Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ERMR

Sidor: 1 [2] 3 4 5
41
Historiska träffar / SV: 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: juni 26, 2017, 09:11:15  »
Klart vi ska lösa det.
Säg till när du fått bilen genom besiktningen.

42
Projekt / SV: Scrape_ Volvo 360 Sedan
« skrivet: juni 20, 2017, 01:08:46  »
Fälgarna ser riktigt bra ut.

Vingen är inte alls min smak. Skulle föreslå en 460 vinge med bromsljus eller kanske en 240 grupp-a om du vill ha en vinge uppe på bakluckan.
460ins vinge vet jag stämmer bra med brädden men tror nog att 240ins också gör det.

43
Historiska träffar / SV: 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: juni 09, 2017, 19:41:06  »
Ja det var riktigt trevligt.
Kul att prata 300 men även annat motor relaterat som mopeder, olika drivmedel, el konverteringar och allt vad det blev.
Roligast var ändå att träffa Mefistofeles igen som jag jag inte gjort på typ 10 år men även Kurre som det var första gången jag träffade.
Jag hoppas inte min bil gjorde er besvikna trots att den inte var tvättad samt att motorrummet inte är putsat på alls ännu. Ska göra det bättre till nästa gång.

Vi pratade även om att ha en till träff i samband med ett time attack event. Gärna på Mantorp då det är lagom längd för de flesta i klubben att åka till. Vi vill ju även att Peter och Åkesson kör så vi får se deras bilar i verkligheten. Kollade upp Mantorp och de kör söndagen den 6 augusti. Så det känns ju spontant som en bra dag för en träff.

44
Då han redan planerar en ryckspärr så används ju den för att koppla förbi den extra lådan och man får en a-traktor som går lika fort som en vanlig bil.
Hur de ställer sig till trim vid besiktning vet jag inte.


Ska du bygga 16v och turbo så hoppa B234f blocket och gå på ett B230 block. Bara onödigt med balansaxeln. Eller måste motorn vara i original vid besiktning?

Du behöver oljetråg, oljesticka, oljepickupen på oljepumpen och vattenpumpen från din motor idag.

Motorfäste på grenrörssidan lär du behöva bygga efter egen konstruktion då det redan är trångt med turbo och 8v topp. Då kan du i samma veva bygga även för andra sidan för att få båda stadiga.

Grenrör för turbo på 16v finns inte att köpa som passar i 360 så det behöver du också bygga.

Skulle inte ge mig på att skarva transaxeln utan bygg om för kardan, säkert både snabbare och billigare.

Lite får du nog räkna med att massera för att få dit en låda fram men inte så mycket. Kopplingen sitter ju redan där så kåpan är inget problem, växellådan kommer ju bli stående fram och inte liggande som i bak och då är den lite smalare så använder du en M45 eller M40 så tror jag inte det blir så mycket du behöver justera. Se till att använda en så smal låda som möjligt = inte M90 av Volvos lådor. Har dålig koll på de gamla lådorna men har för mig att M40 ska finnas till B21 och då passar de även senare modeller men M45 är ju standard 4 petad låda till B21/B23 så den är säkert mycket lättare att hitta.

Som kvist90_ skrev så är 300 godkända för 103 DIN/170nm, 103 DIN är 140hk. Svagaste turbomotorn är B230fk på 136hk och 175nm = 5nm för mycket. Så innan du bygger så ta kontakt med de som besiktigar och kolla om det är OK eller om du kan göra någon förändring för att kunna bevisa att motorn saknar de 5nm. Tex montera ingen IC pga platsbrist = ingen IC ger mindre effekt. Så får du montera den efter besiktningen.

45
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: maj 17, 2017, 21:07:49  »
Mycket saker som har kommit i vägen för en uppdatering av den här tråden och det blir bara en kort den här gången också... Ska försöka hitta tid till det på måndag. Åker till Prag om 10 timmar så hinner inte med det just nu.

Det som har hänt sedan servicen är besiktning med blankt papper så nu åker jag lagligt. Dumt med en nolla som sista siffra då man ska besiktiga bilen den tiden på året som bilen är avställd.

Bilen har även varit på polering och vaxning idag så nu är den blank och fin, tyvärr regnade det idag så kunde inte ta någon bild på det fina arbetet. Men det kommer bilder så fort jag har tid att ta ut den när solen skiner.

Jag har även köpt en till 360... En GLT. Den är tyvärr inte möjlig att laga då jag tror det är mer rost än plåt. Så varför köper man då en 360 som är helt slut?
Det beror på att den har lite roliga saker som min 360 saknar. Saker som elhissar, elspeglar, c-lås, yttertemp mätare, Eco mätare, dimljus fram och det lite ovanliga tillbehöret AC. Så hade man inte fullt upp med saker att göra innan så skaffar man sig. Blir att demontera detta vid tillfälle och montering tror jag får ske i vinter. Just nu känns sommaren helt uppbokad och så vill jag ju kunna bruka bilen och inte skruva med den nu när det äntligen blir bra väder.

46
Historiska träffar / SV: 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: maj 17, 2017, 20:58:45  »
Det närmar sig med träffen!

Räknar med start runt 13-14 tiden så att om man bor en bit utanför Stockholm så kan man komma utan att behöva gå upp okristligt tidigt. Exakt tid spikas i slutet av nästa vecka.
Mefistofeles har bjudit ut sitt garage och vad kan vara bättre än att sitta bland 300 grejer hemma hos personen som en gång i tiden grundade denna klubb?
(adress kommer från Mefistofeles senare)

Just nu är vi bara två som sagt att vi kommer att komma. Skulle vara kul om vi blir några fler som vill sitta och prata 300 och fika. Kaffe med tilltugg kommer att finnas på plats. Min 360 kommer självklart vara där samt lite annat 300 material som jag har.

Har man ingen 300 som rullar av en eller annan anledning så är man ändå varmt välkommen att komma. Det är självklart kul att se varandras bilar men det är minst lika kul att prata om 300 med likasinnade.

Hojta till här i tråden om ni kommer.

47
Köpes / SV: Hjulbult/ar. Eventuella bak nav.
« skrivet: april 27, 2017, 22:59:53  »
Det går absolut att slipa/fila bort det om är skadat om det bara är så lite.
Vill du att en verkstad i Uppsala ska gå över pinnbultarna som är skadade med ett gängsnitt så skicka ett pm så kn jag lösa det för en billig peng.

48
Köpes / SV: Hjulbult/ar. Eventuella bak nav.
« skrivet: april 27, 2017, 19:45:36  »
Det är M12x1,25 som är gängan.
Nya muttrar kan du köpa på vilken däckverkstad som helst. Brukar kosta typ 20kr/st för nya.
Oftast så blir skadan på pinnbultarna bara längst ut och då finns det så mycket gängor kvar att det inte påverkar hållfastheten.

49
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: april 24, 2017, 23:46:46  »
Uppdateringen får vänta ytterligare några dagar. Forumet låg nere och nu är jag ute på jobb. Men det kommer i slutet av denna veckan.

50
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: april 22, 2017, 09:18:46  »
Gjorde service på bilen igår.
Ska skruva lite till med den idag.
Kommer en större uppdatering senare idag eller imorgon med bilder.

51
Framvagn/Bakvagn / SV: Torsen differential
« skrivet: april 22, 2017, 09:14:59  »
Vad pratar vi för pengar totalt med frakt hit?

52
Ser ut att gå som F-N!
Du körde fortare på 4e växeln än på 5e, fast kanske kändes fortare på 5an eller så var det vägen som inte var lämplig att åka fortare på.
Har du varvstoppet på 5800? Du såg ut att ligga runt där när du slog av på 4e växeln. Det kan du nog öka en del om du känner att du vill kunna dra längre på växlarna. Samtidigt är det skönt att ha marginal för det blir så mycket kostnader och skruvande om man kör av en stake eller en ventil.

Riktigt bra jobbat!

53
Köpes / SV: Hjulbult/ar. Eventuella bak nav.
« skrivet: april 11, 2017, 22:44:22  »
Hej Lars,

Vart håller du till?
Är det pinnbultar du behöver?
Är gängan så förstörd att den inte går att rädda med gängsnitt?

54
Historiska träffar / SV: 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: april 11, 2017, 22:40:16  »
Låter bra. Hoppas du har den klar tills dess.
Vi vill ju njuta av varandras 300or oavsett skick. Alla har sin charm 😊
Sen så tycker jag det är roligt att få se bilar återkommande och se hur de utvecklas över tid. Min kommer inte se lika dan ut nästa sommar, det lovar jag.

55
Säljes / SV: R-SPORT FRONT
« skrivet: april 11, 2017, 22:31:45  »

56
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 09, 2017, 19:56:15  »
Då hade jag kört på 740 om de passar, att gängan inte är samma kvittar ju. Antar att du ändå kommer köpa nya hjulmuttrar när du byter pinnbultarna.

57
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 05, 2017, 23:21:16  »
Missade att de var 13,2 mm.

Finns ju en hel del bilar som har M12x1,25 pinnbult original. Många Honda, vissa mindre Amerikanska bilar med bultdelning 5x110 som Jeep, Dodge och Chrysler, många äldre Alfa tex 75. De jag kommer på i huvudet.

Borde absolut inte vara så svårt att hitta något som är bra att utgå ifrån.

58
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 05, 2017, 19:27:12  »
Har för mig att 740 och 240 har typ 14mm eller kanske lite mer...

Sellholm har pinnbult med 13mm men med M12x1,5.
http://www.sellholmshop.se/bromsdetaljer/hjulbult-mutter/pinnbult.html

Annars så kan jag tipsa om Manton Racing. Deras hemsida har inte fungerat på ett tag men det går säkert bra att ringa till dem.

Passar även på att varna för Toyotas pinnbultar. De är gjorda av riktigt dåligt material. De ska enl Toyota dras med 94nm och försöker man dra de med 120nm (som nästan alla andra bilar har som standard) så går de av, även Toyotas bultar är M12...

59
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: mars 30, 2017, 18:37:55  »
Då har dimljusen kommit samt dimljusknappen, den blev dock fel... Han som sålde dimljusen hade plockat bort dimljusknappen för bak och inte fram. Så om någon har en knapp för dimljus fram så är jag intresserad.

Även packningarna till vattenpumpen har kommit.

Inte säker på att jag hinner montera dimljusen när jag servar bilen. Iaf så hinner jag inte koppla in dem. Börjar bli ont om tid nu när sommarstugan ska ha sin tid. Fast jag har ju inget som är akut att göra med bilen. Efter en service så rullar den ju på ett tag. Tillbehör är ju tillbehör och det får jag ta när tid finns.

60
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: mars 27, 2017, 20:45:23  »
Det har hänt lite småsaker sedan sist.
Snowcapen är nu helt klar (för detta året), blev mattsvart. Har planer på att lämna den till en kompis som är lackerare nästa vinter och få den samma färg som bilen. Blir det lackering av den så får nog även backspeglarna lite färg i samma veva.

Sen har jag köpt dimljus som ska vara hela och fina. Behöver säker putsas till och få en rengörning men glas och all plast ska vara helt. Även dimljusknappen inne i bilen köpte jag från samma bil. Nu väntar jag bara otåligt på leveransen... och som vi alla vet "Den som väntar på något till 360 väntar alltid för länge". Usch vad otålig jag är...

Även vattenpump är nu köpt. Fick tag i en Volvo original (som inte säljs längre) ny i kartong. Saknas packningar så de är beställda från skruvat.se.

Ska köpa glykol, motorolja och bromsvätska nu till veckan så jag har allt jag behöver när det är dags att göra service på bilen. Räknar med att göra det under en helg på jobbet. Siktar på att göra det helgen efter påsk. Fast nu är jag riktigt sugen på att få ut bilen i det fina vädret så kanske gör jag det tidigare.

61
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline"
« skrivet: mars 21, 2017, 12:20:15  »
Rolig motor att stoppa i en 300.
Är kabelhärvan också från VW?

Snyggt 36v batteri i bakgrunden =)

62
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: mars 12, 2017, 15:22:56  »
Vad jag förstått så körde Volvo med ATF från början. Så det kan ju inte vara helt fel. Däremot så ska man köra ATF så måste man köra rätt typ, F/G och inte D3.
Då jag inte vet vilken olja jag har i lådan så vet jag inte vad jag byter till. När jag lättar på pluggen så får jag se vad som kommer ut. Vill inte blanda oljetyper så kommer det ut ATF så fyller jag på ATF kommer det ut vanlig mineralolja så fyller jag på det.

63
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: mars 07, 2017, 22:17:40  »
Tack för kommentarerna.

Har alltid fått lära mig att "Ska man göra något så gör det bra". Sen är bilen i ganska bra skick och då vill man ju att det man sätter på höjer intrycket av bilen och inte sänker det. Ska vara ärlig att säga att det tog emot i mig att slipa ner snowcapen igen men vill inte känna mig missnöjd senare.

Har haft några M47 med röd ATF, så funderar på det till växellådan. Hypoidoljan till differentialen får nog bli GL4 eller GL5. Men då jag inte trimmar så känns GL4 bättre. GL5 känns onödigt stark. Inga roliga tillsatser i hypoidoljorna och det är väl därför de luktar som de gör...

64
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: mars 06, 2017, 21:33:03  »
Tänkte göra klart snowcapen i helgen men det blev inte som tänkt. Jag slipade den, på med plastprimer och sen på med mattsvart färg. Men då jag slarvade med underarbetet så syntes en gammal repa samt att det kom damm i färgen. Så ska inhandla filler och göra om jobbet i veckan. Bilder kommer självklart när den är klar.

Jag har även köpt/beställt en hel del delar till servicen av bilen. Det som är på ingång är:
Oljefilter
Luftfilter
Bränslefilter
Kamrem + Spännrulle
Generatorremmar
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock + Rotor
Termostat

Kommer även byta vattenpumpen men där jag beställde övriga delar så hade de inte vattenpump från SKF så den beställer jag separat.
Olja och glykol köper jag via jobbet. Oljan blir Total Quartz 9000 5w-40. Glykol blir av etylen typ. Är inget större fan av propylen då de har sämre värden för motorn men inte giftig. Tex så leder de bort värme sämre och fryspunkten är lägre vid normal blandning på 50/50.

65
Trimning / SV: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« skrivet: mars 06, 2017, 20:39:48  »
B200 blocken är 89,9mm i borr. B230 är 96mm. Man brukar ju vilja ha några mm till ytterkant av cylindern för att få bra flöde. Din topp har 46 38 mot 44 35 original. Då har du ökat radien med 1mm samt 1,5mm. Men lättast är ju att mäta på toppen du har liggande.

66
Stereo/Styling / SV: R-sport stripes
« skrivet: mars 06, 2017, 08:33:25  »
Vad jag känner till så finns de inte att köpa. Riktigt snyggt så hoppas du gör det iaf.

67
Trimning / SV: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« skrivet: mars 06, 2017, 08:30:02  »
Ska inte vara några problem. Men varför ha kvar B200 blocket? Om du nu ska trimma så är det absolut värt att gå upp på ett B230 block.

68
Köpes / SV: 345 gls eller 360
« skrivet: mars 01, 2017, 20:48:15  »
Kul läsning i din tråd.

Jag har fördärvat flera 300or genom åren under vinterhalvåren och är nog inte ensam om det sen så har folkrace och inte minst allt jävla salt tagit livet av många.

69
B19/B200 / SV: Kamaxlar i b19/b200
« skrivet: februari 28, 2017, 23:45:06  »
Som det ser ut så stämmer värdena mot varandra ganska bra. Gissar att listan jag hittade är vid antingen 0 ventilspel eller vid rekommenderat ventilspel. Hittade inga uppgifter om det på savarturbo.

Men varför man vill mäta duration vid 0,05" eller 1,27mm förstår jag inte. Har svårt att tro att någon av dessa kammar skulle må bra av det ventilspelat. Det mest rättvisa är ju att mäta kamaxelen mot rekommenderat ventilspel då du får de värden som din motor får i verkligheten. Jag brukar gå lite lägre än Volvo rekommenderar, Volvo 0,4mm, jag brukar gå på 0,3-0,35, värdena är för kall motor. Då får man ytterligare lite lyft samt ökar durationen lite.

Förklara gärna vad som gör din lista bättre att jämföra med. Jag är alltid intresserad av att lära mig nya saker.

70
Projekt / SV: 360GL B200K -> F
« skrivet: februari 28, 2017, 17:56:55  »
Säger boken 165nm så stämmer det säkert och kommer att fungera. När man inte har tillgång till momentnyckel så drar man minst det som det ska vara för att inte råka dra för löst så det släpper. Är momentnyckeln kalibrerad så skulle jag lita på den, är den välanvänd så skulle jag spänna upp den lite extra för att vara på den säkra sidan.

71
B19/B200 / SV: Kamaxlar i b19/b200
« skrivet: februari 28, 2017, 16:53:13  »
Hittade denna info (dock alla Volvo 8v ohc och inte bara 300 motorerna)

A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
L-kam Lyft: 9,8, Duration: 252 (B19A, B200K)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B200F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare) (B230FB)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

72
B19/B200 / SV: Kamaxlar i b19/b200
« skrivet: februari 28, 2017, 16:42:00  »
De jag har skruvat med själv (som jag kommer ihåg)
B19A A-kam
B200E A-kam
B200F M-kam + 1 gång A-kam (är inte säker på att den inte var bytt då personen innan skruvat mycket med bilen)

73
Projekt / SV: 360GL B200K -> F
« skrivet: februari 28, 2017, 16:18:14  »
Jag har inte haft gänglås på remskivans bult nån gång. Brukar inte dra den med moment utan så hårt att jag vet att den inte lossnar ☺ Ska jag gissa så är det nog runt 200nm kanse något mer. Har aldrig haft någon som lossnat och inte någon bult som gått av.

74
Projekt / SV: 360 sedan -88
« skrivet: februari 27, 2017, 22:17:22  »
Börjar nu planera för punkt 6 på listan, stor service med extra allt.
Det jag ska köpa är:
Olja
Oljefilter
Luftfilter
Tändstift
Kamrem
Spännrulle
Fläktremmar
Bromsvätska

Det jag tvekar lite på är vattenpumpen. Bilen har ju bara gått 7400mil, samtidigt så är pumpen 29år gammal... På något sätt så känns det bättre att byta den när man ändå byter allt annat. Fördelen med att byta den är ju att då byter jag även termostat samt att glykolen blir bytt.

Två andra saker jag funderar på är olja i växellådan samt i diffen. Fast det kan jag ta när som. Vattenpumpen borde jag ta i samband när allt annat ändå är nere.

Vad tycker ni? Dumt att snåla och inte byta vattenpumpen eller rör inget som fungerar?

75
Projekt / SV: 360GL B200K -> F
« skrivet: februari 27, 2017, 21:34:50  »
Låter bra. När planerar du att lyfta i motorn?
Du får berätta om det fungerar med delen från Bubblan.

Senaste gången jag bytte koppling på Volvo så sågade jag av en bit på skaftet på sopborsten. Den var 20mm. Sen lite eltejp några varv så att lamellen fick klämpassning, fram mot lagret så ritade upp diametern och täljde bort det som inte behövdes. Fungerade perfekt. Sopborsten blev 15cm kortare men det gör inte så mycket för  jag använder den inte så ofta 🙈

76
Projekt / SV: EGO, den mosige 360 -85
« skrivet: februari 27, 2017, 21:20:12  »
Bra jobbat! Det var mycket gjort på en helg.
Din topp såg verkligen inte roligt ut. Ser ut som någon har slarvat med oljebytena.
Den andra toppen såg däremot nästan ut som ny 😃

77
Köpes / SV: 345 gls eller 360
« skrivet: februari 27, 2017, 21:08:10  »
Kul motor!
Kan du inte skriva lite mer om vad du har gjort med motorn för att bygga om den till diesel?
Vad har du för kam, kolvar, vevstakar, vevaxel, bränslepump, spridare, mm? Varför dubbla kamremmar? (Gissar att en blev för klen och det var billigare/smidigare att köra dubbla än att konvertera till 16v rem?)

Man har ju sett detta åt andra hållet flera gånger, dieselmotorer som man bygger om till bensin/etanol, inte helt ovanligt bland de som trimmar BMW att plocka delar från dieselmotorer. Även hört någon gång i tiden att Dodge Viper skulle dela saker i sitt block med Dodge dieslarna som fanns i början på 90-talet. Om det stämmer eller är en skröna låter jag vara osagt.

Självklart så hjälper jag till att tipsa om bil om det dyker upp något bra. Vilken prisbild hade du tänkt dig?

78
Foto/Film / SV: Dagens 300 bild/film
« skrivet: februari 26, 2017, 10:55:39  »
Snygg bild men alltid lika tråkigt när en 300 åker till sista vilan.

Här kommer en ganska sliten 360 med 230 turbo. Men det är inte motorn man blir slagen av när man ser denna bilen. Om jag får mer tid så skulle jag vilja bygga något liknande i framtiden.
https://www.drive2.ru/r/volvo/288230376152098397/

79
Foto/Film / SV: Dagens 300 bild/film
« skrivet: februari 25, 2017, 21:35:29  »
Ni får gärna vara fler som bidrar till tråden.

Här kommer en av de bästa projekttrådarna jag har hittat på en Volvo 300 utanför detta forum. Den är från Holland (men på engelska) och en 340 med B14 får turbo och mycket mer. 😃

http://retrorides.proboards.com/thread/73169?page=1

80
Foto/Film / SV: Dagens 300 bild/film
« skrivet: februari 24, 2017, 23:55:45  »
Dagens bilder hittar ni på denna länk http://www.quattromanufaktur.ch/galerie/kundenfahrzeuge/volvo-343-r-sport/nils343r1.jpg.php
En mycket fin R-sport med bur, rätt ratt, lång växelspak, de tidiga extramätarna, ATS fälgar, mm. Mycket godis 😊

Sidor: 1 [2] 3 4 5