrivet: februari 25, 2014, 01:06:28  »
Priset låter rimligt.

Får tacka för tipset om hastighetssignalen. Har inte läst om det tidigare. Bör ju gå att lösa ganska enkelt med en signal om den nu måste ha det. Blir att läsa på lite här. Vet du vart den tar signalen? Växellådan? Bakaxeln?

Klarar du dig utan att kunna programmera tändningen så finns ju hallgivarfördelarna från B230A ca 85-86 på 240 och 740? Dessa är lätta och hyffsat billiga och ställer dem gör man ju som vanligt med attvrida på fördelaren. Man kan även om man vill köra original slipa på hålen till svänghjulsgivaren så man sätter dit den lite "snett" då tror ju motorn att ÖD är så många grader tidigare.

Min plan med LH2,4 var att flytta givaren till svängningsdämparen fram på vevaxeln. Finns färdiga kit på KG för det men självklart inte till Renix då den kör 40-2 (eller vad det nu var för konstig indelning, det är också en stor anledning till LH och även för framtida bruk om det blir VEMS. Går att göra betydligt lättare svänghjul om man inte behöver met än startkrans och koppling.

189
Projekt / SV: Super Vulvan 7 (Volvo 360 GL) "Nya bilder från 2014/02/23"
« skrivet: februari 23, 2014, 23:56:16  »
Intressant tråd. Gillar sugtrim även om det är lite dyrare.
Jag och några kompisar håller på planerar för att bygga en bil att köra med i Krutcupen. Lutar åt en sugtimad 360 eller en Clio Sport 2,0. Vi föredrar bakhjulsdrift och tror att vi kan komma till samma kostnad och vikt/effekt på båda. Vår tanke har hela tiden varit att köpa en 940 91-92 med B230FB men att även ta Lh2,4 och flytta över till 360in. Har inte hört så mycket bra om 360ins original motorstyrsystem... Har fått för mig att det också är Lh fast en äldre modell och sen Renix tändning.
Vad gjorde att du bestämde dig för att köra vidare på original styrsystemet? Antar att du övervägde andra alternativ också. Vi har även pratar om VEMS men det blir tidigast till nästa år isf.
Då våra planer är nästan samma som dina med vår motor och framförallt toppen (lite mer planad, 3mm) så tänkte jag fråga vad ni fick betala för att fixa toppen? Tycker det skiljer ganska mycket mellan olika firmor. Vi har en vass kam som ligger så det är planing, portning, slipa ventiler och säten som behöver göras. Som jag förstod så är det i princip de du har gjort med din topp. Vill du inte ta pris i tråden så skicka gärna ett PM.

Ska bli spännande att fortsätta följa den här tråden.
Riktigt trevligt bygge.

190
Framvagn/Bakvagn / SV: Antal varv på ratten mellan fulla hjulutslag
« skrivet: februari 13, 2014, 21:14:37  »
Lite jobbig att parkera så man får planera lite så man har lite rull på bilen hela tiden.
Skulle inte varit fel med servo på den vid parkering men vid vanlig körning så har jag inte saknat servo. Nu har jag inte kört bilen så många ggr men polaren har bara klagat vid parkering och han har åkt den som bruksis denna vintern.

191
Framvagn/Bakvagn / SV: Antal varv på ratten mellan fulla hjulutslag
« skrivet: februari 13, 2014, 16:49:07  »
Då är den kortad =) Ca 2,5 varv för fullt åt båda hållen.
Bara plocka bort och spara till nästa.

192
Framvagn/Bakvagn / Antal varv på ratten mellan fulla hjulutslag
« skrivet: februari 13, 2014, 09:11:33  »
Hej alla,
Någon som har tid/lust att prova hur många varv det är mellan fulla hjulutslag på en original 300.
Har en polare som har en 300 som vi misstänker att det sitter en kortad styrväxel i.
Han köpte den av en kille som kört mycket rally tidigare och han hade bytt styrväxeln från en med servo till en utan.
Bilen är så rostig att den inte är värd att rädda längre men styrväxeln kan ju vara det.

Tack på förhand

Sidor: 1 2 3 4 [5]