Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Oskii

Sidor: [1]
1
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 360 byta diff
« skrivet: november 22, 2014, 15:30:40  »
Hallå. en annan difffråga.

Jag ska byta min diff och vad jag förstår så försvinenr diff oljan när jag lyfter ned den gamla, men jag undrar om växellådsoljan också läcker ut om jag lyfter ned diffen?

en till fråga:
När jag fyller på olja genom pluggen på baksidan, ska det bara fyllas upp till pluggen eller ska man använda det lilla röret som sticker ut ovanför? och vart kan man få tag i en ny packning mellan diff och växellåda?
Lättast är ifall du tar ner hela diffen och växellådan som ett paket, tycker jag åtminstone, då kommer ingen olja ut någonstans.
Men har du bara en diff att byta så kommer ju växellådsoljan ut när du tar isär diffen och växellådan, vad jag har förstått?
Hade en reservdelsbil att ta hela växellådan och diffen från så det va mycke lättare :)

2
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: juli 12, 2014, 14:32:04  »
Jag köpte en sån här, http://dalhems.com/sv/p/12f38f21682f4951897d9a1700ed0bcb/sinterlamell-228mm-solid-6-puck-nav-A-206x24-sintrad--keramisk

Passade bra när jag monterade den iaf, har satt i motorn i bilen nu. Och turbon sitter där den ska med olja till och från, vatten till och från.

Ska bara bygga lite tryckrör med inpassning, och få dit downpipen. Sen blir det provkörning. Kan komma tillbaka och berätta då hur det gick om du inte köpt lamell/tryckplatta än.

Fick spridare av en kompis jag från en saab 9000 turbo som var svarta och på 392cc/min. Dom lär duga gott till på bensin iaf, men kanske lite små för etanol :/

Köpte en intercooler igårkväll som jag nästan kan säga 100% att den passar som bäst och det är den här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/63cm-bred-450x300x76-25-mitten-anslutning.html

Då blir det perfekt att dra silikonslangarna till tryckrör in genom dom där hålena som är på varje sida nedanför/under lyktorna.
har du då orginal tryckplatta eller 740 turboplatta?
har varken pengar eller tid just nu att bygga bilen när bakaxeln till andra bilen var defekt när jag köpte den så den small IGEN :(

3
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: juni 30, 2014, 17:29:11  »
Här har det varit dött, men förstörde bakaxeln på andra bilen och har haft lite småa sidoprojekt och ont om tid :D men en fråga till angående kopplingen:
passar 228 lamell i orginal svänghjul eller måste man svarva om? någon länk till kopplingar ni brukar använda som håller typ 250-300hk?
E: tänkte börja beställa delar och se om man hinner göra något på semestern :) har b200e samma spridare som 940:ns b230? en kompis hade typ 600cc spridare han använt på en b230 med eftermonterat turbo.
Vilken storlek IC passar direkt där framme på 360:n om någon vet? :D behöver inte vara stor men tillräcklig om man byter större turbo nångång  ;D
Vilket laddtryck brukar ni köra med i b200e? med org botten och allt bara med etanol har jag hört runt 1bar?

4
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: maj 15, 2014, 15:46:45  »
Jag körde original spridarna med bensin upp till 0.5 bar i ladd, det funkade riktigt bra, nu åker jag blåa T5 spridare och E85:) original koppling höll knappt en veckas pendling till jobbet så jag köpte en sinter från bubbla och turbo platta:-)
Okej, låter som det blit orginal spridare tillsvidare, kopplingen lär jag då också få byta, alltså 740 turbo tryckplatta? passar den i pottsvänghjulet 360:na har?

5
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: maj 11, 2014, 20:41:13  »
Välkommen till forumet :)

Reservdelsbil är jävligt fint att ha.


Hmm, vet inte hur stora originalspridarna är men lär inte räcka långt på E85. R-spridare (Bosch -968 465cc/min) räcker ju endast till just över 200hk på E85.

Progressiv BTR är förmodligen det enklaste för att kompensera för laddtrycket ifall du väljer att hålla på med original-sprutet.

Vilken T5-turbo är det? TD04-16T eller är det kanske TD04-13G/13T? eller någon annan (jag har inte koll på vilka olika turbos som går att hitta på T5orna)

Org koppling håller inte långt, endast 215mm lamell. Finns någon opel-lamell på 228mm som passar, då hänger kopplingen med lite längre i alla fall.

Oljematning till turbon är enklast genom ett T-kors eller Y-kors där oljetryckskontakten sitter.

Oljeretur borrar du och gängar i en slangnippel på utgjutningen i blocket (ser likadant ut som på B230).

Kamaxel som många rekommenderar till turbo brukar vara V-kam för att få brett register (om du vill ha volvo-originalkammar, annars finns det ju en massa omslipade kammar att välja mellan också).

Jag vet ej om du måste modifiera motorfästet, det är då inte mycket utrymme mellan wastegate och motorfäste vid montering av 940-grenrör och TD04-13C iaf.
Okej, det låter som att dett blir större spridare, kanske prövar med 98 oktan med lågt ladd först, får se.
Minns inte vilken turbo det var, skall kolla i helgen när jag hämtar den av kompisen, har för mig att det var från en 850 t5 men finns väl olika av dom också.
Passar opel lamellen direkt med org tryckplatta och svänhgjul? har en fräsch koppling och tryckplatta liggandes från reservdelsbilen som vi bytte bara några 100km före den gav upp.
Eller finns det någon tryckplatta som passar med opel kopplingen och orginal svängjul, måste ju ha orginal svänghjul med orginal tädning?
Någon som vet vart man får tag på klämman som sitter på turbon och håller fast avgashuset? den hade han tappat bort så avgashuset är löst.

6
Projekt / SV: 360 budget etanolturbo
« skrivet: maj 11, 2014, 03:36:07  »
Här är ett par bilder på bilen och reservdelsbilen  ;D
Ett par frågor har jag också, hur gör ni med bromsservo slangen som kommer från insuget? inget speciellt eller ändras något när laddtrycket slipper dit? samt går det en slang till tändningen.
Och är det på railen på returen man ska sätta btr eller där var orginal btr sitter?

7
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 360 byta diff
« skrivet: maj 11, 2014, 03:31:20  »
Ja ang detta så har jag fixat det redan ett par veckor sen, bytte hela växellåda och diff från andra bilen, tog inte länge :)

8
Projekt / 360 budget etanolturbo
« skrivet: maj 10, 2014, 01:26:32  »
Hejsan, är ny vid forumet, kommer från finland och har en 360 ståendes med b200e som jag tänkte göra något kul med nu när jag fick ett 740 turbogrenrör och en t5 turbo billigt av en kamrat!
Så jag tänkte köra något liknande:
-Orginal motor så länge det håller
-650cc spridare (eller hur långt räcker orginal?)
-E85
-Bränsletrycksregulator (progressiv?)
-T5 turbo
-740 turbogrenrör
-Org koppling (kommer knappast hålla 0,5bar?)
-Svetsdiff
Något har jag säkert glömt, kommer uppdatera därefter jag har pengar till delar eftersom jag har ett annat projekt också (mb190 2,5 turbodiesel 7mm pump mm.  ;D) vilket jag prioriterar först :D
Denna bil kommer vara mest som busbil, så låg budget hade jag tänkt mig
Tips och sånt mottas samt tror ni finländare på forumet bilen går att besikta med turbo? Den har ingen kat. minns inte om årsmodellen var 86 eller 87 men den borde väl vara (Ei vähäpäästöinen) om den inte har kat?
Var har ni tagit olja till turbon och retur?
Vilken kam skulle vara bra med turbo?
Måste man modifiera om motorfästet med mitt grenrör och turbo?

9
Drivlina/Växellåda / volvo 360 byta diff
« skrivet: mars 11, 2014, 20:40:38  »
Tjenare, har en 360 och den har meddelat ibland när man svängt att diffen börjar vara dålig, nu slutade den driva helt, och när jag öppnade bakkåpan så de två dreven som sitter fast i tappen (alltså inte de som sitter i drivaxlarna) har gått i bitar och lossat, så ingen drivning. Går dett att svetsa igen utan att de dreven finns där eller går det att bara lossa diffen och byta till en annan, har en reservdelsbil hemma. Hur går man till väga om man byter diff eller går det att svetsa det hållbart utan att dreven finns där? skulle behöva en snabb och enkel lösning

Sidor: [1]